ElectrobikeGiantLostInLaplandBikeshop
Sivu 297 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 197 247 287 295 296 297 298 299 307 347 397 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.881 - 8.910 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Jatketaan tuota nopeusasiaa; eli Orbea Aero vs Canyon Gritzl.
    Vähän suuremmilla nopeuksilla n. 5 kilometrin vedot, sama reitti, sivumyötäinen 3-4 ms, korkeuseroa -15 m, asento hoodsit/aero, asento molemmissa "sama"
    Orbea ; keskinopeus 42,3, watit 270
    Canyon: keskinopeus 39,5, watit 274

Kolmenkympin ja noin 180 watin tehoilla ero n.1,5 kmh

Omaksi mielenkiinnoksi nämä ajelin, ja ehkä tässä vertailen omenia ja perunoita mutta jotain yleispätevää suuruusluokkaa tässä voisi olla.
    Peukku hymiö tälle.

Terra Speedin ja Snoqualmie Passin ero näytti olevan 5w parilta 30km/h vauhdissa jälkimmäisen hyväksi. Ero ei tuolla erolla kuroudu tuossa tapauksessa umpeen, vaikka siihen lisäisi sliksistä saatavan pienen aerohyödyn.

Contin GP5000 23mm ja Terra Speedin välinen ero oli 40km/h vauhdissa 13w/pari. Ja sitten esim. tangon leveys vaikuttaa, jos gravelissa leveämpi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin ja itse en koe mitään ongelmia vapaarattaiden standardissa. Shimano 11sp vapari käy kaikkeen. Srami itse loi ongelmat näiden 10t rattaiden kanssa.
    Olen samoilla linjoilla, niin pitkään kun 11 piikkinen kelpasi kaikille ei ollut mitään ongelmia. Sen 10 piikkisen takia piti kehitellä uusia vaparimalleja. Onneksi Sram tekee sentäs yhtä 12 lehtistä pakkaa joka käy tuohon kunnon vapariin.

Ps. JKO17 saa pisteet testailusta. Itse kun en aja kelloa vastaan tai numerolapun kanssa, niin tärkein mittari on fiilis. Jos joku tuntuu rullaavan kevyesti, niin se on tärkeintä. Ei haittaa vaikka oikeasti meno olisi hidasta, pääasia että tuntuu vauhdikkaalta.

Täältä myös isoa peukkua JKO17:n vertailun tiedoille. Tuo on yksinlenkkeilevälle aika yhdentekevää lopulta, että pääseekö erilaisella kalustolla sen 1-2km/h assulla nopeempaa, kun gravelilla voi kuitenkin ajaa "mistä vaan", kun reitit tekee vaikkapa Garminin sovelluksella / Google mapsin pohjalta. Onhan tuo maantiepyörä välillä ollut mielessä mutta kun tilaa eikä aikaa ole sille kolmannelle pyörälle kuitenkaan niin mitäpä moiseen rahoja tuhlaamaan

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olen samoilla linjoilla, niin pitkään kun 11 piikkinen kelpasi kaikille ei ollut mitään ongelmia. Sen 10 piikkisen takia piti kehitellä uusia vaparimalleja. Onneksi Sram tekee sentäs yhtä 12 lehtistä pakkaa joka käy tuohon kunnon vapariin.
    Nää 10-piikkisen syövät vaparit ei sentään syö pakkaa itseensä kiinni, että se siitä kunnon vaparista.

Mulle uuden tähänkin topicciin sopivan brändin, Faran, bongasin MatthewNorwayn mainioista YouTube-rainoista (tsekatkaa, mies on lahjakkuus ja koomikkokin).

https://faracycling.com/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Nää 10-piikkisen syövät vaparit ei sentään syö pakkaa itseensä kiinni, että se siitä kunnon vaparista.
    Onhan niitä hg vapareitakin teräksisenä. Tai alumiinisena missä muutama poori teräsvahvistettu kuten american classic kiekoissa, ehkä muissakin. Silti kyllä samaa mieltä siitä että xd on järkevin systeemi

Varsinaisesti se ei ole vaparin rakenteen vika, vaan pakassa olevien irtorattaiden, jos ne syö vapariin uria.

Toisaalta, kun on irtorattaita, ei tartte laittaa kaikkia yhtätoista ratasta uusiksi sen takia, että muutama pienemmän pään ratas on kulunut loppuun.

Osavalmistaja toki myy mielummin koko pakan, joten ainakin niiden kantilta katsottuna katsottuna xd on järkevin systeemi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Osaako joku sanoa olisko 184/87 Surlyn Straggler 56 (700c) liian pieni? Jos rakentelis rennon gravel pyörän siitä. https://surlybikes.com/bikes/straggler#spec-geo

^ Veikkaisin, että ihan passeli.

Setämiehen identiteettikriisipyörä.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Sehän tuli nopeasti. Nätti fillari. Millaiset ensivaikutelmat?
    The older I get the faster I was

^^ On kyllä nätti. Harmittaa kun omaa BMC URS Onea sai vain mustana. Hm, voiskohan sen maalata...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    ^Sehän tuli nopeasti. Nätti fillari. Millaiset ensivaikutelmat?
    Kiitos. Mun silmään ulkonäkö vaatii totuttelua.

Joo se tuli jo alkuviikosta, mutta olen tapellut takavanteen tubelisoinnin kanssa. Offsetistä johtuen hylly toisella puolella on niin kapea, että teippi on harvinaisen hankala saada pitämään ja alkuperäinen teippaus ei siis pitänyt. Teippi tahtoo aueta reunasta sen verran, että päästää ilmat ja litkut vanteen ja teipin väliin ja sitä kautta pihalle. Nyt kuitenkin pitää ja toiset kiekot on tulossa.

Olen ajanut vasta kerran töihin ja eilen yhden perus-Espoo-lenkin, joten todellakin vaan ensivaikutelmat: Tarvii sentin pitemmän stemmin slämmättynä. Kevyt (renkaat ja putkiosat vaihdettuna, xtr-polkimilla 8,7 kg) ja jäykkä. Geometria toimii. Lyhyt perä on kiva ja yllättävän mukava. Etupää ei ole ihan niin epämukava kuin mitä pelkäsin, mutta epämukavampi kuin, mihin olen tottunut. Yhden lenkin perusteella ei ole sen nopeampi eikä hitaampi kuin vanha pyörä. Steilacoomit rajoittaa potentiaalia, jota olisi paksummilla renkailla vaikka mihin, mutta en ehkä oikein tiedä, että mihin tarpeeseen.

Kunhan toiset kiekot tulee, niin laitan CX-renkulat noille ja käyn testaamassa pari virtuaalista kisakierrosta jollain Helcx-radoista, joilta tosin muta puuttuu tällä hetkellä.

Ottaen huomioon, että toi on noin suunnilleen high-end-putkista kasatun custom-teräksen hintainen runko, niin wow factoria on aika vähän. Tai ehkä en ihan tiedä, että mikä ominaisuus olisi se, mitä pitäisi arvostaa, jotta sitä olisi. Setämiespyörän paikkaa toi ei tule viemään, mutta maastopyörän ehkä.

Heh luulenpa, että turhaan oottelet, koska se taitaa olla mun tällä ajokuntoisista pyöristä se, joka viimeisenä lähtisi kiertoon

Moro,

Takana muutama vuosi maantiefillarilla (hiilikuitu) ja nyt himottaisi laajentaa cyclo/graveliin. Etsinnässä alle 2000-3000e pyörä. Olen 190 cm ja arvostan pyörässä sporttista ajoasentoa, kestävyyttä ja keveyttä. Osaatteko suositella jotain?

Nonni…tällä setupilla mennään nyt jonkun aikaa. Kammet vaihdan kevyemmiksi sitten jos tästä tulee pitempiaikainen kaveri. 8,5 kg polkimien kera noilla alumiinikiekoilla, jotka vaikuttaa todella hyviltä. Vaihtaa tarkemmin ja nopeammin 11-36-pakalla versus alkuperäinen 10-40. Hyvä pyörä toi on, varsinkin suorittamispyöräilyyn. Elämästänauttimismaisemienfiilistelypyöräilyy n valitsisin toisenlaisen lähestymistavan.

Sellainen kysymys, että onko takakiekon pieni sivuttaisklappi ominaisuus noissa läpiakselihommeleissa? Mietin sitä jo meidän juniorin Chameleonin kanssa ja nyt tämän kanssa on molemmissa kiekoissa sama juttu.

