HephaGarminGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 8 / 8

Aihe: Levyjarrujen teho heikko/vaijeri venyy?

  1. #1

    Levyjarrujen teho heikko/vaijeri venyy?

    Moikka. Amatööriä mietityttää levyjarrujen jarruvaijerin venyminen/ jarrutehon lasku ja ammattilaisten vinkkejä vailla:

    Tuli ensimmäistä kertaa hommattua pyörä, jossa mekaaniset levyjarrut (Promax DSK-300). Tullut pyöräiltyä tällä n. 1200 km ja huomattua että jarrua pitää painaa koko ajan kovempaa ja kovempaa, mitä enemmän tulee jarruja käytettyä. Eli jarrukahvaa pitää painaa syvemmälle, jotta jarruttaa. Tullut siirrettyä jarruvaijeria muutaman kerran pidemmälle avaamalla se varsinaisen jarrun vieressä oleva holkki ja siirtämällä tätä jarruvaijerin päätä pidemmälle. Tämä palauttanut jarrutustehoa ja ei tarvinnut painaa niin kovaa.

    Mietin johtuuko tämä jarruvaijerin venymisestä sillä tuo jarruvaijerin lyhennys auttanut. Onko normaalia vai mikä tässä voisi olla ongelmana?

    Entä kun nyt yritin tehdä samaa temppua niin alkaa laahaamaan levyjarruun kiinni. Pitääkö tuota jarrusatulaa jotenkin säätää että saisi vielä jarrut pelittämään paremmin vai hankittava uusi vaijeri vai mitä suosittelisitte?

    Mietin vain kun aikaisemmissa pyörissä ollut vannejarrut enkä muista että ikinä olisi tullut vaihdettua 10+vuoteen vaijeria. jarrupalojen vaihdolla saanut jarrut taas palautettua yhtä hyviksi.

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    Ehkä olisi voinut hieman paremmat hankkia... Tietenkin vaijerien ja kuorien vaihdolla voi aloittaa tehostaminen...

  3. #3
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    649
    Mekaanisissa levyjarruissa pitää palaa siirtää lähemmäs levyä sitä mukaan kun jarrupala kuluu. Noissa taisi olla toisella puolella vain säätö. Paremmissa on molemmilla puolilla. Ei säädy automaattisesti kuten hydraulisissa.

    Tuskin se kaapeli noin paljon venyy. Toki sitä kiristämällä myös palat painuu lähemmäs levyä

  4. #4
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Jos jarrut laahaa säädön jälkeen, olet kiristänyt vaijeria liikaa. Jos jarruissa vain toisen puolen jarrupalaa pystyy säätämään, kannattaa jarrusatula säätää niin että säädötön puoli mahd lähellä jarrulevyä, kuitenkin niin ettei hinkkaa. Sitten jarrupala niin lähelle kuin pystyy ilman että osuu jarrulevyyn. Kun tulee aika uusia vaijerit ja kuoret niin suosittelen mekaanisten levareiden kanssa compressionless kuoria. Jarrujen toiminta paranee huomattavasti.

  5. #5
    Kiitos kaikille vastauksista.

    Eli juurisyy ei liene tähän että vaijeri kerennyt venyä tuossa 1100 km aikana jarrurtellessa niin paljoa?

    Kommenttien perusteella kokeilen säätää jarrupalaa lähemmäksi levyä ja tätä kautta saada lisää jarrutehoa.

    Unohtu sanoa tuossa ensimmäisessä viestissä että jarruttaessa kuuluu myös kohtuullisen kovaa viheltävää ääntä jarrupaloista jos jarrut laittaa ihan pohjaan asti. Mitä syitä tähän on mekaanisissa levyjarruissa?

  6. #6
    Jos vinkuu jarruttaessa, ensimmäinen keino on irrottaa palat ja hinkata niitä pöydällä olevaa karkeahkoa hiomapaperia vasten ja poistaa "lasittunut" pinta. Myös putsaus Bräkleenillä, palat ja levyt. Levyt niin että välttää turhaa ruiskimista napoihin.
    Myös on tullut vastaan huonoja jarruvaijerien kuoria jotka joustaa jarruttaessa eli ns. lyhistyy varsinkin jos on pitkä kokomatkan kuori. Ja mekaanisissa satuloissa on myös eri merkkien välillä eroja, joitain ei saa toimimaan millään konstilla.

  7. #7
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ja palojen hionnan jälkeen ei kannata ihmetellä että heti ei ole pitoa juuri lainkaan. Vaativat pienen sisäänajon jotta palat ja levyt kuluvat toistensa vastakappaleiksi. Sisäänajo karkeasti niin että poljet tasaisella reilu 10 kertaa vauhtia 20 kmh ja jarrutat lähes (ei kokonaan) pysähdyksiin. Pari ekaa kertaa kevyesti jarruttaen, viimeisiä kohti jo reippaammin kun pitoa on alkanut löytyä. Jos sekä etu että takajarru niin ensin vain toisella ja sen jälkeen vain toisella.

  8. #8
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    Niinhän se Park Toolin Calvin Jones sanoi ladylle, jolta puuttui jarrutehoa vaikka kaikki huolto ja putsaus oli tehty, että ala säästää nestejarruja varten.

Samanlaisia aiheita

  1. Takavaihtajan vaijeri...
    By Cankona in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 24.07.2019, 17.31
  2. Vaihtajan vaijeri ristiin, mutta miten?
    By HepeV in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 04.04.2017, 23.22
  3. Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 08.06.2016, 00.08
  4. Missä voi korjauttaa, dura ace sti kahvan kun vaijeri katkennut sisään
    By pitkät matkat special in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 11.11.2015, 08.59
  5. Ergometri ja harjoituksen teho
    By jannekoo in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 18.11.2013, 19.19

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •