BikeshopLostInLaplandElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Pyöräsuosituksia kaivataan, työmatka-ajoa Helsingissä

Pyöräsuosituksia kaivataan, työmatka-ajoa Helsingissä

Etsin vanhempia keskusteluja, mutta tuntui olevan jo vähän vanhempia ne, joissa viitattiin malleihin, joita olen ehtinyt jo katsoa - laitan siis uuden aloituksen, olisi hienoa saada vinkkejä tai vahvistusta valinnalle!

Olen 166 cm pitkä nainen ja työmatkani on noin 6 km suuntaansa - työpaikka keskustassa ja ajelen suurimman osan matkaa Hermannin ja Sörnäisten rantatietä pitkin eli asfalttia ja aika paljon pysähdyksiä matkassa, kun liikennettä ja ahtautta paljon. Työmatkojen lisäksi pyöräillään perheen kanssa suunnilleen tuota samaa matkaa kotoa - maastona kuitenkin yleensä asfaltti ja ajoittain hiekkatiet.

Nykyinen fillari on painava mummomalli kolmella vaihteella, joten ajomukavuutta nyt kaivattaisiin. Muksu siirtyy juuri vaihteelliseen 20’ Woomiin, joten oletan, että vauhti ja matkat alkaa hänenkin kanssaan kasvaa. Budjetti olisi mielellään alle 1000 €.

Olen nyt katsonut tätä yhtenä potentiaalisena vaihtoehtona, jota olisi myös saatavilla - onko kokemuksia tai näkemyksiä? Muita ehdotuksia? Mielellään saisi toki olla reilummin alle tuon tonnin..

Tuohon kelpaa melkein mikä tahansa hybridi, joka tuntuu hyvältä. Itse ostaisin ehkä torilta käytetyn täysjäykän 26" maasturin 50-100 eurolla (sinun kokoiselle runkokoko n. 16-17") ja laittaisin siihen kuluneiden tai epämukavien osien tilalle uudet ja nykyaikaiset. käytännössäkoko tekniikka siis uusiksi. Tärkein kriteeri on sopivan laadukas runko eli ei aikansa mallisarjan hinnat alkaen mallistoon kuuluvaa. Budjettina n. 600 €. Sillä saat ketterän pyörän, joka ei herätä huomiota, mutta toimii oikein hyvin myös soralla ja talvella.

Olet itse miettinyt juuri oikean pyörän ja vielä hyvän sellaisen eli tuon Canyonin osta se. Unohda käytetyt jotka vaatii joka tapauksessa jotain remonttia aina. Canyonista saat luotettavan vähän huoltoa kaipaavan pyörän ja arvokin säilyy jos joskus tulee mieli vaihtaa vielä parempaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    Olet itse miettinyt juuri oikean pyörän ja vielä hyvän sellaisen eli tuon Canyonin osta se. Unohda käytetyt jotka vaatii joka tapauksessa jotain remonttia aina. Canyonista saat luotettavan vähän huoltoa kaipaavan pyörän ja arvokin säilyy jos joskus tulee mieli vaihtaa vielä parempaan.
    Samaa mieltä, paskan kiillottamisessa ei ole mitään järkeä. Oletan että ketjun aloittajalla ei ole intohimoa tai osaamista alkaa mihinkään peruskorjausprojektiin eli teettämiseksi menisi. No laitat tuon pyörän hinnan johonkin vanhan romun elvyttämiseen edellyttäen että löydät tässä koronatilanteessa edes osat, ja lopputuloksena sulla on edelleen vanha romu. Tuo sopii kuvailemaasi käyttöön kuin otsatukka sialle. Hihnaveto ja napavaihteet ja hintaansa nähden muutenkin asiallista palikkaa, ei taida tuohon rahaan löytyä ihan äkkiä vastaavaa.
    They said it couldn't be done. So I didn't do it.

Tämähän on hieno esimerkki siitä, miten erilaisia mielipiteitä asioista voi olla ja millainen tuska kysyjällä on niiden perusteella muodostaa mielipide.

Itselläni on kokemusta neljän vanhan pyörän kunnostuksesta. Kaikissa lopputulos on onnistunut, joten mistään p:n kiillottamisesta ei tosiaankaan ole kysymys. Varsinkaan, kun tavoitteena on saada käyttökelpoinen pyörä helsinkiläiseen asiointipyöräilyyn, jossa uusi Canyon huutaa narkkareita varastamaan sen.

Toki rakentaminen edellyttää, että tietää mitä speksaa ja että osaa itse homman hoitaa. Mutta kerroinkin vain, miten itse toimisin.

Peukku Canyonille - hyvän kohteen olet löytänyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Tämähän on hieno esimerkki siitä, miten erilaisia mielipiteitä asioista voi olla ja millainen tuska kysyjällä on niiden perusteella muodostaa mielipide.

Itselläni on kokemusta neljän vanhan pyörän kunnostuksesta. Kaikissa lopputulos on onnistunut, joten mistään p:n kiillottamisesta ei tosiaankaan ole kysymys. Varsinkaan, kun tavoitteena on saada käyttökelpoinen pyörä helsinkiläiseen asiointipyöräilyyn, jossa uusi Canyon huutaa narkkareita varastamaan sen.

Toki rakentaminen edellyttää, että tietää mitä speksaa ja että osaa itse homman hoitaa. Mutta kerroinkin vain, miten itse toimisin.
    Yleensä tapana kuitenkin tarjota neuvoja aloittajan lähtökohdista eikä tarjota "minä teen näin" (ja muidenkin pitäisi tehdä samalla tavalla). Itse en näe aloittajan viestissä mitään viitteitä siihen, että tuo vanhan pyörän kunnostaminen uusilla osilla olisi se hänelle sopiva lähestymistapa, aloittaja varmaankin korjaa jos olen väärässä.

Itse taasen "tarjoaisin" aloittajalle jotain hyvää hänen tarpeisiinsa sopivaa sähköavusteista pyörää, vaikkapa sitten Canyonin Commuter:ON:a
    https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopy...-wmn/2926.html

taikka halvempana vaihtoehtona vaikkapa Cuben Reaction Hybridiä
    https://www.cube.eu/uk/2021/e-bikes/...range-trapeze/

vastauksena varmasti aivan yhtä hyvät (tai omasta mielestäni vielä paremmat) kuin sinulla, mutta tiedän että eivät kuitenkaan (hintansa puolesta ainakaan) ole sitä mitä aloittaja on hakemassa, kuten en usko että myöskään sinun vaihtoehtosi on sitä mitä aloittaja hakee.

Tuo aloittajan miettimä Canyonin Commuter 5 kuulostaa hänen käyttöönsä oikein hyvältä pyörältä.

^Hieman ylittyy kysyjän budjetti... Ja jos ihminen pystyy ajamaan "oikeallakin" pyörällä niinmiksi hankkisi sähköisen?
    Joten yhä kannattaa suunnata katse luomu Canyoniin jos saatavilla...

Joo, tosiaan tuo vanhan rungon ostaminen ja siihen osien/renkaiden vaihto ei ole mun juttu ?? Etsin pyörää, jonka voisi ottaa helposti käyttöön, tehdä itse mahdollisimman vähän ja käyttää vuosihuollossa liikkeessä Sähköavusteista en halua, kun pyöräilen tota työmatkaa juuri siksi, että saisi kiireiseen arkeen edes sen pienen liikunnan. Kiitos vastauksista! Edelleen tuo Canyonin hinta vähän yläkanttiin, mutta toisaalta toivoisin, että saisi kerralla hyvän kumppanin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Yleensä tapana kuitenkin tarjota neuvoja aloittajan lähtökohdista eikä tarjota "minä teen näin" (ja muidenkin pitäisi tehdä samalla tavalla).
    En näe mitään väärää siinä, että kerrotaan miten itse tekisi. Kysyjä päättää, saako siitä ajatuksia omaan valintaansa vai ei. Itse ainakin kysyjänä olisin tyytyväinen, jos keskusteluun tulisi erilaisia näkökulmia. Tietenkään aina kaikki ei voi osua maaliin, mutta se pitää vaihtoehtojen kartoituksessa hyväksyä.

Tällä kertaa kävi vaan niin ihmeellisen hyvin että kysyjä oli valinnut juuri itselleen sopivan ja vielä hyvän sellaisen pyörän ja ehkä hieman tietämättömänä halusi asialleen vielä vahvistusta jonka täältä monelta sai, vaihtoehtoja on maailma täynnä mutta varkaisiin yms. vetoaminen on kylä aivan jotain asian vierestä, kyllä niitä käytettyjäkin hyväkuntoisia varastetaan jos niikseen tulee ja ei kyllä monikaan käytettyä osta ja ala sitä kunnostamaan varsinkaan sellainen joka ei ole pyöriin enempi perehtynyt ja tuleeko siitä sittenkään mieluinen. Ei ole halpaa hommaa viedä pyörää kunnostettavaksi pyörä mekaanikolle.

Ajoin viime kesän Nexus 8 -napavaihteistolla. Napavaihteet eivät yleisesti ole tällä foorumilla suosiossa, mutta 6 km:n matkalle, jossa paljon pysähdyksiä, erinomainen valinta.

Hihnaveto- ja Nexus 8 -huollot eivät onnistu jokaisessa pyöräliikkeessä, mutta Helsingistä kyllä löytyy asiantuntevia huoltoja näille.

Mohkkun kanssa kerrankin samaa mieltä, mitä enemmän annetaan vaihtoehtoja niin aina mieli avartuu. Itse en ole varmaan 20vuoteen ostanut valmista pyörää ja mitkä käytettynäkin hankittu niin vasta paloittelun ja modauksen jälkeen ajoon. Toisaaltaan on liki 40vuoden kokemus moisesta toiminnasta ja huoltoliikkeet pääosin kiertänyt kaukaa, jonkin verran on tullut säästöä siinä suhteessa ja voinut nekin rahat sijoittaa työkaluihin ja muuhun kivaan.
    Mutta se on vain yksi linja harrastuksessa, useampi kuitenkin hankkii pyörän uutena ja huollattaa sen liikkeessä, kansantaloudellisesti hyvä vaihtoehto ja ei kaikilla ole edes paikkaa/aikaakaan huoltoihin...

Kuinkas paljon tuollainen Nexuksen huolto maksaa? Remmillähän ajaa melkoisesti käsitykseni mukaan mutta monetko ketjut hankkii remmin hinnalla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Hieman ylittyy kysyjän budjetti... Ja jos ihminen pystyy ajamaan "oikeallakin" pyörällä niinmiksi hankkisi sähköisen?
    Joten yhä kannattaa suunnata katse luomu Canyoniin jos saatavilla...
    Niin ylittyikin, ja ihan liian paljon eikä silloin ole millään tavalla vastaus aloittajan kysymykseen (jos budjetti olisi isompi niin sitten ehkä, tehtiinhän tuokin valinta suomessa viimevuonna noin 31000 pyörän edestä), olikin enemmän heitto tuonne Mohkun suuntaan (ja häntä viestissäni nimenomaan lainasinkin), kun tarjosi vanhan pyörän hankkimista ja sen kunnostamista uusilla osilla, joka ei mielestäni millään myöskään ollut vastaus aloittajan kysymykseen ja näinhän aloittaja myöskin kommentoi.

Mutta itse lopetan tämän aiheen kommentoinnin tähän, koska tästä ei ole mitään hyötyä aloittajalle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kuinkas paljon tuollainen Nexuksen huolto maksaa? Remmillähän ajaa melkoisesti käsitykseni mukaan mutta monetko ketjut hankkii remmin hinnalla?
    Esim. Bas-Shop Oy (Helsinki) ” Shimano Nexus tai Shimano Alfine napahuolto” 60 eur.

Tuo on käytännössä ns. öljykylpy. Jos napaan tulee isompi vika, niin koko kiekko menee uusiksi (n. 200 eur).

^^Kehäpäätelmän mukaan 31000 ei todista mitenkään että he ovat oikeassa...

Ihan tässä vaan kyselen, että onko OP TaruW jo pyörän hankkinut?

Samanlaisia aiheita

1. Maastolenkit Itä-Helsingissä
    By Alpo Nieminen in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 1881
    Viimeinen viesti: 01.09.2019, 19.56
  2. Täysjäykällä hybridillä CX- ja XC-ajoa
    By Vinttaaja in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 25.03.2017, 17.59
  3. Kilpailut Helsingissä
    By Neutriino in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 1