F. Kotlerburg Guest
    Eipä kyllä ole.

Whaat? Hetken aikaa poissa täältä ja Stenulla on hiilikuitupyörä vaihteilla. Mitä tapahtui? Jos edes Stenu ei pidä kiinni periaatteistaan niin miten meillä muilla olisi mahdollisuuksia? No onnittelut kuitenkin Stigmatasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

Sellainen kysymys, että on takakiekon pieni sivuttaisklappi ominaisuus noissa läpiakselihommeleissa? Mietin sitä jo meidän juniorin Chameleonin kanssa ja nyt tämän kanssa on molemmissa kiekoissa sama juttu.
    Ei pitäisi olla. ei ole Stigmatassa eikä ollut Chamerleonissa aikoinaan.
    Roots, bloody roots

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Whaat? Hetken aikaa poissa täältä ja Stenulla on hiilikuitupyörä vaihteilla. Mitä tapahtui? Jos edes Stenu ei pidä kiinni periaatteistaan niin miten meillä muilla olisi mahdollisuuksia? No onnittelut kuitenkin Stigmatasta.
    Juu kiitos, tämä oli siis pakon sanelema juttu, kun otin setämiespyörällä yhteen erään Corollan kanssa. Se kyllä noussee vielä tuhkasta kuin Fenix-lintu, mutta ottaa aikansa, joten piti saada joku vaihdepyörä alle. Aika näyttää jääkö tämä talliin.

Klapilla en tarkoita sitä, että kiekko heiluisi, mutta kun sitä heiluttaa sivusuunnassa, kuuluu navasta kevyt kolahdus tai sen tyyppinen ääni. Ei häiritse ajamista, mutta välillä esim kanttarilta dropatessa takapaa kolahtaa.

F. Kotlerburg Guest
    Ei ole omassa kalustossa moista, vaikka läpiakselit on kaikissa.

Kelluvat jarrulevyt kolisee?

Mulla on maantiepyörässä toiset kiekot fulcrumit, joiden laakereroinnin rakennetta en oikein käsitä. Normaalisti konelaakereiden välissä on väliholkki ja koko paketti vedetään päittäin yhteen. Fulcrumeista väliholkki puuttuu ja akselin toisessa päässä on samanlainen säätömutteri, mitä perinteisissä kartiolaakereissa.

No, pieni päittäispainehhan tuolla tässä tapauksessa laitetaan. Vähän kuin shimanon hollowtech kammissa. Mutta herkästi tosiaan vähän kolkkaa takarengas, kun tuota kämmenellä napsauttaa. Alkuperäinen laakeri meni myös nopeasti rikki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Juu kiitos, tämä oli siis pakon sanelema juttu, kun otin setämiespyörällä yhteen erään Corollan kanssa. Se kyllä noussee vielä tuhkasta kuin Fenix-lintu, mutta ottaa aikansa, joten piti saada joku vaihdepyörä alle. Aika näyttää jääkö tämä talliin.

Klapilla en tarkoita sitä, että kiekko heiluisi, mutta kun sitä heiluttaa sivusuunnassa, kuuluu navasta kevyt kolahdus tai sen tyyppinen ääni. Ei häiritse ajamista, mutta välillä esim kanttarilta dropatessa takapaa kolahtaa.
    Onko ne akselit riittävän kireällä? Eikös kuitenkin puristusvoima sen kiekon pidä paikallaa myös läpiakselipyörässä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mulla on maantiepyörässä toiset kiekot fulcrumit, joiden laakereroinnin rakennetta en oikein käsitä. Normaalisti konelaakereiden välissä on väliholkki ja koko paketti vedetään päittäin yhteen. Fulcrumeista väliholkki puuttuu ja akselin toisessa päässä on samanlainen säätömutteri, mitä perinteisissä kartiolaakereissa.

No, pieni päittäispainehhan tuolla tässä tapauksessa laitetaan. Vähän kuin shimanon hollowtech kammissa. Mutta herkästi tosiaan vähän kolkkaa takarengas, kun tuota kämmenellä napsauttaa. Alkuperäinen laakeri meni myös nopeasti rikki.
    Mulla american classiceissa sama systeemi, sillä saa laakereiden "esijännityksen" säätää. American classic sitä ainaki mainosti että tosi hyvä ja säästää laakereita, noissa on rosterilaakerit ja edelleen alkuperäiset. Nehän kuuluu säätää paikallaan ja sen verran kireelle että välys just häviää

^ mulla on vannejarrupyörien Kingeissä sama systeemi.

Mietin, että olenkohan kiristänyt takaläpiakselin liikaa ja laakereihin tulee hienoinen välys sen vuoksi. Napa puristuu päätyholkeistaan runkoon, joten navan ei kyllä pitäisi kolista akselin ympärillä. Pitää perehtyä, jahka pääsen pyörän äärelle. Navat on DT 370 originaalikiekoissa ja 240 noissa toisissa. Etupää ei mun mielestä pidä mitään ääntä. Eikä toi iso issue ole, vaikka olisi ominaisuus eikä vika.

Ei DT:n navasta pitäisi lähteä kolinoita heilutellessa.

Onko 54 vai 56 runko stenulla. Se keltainen Stigmata oli hienoin väri, mutta ei tuokaan paha ole, ei ollenkaan..

54. On vähän lyhyt, mutta menee. Arvoin kokoa pitkään ja onneksi Larunpyöstä löytyi ystävällisesti henkilökunnan oma pyörä testattavaksi. Paaton oli oikeassa ja 56 olisi ollut ihan liian korkea. Cruzin kokosuositukset on mun mielestä yläkanttiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mulla american classiceissa sama systeemi, sillä saa laakereiden "esijännityksen" säätää. American classic sitä ainaki mainosti että tosi hyvä ja säästää laakereita, noissa on rosterilaakerit ja edelleen alkuperäiset. Nehän kuuluu säätää paikallaan ja sen verran kireelle että välys just häviää
    Jep, noin minä itsekkin pähkäilin. Taisi olla niin, että tällä tavalla päittäinen paine saadaan molemmille laakereille.

Sattuipa sopivasti tuo stenun klappikysely. Viimeksi omalla Erdgeschossilla ajaessa vaihdoin Robert axlen peräkärrymokkulalle sopivan akselin Standertin omaan akseliin ja ennen liikkeelle lähtöä huomasin, että klappia on takakiekossa ihan silmin havaittavissakin, vaikka taatusti oli tarpeeksi kireällä. Vaihdoin tuon peräkärryakselin takaisin ja klappi hävisi. Napa siis dt 350 jossa aiemmin kuvailtuja vapaarattaan huoltovaikeuksia. En ole vielä ehtinyt tarkemmin tutkimaan, loppuuko Standertin akselissa kierteet kesken vai mistä kyse, mutta jotenkin aavistelen, että näillä voisi olla yhteys.

Mulla on DT:n E1800 kiekot, joissa on kai 370 napa. Pyörä on vanha, joten vaihdoin läpiakseliholkit mukana tulleisiin pikalinkkuholkkeihin ja noiden kanssa on kyllä ollut ongelmaa. Joutuu kiristämään jumalattoman kireälle tai tuntuu, että navassa olis klappia. Takakiekko ei myöskään meinaa pysyä paikallaan, vaan ajan kanssa "nousee" haarukan pohjasta.

Ostin samalla sixpackin uudet pikalinkut, mutta ilmeisesti ne oli melko paskat ja niiden kanssa joutu välillä kesken linkkiäkin kiristämään takakiekkoa uudestaan. Vaihdoin vanhoista kiekoista pikalinkun, jolloin parani aavistuksen, kunhan vaan on hiton kireällä, mutta kyllä tollakin kiekko turhan helposti liikkuu.

Ja ajossa tuon huomaa myös, kun alkaa pitää polkiessa naksuntaa, jos kiekko ei ole paikallaan.

Oon tässä kaipaillut jo läpiakselipyörää tuon ärsyttävän ominaisuuden takia, mutta ilmeisesti sekään ei oo niin autuas. Vanhoilla pikalinkkuspesifeillä kiekoilla ei ikinä lähtenyt vanne liikkumaan paikaltaan ajossa, joten tämmöset irrotettavat holkit ei todellakaan herätä luottamusta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •