HephaGiantGarminElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Täysjousto sähköpyöräsuosituksia

Täysjousto sähköpyöräsuosituksia

Morot,
    Vuokrasin sähköfätin ja oli haustaa, nyt ajattelin ostella oman. Tulisi ajeltua montuilla ja mettäreittejä eniten, joskus ehkä DH, hintahaitari olisi sellainen 3-5k. Kävin katselemassa atselin jo HAIBIKEn ALLMTN 2 ja fullseven sekä Raymonin trailRay 8.0. En näistä mitään juuri tiedä vielä eikä ihan viittisi randomilla ostaa jotain ja toivoa että toimii, eli olisiko joku näistä laatuvehje tai sitten joku muu? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Olisin kiitollinen avusta.

Ihan alottelija siis vasta, kerran käynyt ajamassa DH ja kerran vuokrannut sähköpyörän.

En tiedä kuuluuko tänne, poistelkaa jos ei.

Itse kyllä vähän laittasin tolkkua tohon joustomäärään. Jos nyt vaikka alle 10 kertaa vuodessa käy bikeparkissa niin en kyllä 170mm joustavaa laitetta välttämättä ekana kattelisi. Toki sähkö vie pitkäjoustoistakin kivasti metsässä. 140-150 joustollakin ajaa hyvin.

Ihan laatuvehkeitähän noi haibiket ja raymonit on.

Turha ujostella joustomatkojen suhteen, edellyttäen tietty, että jousitus on toteutettu laadukkaasti.

Edellisessä pyörässäni (YT Decoy) joustoa oli 165/160 mm. Silloin olin sitä mieltä, että tämähän on just optimi.
    Nyt Stevens E-Inceptionissa on 170/170 mm.
    Tuntuu juuri passelilta Suomi-maastoihin ja röllimetsiin.
    Enkä ajele DH:ta tai parkeissa, ihan vaan maastossa pururatoja ja latupohjia vältellen. Omaa täysiä!
    MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
    Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oz Katso viesti
    Turha ujostella joustomatkojen suhteen, edellyttäen tietty, että jousitus on toteutettu laadukkaasti.

Edellisessä pyörässäni (YT Decoy) joustoa oli 165/160 mm. Silloin olin sitä mieltä, että tämähän on just optimi.
    Nyt Stevens E-Inceptionissa on 170/170 mm.
    Tuntuu juuri passelilta Suomi-maastoihin ja röllimetsiin.
    Enkä ajele DH:ta tai parkeissa, ihan vaan maastossa pururatoja ja latupohjia vältellen. Omaa täysiä!
    Riippuu niin omista mieltymyksistä.

Mulla 150/140mm 29" kevytsähkäri (Orbea Rise) ja tykkänä tosi paljon. Aivan erilainen ajaa kuin vaikka joku Spessun Kenevo, mutta just sellainen kuin mä haluan.
    Noi pitkäjoustoiset raskaat sähkärit on aika kaukana luomupyörästä ja vaativat aika rajusti avustusta, että on hauskaa ajaa. Jos akku loppuu, tulee äitiä ikava

Taas tollainen kevyt sähkäri kulkee jopa ilman sähköä kohtuullisesti. No sitä nyt ei vissiin aloittaja hakenut, mutta meinaa vain, että skaala on laaja sähköpyörissä.
    Ajotyylikin menee erilaisilla pyörillä ihan erilaiseksi. Raskaalla 170mm joustoisella voi ryskätä päin kaikkea, siinä missä lyhyempijoistoinen kysyy enemmän ajotekniikkaa, keventelyä jne.

Hankalaksi tekee, kun ei oiken pääse testaamaankaan.

No eihän se jousituksen määrä juurikaan painoon vaikuta, vaan muut seikat. Kyseessä on lähinnä valinta haluaako kevytsähkiksen vai täystehomyllyn. Hinta taitaa vaan karsia kevytsähkikset aika tehokkaasti pois laskuista tämän keissin osalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Noi pitkäjoustoiset raskaat sähkärit on aika kaukana luomupyörästä
    Luojan kiitos, juuri näin!
    MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
    Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oz Katso viesti
    Luojan kiitos, juuri näin!
    Kuten sanoin. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä

Ja hyvä, että valinnanvaraa löytyy (vaan ei taida oikein kaupoista just nytv löytyä...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Noi pitkäjoustoiset raskaat sähkärit on aika kaukana luomupyörästä ja vaativat aika rajusti avustusta, että on hauskaa ajaa.
    No tietenkin, ja pitää ollakin? Ne on sähköpyöriä.
    Ei niitä luomuun kuulu tai tule verrata.

Mä ajelen 160/150mm joustavalla työmatkat, kelvi pk:t, röllimetsät ja enskapolut. Missään noista ei tule mieleen et oispa joku muu pyörä alla; hoitaa kaikki ajot oikein maukkaasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    No tietenkin, ja pitää ollakin? Ne on sähköpyöriä.
    Ei niitä luomuun kuulu tai tule verrata.

Mä ajelen 160/150mm joustavalla työmatkat, kelvi pk:t, röllimetsät ja enskapolut. Missään noista ei tule mieleen et oispa joku muu pyörä alla; hoitaa kaikki ajot oikein maukkaasti.
    No kyllä mä tykkään enemmän ajaa "luomumaisella" sähkärillä esim. alamäkeä. Taittuu huomattavasti paremmin bermeihin sun muihin kuin raskas sähkäri. En tarkoita nyt polkemista tai avustusta niinkään, mutta keveys tuo erilaisen ajotuntuman ja se nyt vain on lähempänä luomuenskapyörää kuin raskasta sähkäriä. Mun edellinen sähkötäpäri (Focus Jam2) painoi liki 25kg vrt. nykyinen n. 18kg. Se ero todella tuntuu ajossa ja käsiteltävyydessä. Kummassakin sama 150/140mm joustoja.

Focuksella kävin kerran bikeparkissa ja toista kertaa ei tehnyt mieli. Tällä uudella voisin mennäkin, koska ajaminen sellaista sopivan "aktiivista", kuten mun aiemmalla evolink 150:llä.

Kokeilkaa. Voi olla avartavaa. Ajoin mäkin 2.5v tolla edellisellä ihan tyytyväisenä, mutta aikansa kutakin. Toki siirtyminen 27.5+ koosta 29x2.4 renkaisiinkin tekee ajotuntumassa ison eron. Normirengas on paljon tarkempi ajontuntumaltaan kuin tollainen 2.8" (Eddy Currenteilla ajoin viimeisen vuoden). Mutta kyllä 6-7kg painoa pois pyörästä tekee ihmeitä.

^Miksi ihmeessä kokeilisin? Siirryin sähköön koska se on sähkö, ei mulla ole luomua ikävä missään muodossa.

Jees kiitosta vaan vastauksista! Oon aikalailla kultasta keskitietä ajatellut, ettei ihan överiksi menis mihinkään suuntaan. Painoa mietin joo kanssa kun vähä skidimpi jamppa oon (170cm) ni vois olla kiva että ei hirveästi paina. Tälläviikolla testailemaan, aloitetaan noista mitkä sanoinkin.

Hauska lukea kuinka erilaisia mielipiteitä porukalla tuntuu olevan. Ja tietysti hyvä niin, tylsäähän se olisi jos kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä. Ainakin niin kauan kuin kaikki ymmärtävät että jokaisen mielipide painaa tasan saman verran eikä kukaan sinänsä ole oikeassa tai väärässä.

Itse valitsin tietoisesti pitkän joustomatkan (180/180) kun sähkäriin siirryin vaikka koko ikäni olen XC-pyörillä kelannut. Harvassa on suomalaisilla poluilla kilometrit jossa ei tarvitse edes paikoin juurakossa ja kivikossa rymistellä ja nyt kun ei sähköavustuksen myötä omasta mielestäni ole mitään ilmeistä syytä ”tyytyä” pieniin joustoihin niin valinta oli lopulta aika helppo. Takana on vasta reilu 100km talutuskuntoisilta kinttupoluilta hiekkakuoppien kautta leveämpiin pururatoihin mutta on ollut hymy herkässä eikä kertaakaan ole tullut sellainen olo että olisin tehnyt väärän valinnan.

Näillä kilsoilla alkaa muissakin asioissa arvostamaan enemmän tekemisen mielekkyyttä kuin klassisia periaatteita ja isot joustot ovat tuoneet juuri sitä mitä kaipasinkin. Liian helpolla siinä ei voi kuitenkaan sanoa pääsevänsä ja 27,5” kiekot varmistaa että aina löytyy paikkoja joista ei vain pääse läpi ja on tälläkin saanut ihan tarpeeksi käyttää perinteisiä XC-taitoja. Tuntuu että lisääntyneen massan ja jouston myötä homma on pikkuisen rauhoittunut kun sellainen kipakka sähläys ei enää onnistu jolloin huomaakin etenevänsä sutjakkaammin kuin ennen. Toki sähköllä siinäkin osansa.

Juu mielipiteitä näyttää olevan, ja hyvä niin! Kertokaas mielipide https://ebikebrothers.fi/product/128...fullfatsix-100. Kävin tänään ajelemassa canyon spectraln pyörällä stadin keskupuistossa, pyörä oli selvästi nähnyt elämää jo, ja vaikka vähän kovempaa pääsikin, sen osaan sanoa et fatti on se juttu, niitä ei vaan ihan samallailla pikagooglauksella tästä hintaluokasta (3-5k) löytynyt. Mitäs suosittelisitte?

Varmaan ajaa asiansa tuokin, mutta ei taida olla ihan tämä vuoden mallia. Nykymittapuulla vähän pieni akku ja uusimmissa malleissa akku on yleensä integroitu runkoon, jos sille nyt jotain lisäarvoa haluaa antaa. Jos fatin haluaa niin miksi ottaa täysjousto, huollettavaa tulee roimasti lisää.

^^Ajelin tuollaisella tänä talvella Levillä. Ihan asialliselta tuntui. Talvella ei tietysti jousitus pääse niin isoon rooliin että siitä olisi tullut kunnolla kokemusta. Jousituksen lukistusvivut kyllä turha kapistus tossa. Jousitus tuossa vähän nitisi, mutta en nyt vuokralaitteen tapauksessa paljon sille anna painoarvoa, koska ei tiedä kuinka tuota huolletaan ja paljonko sillä on kilsoja kertynyt. Myös olosuhteet aika kuluttavia myös noin talvella.

Samanlaisia aiheita

1. Täysjousto
    By Jurpu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 43
    Viimeinen viesti: 01.09.2021, 16.00
  2. 27.5+ HT vs 29" täysjousto
    By Esaak in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 01.06.2017, 20.00
  3. 29+ täysjousto
    By PK1 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2