GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 289 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 189 239 279 287 288 289 290 291 299 339 389 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.641 - 8.670 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #8641
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Täytyy kyllä itsekin kysellä saman perään että mikä graveli on alla ja missä tilanteessa sitä dropperia tulisi käytettyä?
    Kona Rove AL 700, ihan perus semihalpispyörä. Tilanteita tulikin mainittua jo tuossa edellisessä postissa.

  2. #8642
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Satulan alas laskemiseen

    Itseasiassa omassa grävelipyörässä ei ole dropperia, mutta se monessa paikassa tiellä oleva satula on alkanut jurppia niin että nyt moinen on juuri tilauksessa.
    Kieltämättä tuollainen on alkanut kiinnostelemaan itseänikin. Tulee ajettua aika paljon metsässä syksyllä ja vajaan viiden sentin satulan pudotus estäisi otb:t tehokkaasti.

  3. #8643
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Eli itse kyllä tunnistan hankalat tilanteet korkealla satulalla. Dropperin kanssa voisi hauskuus lisääntyä.

  4. #8644
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kun helppouteen pyritään niin varusteiden määrä kasvaa. Toisaaltaan vanhan liiton kuskit ajaneet maastossa vuosikymmeniä ilman moista
    Ei tässä helppouteen pyritä, vaan hauskuuteen.
    Ja vaikka ennen on ajettu ilman, niin se ei tarkoita sitä etteivätkö entisaikojen kuskitkin olisi voineet haluta dropperin jos sellainen olisi ollut silloin tarjolla

    Lisäys:
    Niin en tässä yritäkään väittää että jokaikinen tarvitsee kippurasarviseen pyöräänsä dropperin. Sellaisille kuskeille se edellissivun Pinarellokin on varmasti passeli peli, totesinpahan vain että itse en sitä huolisi

  5. #8645
    Paaton taisikin olla jo pohtimassa aiemmin URSia - suosittelen käymään koeajolla se tai jokin about vastaava geometria jotta näkee että miten fillari itsessään mahdollisesti vaikuttaa.

    Verska-Vesan tilanteet tunnistan ja muutaman lisää esim. tuo vaihtelevan tuntematon polku, metsäautotie tai sadeurilla oleva kuntopolkukin lujaa vaikeissa valaistusolosuhteissa tai mutkia sopivasti. Osassa kieltämättä dropperi olisi paras ratkaisu, mutta toisaalta niissä olen valmis tinkimään eli jätän ottamatta ilmaa nyppylöistä jne. Mutta sitten taas noihin jyrkkiin alamäkiin luotto on kova ja en ole kaivannut dropperia URSilla vaan siihen asti on menty kunnes pelko eturenkaan pidosta ja ~32psi / 45mm hujakoilla paineilla kyvystä jyrkässä mäessä kestää ilman vannevauriota terävät kivet on ollut syy jalkautua. Saattanee vaikuttaa myös satulan korkeus, minulla kroonisena "heel dropperina" satula on sekä suhteellisen alhaalla että edessä.

    Ja samoin, kommentit omista mieltymyksistä, eikä pyrkimys määritellä muille mikä on "oikeata" gravelointia.

  6. #8646
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    Et huolisi, mahtuisiko budjettiin?

  7. #8647
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Et huolisi, mahtuisiko budjettiin?
    No ei mahtuisi, mutta vaikka ilmaiseksi saisin niin myisin pois

  8. #8648
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Jännä geo tuossa URS:ssa. Tilaa on, mutta valmistajan suosituskoko vaikuttaa hyvin pitkältä. Millainen on polkea satulasta?
    Roots, bloody roots

  9. #8649
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Laitoin eilen Kona Rove ST:hen alle Gravelking semislicksit 35 mm ja kylläpä muuuttui pyörän ominaisuudet verrattuna edellisiin Gravelking SK:hon 43 mm. Herranjestas että pyörä alkoi suorastaan lentämään. Minulle hauskuutta kippurasarvi ajossa on että pyörä reagoi herkästi ja nopeasti tehomuutoksiin ja renkailla siinä on isoin osuus.

    No yhtä juuri lanattua alamäkeä tykittäessä puhkesi rengas ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2016. Hauskuudesta pitää maksaa ja koska hyllystä ei löytynyt litkuventtiileitä laitoin semislicksit sisureilla paikalleen mikä sitten kostautui jo 20 km kohdalla.

    Seuraavaksi litkut sisään ja lisää ajoa kehiin. Ainakin tämä päivitys oli halvempi kuin aiemmin haaveilemani titsku runko (joka kyllä varmaan joskus menee tilaukseen).

    Ja itse ajan soratiet sorateinä. Saatan joskus jotain polkua pitkin oikasta mutta ikinä ei ole niin teknistä että kaipaisin dropperia. Molemmista maastopyöristä sellaiset löytyy mutta niissäkin käytän aika vähän vaikka aika teknisiäkin palkkoja tulee ajettua. Vakio maastolenkillä on yksi niin jyrkkä tiputus että siinä tulee heitettyä penkki alas.

  10. #8650
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    Millaistahan kiinan laatua nuo Planet X:n titaanirungot on? Kokemuksia?

  11. #8651
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Jännä geo tuossa URS:ssa. Tilaa on, mutta valmistajan suosituskoko vaikuttaa hyvin pitkältä. Millainen on polkea satulasta?
    URSin koot menee logiikalla jota en täysin hahmota M vs. L välillä, mutta oma on siis M ja pituutta 177cm kuskilla. Reach on tosiaan reilu, mutta lyhyehkö stemmi ja ajoasento on siten pituudeltaan aika lähelle sama kuin maantiepyörässäni. Tämä ei siis ole Kona Roven tms. kaltainen selkäpystyssä graveli. Mutta se juuri puhuttelee itseäni: maantiemainen ajoasento nopeille väylille ja kuitenkin häkellyttävän kyvykäs raffissa ml. polut johtuen tuosta maastopyörämäisestä geometriasta.

    Noita on tarjolla hyvin kokeiltavana Signaturessa Tampereella ja tätä ei onneksi voi ostaa napilla verkkokaupasta kuten Canyoneja koska todellakin kannattaa koeajaa perusteellisesti, jotta selviää sopiiko tuo omiin mieltymyksiin ja tarpeisiin. Omaan pärstään nousee aina virne kun lähden tuolla jonnekin haahuilemaan, mutta muille suosittelen maksimissaan sitä että käyvät kokeilemassa jos yhtään puhuttelee ajatukset tuon luomisen takana. Ja kuten Stenu ansiokkaasti argumentoinut niin monia noita samoja ominaisuuksia voi saada erilaisilla trade-offeilla (esim. ilman URSin maastopyöristä tuttua wheel floppia), mutta minulle ei ainakaan ole vielä auennut että juuri URSin kombo positiivisia piirteitä olisi tehtävissä ilman juuri niitä kompromisseja jotka siinä tehty.

  12. #8652
    F. Kotlerburg Guest
    Jotenkin vaikuttaa tuo dropperi siltä, että 99.5% ajasta turha ja halutaan ratkoa ne 0.5% ongelmat lisäämällä pyörään turhaa roinaa.

  13. #8653
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Harmittaako että ollaan kerrankin samaa mieltä jostain?
    Tavallaan sivistävää insinöörimäistä keskustelua vaikkei puoliakaan ei jaksa lukea, ihmettelen että mitenaikoinaan osasi valita oikean kokoisen rungon ennen kuin moisia stack/reach mitoja oli keksitty? Joskus miettii että K.I.S.S...
    K

  14. #8654
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Laitoin eilen Kona Rove ST:hen alle Gravelking semislicksit 35 mm ja kylläpä muuuttui pyörän ominaisuudet verrattuna edellisiin Gravelking SK:hon 43 mm. Herranjestas että pyörä alkoi suorastaan lentämään. Minulle hauskuutta kippurasarvi ajossa on että pyörä reagoi herkästi ja nopeasti tehomuutoksiin ja renkailla siinä on isoin osuus.

    No yhtä juuri lanattua alamäkeä tykittäessä puhkesi rengas ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2016. Hauskuudesta pitää maksaa ja koska hyllystä ei löytynyt litkuventtiileitä laitoin semislicksit sisureilla paikalleen mikä sitten kostautui jo 20 km kohdalla.

    Seuraavaksi litkut sisään ja lisää ajoa kehiin. Ainakin tämä päivitys oli halvempi kuin aiemmin haaveilemani titsku runko (joka kyllä varmaan joskus menee tilaukseen).

    Ja itse ajan soratiet sorateinä. Saatan joskus jotain polkua pitkin oikasta mutta ikinä ei ole niin teknistä että kaipaisin dropperia. Molemmista maastopyöristä sellaiset löytyy mutta niissäkin käytän aika vähän vaikka aika teknisiäkin palkkoja tulee ajettua. Vakio maastolenkillä on yksi niin jyrkkä tiputus että siinä tulee heitettyä penkki alas.
    Haha Joo, tuo on hauskuutta siihen asti kun sisurit riittää, kylki ei repeä ja kropassa pysyy lämpö. Jossain kohtaa marraskuuta ne gravellkingin sliksit eivät varsinaisesti ole hauskoja. Jopa äärimmäisen vttmaisia renkaita

    Tuossa kohtaa muutenkin tuulee ja sataa räntää vaakasuorassa. Jostain syystä se muta ja poluilla rypeminen aina alkaa kiinnostelemaan.

  15. #8655
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Jotenkin vaikuttaa tuo dropperi siltä, että 99.5% ajasta turha ja halutaan ratkoa ne 0.5% ongelmat lisäämällä pyörään turhaa roinaa.
    Joo, noinhan se on. Tuskin siis itselleni koskaan laitan. Ihan toimiva ratkaisu on laskea satulaa muutamalla sentillä, kun on tiedossa rymyämistä.

    Mutta kiva olisi kokeilla. Jospa jossain vaiheessa tulee langattomia droppereita järkihintaan kaupan.

  16. #8656
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.831
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Joskus miettii että K.I.S.S...
    oli oikeesti ihan hyvä bändi?

  17. #8657
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Jotenkin vaikuttaa tuo dropperi siltä, että 99.5% ajasta turha ja halutaan ratkoa ne 0.5% ongelmat lisäämällä pyörään turhaa roinaa.
    Näin on, mutta kun tuo 0,5% ajasta on sitä kaikkein hauskinta pyöräilyä, ja siitä dropperista ei ole normiajossa mitään haittaa (kuten vaikkapa jousituksesta on), niin miksi ei?
    Vaikka itsekin kyllä tykkään mahdollisimman simppeleistä pyöristä, pientä sisäistä debattia joutui käymään ennen dropperin hankintapäätöksen sinetöintiä.

  18. #8658
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Nuorempana dropperi olisi ollut kova sana. Jonkun kerran tiukuihin satula osuneena sitä korjasi tekniikkansaettei vastaavia päässyt käymään.

  19. #8659
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Millaistahan kiinan laatua nuo Planet X:n titaanirungot on? Kokemuksia?
    Vähän näsäviisaus vastaus, mutta taitavat tulla Vietnamista eikä Kiinasta.

    Mulla on semmonen mielikuva, että ne ovat Mark Reillyn suunnittelemia, ja Planet-X teettää sitten siellä mistä halvimmalla saavat tilattua läjäpäin. Titaanirungoissa isoin riski on se, että hitsaukset on tehty huonosti ja pettävät käytössä, mutta omiin silmiin ei ole osunut tietoa että Planet-X:iä olisi hajonnut. Ja veikkaan, että niitä on viime vuosina myyty enemmän kuin mitään muita titaanirunkoja?
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  20. #8660
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Näin on, mutta kun tuo 0,5% ajasta on sitä kaikkein hauskinta pyöräilyä, ja siitä dropperista ei ole normiajossa mitään haittaa (kuten vaikkapa jousituksesta on), niin miksi ei?
    Vaikka itsekin kyllä tykkään mahdollisimman simppeleistä pyöristä, pientä sisäistä debattia joutui käymään ennen dropperin hankintapäätöksen sinetöintiä.
    Kuulostaa jo vähän maastopyöräilyltä. No joo itse olen halunnut gravelin pitää ilman turhia härpäkkeitä. Täpärissä on jo ihan riittävästi liikkuvia osia.

    En kyllä toisaalta ajelekaan kuntoratoja joissa saa 60km/h lasiin eikä minulla pokka riitä kääntää sillä vauhdilla mutkiin soralla vaikka olisi mikä dropperi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Harmittaako että ollaan kerrankin samaa mieltä jostain?
    Ei toki.

  21. #8661
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Varmaankin siinä, että peruspertti ei osta erikoisemman näköistä pyörää
    Ei osta ei



    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
    Juoksen, hiihdän, kävelen. No en. Minä pyöräilen

  22. #8662
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Okei, hyvä että veikkaus osui oikeaan
    Pyöräily on kivaa!

  23. #8663
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Eipä siitä dropperista ole krossarissa muuta vaivaa ollut kuin asennus. Pitkäjalkaiselle ainakin ihan huippujuttu. Asfaltilla ja soralla pystyy ajamaan mukavassa asennossa ja kun käy metsän tai polkujen puolella, saa dropperista ison hyödyn. Ei se itselle ainakaan ole ollut minkään 0,5 % ongelman ratkaisemista vaan paljon isommasta jutusta kyse. Vaihtoehto olisi maasturi, mutta se häviää sitten asfaltilla ja soralla krossarille kaikessa, mitä itse siinä pyöräilyssä arvostan.

  24. #8664
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Voisin kyllä tosiaan haluta koettaa dropperia, mutta 2x vaihteiden kanssa ei vaijereita vedellä, eikä se välttämättä edes jää käyttöön. Onko tässä tosiaan vipu satulan alla, josta käyttö tapahtuu?

    http://www.tranzx.com/product/10dropperpost/ysp01v.html



    EDIT:

    No R2 löytyisi tälläinen, jolla tarvetta olisi helppo testata. Samoin asennus on niin helppoa, että tolpan voi nakata satuloineen paikalleen, kun tiedossa on teknistä maastoa. Kokemuksia tästä tai vastaavasta?

    https://r2-bike.com/XLC-Sattelstuetz...m-Hub-50-95-kg

  25. #8665
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Magura Vyron tai RockShox Reverb AXS sähköisinä hissitolppina olisivat kätevämmät kuin vaijerivetoiset. Näitä ei ehkä saa 27.2 koossa.
    Esim https://www.bike-components.de/en/Ma...Remote-p59753/

  26. #8666
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    82
    Dropperia en tarvitse koska ajan ainoastaan hiekka sekä metsäteitä gravelilla. Dropperi on kuitenkin käytössä xc-fillarissa millä ajelen poluilla.

    Vuoden paras päivitys minulle oli CushCore gravel insertit. 25mm kiekoilla ja 42mm renkailla voi huolletta ajaa nyt vähän kovempaa matalilla paineilla.

    Nopeus kärsii asfaltilla vähän, mutta siellä tulee ajettua todella vähän gravel pyörällä. Huonommilla hiekkateillä pyörä on nopeampi ja mukavampi.

  27. #8667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Tuote Nörttivaroitus -podcast jaarittelee gravel-pyörien geometriasta: How much mountain bike is too much when it comes to gravel bike geometry?
    Tulipa viimeinen kuunneltua tuo. Lainsäätäjä saisi säätää lain jolla nämä kelvollisten videoiden ja podcastien tekijät pakotettaisiin litteroimaan ääni tekstiksi ???? On niin tolkuttoman tehoton formaatti tiedon välittämiseen.

    Mutta suositus, oli hyvää tarinaa. Ja hyvää tarinaa siitä että vaikka onkin nippu hyväksi todettuja periaatteita fillarin suunnitteluun niin se on kuitenkin kompromissien tekemistä ja sovittamista kuskiin, olosuhteisiin ja preferensseihin. Siihen nähden aika paljon palstalla keskimäärin taitetaan peistä (tai kysellään) sen universaalin gravelin perään kun ottaa huomioon että tämä on genre jonka sisällä mahtuu huikea kattaus aivan erityyppistä ajamista (verrattuna vaikka maantiefillareihin, dh-fillareihin, bmx:iin tms. kun rajataan tarkastelu aktiiviharrastajiin).

  28. #8668
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Siihen nähden aika paljon palstalla keskimäärin taitetaan peistä (tai kysellään) sen universaalin gravelin perään kun ottaa huomioon että tämä on genre jonka sisällä mahtuu huikea kattaus aivan erityyppistä ajamista (verrattuna vaikka maantiefillareihin, dh-fillareihin, bmx:iin tms. kun rajataan tarkastelu aktiiviharrastajiin).
    Menee kyllä aika pahasti offtopiciksi, mutta on sitä erityyppistä ajamista huikeasti myös muissa pyöräilyn alalajeissa. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka tuo mainitsemasi BMX. Vaikka unohdettaisiin kilpailulaji BMX-racing aivan täysin ja keskitytään ns. freestyle-ajamiseen, niin sitäkin voi tehdä lukemattomilla eri tyyleillä, flatlandistä verttiramppiin. Samanlainen pyörä ei ole optimaalinen kaikille niissäkään touhuissa. Ei tuo grävelöinti nyt niin spesiaalia ole, vaikka tyylejä on toki monia siinäkin.

  29. #8669
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Menee kyllä aika pahasti offtopiciksi, mutta on sitä erityyppistä ajamista huikeasti myös muissa pyöräilyn alalajeissa. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka tuo mainitsemasi BMX. Vaikka unohdettaisiin kilpailulaji BMX-racing aivan täysin ja keskitytään ns. freestyle-ajamiseen, niin sitäkin voi tehdä lukemattomilla eri tyyleillä, flatlandistä verttiramppiin. Samanlainen pyörä ei ole optimaalinen kaikille niissäkään touhuissa. Ei tuo grävelöinti nyt niin spesiaalia ole, vaikka tyylejä on toki monia siinäkin.
    Tarkoitin sitä että gravelin osalta ei vielä alalajien määrittely ole samalla tapaa selkeätä kuin vaikka maastopyöräilyssä, jossa kukaan ei erehdy vertaamaan esim. dh vs. xco toisiinsa sen enempää tyylin kuin välineiden osalta.

  30. #8670
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Tarkoitin sitä että gravelin osalta ei vielä alalajien määrittely ole samalla tapaa selkeätä kuin vaikka maastopyöräilyssä, jossa kukaan ei erehdy vertaamaan esim. dh vs. xco toisiinsa sen enempää tyylin kuin välineiden osalta.
    Ok, taisin ymmärtää pointtisi väärin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •