GarminElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Nojapyörää keksimässä - podcast

  1. #1

    Nojapyörää keksimässä - podcast

    Jos olet joskus inhonnut vastatuulta tai kärsinyt pyöräilijän vaivoista niskahartiaseudulla ja nivusten tienoolla, ja pohtinut miten homma saataisiin reilaan - on yksi mahdollisuus kokeilla miten pyöräily sujuu eri asennossa.

    Teemme muutaman nojapyöräilijäkaverin kanssa kesäsarjaa Nojapyörää keksimässä, ideana on lisätä tietoisuutta millaisia mahdollisuuksia nojapyörä tuo liikkumiseen.

    Tervetuloa mukaan kuuntelemaan.


    Olkaa hyvä:

    Red Circle:
    https://redcircle.com/shows/nojapyoraakeksimassa


    Spotify:https://open.spotify.com/show/7sNlK8YoqHfXFLGHxxTRcT


    Luonnollisesti Applen ja Googlen podcast alustoilta tämä löytyy myös.




    Podcastin FB sivu: https://www.facebook.com/Nojapy%C3%B...00210115672285

  2. #2
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    159
    Kerran sellainen torpedon näköinen ohjus suhahti aivan vierestä vastaan kelvillä, säikähdin vähän kun en sitä nähnyt kuin vasta kohdalla. Sellainen aerodynaamisesti katettu matala nojapyörä oli kyseessä. Eli aika huonosti näkyy nuo liikenteessä kun ovat niin matalia. En ole kyllä koskaan ajanut, voi olla hauska ajaa. Katetuissa versioissa ei varmaan sadekaan haittaa, eikä varmaan pitkälläkään matkalla paikat kipeydy niin helposti rennon ajoasennon vuoksi?

    Olisihan nuo monenkin syyn takia parempia kuin perinteiset polkupyörät, mutta eivät ole jostain syystä yleistyneet.

  3. #3
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.743
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Olisihan nuo monenkin syyn takia parempia kuin perinteiset polkupyörät, mutta eivät ole jostain syystä yleistyneet.
    Maastossa aika huonoja. Säilytys vaatii tilaa. Matkapyöränä varmasti lyömätön.

  4. #4
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Velomobiilivideoita:
    https://youtube.com/user/saukki86
    https://youtu.be/9a8608s1vpA

    Tekisi mieli kyllä päästä koeajamaan. Hintaa noilla toki on, varmasti yksi tekijä mikä rajoittaa suosiota.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Eli aika huonosti näkyy nuo liikenteessä kun ovat niin matalia.
    Aivot eivät ole tottuneet erottamaan niitä maisemassa - sitten kun niitä on enemmän ja näky tuttu, niin havaitseminen on helpompaa. Muutenhan tommoisen kinnerin - joka on usein noin kolme metirä pitkä matala värikäs sukkula - erottaisi aika helposti.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Olisihan nuo monenkin syyn takia parempia kuin perinteiset polkupyörät, mutta eivät ole jostain syystä yleistyneet.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Hintaa noilla toki on, varmasti yksi tekijä mikä rajoittaa suosiota.
    Valmistajia on vähän ja sarjat pieniä, niillä se hintalappu nousee ylös. Käytettyjä alkaa toki saada asiallisella hinnalla.

  6. #6
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    306
    Minkälaisia keskituntivauhtia noilla härveleillä ajellaan.

    Tietenkin on miehestä kiinni, mutta esim. 25 km/h keskituntivauhtia normipyörällä pääsevä
    kuinka kovaa noin. hän pääsee nojapyörällä?

  7. #7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Minkälaisia keskituntivauhtia noilla härveleillä ajellaan.

    Tietenkin on miehestä kiinni, mutta esim. 25 km/h keskituntivauhtia normipyörällä pääsevä
    kuinka kovaa noin. hän pääsee nojapyörällä?
    Tossa voi kätevästi laskurilla tutkia omien speksien mukaan miten eri pyörät kulkisivat.

    http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm

    180 watilla näkyisi tommoisella 172 senttisellä ja reilut 70 kiloisella menevän laskennallisesti niin että maantiepyörä kulkee sen 25 kmh ja peruskinneri kulkisi jo 43 kmh. Ja matala kilpuri menisi noin 38kmh.

    Quest esiintyy siinä Saukin videoilla.

    Omalla työmatkalla ajelen noin kolmeakymppiä ja olen siis vanha ja läski äijä.

  8. #8
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    "Vaikka pyörä onkin katettu, vakuutusta Alaraudanjoki ei menopelilleen saa, sillä hänen velomobiilissaan ei ole moottoria. Siksi liikenteessä tulee olla erityisen varovainen, sillä uusi vastaavanlainen kustantaisi noin 8000 euroa."

    https://www.lapinkansa.fi/lapin-aino...nopeus/3767025

    Kalliita kaatoja jos eteen sattuu, eikö noita muka saa edes kodin erillisvakuutettavaksi irtaimeksi kuten kalliimpia pyöriäkin?

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  9. #9
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Kettinki = ketjut, kestää 30 tkm. Vaikeaa uskoa kun tuntuisi että voimansiirto on samoilla tehoilla yhtä kovilla kuin normi pyörässä. Tuskin noissa kuitenkaan mitään moottoripyörän voimansiirtoa on.

    Kiva olisi tuollaista kokeilla. Ylämäet ja muun liikenteen seassa oleminen epäilyttäisi. Joku parin päivän mittainen kinneri telttareissu olisi kyllä varmasti ikimuistoinen. Uskon että tuolla ei tarvitse juttelematta huoltoasemalla istuskella kun jo maantiepyörän reissupussukatkin herättää aina paljon keskustelua kanssa ihmisillä.

  10. #10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Kettinki = ketjut, kestää 30 tkm. Vaikeaa uskoa kun tuntuisi että voimansiirto on samoilla tehoilla yhtä kovilla kuin normi pyörässä. Tuskin noissa kuitenkaan mitään moottoripyörän voimansiirtoa on.

    Kiva olisi tuollaista kokeilla. Ylämäet ja muun liikenteen seassa oleminen epäilyttäisi. Joku parin päivän mittainen kinneri telttareissu olisi kyllä varmasti ikimuistoinen. Uskon että tuolla ei tarvitse juttelematta huoltoasemalla istuskella kun jo maantiepyörän reissupussukatkin herättää aina paljon keskustelua kanssa ihmisillä.
    Juu. Kyllä se voimansiirto normaalisti kuluu. Ehkä tossa lainauksessa on ERIKOISvalmisteiset, kullasta ja mirhamista tms. Ja olet todellakin oikeassa, kinnerillä kun seikkailee - niin aina riittää juttuseuraa, erityisesti eläkeikäiset herrat tuntuvat sekoavan aivan täysin.

  11. #11
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Ne kinnerin ketjut on varmaankin paremmin suojassa elementeiltä.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.565
    Kuvittelisi myös kinnerin ketjujen olevan pidemmillä vedoilla, jolloin ketjun kulmat pienenevät. Paljonkohan ketjujen pituus vaikuttaa asiaan?

  13. #13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Ne kinnerin ketjut on varmaankin paremmin suojassa elementeiltä.
    Kuraltahan ne ovat paremmin suojassa, toki.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Kuvittelisi myös kinnerin ketjujen olevan pidemmillä vedoilla, jolloin ketjun kulmat pienenevät. Paljonkohan ketjujen pituus vaikuttaa asiaan?
    Pidemmäthän ne kinnerissä ovat - rattaisto on kuiteskin samanlaista, mikäli kulmilla sitä tarkoitat = niin ei suurta merkitystä. Usein noissa on matkalla vielä joku ohjuri, ettei ketju turhaan pompi sillä pitkällä matkalla = siitä taas tulee pieni lisärasite.

  14. #14
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    435
    Tuommoinen katettu meni joskus Ylöjärvellä ohi ja katosi kuin pieru Saharaan.
    Tosin meikäläisen keskinopeus on vain 25 , arvaisin että 30 vauhti oli , kun yritin perässä pysyä .

  15. #15
    Oisko Pastori ideaa vähän vinkata missä ja milloin Lowride kokoontuu, niin voisi kaikkein innokkaimmat pystypyöräilijät tulla jutulle ja varmasti koejokin järjestyy?
    Siitä täytyy tietysti keskustella foorummilla ensteks...
    -KP-

  16. #16
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -KP- Katso viesti
    Oisko Pastori ideaa vähän vinkata missä ja milloin Lowride kokoontuu, niin voisi kaikkein innokkaimmat pystypyöräilijät tulla jutulle ja varmasti koejokin järjestyy?
    Siitä täytyy tietysti keskustella foorummilla ensteks...
    -KP-
    25.8 on näköjään etelässä kiihkeimmille sieluille kokoontuminen > https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=23&t=6855

    Isot kokoontumiset ajoittuvat sinne kesälle toki. Juhannuspolkaisu Alastarolla on myös hyvä paikka.

    Seuraava varsinainen Lowride = jonka paikka vaihtelee vuosittain on Juvalla siinä heinäkuun alkuviikkoina.

  17. #17
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    159
    Mites tollasilla 3-pyöräisillä kinnereillä ajetaan kanttareiden yli, ei varmaan keuliminen onnistu?

    Lueskelin jotain blogijuttua katetulla kinnerillä retkeilystä, aika hyvin ilmeisesti saa tavaroita kyytiin katteiden sisään.

  18. #18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaddu Katso viesti
    Mites tollasilla 3-pyöräisillä kinnereillä ajetaan kanttareiden yli, ei varmaan keuliminen onnistu?

    Lueskelin jotain blogijuttua katetulla kinnerillä retkeilystä, aika hyvin ilmeisesti saa tavaroita kyytiin katteiden sisään.
    Vaikeesti ne keulii Mutta noissahan on siis yleensä jousitettu mcpherson tuenta etukiekoilla - joten ihan asiallisesti niillä pääsee liikkunaa. Kanttien yli kyllä ei. Mun omassa Stradassa menee pyörään kätevästi noin 100 litran verran kamaa kyytiin ilman erityisjärjestelyitä.

  19. #19

  20. #20


    Huomisaamuna kello kuusi pääsette taas jännittämään siellä kotivastaanottimien ääressä, miten studiojoukkue selviää geometrisista haasteista.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •