Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
Miten noilla toimitaan yllättävän ja ison kuopan tai kuoppasarjan osuessa eteen -ajetaan ilmeisesti päin hidastamatta?
Juuri näin. Gravel-pyörän on tarkoitus toimia geometrialtaan ja muilta ominaisuuksiltaan juuri niin, että jokaisen kuopan tai nimismiehenkiharan edessä ei tarvitse jarrutella ja esimerkiksi siihen matalammasta ja pidemmästä ajoasennosta on apua. Lyhyet ja korkeat pyörät on otb-herkkiä.

(OT-varoitus: Tota aerotikkukuvaa kun katsoo, niin näkee, mikä yleisimmin on se ongelma, miksi matala ajoasento koetaan epämukavaksi. Se on niskan asento. Siihen liittyen sellainen urheilulaseihin syvällisemmin perehtyneen optikon huomio, että ajaessa käytössä olevat lasit ja se, että onko niissä vahvuuksia vai ei ja jos on, niin millaiset ja miten ne on tehty, vaikuttaa yllättävän paljon.

Pyöräillessä katselinja linssin läpi kulkee sitä enemmän linssin yläreunan kautta, mitä matalampi on ajoasento. Kun katselinja poikkeaa linssin optisesta keskipisteestä, syntyy prismaattista vaikutusta. Miinuslinsseissä tuo prisma kääntää kuvaa niin, että kuva laskee alemmas, jolloin niskaa ei tarvitse taivuttaa yhtä voimakkaasti ylöspäin. Pluslinssit toimivat päin vastoin.

Moniteholinsseissä käytetään yleensä ns. kevennysprismaa kosmeettisista syistä. Sillä saadaan linssin alareuna ohuemmaksi. Se myös helpottaa lukemista varsinkin pluslinsseissä, koska se siirtää kuvaa ylemmän - eli pyöräilyä ajatellen juuri väärään suuntaan.

Vaikkapa -5.0 yksiteholaseissa ja +2.0 moniteholaseissa ajavien kuskien pään asennoissa on iso ero, vaikka ajoasennot muuten olisi tismalleen samanlaiset. Ei ole ollenkaan ennenkuulumatonta, että kun koko ikänsä vahvemmilla miinuslaiseilla ajamaan totuttunut henkilö leikkauttaa miinuksensa pois, niin siitä seuraa niskaongelmia.

Ei toivottuja prismavaikutuksia voi tarvittaessa kompensoida tekemällä linssiin prismavahvuutta vastakkaiseen suuntaan ja prismaa voi tehdä sinne myös ihan vaan ajoasennon helpottamiseksi. Piilolaseilla ei prismavaikutuksia synny ja se on yksi syy siihen, miksi miinushenkilöt monasti kokee vahvuudelliset ajolasit käytännössä miellyttävämmiksi kuin piilarit. Ja ne prismavaikutuksen yksi syy myös siihen, miksi plussavahvuusajolasit on yleisesti ottaen hankalampia sekä tehdä että käyttää, mutta siihen on myös muita syitä.)