LostInLaplandElectrobikeBikeshopGiant
Sivu 65 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 55 63 64 65 66 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.921 - 1.950 / 2154

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Villetre Katso viesti
    Plus taisi uida aika matalalla. Hissimäkeen varmaan hyvä mutta muuten..
    Jep, BB-droppi Konassa on 62, mikä on tosiaan aika matala... Whyten 905 ja 909 olen kans harkinnut mutta juustoa niissä on ehkä omaan makuun liian vähän ja niitäkin tuntuu olevan mahdoton saada yhtään mistään... On kyl vaikeaa tää fillaroitten ostaminen tässä maailmantilanteessa...

Olisko mulla kerran osunut kampi kiveen ESDeellä Turun kivijuurakoissa kun koeajoin. Esim. Ragley Big Alissa bb drop 65mm, Nukeproof Scoutissa 70mm. Sit ui jo aika matalalla.

Ihan hyvin kelpasi lenkkiajoon, mutta hinta tulee nousemaan 10pinnaa ja mulla veri vetää enemmän teille..

Tällä hetkellä monesta merkistä saatavuudet ovat aika heikkoja, mutta pari mallia pisti silmään mitä olisi saatavilla, niin kysytään onko kokemuksia tai onko hintansa väärti nämä:

Trek Procaliber 9.5
    https://www.sporthammer.fi/trek-proc...greytrek-black

Specialized Fuse Comp 29”
    https://foxcomp.fi/specialized-fuse-comp-29-red

Pyörällä on tarkoitus ajaa kaikki ajot, työmatkoista vapaa-ajan metsäpoluille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Olisko mulla kerran osunut kampi kiveen ESDeellä Turun kivijuurakoissa kun koeajoin. Esim. Ragley Big Alissa bb drop 65mm, Nukeproof Scoutissa 70mm. Sit ui jo aika matalalla.

Ihan hyvin kelpasi lenkkiajoon, mutta hinta tulee nousemaan 10pinnaa ja mulla veri vetää enemmän teille..
    Jep, onhan sitä matalempiakin fillareita... Ehkä sitä sitten päädyn tuohon Honzoon ja säädän drop-outit lyhyimpään asentoon.

On toi ESD kyllä hieno peli. Lainasin oman Laufeyn huollon ajaksi ja oli kyllä mahtava peli ajaa kivikkojuurakkoa ylös alas. Tasamaalla Laufey on huomattavasti kivempi pyörä, eli ei tuo kaikille ja kaikkeen ole paras. mutta varsinkin alamäkeen menee kyllä mahtavasti. Koko on mulla Laufeyssä S ja Honzo oli M, mutta ei tuntunut kyllä yhtään liian isolta. Laitoin pidemmälle lenkille drop-outit sisimään asentoonsa ja tuntui että tuo oli jo vähän liian lyhyt suhteessa keulaan. Sentti takaisin olis varmaan ollut tasapainoisempi, mutta hyvä ominaisuus että pystyy vaikuttamaan itse.

Siltä varalta että joku on pyörää etsimässä eikä löydä mitään, niin osui silmiini että tuolla on ehkä vapaana M kokoinen fathom
    https://urheiluaittamattsson.fi/prod...lackblue-ashes

^Itselläni vaihtui hetki sitten jäykkäperärungoksi pole taival ja osien luovuttajana toimi felt surplus 10. Polessa taitaa keulakulma olla jotain 64 astetta ja feltissä oli 68 ja muutkin mitat polessa aika paljon "nykyaikaisemmat". Samalla keula huollettiin ja jatkettiin 120mm --> 150mm. Kyllähän se vaan on karu fakta, että tuollainen pitkä ja loivalla keulakulmalla oleva pyörä antaa niin paljon enemmän anteeksi, että kyllä tuolla uskaltaa antaa ihan reilusti enemmän kaasua alamäkeen.

Muutaman sekunnin heittoja tulee varmasti lyhyelläkin pätkällä, harvoin sitä pystyy ajamaan yhtä tasalaatuisesti. Itellä nopeutuu ajo toistojen myötä, siis ainakin perstuntumalla, en ole kellottanut, mutta ottaa aina pienistä virheistä opiks. Ajamiseen voi vaikuttaa myös se kumpaan pyörään olet enemmän tottunut.

Se on juuri noin, kuten Tommi kirjoittaa.

Näin setämiehen ikään tulleena ilman kellotustavoitteita arvostan pitkässä ja loivassa ns. agile-geometriaan nähden sitä, että ajaakseen kovaa pitkällä ja loivalla ei tarvitse ajaa jatkuvasti ominaisuuksien äärirajoilla, vaan pikemminkin voi nauttia vauhdin ohella hallitumman tuntuisesta etenemisestä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt olen kyllä täysin eri mieltä edellisten puhujien kanssa. Joku on todennut autoista että "Better to drive a slow car fast than a fast car slow", pätee mun mielestä pyöriinkin erittäin hyvin. Endurojyrä on todella tylsä peli lenkillä, kun kokoajan ajetaan pyörän ominaisuuksiin nähden liian hiljaa. Täysjäykällä maasturilla joutuu ihan perusmaastossakin ajamaan aktiivisesti koko ajan, ei voi kovin paljoa löysäillä. Mun mielestä jälkimmäinen on hauskempaa.
    Bikeparkissakin DH-pyörällä sekä enduropyörällä ajaneena sanoisin, että suurimmalla osalla reiteistä enduropyörä on hauskempi laite.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Nyt olen kyllä täysin eri mieltä edellisten puhujien kanssa. Joku on todennut autoista että "Better to drive a slow car fast than a fast car slow", pätee mun mielestä pyöriinkin erittäin hyvin. Endurojyrä on todella tylsä peli lenkillä, kun kokoajan ajetaan pyörän ominaisuuksiin nähden liian hiljaa. Täysjäykällä maasturilla joutuu ihan perusmaastossakin ajamaan aktiivisesti koko ajan, ei voi kovin paljoa löysäillä. Mun mielestä jälkimmäinen on hauskempaa.
    Bikeparkissakin DH-pyörällä sekä enduropyörällä ajaneena sanoisin, että suurimmalla osalla reiteistä enduropyörä on hauskempi laite.
    Makunsa kullakin. Varmaan jossain neulaspoluilla ihan hauska laite tuollainen täysjäykkä, mutta siellä nyt voi ajella myös aktiivisesti cyclocross ja gravelpyörillä. Itse en jaksa ajella näitä lähimaastoja(hki kepu) edes jäykkäperäisellä xc-pyörällä, kun suurin osa poluista on melkosta juurakkoa. Tänne ainakin sopii hyvin tuollainen modernilla geolla oleva jäykkäperä. En ole ainakaan itseäni vielä yllättänyt ajamasta hiljaa sen takia, että pyörä olisi jotenkin helpompi ajaa. Ennemmin tuli jätettyä ajamatta tuolla xc-pyörällä maastolenkkejä, kun se on niin per*eestä.

Jep, en tässä yritä ketään pakottaa kurjistelemaan ilman joustoja. Itse vaan tykkään siitä fiiliksestä että homma meinaa silleen sopivassa määrin karata käsistä, ja "liian nopeat" pyörät vaatii melkoista kyytiä että tuohon fiilikseen pääsee.

Ja lisättäköön nyt vielä, että kun täällä jäykkäperistä kuitenkin puhutaan, niin kyllähän ne järjestään hauskempia lenkkipelejä on endurotäpäreihin verrattuna.

Mun mielestä aktiivisesti voi ajaa millä tahansa pyörällä. Ei sillä enskalla ole pakko losottaa perse penkissä juurakkoa. Ite tykkään hakea kaikista muodoista ja esteistä kikkailtavaa tai erillaisempaa linjaa jne. Ei ole tylsää ollut, sen sijaa voi valita linjaksi halutessaan myös jotai rajumpaa.

Vähän meinaa karata ooteeks

Vähän kyllä alkanut himottaa am jäykkikset taas, yksinkertaisuus ja niiden kauneus viehättää ja jotain kivaa on myös siinä kun ajelee hootella rankoissa paikoissa ns altavastaajana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Ja lisättäköön nyt vielä, että kun täällä jäykkäperistä kuitenkin puhutaan, niin kyllähän ne järjestään hauskempia lenkkipelejä on endurotäpäreihin verrattuna.
    Itse ajan maastoa rautajäpärillä, XC-muovitäpärillä, Levolla ja gravelisinkulalla ihan fiiliksen mukaan enkä kyllä osaa enää yhtään sanoa millä niistä on hauskinta ajaa. Useimmiten mulla on aina hauskaa kun oon ajamassa ja jos ei ole niin se todennäköisesti johtuu muista tekijöistä kuin pyörävalinnasta.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mun mielestä aktiivisesti voi ajaa millä tahansa pyörällä. Ei sillä enskalla ole pakko losottaa perse penkissä juurakkoa. Ite tykkään hakea kaikista muodoista ja esteistä kikkailtavaa tai erillaisempaa linjaa jne. Ei ole tylsää ollut, sen sijaa voi valita linjaksi halutessaan myös jotai rajumpaa.
    Ehkäpä olen vaan laiska, mutta ei pitkäjoustoinen täpäri varsinaisesti kannusta nousemaan putkelta runttaamaan samalla tapaa kuin jäykkis (erityisesti sinkula) kannustaa, tai jopa pakottaa.

Mutta anteeksi offtopicista, jatkakaa itse aiheen parissa

Kyllähän jäykkiksilläkin vauhti pelottaa, siihen ei vaan tarvi aivan niin paljon vauhtia

Mitä mieltä tästä pyörästä ensimmäiseksi maastopyöräksi gravelin rinnalle? https://diamondbikes.fi/p38407/whyte-905-v3 Onko tarpeeksi jousitusta trail ajoon ja kevyeen parkkiin?

Olen vastaavanjoustoisella plussa hootella parkkia ajanut. Jykevämpiä kumeja tai inserttejä suosittelen jos ei halua että kehät heti mutkalla Muuten ihan jykevän oloinen paketti.

Kellään kokemuksia ridemoren kauppaamasta Devinci Kobainista kokemuksia? Alle 2k hinta houkuttelisi ja hyvät osat pl jarrut, mutta itseltä löytyisi paremmat.

Saatavuus näytti ainakin olevan vasta elokuun lopussa.

Sepä. Mutta olisi aikaa speksata.

Edellinen Kobain oli perus trail jäykkäperä. Keulakulma (67°) ei ehkä riittävän loiva ollakseen "Allmountain". Painoa saisi mielestäni olla vähemmän. Ihan toimiva pyörä. Mahtuu 27.5"x3" rengas taakse.

Malli on uudistunut 2021, Geo ja Komponentit ovat muuttuneet sen verran, ettei kokemuksia varmaan kellään.
    Uudessa keula näyttääkin loivemmalta (65.5°). Ja 29" kiekotkin.

Siksipä tuo uusi mahtuu varmaan kategoriaan ja olisi kiinnostava.

Mun silmiin akseliväli on molemmilla sama M-koossa 1191mm? https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXJF...-mountain-bike
    Ihan ei mene 1:1 loogisesti mitat tosiaan. Kobainin chainstay 435mm, Jackin 445mm. Näinhän se on tietääkseni juuri on, lyhyt perä tuo ketteryyttä mutta vie vakautta.

F. Kotlerburg Guest
    Näkisin että paperilla ihan pätevän oloinen peli suomalaiseen polkukaahailuun.

Tulipa tuossa hankittua Marin El Roy, mennee helposti tämän ketjun kategoriaan. En ole modernilla, loivakulmaisella jäykkäperällä ajanutkaan, pl. jäykkäkeulainen Taiga, joka on kuitenkin erityypin pyörä. Minulla on sähkötäpäri loivahkolla keulalla ja kohtalaisilla joustoilla. Siinä minua häiritsee tuntuma takarenkaan päällä istumisesta, satulaputken kulma on melko tavanomainen 74.5 astetta, joten kiikarissa oli joko juuri tämä Marin tai vaihtoehtoisesti Taival taikka Hello Dave. Taivalta ei taida valmiina olla saatavilla ja HD:n tilaamisessa Englannista vaikutti olevan omat kiemuransa. Kenties evotin mutta en löytänyt tullin sivuilta tietoa, paljon tullit yms. kulut kokonaiseen pyörään olisivat. Pelkkään runkoon ei minulla ole osien luovuttajaa ja uusien osien saamisessa lienee hankaluutta näinä aikoina. Joten kun Marinia sai valmiina pyöränä, valinta oli harvinaisen helppo.

Olen pari lenkkiä ehtinyt ajaa olen varsin tyytyväinen pyörääni. Arvosteluissa sitä on moitittu hiukan painavaksi kiekkojen osalta ja sen allekirjoitan. Tilanne korjaantunee, kun vaihdan siihen varsin oleellisesti kevyemmät renkaat ja jätän sisurit pois. Ajettavuus hitaassa, teknisissä paikoissa on mielestäni huomattavasti parempaa kuin pitkäjoustoisessa (160/150mm) täpärissäni. Nousukykyä on kehuttu ja kehun minäkin. Alamäkiosuuksien testausta hiukan jarrutti piikkipolkimet. Yleensä ajan kesällä lukoilla ja talvisin piikeillä mutta tällä testasin nyt piikkejä vaan lukkoihin siirryn.

Taigaan hankin taivutetun SQlabsin tangon, jonka laitan tähän ja jatkan samalla tangon kannatinta hiukan. Olen melko pitkä ja vakiokannattimilla ajoasennot tahtovat jäädä pystymmiksi kuin haluaisin mutta eiköhän tuo tuosta korjaantune. Taiga oli suurinta runkokokoa ja tämä on kahdesta koosta se suurempi.

Parissa testissä moitittiin, että taakse päin pyöritettäessä ketjut tippuvat vaihteilla. Itse totesin saman kun asiaa testasin mutta huomasin myös, että paketista otettuna vaihtajan kitkalukko oli auki. Ajoasennossa ei tipu ketjut edes suurimmalta takarattaalta. Muutoin vaihteet toimivat erinomaisesti. Jarrut ovat äkäiset ja purevat, yksi sormi riittää miltei kaikissa tilanteissa. Tällaiset jarrut ovat itselleni mieleen.

Kyllä tuosta ihan pitopyörä vaikutti tulevan, jää nähtäväksi, joutaako sähkäri myyntiin…

^omaan makuun Hello Daven chainstay oli liian pitkä lenkkiajoon, ja oikeastaan akselivälikin liian överi kannonkiertoon. Marin tai Honzo esd taitavat olla juuri sopivasti lyhyempiä.

Tuo Marin on myös makea, mutta arvon onko liian överi kulmien suhteen jo. Siksi tuo Kobain omalla listalla hieman ylempänä. Taival kun on koettu jo ja hyvänä pyöränä pidin, toki pidemmällä lenkillä kulmat alkoi tuntumaan jo hieman raskaana mutta taisi olla rengastus enemmän kompastuskivenä.

F. Kotlerburg Guest
    Oon mä muistaakseni sellaisen jo nähnyt. En vaan muista missä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •