ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 58 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #1711
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    262
    Tuli tilattua jossain mielenhäiriössä uusi maastosähkäri itselle ja tässä nyt pohdin että kannattaako tuollaisen uuden pyörän ketjut nyt sitten heti tuoreeltaan putsata ja laittaa esim. tuota Squirt E-bike Chain Waxia? Oma pyöräilykokemus perustuu viime vuosilta 70-luvun Jopoon, minkä ketjuihin olen ruikkinut mitä tahansa autohommissa käytettyä spryyöljyä mitä nyt on tallilla vaan sattunut käteen osumaan, joten lienee hieman muutettava tapojani. Jopon ketjut joskus putsasin Bräkleenissä uittamalla, joten kannattaakohan tuon sähkärin uudet ketjut edes putsata samalla tavalla? Bräkleenillähän lähtee öljyt ja rasvat melkoisen tehokkaasti.

  2. #1712
    Kyllä kannattaa. Itse käytän omassa sähköpyörässäni Quick Drying Degreaser Aerosol Degreaser 750ml Bike-Discount ja juuri nyt tuota Squirt E-bike Chain Waxia. Tuolla degreaserilla putsaan ketjuja pari minuuttia niitä pyörittäen -> annan puolisen tuntia kuivua ja sen jälkeen samalla pyöritys menetelmällä Squirtia ketjuihin. Olen huomannut että paras tulos tulee kun antaa yön yli Squirtin kuivua ja vasta aamulla pyörittelee ylimääräiset ketjujen ulkopuolelta pois.

  3. #1713
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.894
    ^ Itse ajelen aina aluksi tehdasrasvoilla uuden ketjun kanssa. Sitten kun on aika, niin putsailen ketjun ja laitan squirttia.

  4. #1714
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    189
    Itse myös ajellut tehdasrasvoilla uusien ketjujen kanssa niin pitkään kun ei kitinöitä ole kuulunut, ehkäpä jonkin 300 - 600 km tuntuu niillä pääsevän (tarkkaa kirjaa en ole pitänyt, mutta useita lenkkejä ovat kestäneet). Tuolloin on yleensä riittänyt vain ketjun putsaus rätillä lenkin jälkeen.

    Tehdasrasva on tuntunut pysyvän pidempään ketjussa toimivana kuin muut käyttämäni rasvat (Holmenkollen, Zefal, Finish Line...) eikä ole juuri kerännyt moskaa. Toki en ole ketjuja puhdistellut liuotinpurkeissa ja uitellut öljyissä, vaan putsannut ihan pyörään kiinnitettynä ketjupesurilla ja harjalla ja öljynnyt tippa kerrallaan rullien nivelet puhdistuksen jälkeen.

  5. #1715
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.258
    Tottakai tehdasrasva pysyy. Se uitetaan sinne sisään. On myos paksumpaa kuin öljy.

    Tuossa on myös suurin syy, miksi uppovahaus on squirtia parempi. Pullosta ruikkimalla ei mene kuin murto-osa sinne rullan sisään. Siksi se sotkee niin paljon, eikä voitelu kestä kovin pitkään.

    Kyllä uppovahauskin kerää hieman parafiinia ensimmäisellä lenkillä, mutta tuon jälkeen mitään ylimääräistä ei kerry. Lika lähtee yhdellä rätin pyyhkäisyllä pois ja se hiekka puuttuu ketjusta kokonaan.

  6. #1716
    K.Kuronen Guest
    Omat havaintoni Squirtistä:

    -Toimii parhaiten kuivissa ja melko puhtaissa olosuhteissa.
    -Ketjua ei saa pestä millään pesuaineella. Ketjupesurit ovat ehdottomasti kiellettyjä.
    -Puhdistus puhtaalla vedellä huuhdellen ja samalla pyörittäen. Mahdollisen mönjän poisto mekaanisesti: rättillä, tikkulla ja jokaisen lenkin jälkeen.
    -Ketju voidellaan tipalla niveleen jokaisen lenkin jälkeen, näin vahaa kerääntyy ketjun sisään. Ketjua ei ajeta kuivaksi, kitinään asti ennen voitelua.

    Näin toimien on ollut huomattavan kitinättömiä kilometrejä. Muta- savivellipyöräilyyn Squirt ei vain taida soveltua.

  7. #1717
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.393
    Muc-Offin dry lube on osoittautunut ihan ok kuivankelin öljyksi. Kaksi täyttä kierrosta ketjuihin tuota laitoin ja sillä nyt ajanut 6,5-tuntia. Vielä ei ole ilmennyt uusinta voitelun tarvetta mutta ajelen niin kauan enimmäisillä öljyillä kunnes jotain ilmenee. Ketjutkaan eivät ole pahasti likaantuneet.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  8. #1718
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.393
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Muc-Offin dry lube on osoittautunut ihan ok kuivankelin öljyksi. Kaksi täyttä kierrosta ketjuihin tuota laitoin ja sillä nyt ajanut 6,5-tuntia. Vielä ei ole ilmennyt uusinta voitelun tarvetta mutta ajelen niin kauan enimmäisillä öljyillä kunnes jotain ilmenee. Ketjutkaan eivät ole pahasti likaantuneet.

    edit. nyt kun tarkistin paremmin niin ketju, rattaat ja rissat ovat puhtaat.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  9. #1719
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei tuo kuumavauhaus ole mitenkään ongelmallinen yksilläkään ketjuilla. Vartti menee aikaa kaikkineen. Ketju pois, keitto kuumassa vedessä, rätillä pyyhkäisy ja vahakattilaan.
    Varmaan sama aika menee noiden normi moskien pois raaputteluun.
    Tämän suhteellinen nopeus riippuu kans siitä missä sitä tsygää säilytetään. Jos partsille mennään olohuoneen maton yli, niin kuumavahaus on huomattavasti parempi tapa edetä kuin öljytyn pyörän putsaus voimansiirtopökäleistä lenkin jälkeen. Varastosäilytyksessä tämä ei tietty ole ongelma.

    Onko joku muuten tehnyt oikeasti toimivaa DIY-ketjuvahaa? 1:1:1 parkku+parkkuöljy+ksyleeni saattaa toimia ausseissa, kotimaassa yks tuttu sanoi et ei oikein futaa. Joku on kuuulemma kokeillut parkkua ja IPAa, mut ton toimivuudesta ei mitään havaintoa. Itse parafiiniöljyhän käsitääkseni lisää tehohäviöitä, joten sen osuus olisi hyvä vetää minimiin.

  10. #1720
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.258
    Höh. Pyörä säilytetään olohuoneessa.

    Itse ajanut nyt parafiini/parafiiniöljy kuumavahalla. Mutta aloin epäilemään tuonkin toimivuutta nollan tuntumassa. Taitaa mennä jähmeäksi. Purkkivahaa en ole vielä tehnyt ja tuskin teenkään.

    No, kohta pitäisi moltonin saapua kotiin.

  11. #1721
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Tämän suhteellinen nopeus riippuu kans siitä missä sitä tsygää säilytetään. Jos partsille mennään olohuoneen maton yli, niin kuumavahaus on huomattavasti parempi tapa edetä kuin öljytyn pyörän putsaus voimansiirtopökäleistä lenkin jälkeen. Varastosäilytyksessä tämä ei tietty ole ongelma.

    Onko joku muuten tehnyt oikeasti toimivaa DIY-ketjuvahaa? 1:1:1 parkku+parkkuöljy+ksyleeni saattaa toimia ausseissa, kotimaassa yks tuttu sanoi et ei oikein futaa. Joku on kuuulemma kokeillut parkkua ja IPAa, mut ton toimivuudesta ei mitään havaintoa. Itse parafiiniöljyhän käsitääkseni lisää tehohäviöitä, joten sen osuus olisi hyvä vetää minimiin.
    Parkkuöljy ei lisää tehohäviötä, se vaan kerää kaiken skeidan itseensä. Ellei sitten siihen lisää vähän jäniksenkäpälää ja vahoja, kuten Rexin Domestiquessa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  12. #1722
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Mistäs nykyään kannattaa hommata isopropanolia? Puuilon Polaric GO jääneston resepti näyttää ja tuntuu muuttuneen aiemmasta 98% isopropanolista etanoli/isopropanoli-seokseksi. Ongelmanaa ei sinällään ilmene ketjujen puhdistuksen ja voitelun kanssa, mutta jarrulevyjä ja -paloja sekä runkoa puhdistaessa huomaa, että pintaan jää ”öljyinen” kerros.

  13. #1723
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Mistäs nykyään kannattaa hommata isopropanolia? Puuilon Polaric GO jääneston resepti näyttää ja tuntuu muuttuneen aiemmasta 98% isopropanolista etanoli/isopropanoli-seokseksi. Ongelmanaa ei sinällään ilmene ketjujen puhdistuksen ja voitelun kanssa, mutta jarrulevyjä ja -paloja sekä runkoa puhdistaessa huomaa, että pintaan jää ”öljyinen” kerros.
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/600101...opropanoli-1-l

    Saa myös 400ml suihkepullossa

  14. #1724
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Loistavaa. Keulahuoltoon mm tarpeen.
    Se on jännä miten yksi tuote aina löytyy ja sitten poistuu tai muuttuu. Isopropanolin osalta tämä on tapahtunut ainakin omassa käytössä jo 4 kertaa. En muista edes enää ekaa käyttämääni mutta välillä oli huoltoasemilla, esim Shellillä oman merkin jäänestotuote jota ostelin ja viimeisimpänä käytössä tuo Polaric.

  15. #1725
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Ongelmanaa ei sinällään ilmene ketjujen puhdistuksen ja voitelun kanssa, mutta jarrulevyjä ja -paloja sekä runkoa puhdistaessa huomaa, että pintaan jää ”öljyinen” kerros.
    Itse käytän jarruihin tätä jarrukliineriä Motox Jarrunpuhdistusspray 500ml Super Brake Cleaner | Motonet Oy löytyy myös esim. CRC Bräkleen Jarrunpuhdistusspray 750 ml | Motonet Oy

  16. #1726
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Ketjujen voitelu

    Juu, Bräkleeni ja Motonetin puhdas IPA ovat toki tiedossa ja löytyvät myös hyllystä. Ihmettelin vain, kun ei ole tullut Polaricin tilalle suoraa halpaa korvaajaa. Polaric 98% isopropanoli maksoi muistaakseni luokkaa 3€/l.

  17. #1727
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Olen ketjua lukenut pidemmän aikaa mutta iso osa vinkeistä taitaa olla kuivalle kelille ja/tai maantielle. Itsellä ajo keskuspuistossa rypemistä ja pyörä pitää pestä tietty joka lenkin jälkeen. Vanhat sprayöljyt loppui just, mitä tilalle? Jos akselia myöten mennään välillä mudassa niin ketjuöljyn tehohäviötä ei tarvitse miettiä. Hyvä pysyvyys ois plussaa. Kiitos!

  18. #1728
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.972
    Uppovahaus on toiminut itselläni hyvin, muta ei pysy ketjussa.

  19. #1729
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.203
    Jeps, eilisten mutasessioiden jäljiltä huolto oli vaan vedellä ja harjalla ratas, takapakka, vaihtajan rissat puhtaaksi ja kasteltu ketju rätin läpi. Ja valmiina uuteen ajoon.

    Uppovahattu siis käytössä.

  20. #1730
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    WD40lla puhtaaksi ketju ja aina kuivan keli öljy, lumella joutui käyttämään vesikelin öljyjä, tähän asti näyttänyt toimivan. Öljyn merkkiä en tiedä mutta jotain vihreän aatteen juttua.

  21. #1731
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Kiitos kaikille vinkeistä! Alan tutkimaan uppovahausta!
    f64 muokkasi tätä : 30.04.2021 at 15.22 Syy: Typo

  22. #1732
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.258
    Itse luulen, ettei uppovahaus pysy kunnolla märällä, mutta toimivuus voi siltikin olla öljyä parempaa, koska hiekka ei kerry ketjuihin.

    Aika varmasti menen ensi syksynä uppovaha/squirt yhdistelmällä, mutten todellakaan usko, että uppovahaus kestää yhtä sadelenkkiä pidempään ketjussa.

  23. #1733
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.203
    Alkoi noin sadan mutaisen maastokilometrin jälkeen uppovahattu XTR kitisemään. Lisäsin jouksevaa vahaa siihen ja taas hiljeni. Lika ei tuohon tosiaan tartu juurikaan ja kun ketjua näplää paljain näpein niin pysyy kädetkin puhtaana.

  24. #1734
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.972
    Talvella meni 3 x aika tarkasti 300 km uppovahatulla. Rospuuttoaikaan vähemmän.

  25. #1735
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.894
    Minkä verran kilometrejä about porukka ajaa Squirtilla noin niin kuin yhdellä käsittelyllä, jos puhutaan vaikka että lenkistä 80% soraa ja 20% asfalttia. Jotenkin tuntuu, että nyt saa laittaa joka lenkin jälkeen ihan sama ajaako 50km vai 150km. Otin juuri uuden pullon hetki sitten käyttöön, joten onkohan se joku maanantaipullo vai onko se vain tuo Sramin flattopketju, kun kolisee niin saatanasti, että ihan ahdistaa ja joutuu tulla internettiin kirjoittamaan.

  26. #1736
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    50
    Sama juttu kiinnostaa muakin. Tuli hankittua iso pullo Squirtia hyllylle odottamaan. Kesällä on ohjelmassa Pirkan pyöräily (217km) ja Saimaa Cycle Tour (285km). Uskaltaako noille lähteä Squirtin kanssa vai pitääkö hankkia jotain muuta?

  27. #1737
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    85
    Mites kun laitatte Squirtia ketjuun niin sehän jätetään siihen kuivumaan mutta pyyhittekö rattaat kuiviksi vai jätättekö nekin vain kuivumaan?

  28. #1738
    K.Kuronen Guest
    Mä lisään Squirtiä joka ajon jälkeen jokaiseen ketjun niveleen ja pyyhin rattaista pienen pyörityksen jälkeen ylimäärän, mutta ketjuun en koske rätillä. Ajon jälkeen huuhtelen pelkällä vedellä ilman mitään pesuainetta ja lopuksi pyöritän ketjun rätin läpi.

    Edellinen ketju oli ultegra ja nykyinen on YBN. Kaksi sataa pitäisi mennä kitinöittä, kunhan on kuivahko keli. Lukemani ja kokeilujeni perusteella uskoisin, että voitelukertojen ja ajokilometrien karttuessa ketjun nivelien sisään kertyy yhä kattavampi vahakerros, joka kestää pidempää ajoa.

    Kurakylvyt, pesuaineet ja muut aggressiiiviset puhdistustoimet turmelevat kertyneen vahakerroksen ja vahan kerrytys alkaa uudelleen, eikä voitelu saavuta parasta toimivuuttaan.

  29. #1739
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.972
    Samoja kokemuksia squirtistä. Kurakelillä kun huuhtelee pyörän melkein joka lenkin jälkeen tuli usein laitettua kerros squirtia pesun jälkeen niin että ehtisi kuivua ennen lenkkiä. Iso pullo meni aika nopeasti.

    Uppovahattu ei ole vesiliukoinen niin voi aika huoletta letkuttaa pyörää ilman että tarvitsisi koskeakaan ketjua.

  30. #1740
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.258
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mä lisään Squirtiä joka ajon jälkeen jokaiseen ketjun niveleen ja pyyhin rattaista pienen pyörityksen jälkeen ylimäärän, mutta ketjuun en koske rätillä. Ajon jälkeen huuhtelen pelkällä vedellä ilman mitään pesuainetta ja lopuksi pyöritän ketjun rätin läpi.

    Edellinen ketju oli ultegra ja nykyinen on YBN. Kaksi sataa pitäisi mennä kitinöittä, kunhan on kuivahko keli. Lukemani ja kokeilujeni perusteella uskoisin, että voitelukertojen ja ajokilometrien karttuessa ketjun nivelien sisään kertyy yhä kattavampi vahakerros, joka kestää pidempää ajoa.

    Kurakylvyt, pesuaineet ja muut aggressiiiviset puhdistustoimet turmelevat kertyneen vahakerroksen ja vahan kerrytys alkaa uudelleen, eikä voitelu saavuta parasta toimivuuttaan.
    Joo, noinhan se varmaan menee. Itse olen kyllä suht koukussa tuohon uppovahaukseen. Se kama on välittömästi siellä missä pitääkin, eikä rullissa. Todella nopea tehdä yhdelle ketjullekkin uusintakäsittely. Itse olen nyt huomannut toimivaksi tavaksi kierrättää kahta ketjua, mutta jos aikaa on, niin toinen on vaan varalla. Siis keitän yleensä vain yhden ketjun kerrallaan. Kertaakaan ei ole tarvinnut lotrata squirtin kanssa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •