Sitä ei ehkä voi luvata, että ei varmasti tule sakkoja, mutta itsekin olen ajellut omatekoisen lisäkilven kanssa poliisiauton edellä useita kertoja eikä ole kertaakaan pysäytetty. Pitääkin laittaa aidot lisäkilvet tilaukseen.
Sitä ei ehkä voi luvata, että ei varmasti tule sakkoja, mutta itsekin olen ajellut omatekoisen lisäkilven kanssa poliisiauton edellä useita kertoja eikä ole kertaakaan pysäytetty. Pitääkin laittaa aidot lisäkilvet tilaukseen.
Hommasin edelliseen autoon lisäkilven just tuon telineen takia. Unohdin antaa sen pois kun auto meni liikkeeseen vaihdossa. Trafin sivuilla luki että vie kilpi katsastuskonttorille.
Oli aika hämmentävä keskustelu trafitädin kanssa.
"Palauttaisin ylimääräisen lisäkilven"
"siis poliisi vei kilvet ja haluat ne takaisin?"
"ei, myin autoni ja jäi lisäkilpi itselleni ja palauttaisin sen"
Virkailija selaa auton tiedot... "tämän autonhan omistaa autoliike"
"niin, kuten äsken sanoin. .."
"No en mä sillä mitään tee, laita vaikka seinälle"
Ollut nyt nykyisen auton peräkontissa neljä vuotta. Pitääkin jättää sinne ja katsoa mikä hässäkkä tulee seuraavalle omistajalle.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Tuntuu lisäkilpi ihan turhalta kansalaistottelemiselta, tilatkaa jos haluatte odotella 1-1.5kk kilven tulemista. Kyllä virkavallalla on tämä tieto että lisäkilven toimitus on ruuhkautunut ja sen verran pelisilmää että ei nyt aleta nipottaan jos se puuttuu tai on itsetehty. Pari kaveria liikkuvissa.... Kuten tuo edellinen trafin kommentti, ei niitä kiinnosta trafiakaan palautatteko lisäkilven vai mitä teette sen kanssa.
Kiitos harald kommenteista. Mahtuuko helposti takakonttiin, kun ei ole alaspäin kaartuvia rengaskouruja? Onkohan ohjeissa mainittu kuljetettavan pyörän maksimi akseliväliä? Omassa sähkärissä mennään jo 1250 mm "paremmalle" puolelle. Mitä muita vaihtoehtoja löytyy fatbiken / sähköpyörän kuljetustelineiksi samassa hintaluokassa (250 -350 euroa)?
Onkos jollakulla fillarilaisella kokemuksia noista Ramederin (Vetokoukku Suomi Oy) myymistä kuljetustelineistä?
Itseäni kahden säpyn kuljettamiseksi kiinnostaisi Pure Instinct 2 (https://www.rameder.fi/pyoeraeteline...-2-182005.html).
On kipattava, kasaantaittuva ja kantaa 60kg. Periaatteessa ainakin pitäisi riittää Cube Kathmandulle ja Cube Reaction Hybridille...
Tai Alcor (https://www.rameder.fi/alcor-167640.html#datasheet), jossa suunnilleen samat speksit, mutta ei mene kasaan.
hjk muokkasi tätä : 10.05.2021 at 09.32 Syy: kirotusvirheen krojasu ;)
En uskalla edes kokeilla mahtuuko takakonttiin (A4 avant). Voi hyvin mennä jos ruuvaa A) pystytuen alas, on isoilla muovisilla käsimuttereilla kiinni ja B) lenkkiavaimella avaa rengaskourujen pultit niin että saa työnnettyä kiskot sisään. Jos tuo teline on mukana se on minulla kiinni koukussa, ja siinä on lukko joten antaa olla siellä eikä tarvitse tunkea takaluukkuun sitä. Telinehän kippaa myös tarvittaessa, joten takaluukkuun pääsee sisälle ilman telineen irrottamista.
Takavalojen johdot on todella pitkät, varmaan pieneen peräkärryyn aiottu. Varaudu siihen että saat nippusiteillä sitoa enimmät niin etteivät laahaa maassa.
Canyon Neuron:On M-koossa oli lyhyempi kuin suurin leveys, niin että hihnoilla sain "venyyttää" pyörää kouruihin. Ohjeissa on kuva, jossa suurin leveys on 660 + 660 mm. En osaa sanoa täältä konttorituolista käsin meneekö rengaskourut vielä tämän yli vai ei mutta epäilen ettei.
Vähän kapeat on ne kourut jos 4,8" rengasta noihin sovittelisi, mutta en ole läskiä vielä kokeillut.
Tartuntakoura ei sitten osunut mitenkään Neuron:Onin runkoon, mutta tämä ei ollut yllätys. Pitäisi varmaan ottaa hissitolpasta ote, mutta koura kun ei ole nivelletty niin se ei taivu niin korkealle ainakaan pystysuuntaan kännettynä. Kouran on tarkoitus tarttua -30 luvun pyörän vaakaputkeen, mutta missä mun omistamassa pyörässäni ei ole sellaista geometriaa. Pitää kokeilla Tunturin Emaxilla saako siihen kouran sovitettua yläputkeen.
^ Kiitos taas kommenteista harald. Eipä tuota varmaan kontissa tarvi kuljetella. Korkeintaan voi nostaa konttiin katseilta suojaan, jos pidemmäksi aikaa pysäköi. Tämä teline on nyt tulossa minullekin. Tuossa oli pari muutakin vaihtoehtoa kiikarissa, kuten tuo hjk:n liknkittämä Peruzzo Pure Instict 2, mutta akselivälimitta 660+660 ratkaisi asian. Kuinka ratkaisit tuon tartuntakouran sopivuusongelman? Miten tuet Neuron:Onin yläosasta? Voiko noita alumiinisia rengaskouruja säätää, vai lukittuuko vain kahteen ääriasentoon? Muovinen kouru varmaan taipuu leveämpäänkin renkaaseen, kunhan vain kiinnitysremmin pituus piisaa.
Laitoin avonaisen kouran putkea vasten, ja vedin remmillä kiinni.
660+660 taisi olla kokonaisleveys, mutta kourujen keskikohta ei ole paljoa tätä kapeammalla.
Kouruja voi säätää mielivaltaisesti.
Juu, vaikeaa ymmärtää, miten yksikään valmistaja ei vielä ole kehittänyt kouraa joka sopisi sähköpyörälle. Hommasin Thulen easyfoldin, ja siinä kouran saa juuri ja juuri kiristettyä Focus Jam^2:n runkoon, mutta kiristäessä koura lähinnä työntää pyörää poispäin itsestään. Kunnolla kireälle kun laittaa, tekee pienen painaumankin alumiinirunkoon. Olen nyt laittanut kevyen kiristyksen ja kuormaliinman ympärille. Etenkin tässä keskustan kivetyksellä ajaessa pyörä ja teline liikkuvat sen verran, että aina saa vähän jännittää. Toisaalta ne renkaiden remmit toki estävät pyörää liikkumasta eteen tai taakse, joten ei pitäisi päästä irtoamaan.
Nyt saapui HEED fatbiken / sähköpyörän kuljetusteline tännekin. Pääsin testaamaan telinettä viikonloppuna. Tässä vähän huomioita:
+ Tukeva rakenne
+ Varman oloinen ja helposti säädettävä kiinnitys vetokoukkuun
+ Tiltti kaataa telinettä riittävästi, takaluukun saa esteettä auki
+ Alumiiniset rengaskourut saa levitettyä isommillekin akseliväleille
+ Renkaiden kiinnitysremmit tarpeeksi pitkät
- Kahden pyörän rengaskourut ovat fatbike käytössä liian lähellä toisiaan, rungot osuvat yhteen
- Kaksi eri avainta, toinen telineelle ja toinen kourien lukoille
- Muoviset rengaskourut liian kapeat ja kiinnitys alumiinikouruun ei herätä luottamusta
- Melko raskas käsiteltävä ja kokoontaitettavuus ilman työkaluja puuttuu
Sain kuitenkin kaksi fatbikea mahtumaan telineeseen, laitoin pehmustetta runkojen väliin. Kiinnitysaisojen kourat sopivat pyörien runkojen satulaputkiin ja sai hyvin kiristettyä. Muoviset rengaskourut ovat melko kapeat, mutta matalilla paineilla isompikin rengas mukautuu kouruun. Muovikourun lukitus alumiinikiskoon on hieman hempulan oloinen.
Auton puoleisen pyörän rengaskouruja olisi helppo itsekin siirtää muutaman sentin lähemmäs autoa poraamalla teräsrunkoon uudet reiät, mutta ei ole intoa lähteä uutta telinettä heti porailemaan. Rakenteen lujuus tuosta tuskin kärsisi, mutta lyhyempi kiinnitysaisa olisi silti liian pitkä ja työntäisi runkoa lähemmäs toista pyörää.
Eli pienillä viilauksilla ja loppuun asti mietityllä toteutuksella tästä olisi saanut erinomaisen kuljetustelineen. Nyt telinettä voi suositella fatbike käyttöön vain varauksin.
Tuli todettua, että thulen proriden kattotelineen "koura" ei sovi spectral on:n alaputken ympärille. Piti liinalla varmistaa. Alaputken leveys on liian suuri ja tämä kannattaa tarkistaa.
^ Joo ei taida nyky-Rotkojen maastosähkövehkeisiin sopia muu kuin UpRide-mallinen tellinki. Tätä myös suosittelivat Rotkon aspassa. Leveämmille renkaille löytyy kyllä adaptereita, muttei oikeen leveämmille rungoille. Paitsi joku jatkopala näytti löytyvän, jotta voi kiinnittää vaakaputkeen vehkeensä. En tiedä, miten toimii.
Thule Upridella kuljetin spectralonin ensimmäistä kertaa 500km matkan Tahkolle ja en tiedä laitanko toistaa kertaa pyörää siihen telineeseen. Sen verran pahaäänistä välystä ja liikettä ilmestyi telineen niveliin. Spektraalista oli irti akku ja polkimet. Ellei välykset johtuneet alle 10°C lämpötilasta saavuttaessa matkan päähän, niin kyseistä telinettä ei voi suositella 20kg tienoilla olevan pyörän kuljettamiseen. Kiinnityssysteemissä sinänsä ei ole mitään vikaa, se toimii hyvin, mutta liika paino on liikaa.
^Pitää kyllä ääntä ja notkuu kevyemmänkin pyörän kanssa, tai eihän tuo polekaan kevyt ole, noin 16kg mutta silti kuumottaa. Hepposelta vaikuttaa rakenne, varsinkin telineen painoon nähden. Halvin freeride oli huomattavasti tukevampi.
Pituussuunnassa rakenne on kohtuu hyvä ja kiinnitys tukeva, mutta sivusuunnassa on toivomisen varaa. Jos siihen kehittelisi ylimääräisen vinotuen, joka ottais kiinni vaikka satulatolpasta ja toinen pää kattotelineeseen, niin silloin se vois olla hyvä.
Hain tänään paikallisesta Fixus-liikkeestä Menabo Alcor kakkosen (https://www.fixusnet.fi/fin/polkupyo...-835923-52018/).
Tukevan tuntuinen häkkyrä, iso ja painava. Kohtuullisen helppo viritellä valmiiksi.
Vielä testaamatta, miten meidän hybridi-Cubet siihen asettuvat. Toivossa eletään...
Onko kokemuksia Thulen EasyFold XT tai VeloSpace XT:stä?
Pitäisi sähköfätille löytää kuljetusteline, nettiä selaamalla nuo voisi olla asiallisia, vaikkakin hinnakkaita vaihtoehtoja.
Pari yksityiskohtaa mietityttää:
- Meneehän 4.8 rengas oikeasti? (tarvitsee pidemmät remmit, mutta luvataan max 4.7; voisi olettaa että menee)
- Yltääkö koura ottamaan ylemmästä runkoputkesta? (Alemman ympäri ei yllä kun max 80mm)
VeloSpace XT
4.8" JJ vakiohihnoilla menee ja koura yltää ainakin White Fat2 kanssa.
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Ota Velospace. Se on iso ja raskas, mutta sitten kun se on koukussa niin pyörien pakkaus ei ota yhtään päähän. Velospacessa on suurin pyörien välinen etäisyys noista Thulen telineistä niin leveänapaisetkin läskit menee kyytiin ilman, että tarttee miettiä hakkaako pyörät toisiinsa kuljetuksen aikana. Hyvin yltää se koura ottamaan ylemmästä putkesta. 4.8 kumi menee. Surly Budin kanssa ei ongelmia.
Itse ostin velospacen Neuron:ONin kaveriksi, kun tuo painaa ilman akkuakin yli 20kg mikä on kattotelineiden painoraja. Lisäksi akku on hankala irroittaa (verrattuna moniin muihin sähkäreihin). Tuo 25kg paino on lisäksi sellainen ettei ole oikein helppo nostaa katolle. En halua ottaa riskiä että kattoteline pettää kovassa vauhdissa ylikuorman takia ja pyörä päätyy perässäajavan konttoriin. Voi olla vakuutusyhtiölläkin jotain sanomista aiheeseen, mikäli jotain sattuu.
Mulla on easyfold xt 2. Erittäin hyvä ja jämäkkä. Jos säilyttäisin muualla kuin kontissa tuota, niin ottaisin xt 3 siitä syystä että laajentaa kiinnitysmahdollisuuksia ylöspäin. Muuta valittamista en keksi xt2:sta ja kaikki pyörät siihenkin kiinni saanut. Toiseen paikkaan laitoin vielä fatbike remmit niiin on helppo kuskailla paksunpiakin pyöriä. Vakioremmitkin riittää kyllä varmaan n.4" rengaskokoon asti jos akseliväli kohtuullinen pyörässä.
Itellä easy fold XT 3 toiminut hyvin. Kippiäkin uskaltaa käyttää vaikka pari fillaria päällä. Laitteessa on myös pyörät joten mukavaa kun voi rullata ton varastoon ja takaisin. Painoa kuitenkin telineellä 20kg eikä selkä potilaana tee mieli ottaa turhia nostoja. Siis sellaiset matkalaukun pyörät jotka tuskin rullaa soralla.
Ainoa miinus on Thulen lukot. Välillä vaikeuksia saada auki. Hiukan turhat rimpulat.
Tämä on nyt aivan aloittelijakysymys mutta ehkä täällä joku osaa auttaa. Minulla on siis 2010 vuoden Kona Dew hybridipyörä vannejarruilla. Ei varsinaisesti ihannepyöräni mutta tällä hetkellä ei ole varaa ostaa parempaakaan, mutta ainakin sen ajoasento on minulle mieleinen. Haluaisin kuitenkin siihen tavaratelineen, jotta saisin sivulaukut kulkemaan. Sivulaukkuina minulla on Ortliebin Back Roller Free -laukut. Ostin yhdestä fillarikaupasta tavaratelineen ja samalla kysyin myyjältä sopivuutta ja hänen mukaansa sen pitäisi käydä. Teline on BONTRAGER BackRack Deluxe MIK. Muuten vaikuttaisi sopivan ja olevan ihan okei, mutta epäilyttää kun tavaratelineen kapea putki ja sen kiinnityskohta (takahaarukassa) on ikään kuin takajarrun "kaaren" alla. Siis sen metallisen mutkan, jossa vaijeri kulkee ja joka lähentää jarrupaloja vanteita vasten (en valitettavasti tiedä virallisia nimiä). Kun sovittelin sitä paikalleen (jätin vielä kokonaan siksi asentamatta), vaikutti, että jarrua painaessa se osuu tavaratelineen kiinnikkeeseen eikä jarrun osat liiku siksi enää samalla tavalla. Jarru kuitenkin "toimii" ts. jarrupalat osuvat vanteeseen eli se ei täysin estä liikettä. Mutta varmaankaan sen ei kuuluisi estää liikettä lainkaan? Myyjälle kerroin kyllä pyörän mallin ja että kyseessä on vannejarrullinen pyörä. Onko tavarateline kuitenkin epäsopiva? Mistä tiedän millainen teline sopii? Valitettavasti minulla ei tällä hetkellä ole varaa käyttää telineeseen kovin montaakaan kymppiä, joten aika edullinen teline on haussa, mutta toisaalta sen täytyisi jonkin verran kestää painoa ja en kuitenkaan halua herkästi rikkoutuvaa ettei tarvitse heti olla ostamassa uutta. Joku kompromissi siis. Onko jollain ehdotuksia jostain telineestä joka täyttäisi nämä ehdot ja sopisi kuvailemaani tilanteeseen, jos tuo ostamani ei nyt sovi?
Ei nyt ehkä haittaa että lanka on tarkoitettu fillarin kuljettamiseen eikä kuljettamiseen fillarilla, tarpeeksi lähellä..
Kyse kaiketi tästä, itsellä on sama parissa pyörässä: https://www.trekbikes.com/us/en_US/e...e-mik/p/27228/
Epäilisin, että voit saada joko homman toimimaan reitittämällä jarrun eri puolelta putkea tai ehkä asentamalla putken eri kulmaan, niitähän voi liikuttaa siinä tarakan päässä? Itsellä on levyjarrut niissä pyörissä, missä tuo tarakka on, mutta yhdessä talouden toisista pyöristä ottaa vannejarrun vaijeriohjaimen mutka samaan tapaan kiinni kun jarruttaa ja hyvin se pelaa. Tietysti jos liikaa ottaa vastaan niin että haittaa toimintaa niin sitten pitää miettiä jotain toista mallia.
Voi jösses, väärä lankahan sitä tuli valittua kun vilkuilin nopeasti otsikot. Kiitos kuitenkin ystävällisestä vastauksesta. Juuri tuo teline on kyseessä. Yritin vähän käännellä ja katsoa menisikö se putki eri kulmassa mutta tilaa on siinä aika vähän. En usko, tai ainakaan ei vaikuta siltä, että putken saisi kulkeamaan eri puolelta jarrua/sen mutkaa. Mutta tosiaan, jarru kyllä toimii vaikka se hieman siihen ottikin kiinni. Eli jos se ei sinänsä haittaa niin sitten tuo voisi jopa toimia, jos teidän talouden toisessa pyörässäkään ei ole pidemmällä aikavälillä aiheuttanut haittaa se osuminen. Täytyy vielä katsoa tarkemmin sitä kiinnityskulmaa ja mahdollisesti matalampaa kiinnityspulttia. Kiitos vielä avusta!
Ystävällisesti
___________
gzmi
Nurmijärvi
___________
jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä
Moro,
yritin löytää vastausta aiemmin kirjoitetuista mutta ei osunut silmään joten kysytään.
Tuli ostettua uusi fillari joka hiilikuiturunkoinen, jostain kumman syystä tuli kotina luettua manuaalia ja siellä kiellettiin kuljettamasta pyörätelineessä missä ”koura” laitetaan runkoon kiinni. Itselläni kaksi eri telinettä mutta molemmissa tuo ”koura” ??
Kysyin vielä myyjältä että kai riittää että käyttää Thulen adapteria mutta he sitä mieltä ettei kannata siltikään. Mikä mielipide täällä on vai hankinko suosiolla kolmannen telineen? Pyörän kuljetus auton sisällä ei nykyisellä kulkineella ole mahdollista.
Kiitokset avusta jo etukäteen
Kirjanmerkit