ElectrobikeBikeshopLostInLaplandGiant
Sivu 342 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 242 292 332 340 341 342 343 344 352 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.231 - 10.260 / 11382

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

Hesarin juttu yllämainitusta aiheuttaa kyllä jo hämmennystä: "ESPOOSSA sattui sunnuntaiaamuna tilanne, jossa henkilöauto osui tien laidassa pyöräilleeseen naiseen eikä pysähtynyt selvittämään asiaa, Länsi-Uudenmaan poliisi tiedottaa."

Boldaukset omat. Onko muotoilu poliisin tiedotteesta vai onko hesarin toimittelija sitä mieltä, että auton olisi pitänyt selvittää asiaa?
    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008103237.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuhatkauno Katso viesti
    Toivottavasti tekijä löytyy.
    Tämän vuoksi olen pitänyt autossa jo vuosia tallentavaa kameraa, koska koskaan ei tiedä. Samaa olen alkanut miettiä polkupyöräänkin, eteen ja taakse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Hesarin juttu yllämainitusta aiheuttaa kyllä jo hämmennystä: "ESPOOSSA sattui sunnuntaiaamuna tilanne, jossa henkilöauto osui tien laidassa pyöräilleeseen naiseen eikä pysähtynyt selvittämään asiaa, Länsi-Uudenmaan poliisi tiedottaa."
    Tuossa on ilmeisesti autonomisesti ajavan auton firmware koodattu siten, että auto ei jää selvittelemään kolaritilanteita. Useimmiten toki kuljettaja on se, joka törmää tai häipyy paikalta.

Vastaavasti näinkin voisi raportoida: "Kaupungilla polkupyörä osui jalkakäytävällä kävelleeseen jalankulkijaan. Polkupyörä ei pysähtynyt selvittämään asiaa." On Hesarin toimituksen selkärangaton päätös poistaa kuljettaja ja hänen tekemisensä kolaritilanteesta uutisoidessa.

Olen myös huolissani omasta turvallisuudestani tien päällä, on ollut liian paljon näitä läheltä ohituksia, ja kiilaamisia.
    Ihan oman oikeusturvan takia viritin pyörään taaksepäin kuvaavan kojelautakameran. Rekkarin saa helposti videolta tarvittaessa. Tässä linkki videoon josta selviää toteutus, kamera on Garmin dash cam mini.https://youtube.com/shorts/JpmqlbArd80?feature=share

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Riksha Katso viesti
    Olen myös huolissani omasta turvallisuudestani tien päällä, on ollut liian paljon näitä läheltä ohituksia, ja kiilaamisia.
    Ihan oman oikeusturvan takia viritin pyörään taaksepäin kuvaavan kojelautakameran. Rekkarin saa helposti videolta tarvittaessa. Tässä linkki videoon josta selviää toteutus, kamera on Garmin dash cam mini.https://youtube.com/shorts/JpmqlbArd80?feature=share
    Tämä on hyvä mutta oikeastaan patempi on saada julkisuuteen tietoa että maantiepyörät varustellaan nykyään tällaisilla....
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Riksha Katso viesti
    Kerrotko lisää oikeusturvastasi ajaessasi tiellä, jonka vieressä menee oikealla pyörätie ?

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Kerrotko lisää oikeusturvastasi ajaessasi tiellä, jonka vieressä menee oikealla pyörätie ?
    Meinaat ihan oikeasti, että tuossa tilanteessa pyöräilijä on lainsuojaton? Voi vee. Jos omistat ajokortin niin vie se poliisille.

^^Tässä on maantiellä autolla liikkuvien "kouluttajien" ajatusmaailmaa kuvattuna.

Espoossa tapahtui sunnuntaina 4.7. noin kello 6.50 tilanne, jossa henkilöauto osui tien laidassa pyöräilleeseen naiseen ohitustilanteessa.Itse ollut vastaavanlaisessa tilanteessa kolmantena osapuolena.Tilanne alkoi kun autoilija ajoi liian läheltä pyöräilijää(tyttö 12v) jolloin tyttö kaatui ja kolhaisi itseään autoon josta tienreunaan pahasti nurin.itse tulin moottoripyörällä takaapäin ja näin tilanteen,ainut harmi kun ei tilaa mihin väistää niin pyörän päältä tuli ajettua oli kimmonnut tielle.poliisille kerroin oman kantani tapahtuneesta ja autolija todettiin syylliseksi.Mutta eipä tuo paljon lohduttanut kun ranne murtui ,tytölle kävi vielä huonommin kun reisiluu poikki.tapahtui vappuna tytöllä vielä syyskuussa jalka paketissa.joten jotenkin toivoisi että autoilijat väistäisivät riittävän kaukaa koska pelkkä läheltä meno vetäisee mukaansa kun huono tuuri käy.Nykyisin ei oikein uskalla edes ajaa isompien teiden pientareilla kun liikenne määrätkin on lisäntyneet.Työyhteisössä vieläpä näitä kekeruuspereja minkä mielestä pyöräilijöillä ei mitään asiaa "ison" tien reunaan,ja omien sanojen mukaan aina vähän opettavat pyöräilijöitä.Pyörätiestä sen verran että ajan aina kun mahdollista koskien että pyörätien pinta on ok.maastopyörällä ja gravelilla ei niin väliä.Lopuksi yleensä pyöräilijä häviää aina jos ei lakituvassa niin loukkaamalla itsensä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Muutama kivi aina taskussa saa kivan jäljen tuulilasiin osuessaan...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joni Kani Katso viesti
    Muutama kivi aina taskussa saa kivan jäljen tuulilasiin osuessaan...
    Ensin viilataan pyörästä ja varusteista kaikki mahdolliset grammat pois, käyttäen tuhansia euroja ja sitten tungetaan kuskin taskuun kiviä...

Siis tekevätkö ne taskussa olevat kivet jälkiä tuulilasiin kun auto osuu pyöräilijään vai kun niillä kivittää autoja..?

Muutama kivi aina taskussa saa kivan jäljen tuulilasiin osuessaan... Oletko tosissaan vai onko tämä provo,jos tosissaan niin huh huh.näin sitä yhteispeliä luodaan vai oletko niitä autoilijoita jotka ajavat läheltä???

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Siis tekevätkö ne taskussa olevat kivet jälkiä tuulilasiin kun auto osuu pyöräilijään vai kun niillä kivittää autoja..?
    Ei kun ensin se auto suorittaa vaarallisen ohituksen ja sitten se ajetaan kiinni ja heitetään kivellä tuulilasiin. No, autossa kamera, joten poliisi pääsee sitten käyttämään kallista aikaa pyöräilijän peräkameran ja autoilijan tuulilasikameran kuvia tutkiessaan.

Mulla on aina kolme kertasinkoa mukana, losautan sitten jos joku ohittaa liian liki. Tai muutenkin, koska pakkohan ne on käyttää, kun on mukaan otettu.

Autoilijat "kouluttavat" pyöräilijöitä kun nämä eivät käytä kevyenliikenteenväylää vaikka se olisi saatavilla ja/tai ajavat useampi rinnakkain ajoväylällä ja pyöräilijät "kouluttavat" autoilijoita kun he ohittavat pyöräilijöitä liian läheltä...
    Jestas taas mikä tappelu.

F. Kotlerburg Guest
    Autoilijat "kouluttavat" pyöräilijöitä kun nämä eivät käytä kevyenliikenteenväylää vaikka se olisi saatavilla ja/tai ajavat useampi rinnakkain ajoväylällä ja pyöräilijät "kouluttavat" autoilijoita kun he ohittavat pyöräilijöitä liian läheltä...
    Kumpi on hengenvaarallista ja kumpi ei?

Luulen tässäkin tapahtuneen vahingon, kun autoilija halusi säikäyttää, kouluttaakin pyöräilijää ajamalla läheltä.
    Tuon olen kokenut ainakin kerran hyvin havaittavasti, ajoin hyvin reunassa oikealla, kun kuulin takaa lähestyvä auton tulevan läheltä, se ajoi ohjaustankoa hipoen ja kun eteni edelleni, kuski viittoi vasemmalle, jossa olisikin ollut pyörätie. Oli hyvin hiljainen lauantaiaamu eikä mitään muuta liikennettä kummallakaan väylällä!
    Ei jäänyt epäilystä tapahtuneesta koulutuksesta, no auto oli vanha opelin romu ja kuski varmaan huonossa kunnossa, krapulassa, perjantaipullon vaikutusta, tietenkin naapurikunnan puolella.

Jos joku kahvipöydässää vihjaiseekaan kouluttavansa pyöräilijöitä, kysykää hänen motiivia ja raportoikaa täällä. Vastausta en ole vielä mistään saanut ja kovasti haluaisin päästä kouluttajan korvien väliin.

Onko kyse siitä, että halutaan kaikkien noudattavan sääntöjä ja koska pyöräilijä tekee väärin, tuota pitää ojentaa? Ok, hyvä tavoite, mutta miten ojentaminen suhtautuu pyrkimykseen noudattaa sääntöjä? Vai onko niin, että muiden pitää noudattaa sääntöjä, jotta itse voi ennakoida muiden tekemiset ja olla noudattamatta sääntöjä?

Vai onko niin, että kun toinen tekee virheen, silloin voi itsekin tehdä virheen, koska toinen teki virheen ensin. Aivan kuten 3 v lapsien riitelyä selvittäisi. Nyt vaan on alla 1500 kg rautaa ja 150 hevosvoimaa.

Todennäköisesti kouluttaja ei ole ajatellut asiaa yhtään ja toimii täysin jonkun alkukantaisen primitiivireaktion vallassa, eikä siis itsekään tiedä, miksi toimii kuten toimii. Motiivin kysyminen olisi silti erityisen kiinnostavaa. Tosin todennäköisesti siinä vaiheessa vastaajalle tärkeintä on keksiä hyvä, mutta asiayhteyteen kuulumaton selitys asialle, koska tajuaa itsekin miten typerä on. Todellista vastausta on siis ehkä mahdotonta saada tekijältä. Saisikohan jollain nimettömiin vastauksin perustuvalla kyselytutkimuksella näitä selville? Siinä hyvä gradun aihe jollekin opiskelijalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kumpi on hengenvaarallista ja kumpi ei?
    Pitääkö tätä viestiä tulkita niin, että voi ”kouluttaa” toista osapuolta, mikäli se ei ole hengenvaarallista?

Miten suhtaudutaan siihen jos pyöräilijä ”kouluttaa” toista pyöräilijää, taikka jalankulkijaa taikka jalankulkija pyöräilijää?

Ja mikä luetaan hengenvaaralliseksi?
    Riittääkö vaikka jos pyöräilijä koittaa kiilata toisen pyöräilijän suutuspäissään väylältä ulos? (Tapaus minkä olen itse nähnyt).

Eli täytyy varustautua kivien lisäksi sopivalla kepillä, jonka voi tarvittaessa tyrkätä toisen pinnojen väliin.

Pitääkö tätä viestiä tulkita niin, että voi ”kouluttaa” toista osapuolta, mikäli se ei ole hengenvaarallista?
    Filosofinen kysymys. Mikä on

- mielipiteen esittämistä?
    - kouluttamista?
    ? rankaisemista?

Miten suhtaudutaan siihen jos pyöräilijä ”kouluttaa” toista pyöräilijää, taikka jalankulkijaa taikka jalankulkija pyöräilijää?

Riittääkö vaikka jos pyöräilijä koittaa kiilata toisen pyöräilijän suutuspäissään väylältä ulos? (Tapaus minkä olen itse nähnyt).
    Koitatko sä nyt tietentahtoen ymmärtää asian väärin tai muuten vain whatabautisoida tätä?

Kouluttaminen on aina väärin. Kouluttaminen hengenvaarallisesti ilman mitään vammariskiä itselle on kuitenkin erityisen väärin ja siitä saisi lähteä kerralla kortti pois useammaksi vuodeksi.

Miten mä tätä itse tulkitsen on, että täällä foorumilla porukka vähän päästelee höyryjä, koska nuo läheltäpititapot tuppaavat olemaan vähän stressaavia. Täten osa porukasta kirjoittelee kivistä ym.
    Toisaalta kiven heittäminen jo ohittaneen auton tuulilasiin on verrattain vaikeaa. Vaatii aikamoista heittokättä ja tähtäystä.
    Lisäksi takaa lähestyvän auton ohitusetäisyys tai kuljettajan motiivit ovat käytännössä mahdottomia arvioida ennen ohituksen tapahtumista, joten kiven tai muun heittoesineen kanssa ei voi ennakoida. Eli vaikka höyryjä päästellään tekstimuodossa, niin eipä niitä silti toteuteta.
    Ehkä noiden edellä mainittujen seikkojen takia aika vähän näkee uutisia kiviä heittelevistä pyöräilijöistä. Ei ainakaan itsellä ole koskaan tullut vastaan.

Silti verrattain iso osa täällä on kokenut autoilijan järjestämän koulutustapahtuman. Osalle näin on käynyt useammin kuin kerran. Vuosittain tulee uutisointeja kolareista, jotka ovat saattaneet olla koulutustapahtumia. Suomessa maantiellä ajavia pyöräilijöitä tapetaan autoilla säännöllisesti (vaikkakin onneksi harvoin).
    Näitä siis ihan oikeasti tapahtuu. Ne eivät ole pelkkää autoilijoiden uhokirjoittelua, vaan osa ryhtyy tuumasta toimeen.

Onhan se toki vähän huvittavaa, kuinka kovat kierrokset sinäkin otat siitä, kuinka joku pohtii mahdollisen tapon yrityksen kostamista pienimuotoisella vandalismilla.

Toki fiksuinta olisi saada todisteet ja toimittaa poliisille rikosilmoituksen kera. Sosiaalisessa mediassa on jo havaittavissa pientä heräämistä myös poliisin puolella näistä lähiopetuksista.

F. Kotlerburg Guest

Ei. Kouluttaminen ei kuulu liikenteeseen ja jokaiselta kouluttajalta pitäisi ottaa ajo-oikeus loppuiäksi. Kuitenkin pidän vakavampana sitä että autolla kiilataan pyöräilijää tai ajetaan tahallaan liian läheltä. Pieni virhearvio niin pyöräilijältä on henki pois. Sinä et sitä ilmeisesti tajua joten toivottavasti et omista autoa.

Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

Mä olen kokenut, että Garmini Varia-tutka on ollut jokaisen siihen sijoitetun pennin (eurosentin) arvoinen. Ei se tietysti päälleajoa estä, mutta pysyy hereillä siitä, että ketä takaa on tulossa. Ainoa miinus huonosta akunkestosta.

—-
    Kiven heittäminen tuulilasiin - vaikka olikin läppä ja teknisesti lähes mahdoton toteuttaa - ei menne pienen ilkivallan määritelmään. Siinä on hyvä mahdollisuus teilata joku toinen pyöräilijä, kun kivi pamahtaa keskelle näkökenttää.

Toivon vilpittömästi ettet ota tätä <tähän joku sopiva määritelmä tai lainaus jostain keskusteluketjusta> vaan ihan aidostaa uteliaisuudesta ja tiedonhalusta ilman viheliäisiä tarkoitusperiä esitettynä kysymyksenä.

Miten Varia on muuttanut ajamistasi tai ajokäyttäytymistäsi? Mitä teet nyt toisin? Mitä teet kun tutka hälyttää takaa tulevasta ajoneuvosta? Miten paljon on tilanteita joissa et olisi ilman tutkaa havainnut takaa tulevaa ajoneuvoa (eli siis kuullut ennen kuin auto oli jo kohdalla)?

PS Ihan järkevänä pitämäni maantielenkkiporukkakaveri on myös hankkinut Varian ja kehunut sitä kovastikin, mutten ole saanut kehuista irti kuin että fiilis on kapealla tiellä tai pientareella parempi ja olo turvallisempi kuin ennen, Olen toki uskonut että niin varmasti on eikä se missään tapauksessa huono asia ole.

F. Kotlerburg Guest
    Vaikka minulta ei kysytty niin paras feature Variassa on, että päätä kääntämättä näkee, että tuleeko sieltä ohi 1 vai 5 autoa. Jotenkin tuntuu, että tuon ollessa perässä autoilijat käyttäytyvät paremmin, vaikka takavalokin varmaan ajaisi saman asian. On niitä aina joskus tilanteita, että takaa tuleva auto jää huomaamatta pienillä teillä jossa autot ajavat hiljempaa tai sitten tuulen suhistessa korvissa. Vasta ajoin pitkään alamäkeen 50km/h+ niin ilman Variaa takaa tuleva auto olisi jäänyt havaitsematta ennen ohitusta. Ja juuri ennen ohitusta voi korjata omaa ajolinjaa oikealle.
    F. Kotlerburg muokkasi tätä : 08.07.2021 at 09.40

Juuri tuo mitä kotleri sanoo: varia näyttää montako autoa tulee. Mulla ei enää pää käänny, jos on koskaan kääntynytkään, tarpeeksi. Ja varsinkin on vaarana, kun alkaa taakse tuijottelemaan, niin ohjaa keskemmälle. Ja ei, mulla ei ole vuosien tai vuosikymmenien maantieajokokemusta. Joku muu pärjännee ilman, mutta mulle toi on hintansa väärti.

Eikö polkupyörien taustapeilejä enää myydä?

Lähetetty minun UA-8296 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Eikö polkupyörien taustapeilejä enää myydä?
    Toki muttei se ole trendikästä vaikka niissä ei ole ongelmana edes akun kesto

--
    Murphy elää!
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Oon joskus kokeillut mutta värisee ainakin ne pienet niin paljon ettei mitään erota. Ehkä jos laittaisi sellaiser isot mopon peilit niin sitten olisi jotain iloa.

Itselläni gravelissa tämmöinen:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/3811...kupyoran-peili

Oikein säädettynä näyttää pieneksi peiliksi ihan hyvin, vaikka alkuun olin hiukan epäileväinen. Värinää en ole havainnut, ehkä 40mm renkaaat syö pahimmat häiriöt pois.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •