
Alkujaan tämän lähetti
F. Kotlerburg
Tuollaisista stenun mainitsemista joustavista teräskeuloista on sitten turha haaveilla nykystandardien mukaisilla levyjarrukeuloilla niin silloin on ihan sama ajaa kuitukeulalla, jos haluaa levyillä ajaa.
Joo voi olla noin. Mulla ei ole enemmälti kokemusta kuin maasturilevarikeuloista, Vicious Cyclesin 26-tuumaisesta ja Salsan CroMosta sekä 26- että 29-tuumaisena. Niissä kyllä jouston huomasi/huomaa. 29-tuumainen Salsa on noista jäykin. Noihin 26-tuumaisiin verrattuna nykymaailman teräksiset gg-levarikeulat on aika painavia eli keskimäärin noin samanpainoisia ellei jopa vähän painavampia. Vannejarruaikaiset Kona P2 triple butted -keulat painoi muistaakseni n. 790 g (a-c 41 cm) ja esim. Brother ilmoittaa Kepplerin keulan painoksi 1 kg (a-c 39,5 cm).
Aika fleksaava oli myös Ritcheyn 29-tuumainen kuitukeula 1 1/8" kaulaputkella.
Käytiin Pelagosta hakemassa rouvan pyörään etutartsi kesän retkiä varten ja otin myymälätyypit Stavangerista. Sen keula vaikutti varsin järeältä (ja runko samoin). Vähän kiinnostaisi testata, että pystyykö kustomina tekemään sellaisen levarihaarukan, joka oikeasti joustaisi, mutta ei kierry jarruttaessa häiritseän paljoa. Pienen kiertymisen kanssa varmaan voi elää.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit