ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 142 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42 92 132 140 141 142 143 144 152 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.231 - 4.260 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4231
    Koko settiä ei tarvi vaihtaa. Siellä voi olla suoralla kaulaputkella sellanen sovitealakooli joka "leventää putken" sopimaan isompaan alalaakeriin. Tuossa tapauksessa pelkkä uusi alakooli riittää. Jos on joku muu sovitus niin maksimissaan alalaakeri ja alakooli pitäisi riittää. Molempia myydään irtotavarana yleisimpiin setteihin.

  2. #4232
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Huolsin takaiskarin. Ilmakannun sisällä iskarin varressa, siis siinä paksussa mikä on iskarin alapäässä kiinni, oli 2 noin 3mm paksuista oranssia kumistefaa. Jossain ohjeissa näitä ei näy, toisissa näkyi. Onko niiden tarkoitus siellä vain rajoittaa iskarin oikenemista täyteen pituuteen? Runnon geometriaan liittyvää? Pyöränä Occam.

  3. #4233
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    Huolsin takaiskarin. Ilmakannun sisällä iskarin varressa, siis siinä paksussa mikä on iskarin alapäässä kiinni, oli 2 noin 3mm paksuista oranssia kumistefaa. Jossain ohjeissa näitä ei näy, toisissa näkyi. Onko niiden tarkoitus siellä vain rajoittaa iskarin oikenemista täyteen pituuteen? Runnon geometriaan liittyvää? Pyöränä Occam.
    Voluumi spacereita.

    https://enduro-mtb.com/en/how-to-adj...monarch-shock/

  4. #4234
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Kiitos, no niinpä näyttää olevan. Löytyi kun aloin hakemaan oikeammilla hakusanoilla. Negative volume spacer. Ihmetytti kun ilmakannun puolela on myös spacer mutta näin ne on suunnitelleet ja laitoiun takaisin kuten ne oli tehtaalla laitettu.

    Aina oppii uutta!

  5. #4235
    Kokemuksia cane creekin iskareista? Tekeekö näihin huoltoja Suomessa mikään firma vai onko tosiaan niin että täytyy lähettää jenkkeihin tehtaan huollettavaksi heidän tuotteensa?

  6. #4236
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Tuossa puhetta keulan alajalkojen siitä yläkaaresta, mikä sen oikea nimi nyt onkaan. Mutta siis Manitoun patentti keulan takapuolella olevasta kaaresta menee vanhaksi. Mikä siitä niin erikoisen oikein tekee?

    https://bikerumor.com/2021/05/12/fox...spension-fork/

  7. #4237
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647

    Jousituksen pienet kysymykset

    Fox 36 rhythm 160mm joustomatka; tuossahan jousto ei mene liukuputken yläpään loppuun asti, o-rengas jää noin reilun sentin päähän pohjatessa.
    Oikein kun iskaria venyttää saa liukuputkea esille tasan 160mm. Joustoa on siis käytettävissä max 150mm?
    Muutenkin iskari ”makaa” eli on painunut kai sentin paikallaan ollessa, pitää venyttää ulos, ei ”tipu” ulos pyörää ilmaan nostaessa.

    Onkohan tossa nyt kaikki ok? Muutoinkin paineet pitää olla luokkaa 50psi jotta saan sagin sinne 15-20% tienoille. Silloin keula taas pohjailee hyvin usein. Tokeneita se 2 kpl sisällä, tilasin 3 kpl lisää.
    Kuski 72kg.
    Toki vaihdettu 50mm riser tanko, vie kai painopistettä hiukan keulalta pois?

    Oisko muutenkin parempi asettaa sag seisoen jos ajoihin kuuluu vauhdikkaita kivikkoalamäkiä?
    Nyt sag on asemoitu istuen.

    Niin ja kyseessä 22-25kg sähköpyörä siis.

    Edit: riuhtasin keulaa ylös istuen renkaan päällä, nyt joustomatkaa on sen 160mm, liukuputkea esillä 170mm.
    Ja tuntui jäävän tuohon kun toistuvasti pumppailin.
    Onpa outoa.
    Painetta kokeeksi 61psi ja sag nyt istuen 13%, mikä ei kyllä taulukon mukaan mene.
    Jos haluan sen 20% sagin ilman jatkuvaa pohjailua niin odoteltava tokeneita.

  8. #4238
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lisää painetta 5 psi kerrallaan (ja lopuksi toki tarvittaessa pienemmissä muutoksissa) kunnes toiminta on ajoosi sopiva. Ja lisää vielä token kun sellaisen saat.
    Uskon, että noin korkealla ohjaamolla ja istuen sagia mittaamalla (vaikuttaisko sähköpyörän painopiste vielä myös) päädyt liian pieneen paineeseen kuten epäilitkin. Eli testaa sagia ajoasennossa seisten kun käsilläkin on painoa.
    Yksi perusohje on, että keulan omassa kovimmassa ajossa tulisi käyttää koko joustomatkansa vain kerran pari lenkin aikana tai jäädä ihan aavistus vajaaksi silloinkin. Eli jäisi vaikka puoli senttiä varaa odottamaan kunnon ajovirhettä tai muuta yllättävää pommia.

  9. #4239
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    ^juu, jätän sagin nyt tuohon 13% istuen, seisoen se menee sinne 20-25%.
    Eiköhän tuo asetu kun saan tokeneita lisää.

  10. #4240
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Rockkarin Pikessä sama juttu, eliskä jousto ei tule kokonaan ulos edes pyörää nostamalla vaan pitää vetämällä vetää se viimeinen vajaa sentti.
    Keula ei pohjaa omassa ajossa vaikka sägi on 15% joten sikäli toimii hyvin.

  11. #4241
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Rockkarin Pikessä sama juttu, eliskä jousto ei tule kokonaan ulos edes pyörää nostamalla vaan pitää vetämällä vetää se viimeinen vajaa sentti.
    Keula ei pohjaa omassa ajossa vaikka sägi on 15% joten sikäli toimii hyvin.
    Mun pikessä falskas solo air ilmajousen tiivisteet ja ilma karkas väärälle puolelle eikä tasaantunut. Uudet tiivisteet ja nyt on täydessä mitassa aina

  12. #4242
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Mun pikessä falskas solo air ilmajousen tiivisteet ja ilma karkas väärälle puolelle eikä tasaantunut. Uudet tiivisteet ja nyt on täydessä mitassa aina
    Mun Pikessä on uudesta asti ollut niin että ei palauta täysin ylös asti. Tai no uutena meni huolto takuuseen kun jäi kokonaan pohjaan yhdellä lenkillä.
    Katsotaan miten muuttuu kun vaihdan pidemmän ruodon. Siinä tulee ainakin osa tiivisteistä. Jonkun huoltosetinkin tilasin samalla.

    Mikähän tiiviste on ongelma kun ei palauta ylös asti? Keula ei kuitenkaan vuoda ilmaa koska sägi pysyy samana.

  13. #4243
    Mulla oli -21 Pikessä kans samanlaisia ongelmia uutena. Sägi asettui 10-15% luokkaan ohjepainoilla ja negatiivisen puolelle ei tasaus toiminu kunnolla. Kovaa ajoa lämpimässä kesäkelissä auttoi tähän ja ilmeisesti tehtaan jäljiltä olleet rasvat lähti liikkeelle ja aukaisi tukkeutuneen "tausausreiän". Koitin siis tyhjätä ja täytellä ja pumppailla sitä keulaa tuloksetta ton ilman tasaamiseksi ja seuraava toimenpide ois ollu purku ja putsaus. Ei onneks tarvinnu sinne asti mennä

  14. #4244
    Kysyisin etuhaarukan iskunvaimentimen vuotamisesta; onko mitään huollollista tehtävissä teidän ammattilaisten mielestä, vai onko paras ostaa uusi jousitettu etuhaarukka?

    Vuotoa on tapahtunut jo muutama viikko (olen ihmetellyt mitä tahroja on eturenkaan vanteessa, mutten osannut yhdistää sitä iskarivuotoon), mutta huomasin sen vasta nyt tänään pidemmän pyörälenkin loppupuolella, kun vuoto sotki iskunvaimenninta.

    Tässä kuva, josta näkyy kuinka suuresti vuotoa tapahtuu:




    Oikeastaan kysymykseni on kaksiosainen, mikäli etuhaarukan vaihto on paras vaihtoehto, ottaisin mielellään vastaan suosituksia jousitetusta etuhaarukasta. Nykyinen on siis jo vanha Fox F80 Terralogic. Käyttö tuolla pyörällä on päällystetty tiellä, soratiellä ja vähäisissä määrin metsäpoluilla. Ei tarvitse olla kallein malli, mutta varmaan ei halvintakaan kannata ostaa, jotta se kestää käyttöä pitkään.

  15. #4245
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Rockkarin Pikessä sama juttu, eliskä jousto ei tule kokonaan ulos edes pyörää nostamalla vaan pitää vetämällä vetää se viimeinen vajaa sentti.
    Keula ei pohjaa omassa ajossa vaikka sägi on 15% joten sikäli toimii hyvin.
    Jonkun vuosimallin Rockshoxin ilmajousissa tämä on ihan ominaisuus. Ilmajousi on mahdollista päivittää tuoreimpaan, joka "korjaa" tuon noin sentin "painuman". Kyseessä on siis ihan ominaisuus, ei virhe. Itsekin mietin, että pitäiskö päivittää tuo tuorein ilmajousi vai ei. Se vaikuttaa pakosti myös muuhunkin kuin pelkkään joustomatkaan.

  16. #4246
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari I. Katso viesti
    Jonkun vuosimallin Rockshoxin ilmajousissa tämä on ihan ominaisuus. Ilmajousi on mahdollista päivittää tuoreimpaan, joka "korjaa" tuon noin sentin "painuman". Kyseessä on siis ihan ominaisuus, ei virhe. Itsekin mietin, että pitäiskö päivittää tuo tuorein ilmajousi vai ei. Se vaikuttaa pakosti myös muuhunkin kuin pelkkään joustomatkaan.
    Kyllä. Kävin aamulla lenkillä ja oli kuin olisi eri keulalla ajanut. Siis kun toi Foxin painuma hävis, en tiedä mikä sen aiheutti mutta nyt ajon jälkeenkin keulaa on ulkona 170mm kuten kuuluukin.
    Keula kantoi aivan eri malliin ja en saanu sitä pohjaamaan, noin sentti jäi varoja vaikka nostin painetta vain 6psi.
    Nopealla enskapolulla melkein nauratti kun sai puskea aivan eri malliin.

  17. #4247
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Mun Pikessä on uudesta asti ollut niin että ei palauta täysin ylös asti. Tai no uutena meni huolto takuuseen kun jäi kokonaan pohjaan yhdellä lenkillä.
    Katsotaan miten muuttuu kun vaihdan pidemmän ruodon. Siinä tulee ainakin osa tiivisteistä. Jonkun huoltosetinkin tilasin samalla.

    Mikähän tiiviste on ongelma kun ei palauta ylös asti? Keula ei kuitenkaan vuoda ilmaa koska sägi pysyy samana.
    Mulla vuosi sieltä positiivipuolelta -> negapuolelle( termit voi olla väärin) eikä se tasaus nyppyllä tasannut paineita. Tämän takia jäi painumaa keulaan. Se männän tiiviste siellä varmaan silloin vuotaa, tai sitten ilmaa kertyy alajalkoihin. Vaihdoin kaikki tiivisteet samalla, kun ne sattui löytymään. Tuo minun on siis solo air jousella, debon air toimii ymmärtääkseni paremmin.

    Se ilmajousi on aika yksinkertainen härveli. Rock shokin sivuilta katot räjäytyskuvan tai huolto-ohjeet niin näet miten se toimii jos ei ole siis jo tuttu ennestään

  18. #4248
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    54
    Tässä juttua tuosta Rockshoxin Debonair ilmajousen päivityksestä:

    https://flowmountainbike.com/post-al...spring-review/

  19. #4249
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Mitä tarkoittaa keulan päivitys mihin tässä viitataan? Pitäisikö siis käyttää uusimman (2021) mallin osia vanhassa keulassa? onko ne varmasti yhteensopivia? Vai tarkoitatteko uudempaa keulamallia päivityksenä?

    Minun Pike on Debonair RC (2018) ja tilasin siihen vähän pidemmän ruodon ja RC2 vaimentimen (pitäisi tulla tällä viikolla). Nuo on Rockarin sarjanumeroon perustuvan haun mukaan kyseiseen keulaan tarkoitetut päivitykset. Olisiko pitänyt tilata jotain muuta, mitä?

  20. #4250
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    54
    Itse puhun keulan sisuskalujen uusimisesta.

  21. #4251
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Posti toi uudet sisukset. Näyttää ruoto tuolta yllä olevan linkin mukaiselta uudelta versiolta.

    Mahtaako muuten Foxeihin saada päivityksiä kuten Rockkareihin. Ite olen hommannut myös RC2 vaimentimen mikä tekee keulasta aivan eri mallin. Kyllähän nuo päivitykset jotain maksaa muta silti vähemmän kuin uusi keula. Päivitysten jälkeen vastaavilla säädöillä oleva Foxilainen kustantaisi ... aivan hitosti.

  22. #4252
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Onkohan noissa uusissa Rockkarin vaimennin patruunoissa öljyt valmiina sisällä?
    patruunan vaihto-tuubivideoissa ei missään kyllä vaimentimeen öljyjä laiteta ennen asentamista.

  23. #4253
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    Tästä lienee kysytty 150 kertaa tai useammin, mutta jos vaihtaisi 160-millisen 51-offset marsun Z1:n vaikka 170/44 zebiin, niin jyrkkeneekö ohjauskulma kuinka? 51 offsetilla olevat zebit tuntuu olevan loppu.

  24. #4254
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tästä lienee kysytty 150 kertaa tai useammin, mutta jos vaihtaisi 160-millisen 51-offset marsun Z1:n vaikka 170/44 zebiin, niin jyrkkeneekö ohjauskulma kuinka? 51 offsetilla olevat zebit tuntuu olevan loppu.
    Offset ei vaikuta ohjauskulmaan, vain tuo hienoinen pituusero vaikuttaa pienentävästi. Offsetistä lisää tuolla:https://www.theproscloset.com/blogs/...d-offset-forks

  25. #4255
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    Totta joo… taas olin päässäni miettinyt tuon väärin. Offsetin pienentäminen lisää trailia. No, ei tuo 44-millinen varmaan huono olisi. 10 millin jouston muutoskaan ei isoa heittoa tee, kun siitä osa vielä menee sagiin.

  26. #4256
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    339
    Jonkun vuosimallin Rockshoxin ilmajousissa tämä on ihan ominaisuus. Ilmajousi on mahdollista päivittää tuoreimpaan, joka "korjaa" tuon noin sentin "painuman". Kyseessä on siis ihan ominaisuus, ei virhe. Itsekin mietin, että pitäiskö päivittää tuo tuorein ilmajousi vai ei. Se vaikuttaa pakosti myös muuhunkin kuin pelkkään joustomatkaan.
    Ainakin jossain ulkomaanlehdissä tuo uudempi ilmaruoto on saanu moitteita, ettei ole yhtä alkuherkkä kuin vanha. Uudessa negatiivipuoli tasaa paineet eri kohdalla joustomatkaa. Toki parkkipaikalla mittaamalla näyttää paremmalta se uusi kun on enemmän liikkuvia näkösällä.
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

  27. #4257
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    54
    ^ No tämäpä. Ei pysty kyllä sanomaan olisiko omaan ajoon parannus vai ei. Selviäisi vain testaamalla.

    Minkälaisessa ajossa tuosta alkuherkkyydestä on hyötyä?

  28. #4258
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari I. Katso viesti
    ^ No tämäpä. Ei pysty kyllä sanomaan olisiko omaan ajoon parannus vai ei. Selviäisi vain testaamalla.

    Minkälaisessa ajossa tuosta alkuherkkyydestä on hyötyä?
    Ylittää kaikki nyrkkiä pienemmät esteet pehmeämmin, mutta toki rengaspaineetkin vaikuttaa tähän paljon.

  29. #4259
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Ylittää kaikki nyrkkiä pienemmät esteet pehmeämmin, mutta toki rengaspaineetkin vaikuttaa tähän paljon.
    Auttaako jouston istuminen ylempänä (enemmän travelia) sitten isompiin hitteihin kuten dropeissa?

  30. #4260
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari I. Katso viesti
    Auttaako jouston istuminen ylempänä (enemmän travelia) sitten isompiin hitteihin kuten dropeissa?
    Jos puhut siitä jouston menetyksestä minkä ilmajousen vajaa palautuminen aiheuttaa, niin ei sillä varmaan merkittävää vaikutusta pohjaamiseen isoissa moukuissa ole.

    Enemmän sitten keulan ilmanpaineella/tokeneilla pelaaminen auttaa siinä asiassa. Omassa keulassa on yksi tokeni sisällä jolla sain paineet sellaisiksi, että alkuherkkyys on hyvä, eikä isommissa ole kokoajan pohjaamassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •