Mulla on edessä 220mm levy ja rakana 203mm. Keulana tosin Mastodon Pro, mutta ihan käy niin kuin kaikkiin muihinkin pyöriin oikealla adapterilla.
Mulla on edessä 220mm levy ja rakana 203mm. Keulana tosin Mastodon Pro, mutta ihan käy niin kuin kaikkiin muihinkin pyöriin oikealla adapterilla.
Jos joku tietäis mikä jarrusatulan adapteri käy rockshox bluton. Vois antaa vinkejä mistä sellaisen löytää.
Samassa rytäkässä meni jengat etuvanteesta. Jarrylevyn kiinnityksistä. Ei kaikista mutta 2. Aina käytän momentti avainta. Ottaa päähän. 203mm levyn sain hyvin kiinni mutta väärä adapteri niin 180mm takaisin ja jengat meni.
Onkos kellään uutta emaxii? Vois vilkasta mikä adaperi niissä on. Ep8 pannulla ja isomilla jarrulevyillä. Kuvissa näkyy se adapteri mikä käy bluton keulaan ja ehkä sama adapteri takapäähän.
Meillä viime vuoden mallissa ja jälkiasennetussa blutossa:
![]()
Kiitos. Toi on se mitä tarvin. Tilaukseen menee tänään.
Hei! Voisiko joku jolla on 45 cm Tunturi eMAX pyörä niin mitata rungon korkeuden siihen ylätankoon asti? Olen itse 164cm ja haaramitta noin 75-76 cm ja mietin, että onko tämä 45cm liian suuri. 40cm voisi olla parempi, mutta tarjonta on heikkoa.
Noin 69cm. Etujousto ja viime vuoden malli, mutta luulisin että tämän vuoden mallin geometria on sama.
Moi, osaisiko joku sanoa käykö tämä eturatasuoja https://www.ebikeparts.fi/epages/ebi...Xlc+ketjusuoja
Tunturi Emax 2020 fillariin, rungon koko 45cm Kun en oikein ymmärrä että hampaiden määrä 42h vai 44h, itse laskin että niitä olisi huomattavasti vähemmän jopa jotain 35?. Jos siis joku paremmin tietävä voisi auttaa, olisin todella kiitollinen.
Jos pulttijako (bcd) on 104mm niin käyhän se. Aika isolle eturattaalle nuo. Hintakin on kova. Kiinasta saa kolmasosaan tuosta hinnasta ja voit valita koon rattaan hampaiden mukaan.
jpuu muokkasi tätä : 18.04.2021 at 00.38
Minulla on kaapissa pölyttymässä Mirandan valmistama alumiininen lähes uusi ja virheetön 42t ketjusuoja 104mm pulttijaolla. Jos kysyjää tai jotain muuta kiinnostaa niin Helsingistä sijaitsee. Sopii ainakin Haibiken ja Bosch gen3 sähköpyöriin.
Edit. Tämä luovutettu eteenpäin sitä tarvitsevalle.
Zykkel muokkasi tätä : 18.04.2021 at 14.40
Miten pirunlailla ketjusuoja laitetaan emaxiin.
En ole Tunturi emaxia muuta kuin kuvissa nähnyt. Yleensä se laitetaan sellaisenaan eturattaan päälle, mutta nähdäkseni tuossa emaxissa se tulisi silloin aivan eturattaaseen kiinni, eikä ketju kaiketi mahtuisi pyörimään? Jotkin aluslevyt/prikat voisi laittaa väliin ja vielä pidemmät pultit esim.https://www.bike24.com/search?search...hainring+Bolts Löytyy vastaavat varmaan Suomestakin.
Tilasin aikaisemmin ketjussa mainitun suojan eBaysta (https://www.ebay.com/itm/123809669933). Siinä tuli mukana pikkusen pidemmät kiinnikkeet ja sain mahtumaan kaksi prikkaa väliin. Yksikin prikka melkein riittää, mutta jos pienintä vaihdetta käyttää niin ottaa ihan snadisti kiinni.
Ehkä sais kierteet mennä pari kierrosta syvemmälle, mutta toivotaan että ratas pysyy kiinni. Vielä pidemmät kiinnikkeet ei olisi varmaan haitaksi. Yhdellä prikalla toimis vallan mainiosti suoraan.
Meneekö taka päähän laittaa 203mm levyy? Ja miten se onnistuu? Illalla kuiten etupäähän saa ehkä ton 203mm pyöriin ja toimiin.
Se muuten meni 203mm taakse.
Kaks kertaa lähtenyt vasen kampi lenkillä irti, ilmeisesti tärinästä pikkuhiljaa löystyneet ruuvit ja lopulta tipahtanut koko kampi poljettaessa, ideoita miten sais pysymään kiinni takuuvarmasti?
En ehkä eka kerralla kiristänyt ruuveja kunnolla ,toisella kerralla väänsin jo ihan voimalla ruuvit kiinni, ainakin vielä pysynyt mutta kyllähän se mietityttää jos joskus erämaassa taas irtoaa, tosin nyt tietää kanniskella kuusiokoloavaimia mukana joka lenkillä
Loctite 246, eli normaalia kierrelukitusta kierteisiin esim. https://www.clasohlson.com/fi/search...i%2C%20loctite niin saa vielä tarvittaessa auki. Putsaa ruuvit hyvin kaikesta rasvasta ja liasta ja tuota kierteisiin. Itse käytän tuota kaikissa voimansiirron ruuveissa ja pulteissa.
Edit. Tuo on suhteellisen kallista ainetta, vaikka aika vähän tuota kuluukin. Noin kympin 5ml. Laitoin jo viikkoja sitten AliExpressiin tilaukseen 50ml. hintaa postikuluineen jotain 4 eur. Kiinalaiset eivät ole turhaan aikaa ja rahaa mihinkään tuotekehitykseen hukanneet. Varmaan ovat suoraan pulloineen kopioineet Loctiten tuotteen, kuten lähes kaikki muutkin kamat jotka siellä myydään.
1 Pcs 243 Medium Strength Threadlocker Anaerobic Adhesive Glue Retainer Screw Locking Glue Anaerobic Adhesive Glue AUG889| | - AliExpress
tuota lukitetta itsekin miettinyt, mielestäni ei ole mitään vikaa kierteissä, ei vain ehkä ole ollut alunperinkään tarpeeksi kireällä
Jos on EP8 Bikeshopilta, niin sieltä tuli jokin viesti että osaan pyöristä oli kasauksessa tulleet väärät kammet, eihän ole näitä?
Tässä vielä tuota viestiä:
Hyvä asiakas, on käynyt ilmi että Tunturin tehtaalla on osaan eMax EP8 –pyöristä asennettu väärät
poljinkammet. Tehtaalla on sekoitettu Shimanon E8000 ja uuden EP8 moottorin kampia. Kyseisiä kampia on
pintapuolisesti todella vaikea erottaa toisistaan ja tästä syystä virhe on meiltäkin lipsahtanut
lopputarkistuksesta läpi. On erittäin tärkeää ettei pyörää käytetä ennen kuin asia on varmistettu. Vääränlaiset
kammet saattavat irrota käytössä aiheuttaen vaaratilanteen.
Ainoa tapa tarkistaa asia on irroittaa kammen päätypultti 5mm kuusiokoloavaimella. Jos kampi ei ole riittävän
syvällä akselissa alla olevan kuvan mukaisesti, pitää kammet vaihtaa. Kuvat löytyvät oheisesta pdf -tiedostosta.
Oho tää on paha... Ei ebike brothersilta ole mitään kuulunut...
Tämä on tullut jo 6.3. eli ei ihan uusi viesti.
Aika nihkeää on ebikebrothersilla vastaaminen. Ei kannata pidätellä hengätystä vastauksia odotellen. Olen pari kuukautta odottanut pienen nippelijutun saapumista. Kävin sen sieltä hakemassa niin sain heti käteen. Sähköpostiin ei ole tosin tullut vieläkään ilmoitusta.
Shimanon kammissa pitäisi olla semmonen lukkoliuska, joka estää kammen irtoamisen, vaikka ottas lukkomutterin irti ja ruuvais kiristyspultit löysälle. Kuvassa "stopper plate".
![]()
Ei tuo muovinen "lukkoliuska" mitään pidä, jos kammen ruuvit ovat auki. Liuskan avulla lähinnä kohdistetaan kammet boordeille. Kampien kuusiokoloruuvien momentti kannattaa tarkistaa ajoittain ja ehkä varmistaa kierre lukitteella.
mun pyörä on E8000 moottorilla
eMaxissa ei ole Shimanon kampia, vaan Samoxin kammet ja niissä ei ole tuota lukkoliuskaa joka estää kammen tippumisen jos kammen pultit löystyy (siinä on teräspinni joka menee koneen akselissa olevaan reikään, eikä kampea saa irti kuin väkisin irti vetämällä jos toista kammen puttia ei poista kokonaan = estäänee siis isomman onnettomuuden, kun kampi ei ihan yllättäen pitäisi tippua).
Kaiken kaikkiaan konstruktio on kuitenkin eMaxissa epäonnistunut, sillä kammet ei tahdo pysyä kiinni vahvemmalla polkijalla edes tupla momentilla ja lukitteillakaan.. Tätä ongelmaa on ilmeisesti yritetty kampittaa alumiinisilla päätytulpilla = kampi ottaisi niistäkin hieman tukea, mutta ei tunnu toimivan..
Lisäksi spiderkin tuntuu EP8 koneisista ainakin irtoavan, sillä spideristä näyttää puuttuvan lukituspyällys mikä kuitenkin on sen lukitusrenkaassa (Spider lienee kanssa jonkun Samoxin kaltaisen tekijän tekele ja lukitusrengas taas Shimanon) = sekin vaatii lukitteen.
Kirjanmerkit