HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 283 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 183 233 273 281 282 283 284 285 293 333 383 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.461 - 8.490 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #8461
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^En tuotakaan perustelua aivan ymmärtänyt? Itse kootessa en ole mitään teknistä eroa huomannut PM:n ja FM:n välillä...

    ^^Myös kriittisyydelle olis kiva saada perusteluja...
    Lähinnä, että uusissa graveliin tehdyissä osasarjoissa jarrut ovat FM:ä ja jos runko ja haarukka ovat PM, niin adapteria en ainakaan tiedä.

  2. #8462
    Liittynyt
    04/2018
    Viestit
    151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Lähinnä, että uusissa graveliin tehdyissä osasarjoissa jarrut ovat FM:ä ja jos runko ja haarukka ovat PM, niin adapteria en ainakaan tiedä.
    Ymmärtääkseni tämä menee juuri niin päin, että post mount -runkoon/haarukkaan saa kyllä adaptereilla flat mount -jarrusatulat, mutta toiseen suuntaan adaptereita ei ole. Tämän olen kerran henkilökohtaisesti todennut ostettuani post mount -jarrut Fillaritorilta.

    EDIT: Asia taitaakin olla juuri päin vastoin kuin yllä kirjoitin
    Antsa41 muokkasi tätä : 31.05.2021 at 22.52

  3. #8463
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsa41 Katso viesti
    Ymmärtääkseni tämä menee juuri niin päin, että post mount -runkoon/haarukkaan saa kyllä adaptereilla flat mount -jarrusatulat, mutta toiseen suuntaan adaptereita ei ole. Tämän olen kerran henkilökohtaisesti todennut ostettuani post mount -jarrut Fillaritorilta.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...t-160mm-680218

    Mikää tää sitten on?

  4. #8464
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Antsa taitaa olla oikeassa, kyseisiä adaptereja löytyy muta kovalla hinnalla mantereen toiselta puolelta...

  5. #8465
    K.Kuronen Guest
    ^Jos tarkoitat A.S.Solutionin ratkaisua, niin eivät edes itse lupaa varmaa sopivuutta kaikkiin runkoihin:

    https://www.assolutions.ca/flat-moun...adapter-guide/

    Toiseen suuntaan juuri saa adpatereita.

  6. #8466
    K.Kuronen Guest
    FM on vain kaksi reikää joko haarukassa, tai rungossa, niin oman järkeni mukaan rajoittaa vähiten adapterien suunnittelua.

  7. #8467
    Liittynyt
    04/2018
    Viestit
    151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Myönnän virheeni eli asia olikin juuri toisin päin.

  8. #8468
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    275
    Itse kattelin joku aikantakaperin uutta osasarjaa cyclooni ja huomasin, että PM osasarjoja ei ollutkaan tarjolla niin hyvin kuin FM osasarjoja. En yhtään ihmettelisi, jos kokonaiset PM osasarjat poistuisikin markkinoilta ja tarjolla olisi vain FM osasarjoja.

  9. #8469
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    Perinteistä standardien sotkua, muuten ei kummastakaan tyypistä sen pahempaa sanottavaa...

  10. #8470
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Flat mount on rinnakkainen standardi ja siksi periaatteessa persiistä, mutta pyöränvalmistajat toki hyötyivät siitä(kin), koska sillä, että edellisten standardien jarruja ei enää parempiin osasarjoihin valmisteta, saatiin keinotekoisesti vanhanaikaistettua taas yksi runkosukupolvi. Teknisesti flatmountin ainoa varsinainen huono puoli taitaa olla se, että sen vaatimat pulikat teräsrungoissa ja -haaruikoissa on keskimäärin vähän painavampia ja epäelegantimipia kuin IS tai PM. Kuituisissa tilanne saattaa olla päinvastainen.

    Gerard Froomenin mietteitä "lateral moveista".
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #8471
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    268
    Joo ei se levy tiiä mikä sitä puristaa yksi turha "standardi" lisää ettei vaan olisi yhteensopivuutta...

  12. #8472
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Onks niin että PM satulalla ei saa alle 160mm levyä? Ja FM satulalla saa 140mm, tai ainakin sellaisissa rungoissa joissa on FM standardi.

  13. #8473
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mcross Katso viesti
    Itse kattelin joku aikantakaperin uutta osasarjaa cyclooni ja huomasin, että PM osasarjoja ei ollutkaan tarjolla niin hyvin kuin FM osasarjoja. En yhtään ihmettelisi, jos kokonaiset PM osasarjat poistuisikin markkinoilta ja tarjolla olisi vain FM osasarjoja.
    Tähän törmäsin itsekkin joku vuosi sitten. Ja samoiten siihen että FM-PM adaptereita ei ollut kuin jossain kanadassa, tyyliin 70€/laaki plus kaikki verot. Saati jos olis pitänyt se FM satula saada IS korviin...

    Tämähän koskee tietysti vaan meitä köyhiä jotka kasailee vanhoja paskoja missä ei ole FM standardia

  14. #8474
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    FM:ään ainakin saa taakse 140mm:n levyn ja muistaakseni myös eteenkin... Itsellä 140/160...

  15. #8475
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Flat mount on rinnakkainen standardi ja siksi periaatteessa persiistä, mutta pyöränvalmistajat toki hyötyivät siitä(kin), koska sillä, että edellisten standardien jarruja ei enää parempiin osasarjoihin valmisteta, saatiin keinotekoisesti vanhanaikaistettua taas yksi runkosukupolvi. Teknisesti flatmountin ainoa varsinainen huono puoli taitaa olla se, että sen vaatimat pulikat teräsrungoissa ja -haaruikoissa on keskimäärin vähän painavampia ja epäelegantimipia kuin IS tai PM. Kuituisissa tilanne saattaa olla päinvastainen.

    Gerard Froomenin mietteitä "lateral moveista".
    Mä en nyt hoksaa mitä pulikoita flatmount jarrut vaatii ja IS tai PM ei vaadi.

    Kehitys nyt vaan on tätä. Minkäs sille tekee muuta kuin itkee foorumilla (ei oo stenu sulle). Näin se menee kaikessa teknologiassa. Ei pyöräteollisuus ole mikään poikkeus. Aina ennenkinhän maastoon ja maantielle on olleet omat vehkeensä myös vannejarruaikoina niin oli suhteellisen luonnollista, että levypuolellakin näin tapahtui. Onhan noi flatmountit paljon kivemman näköiset sirossa kippurasarvessa kuin molot PostMount jarrut, vaikka mulle on sinänsä se ja sama. Loppujen lopuksihan tässäkin on vaan kyse siitä, että pyöristä pitää saada keveitä. Flatmounteilla ja 12mm akseleilla saadaan niitä grammoja puristettua pois. Taitaa se setämiehillekin olla tärkeää, että pyörä on kevyt vai

    Pyöriä rakentelevät TSI-miehethän kiertää ongelmat parittamalla maantiekahvat maastosatuloihin. Käsittääkseni ainakin Shimanolla maantiekahvat ja kaksimäntäiset maastosatulat toimii ongelmitta yhteen.

  16. #8476
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ Koska pultin pitää mennä tavallaan niin kuin haarukan putken läpi, flat mountin tekeminen teräs- (tai titaani- ja kai alu- myös) runkoon niin, että ne kiinnituspulttien vaatimat reikäpulikat on hitsattu tai juotettu suoraan haarukan putkeen, on hankalaa ja kallista ja siksi useimmiten käytetään yhdestä palasta valettuja tai koneistettuja umpiteräksisiä dropout-pulikoita, jotka "korvaa" viimeiset sentit chainstayn jarrupuolesta ja monesti myös vetopuolesta. Nämä pulikat yleensä on painavampia kuin vastaavat IS tai PM osat tai vs tilanne, jossa pelkät jarrujen kiinnikkeet on suoraan putkessa. Os-emäputki + läpiakselit + flat mount tuntuu lisäävän tehdastekoisten teräsrunkojen painoa 200-250 grammaa, josta puolet tulee emäputkesta ja toinen puolikas läpiakseleista ja flat mountista. Eikä noi härdellit yleensä ole tosiaan kovin elegantin näköisiä, jos sellaisilla asioilla on merkitystä.

    Kuiturungoissa hommat menee luultavasti just päin vastoin ja flat mount on rakenteellisesti helpompi. Siksi mun mielestä järkevä standardien jako ei ole maantie vs maasto vaan parempi olisi kuitu vs muut materiaalit.

    Genesis:



    Kona:

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #8477
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.299
    Tuo korvake on muutenkin aika kauhean näköinen. Itseltä tuollaisia tulee laitteisiin viime minuuteilla kun rautaosien deadline on jo kaukana menneisyydessä eikä enää väliä miltä näyttää.

    Salsan vanha IS-kiinnike siromman näköinen ja jos nyt tehdään koneistettua korvaketta niin käytetään siihen edes vähän aikaa ja rakkautta niin tulee nätimpi.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  18. #8478
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    FM:ään ainakin saa taakse 140mm:n levyn ja muistaakseni myös eteenkin... Itsellä 140/160...
    Tätä mä just tarkotin. Että olisko Flatmountin olemassaolon yksi syy juuri siinä että saadaan pienemmät levyt, koska ne on kevyempiä ja tiepyörät pysähtyy niilläkin oikein hyvin.

  19. #8479
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ihan hyvää perustelua stenulta. Ehkä flatmount tosiaan on parempi kuidun kanssa. Mutta tuohan on normaalia kehitystä sitten. Teräsrunkoiset on muutenkin jo vanhentunutta tekniikkaa

  20. #8480
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kuiturungoissa hommat menee luultavasti just päin vastoin ja flat mount on rakenteellisesti helpompi. Siksi mun mielestä järkevä standardien jako ei ole maantie vs maasto vaan parempi olisi kuitu vs muut materiaalit.
    Joo varmasti näin. Kuiturungossahan tuo on siistin näköinen. No teräs on vähän sellainen pienen porukan puuhastelumateriaali ja maantiepyörät hallitsee edelleen kippurasarvien tekniikan kehitystä niin tulos on tämä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Tätä mä just tarkotin. Että olisko Flatmountin olemassaolon yksi syy juuri siinä että saadaan pienemmät levyt, koska ne on kevyempiä ja tiepyörät pysähtyy niilläkin oikein hyvin.
    Kyllä minulla ainakin on ollut 140mm levyt PM-jarruin varustetussa pyörässä.

  21. #8481
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    ^no sitten sekään ei ole syy. Ehkä se on sitten ihan estetiikkakysymys

  22. #8482
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Ei mitään, luin väärin stenun viestin. Otan sen sijaan kantaa tuohon 140 mm jarrulevyyn. Grandfondossa oli pitkä artikkeli bikepackingista ja sen yhteydessä todettiin, että jopa 180 mm olisi tarpeen isommalla kuormalla. Lieko sellaista edes saa FM-jarruihin vai onko jotain maxiadaptereita saatavilla?
    Roots, bloody roots

  23. #8483
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Millä perusteella Flat Mount on kuiturungossa heikompi?...
    Taisit lukea väärin? Eikö siinä lue helpompi?


  24. #8484
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Juu, korjasinkin sen. Hätäinen olin
    Roots, bloody roots

  25. #8485
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    752
    Mukavaa on tuo hiekkatie pyöräily nyt kun tiet on vähän kuivuneet.
    Pitäskö taas heilahtaa jonnekkin päin.

  26. #8486
    K.Kuronen Guest
    Takahaarukan FM-kiinnikkeen voi yrittää tehdä jouhevammin sulautuvaksi. Tässä yksi versio (Kinesis):


  27. #8487
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esuli Katso viesti
    Mukavaa on tuo hiekkatie pyöräily nyt kun tiet on vähän kuivuneet.
    Pitäskö taas heilahtaa jonnekkin päin.
    Mä meinaan vetää 330 km ylihuomenna Carbondalla. Ei siis Unbound Gravelia vaan sama setti kotona. Taitaa olla rapea olo lauantai-iltana...

  28. #8488
    K.Kuronen Guest
    ^Varmasti on tiedossa hauskaa!

    Tuollainen mitaltaan samaa luokkaa olisi piirustuspöydällä ja kytee takaraivossa, mutta tosin retkeilytyyliin.

  29. #8489
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Joo, voi tulla jännää laitoin isomman jarrulevyn (160 mm) taakse, kun on aika mäkinen reitti tulossa. Nyt on ollut 140 mm, joka tuntuu vähän heikolta maastopyörän jarruihin verrattuna. Vaihdoin myös maantiepolkimet pyörään, kun maantiekengillä on vähän parempi ajaa pitkää matkaa.

    Yllättävän paljon tuon pyörän paino nousee, kun lataa 2 litraa vettä mukaan ja laukut täyteen syömistä. Onneksi tuo on silti yhtä hyvä ajaa. Sitten vielä Camelbak selkään ja pari kertaa lenkillä nesteiden täyttötauko.

  30. #8490
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Siis alpeilleko meinaat? Kyllä ainakin 160/140 kombo mekaanisilla pysäyttää kuin seinään...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •