
Alkujaan tämän lähetti
stenu
Jäykkäkeulaisessa pyörässä loiva keula ei ole minulle mikään itseisarvo, vaan se lähinnä joko sössii ohjaustuntuman, jos myös rakea ei ole kasvatettu tai jos loivaan keulaan on yhdistetty myös ”normaalia” isompi rake, karkaa eturengas pidon kannalta turhan kauas ja pyörään tulee liikkaa chopper-fiilistä.
Tosi yleisellä tasolla mulla on sellainen tunne, että pyörien geometrioissa on tällä hetkellä huomio niin vahvasti etukolmion mitoissa (stack ja reach), että monella valmistajalla unohtuu kaikki muu. Ja se tärkein unohtuva asia on nimenomaan ohjausgeometria, jonka tärkein mitta on trail (suomeksi ilmeisesti "etujättö").
Vanhoina kovina aikoina kun esim. Ernesto Colnago valmisti runkosettejä, trail oli käytännössä pyhä asia, johon ei kajottu. Se oli osa firman tärkeintä tavaramerkkiä eli ajotuntumaa. Jos ohjauskulmaa muutettiin, se kompensoitiin taivuttamalla teräskeulaan eri rake. Ja myös tämän päivän hiilikuitupyörissä ainakin Cervélolla on ollut runkoja, joissa trail on kaikissa runkokoissa sama. Eli jos eri runkokoissa on haluttu käyttää eri ohjauskulmia, on alihankkijalta tilattu haarukoita yhtä monella eri rakella -- mikä nostaa tuotteen hintaa.
Mutta paljon enemmän on niitä valmistajia, joiden rungoissa ohjauskulmat heittelevät miten sattuu. Ainakin maantie- ja gravel-rungoissa on nykyään hiton yleistä se, että pienissä runkokoissa ohjauskulmaa on loivennettu reippaastikin, jotta eturengas saadaan kauemmas kengänkärjestä. Haarukka on kuitenkin se sama, jota tilataan läjäpäin kiinalaiselta kumppanilta. Tuo on käsittämätön valinta, mutta ehkä ihan aloittelijalle tilanne näyttää erilaiselta. Yleensä nämä samat valmistajat eivät ilmoita trailia geometriataulukoissa. Eli ajatellaan joko niin, että ohjausgeometrialla ei ole niin merkitystä, tai sitten ei haluta esittää lukuja, joita olisi vaikea selittää.
Pinarellolla oli jossain XS-kokoisessa rungossa ohjauskulmana 69,5 astetta vaikka keula oli se sama kuin kaikissa muissa. Kokemuksesta tiedän, että jo 71 astetta tuo aika junamaisen fiiliksen. Ja Canyonilla oli jossain vaiheessa markkinoilla maantierunko, jossa pienimmän ja suurimman koon ohjauskulman ero oli yli 4 astetta, vaikka keula oli kaikissa ko'oissa sama. Metriäkään ajamatta -- olen aivan varma, että skaalan kummastakin päästä löytyy runko, joka on objektiivisesti täysin paska ajettava.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Kirjanmerkit