GiantElectrobikeGarmin
Sivu 86 / 101 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 76 84 85 86 87 88 96 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.551 - 2.580 / 3011

Aihe: Power tap ja muut voimamittarit!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Alan muuten vahvasti kallistumaan ladattavan akun ja assioman paremmuuteen.
    Toinen ääni kellossa sit, kun akun varaus alkaa heikentymään ja saa jatkuvasti latailla. Tai unohdat ladata sen litium akun täyteen syksyllä ja keväällä ei ole mitään elämää, kuten itselleni kävi Feniksin ajovalon kanssa.

Plussia ja miinuksia. Quarq on ainakin toiminut oikein hyvin noilla pienillä kelloparistoilla, mutta se ei olekkaan kovin ronkeli paristojen laadusta.

Tuota quarqia mietinkin. Tavasin klo23 prisman patteriosastolla laatikoiden kylkiä. Ne isommat paristot ovat litiumia, mutta nämä lr44 ovat alkaaleja. Nykyäänhän vectoreissa tulee jo mukana ne tuplapitkät paristot. Olisivatkohan nuo laadultaankin parempia?

Minä laitoin joitain vuosia sitten 150€ iQ2:n joukkorahoituskampanjaan. Ei ole tehomittaria näkynyt. Alaskirjattava omaisuuserä, sano.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tuo cr1/3n, eli se 2x pidempi patteri näyttääkin olevan lithiumia. Eli sellaisia sitten varastoon vectoreita varten jatkossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Omalla lontoonkielen taidolla avautuu vähän erilainen viesti.

Eihän se mittarin absoluuttinen tarkkuus ole niin justiinsa jos mittaria käyttää harjoituksen tukena. Paljon tärkeämpää on mittauksen luotettavuus eri harjoituskertojen välillä. Tietty harmittaa, jos ei saa ihan niitä viimeisiä watteja, jotta voisi keulia vaikka villarivoorumin FTP ketjussa. Jos absoluuttinen tarkkuus kiinnostaa, niin pitää hommata sellainen mittari, jossa voi säätää "slope" asetuksen ja tietty niitäkin pitää olla kaksi, joita voi käyttää rinnakkain.
    Just niin. Ja tuota 1-puoleinen mittari ei osaa kertoa, jos jalkatasapaino vaihtelee. Ja se tosiaan voi vaihdelle ihan yksittäisen treeninkin aikana.

No joo, vähän turhaa vänkäämistä, mutta treeniin en itse tuollaista enää laittaisi. Aivan liian monta kertaa on tullut mietittyä pitääkö mittari paikkaansa. Tuossa on niin monta juttua. Entä jos jalkatasapaino muuttuu kadenssin mukana, niinkuin dcrainmakerille kävi? Mittaria toljottamalla saatat alkaa ajamaan aivan väärällä kadenssilla, koska tuolla saa helpommin tehoa.

Onneksi noita mittareita on saatavilla markkinoilta vähän joka lähtoon, niin on mistä valita. Jotkut jopa ajavat ilman mittareita ja menevät pirulaiset kaiken huipuksi kovaa.
    6.7 WTF/kg

Tuo cr1/3n, eli se 2x pidempi patteri näyttääkin olevan lithiumia. Eli sellaisia sitten varastoon vectoreita varten jatkossa.
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/9500327/VARTA-CR13N-nappiparisto
    Rule #1: Obey The Rules

Niin jos tietää. Milloinkas tiedät, että jalkatasapaino on sama? DCllekkin tuli yllätyksenä noin iso ero. Se on itsellänikin tasoissa, jos ajat hyvävoimaisena ftp vetoa. Mutta entä kun väsyt? Kadenssi laskee tai nousee? Mistäpä tiedät. Et tasan mistään.
    Tähän varmaan vaikuttaa se, että mihin tehomittausta ja siitä kerättyjä numeroita lopulta käyttää.

Itse oon käyttänyt tehomittaria käytänössä vain siihen, että treenivedoissa pidän halutun tehon. En lähde liian kovaa enkä hellitä ihan ensimmäisten ikävien tuntemusten kohdalla. Jos harrastaisin aika-ajoa, niin varmaan käyttäisin siinä samalla tavalla.

Mulla OLI kaksipuolinen poljinmittari, jonka perusteella tiedän, että kovissa vedoissa jalkojen tasapaino on lähes tasan 50-50. Niin tällä perusteella olen aivan luottavaisesti ostanut sittemmin yksipuolisia mittareita, sillä kyllä se on mulle riittävän hyvä. Yksipuolinen on yksinkertaisempi ja halvempi.

Ala-PK:lla vain vasemman jalan mittaus näyttää mulle luultavasti hiukan ylimääräistä kun tasapaino on noin 53-47 vasemmalle, mutta ei tuo melko systemaattinen virhe oo mulle millään tavalla merkityksellinen. Se tosin hiukan ahdistaa näin ajatuksen tasolla, että jos ostan SRM:n yksipuolisen mittarin, joka mittaa oikeasta jalasta, niin sit toi systemaattinen virhe menee eri suuntaan kuin yksipuolisen Assioman kanssa.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

^ Samoilla linjoilla.

Toistaiseksi 4iiii vaikuttaa olevan ihan oikealla sektorilla teholukujensa kanssa kun vertaa SRM tehoihin. Aika mutulla ja rikkinäiseen Kickriin luottaen tietty tota arvailen, mutta ei tossa nyt mitään 20 watin hajontaa ole ja se riittää mun käyttoon.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Tähän varmaan vaikuttaa se, että mihin tehomittausta ja siitä kerättyjä numeroita lopulta käyttää.

Itse oon käyttänyt tehomittaria käytänössä vain siihen, että treenivedoissa pidän halutun tehon. En lähde liian kovaa enkä hellitä ihan ensimmäisten ikävien tuntemusten kohdalla. Jos harrastaisin aika-ajoa, niin varmaan käyttäisin siinä samalla tavalla.

Mulla OLI kaksipuolinen poljinmittari, jonka perusteella tiedän, että kovissa vedoissa jalkojen tasapaino on lähes tasan 50-50. Niin tällä perusteella olen aivan luottavaisesti ostanut sittemmin yksipuolisia mittareita, sillä kyllä se on mulle riittävän hyvä. Yksipuolinen on yksinkertaisempi ja halvempi.

Ala-PK:lla vain vasemman jalan mittaus näyttää mulle luultavasti hiukan ylimääräistä kun tasapaino on noin 53-47 vasemmalle, mutta ei tuo melko systemaattinen virhe oo mulle millään tavalla merkityksellinen. Se tosin hiukan ahdistaa näin ajatuksen tasolla, että jos ostan SRM:n yksipuolisen mittarin, joka mittaa oikeasta jalasta, niin sit toi systemaattinen virhe menee eri suuntaan kuin yksipuolisen Assioman kanssa.
    Itse tykkään seurata dataa ja tykkään seurata kehitystä tai kunnon laskua datasta. Enkä tykkää siitä, jos en voi luotaa dataan. Siis just se, kun itsellänikin on se 3% tasapainoero joskus olemassa, niin ei vaan pysty tietämään, että onko jalkatasapaino vielä viikon leirin lopussakin 50/50 vai se 47/53. Tuosta tehon laskusta kuitenkin ainakin itse päättelen levon tarpeen.

Tieto lisää tuskaa ja mikään ei ole tuskaisempaa kuin epäluotettava wattimittari.
    Pää pysyy kasassa, jos dataan voi luottaa.

Mutta totta joo. Jos käyttää tehomittaria vain vetojen apuna, niin sillä näyttämällähän ei ole pahastikkaan vaikutusta. Jos vaan tietää, ettei jalkatasapaino muutu pitkän vedon aikana

Jos hakee sitä luotettavaa ja tarkkaa mittaria, niin ei kannata selailla Zwiftpowerin tehoanalyyseja. Siellä on nimittäin ison rahan setupeissakin aika huikeaa hajontaa.

Mut kyl ne kamat pit
    ää valkata itselleen ihan omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan.

Mulla leiriolosuhteissa kiinnostaisi se, ett
    ä miten kolme mai taita ja roiskeläppä vaikuttaa jalkatasapainoon kun hikoilee tunnin mäkeä seuraavana aamuna kello 7:00.
    6.7 WTF/kg

Noo, ei tuota jalkatasapainon muutosta tartte uskoa, jos ei tahdo. Itselläni se vaan on totta.

Tarkistelin datoja ja nyt viikon veekoon jälkeen tasapaino on näemmä 53.6/46.4, eli varsin surkea. Parhaimmillaan freesiä on ollut tosiaan 50/50, yleensä kuitenkin hivenen vasen tehokkaampi. Nyt on vaan tullut aika monta muutakin muutosta. Lyhempää kampea ja satulan korkeuden säätöä. Eli ehkä nuo ovat vaikuttaneet myös balansiin.

No, kuitenkin. Jos olisi ollut edelleen käytössä vasemmalta mittaava kampi, niin tehonnousu olisi ollut julma. Sehän tuplaa erot. 6% nousu FTP tehoon kyllä tietystikkin kelpaisi.

Kysytään tähän väliin onko jollakin suositusta maasto tehomittariksia. Crank Brothersin lukoilla pitäisi vielä toimia koska niitä en ole valmis vaihtamaan.

P2max tai quarq

Vielä jalkatasapainosta.

Monihan on sitä mieltä, että heikompaa jalkaa kannattaa treenata ja tuolla korjataan tasapaino kuntoon. Ainkaan minulla se ei noin mene. Vectoreiden kautta näkyy, että vasuri tuottaa vain tehoa isommalla kaarella. Voimantuotto alkaa jo ennen ykk, kun oikea ei sitä tee.

Tätä ei siis yhden jalan kyykyillä korjata. Hermotusta, eli korkean kadenssin vetoja voisi koettaa. No, tarkastellaan tilanne uudelleen levon jälkeen.

Mä kompensoin tota vasurin korkeampaa tehontuottoa säätäällä jalkatasapainoa kaksi prosenttia vasemalle, eli 52/48 tasapainoon. Sen mitä olen kaksipuoleisilla mittareilla ajanut, niin jalat ovat pääosin balansissa ja pahimmillaankin 51/49, mutta haarukoin tota mieluummin alakanttiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Kysytään tähän väliin onko jollakin suositusta maasto tehomittariksia. Crank Brothersin lukoilla pitäisi vielä toimia koska niitä en ole valmis vaihtamaan.
    SRM spideri.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Stages XT L/R. Saa erillisen L/R mittauksen ja tehomittaus ei tuo painoa lisää kuin 30g. Ja säilyy DM-rattaan käyttömahdollisuus. Toimitettuna hintaan 666€ Bikesteriltä alekoodin kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    SRM spideri.
    Ihanan kallis, mutta niin omistamisen halua herättävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Stages XT L/R. Saa erillisen L/R mittauksen ja tehomittaus ei tuo painoa lisää kuin 30g. Ja säilyy DM-rattaan käyttömahdollisuus. Toimitettuna hintaan 666€ Bikesteriltä alekoodin kanssa.
    .
    XT:n kanssa tuo on tosiaan hyvä vaihtoehto.

Maantie shimanoissahan näitä pitää välttää nykyään kuin ruttoa. Sama juttu kaikkien muidenkin oikeaan kampeen tulevien vääntöliuskien kanssa.
    Ei pidä paikkkansa, koska kampi on niin paksu.

Maantie shimanoissahan näitä pitää välttää nykyään kuin ruttoa. Sama juttu kaikkien muidenkin oikeaan kampeen tulevien vääntöliuskien kanssa.
    Ei pidä paikkkansa, koska kampi on niin paksu.
    Toikin ilmeisesti riippuu jokusesta muuttujasta, että toimiiko vai ei. Hintaa on kuitenkin sen verran, että persaukisesta tuntuu kalliilta laittaa moisia rahoja ehkä toimivaan.

SRM on joo toista tonnia, mutta tonnia alkaa P2M hintakin hipomaan.
    6.7 WTF/kg

Ei se p2max kyllä tonnia lähene, eikä sramikaan toisesta suunnasta, jos siis otetaan vielä kammet mukaan pakettiin.
    Pelkkää spideriahan saa alta 500e, jos sattuu pyörässä olemaan sopivat kammet paikallaan. Monessa uudessa onneksi jo on.

https://www.power2max.com/en/product...x-edition-set/

Myös quarqilla ovat hinnat tulleet aika reippaasti alas.

Vielä jalkatasapainosta.

Monihan on sitä mieltä, että heikompaa jalkaa kannattaa treenata ja tuolla korjataan tasapaino kuntoon. Ainkaan minulla se ei noin mene. Vectoreiden kautta näkyy, että vasuri tuottaa vain tehoa isommalla kaarella. Voimantuotto alkaa jo ennen ykk, kun oikea ei sitä tee.

Tätä ei siis yhden jalan kyykyillä korjata. Hermotusta, eli korkean kadenssin vetoja voisi koettaa. No, tarkastellaan tilanne uudelleen levon jälkeen.
    Punttitreeni on viimeinen keino mitä jalkatasapainon parantamiseksi yrittäisin, ellei taustalla ole loukkaantumisesta johtuvaa lihasvoiman menetystä tms. Epätasapainon kohdalla kyse on todennäköisesti hermotuksesta ja ajoasennon sovituksesta.

Itselläni tasapaino parani pari napsua asiantuntevassa bike fitissä, ei tarvinnut käydä salilla kertaakaan.
    The older I get the faster I was

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Punttitreeni on viimeinen keino mitä jalkatasapainon parantamiseksi yrittäisin, ellei taustalla ole loukkaantumisesta johtuvaa lihasvoiman menetystä tms. Epätasapainon kohdalla kyse on todennäköisesti hermotuksesta ja ajoasennon sovituksesta.

Itselläni tasapaino parani pari napsua asiantuntevassa bike fitissä, ei tarvinnut käydä salilla kertaakaan.
    No penteles... Tuonne on kyllä mentävä. Nyt on jo muutama suositellut.

Tilasin graveliin p2m NGeco spiderin keväällä. Nopea oli toimitus, viikko taisi mennä kotiovelle. Asennus vei ehkä 10min Sramin kampeen.

Toistaiseksi vain hyvää sanottavaa. Itselle sopii tuollainen asenna-ja-unohda -laite hyvin. Kerran vuodessa jos pariston muistaa vaihtaa.

Ei se p2max kyllä tonnia lähene, eikä sramikaan toisesta suunnasta, jos siis otetaan vielä kammet mukaan pakettiin.
    Pelkkää spideriahan saa alta 500e, jos sattuu pyörässä olemaan sopivat kammet paikallaan. Monessa uudessa onneksi jo on.

https://www.power2max.com/en/product...x-edition-set/

Myös quarqilla ovat hinnat tulleet aika reippaasti alas.
    No kas kas. Seison korjattuna. Googlella menin ekalle sivulle ja se oli se niiden parempi malli. Kyl toi P2Max on kova vaihtoehto mittariksi mihin tahansa fillariin.
    6.7 WTF/kg

Itsellä quarqin spiderit sekä maantiepyörässä että cyclossa. Sikäli hyvin toimiva kampe, mutta onnistuin paskomaan mittarin cyclosta ketjujen tippumisen seurauksena. Ketjut ilmeisesti kolahtivat johonkin "arkaan paikkaan" ja kalibraatio meni aivan vituralleen. Ei auttanut firmwarepäivitykset tai nollaamiset. Sramin asiakaspalvelu ohjasi maahantuojan pariin, joka puolestaan nosti kädet pystyyn. Takuukaan ei ole enää voimassa, joten uusi mittari tilaukseen.

Kallis harrastus

Minulla oli parin eri Quarqin kanssa sellainen ongelma, että kesken ajon saattoi lopettaa yhteistyön ja näytti puhdasta nollaa. Keinoksi auttoi, että käytti patteria irti ja hiukan taivutti (varovasti) niitä liuskia patterin alla (valmistajan ohjeen mukaan), sen jälkeen pelitti jälleen hyvin.

Stagesin (3gen), Assioman tai P2Maxin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Itsellä quarqin spiderit sekä maantiepyörässä että cyclossa. Sikäli hyvin toimiva kampe, mutta onnistuin paskomaan mittarin cyclosta ketjujen tippumisen seurauksena. Ketjut ilmeisesti kolahtivat johonkin "arkaan paikkaan" ja kalibraatio meni aivan vituralleen. Ei auttanut firmwarepäivitykset tai nollaamiset. Sramin asiakaspalvelu ohjasi maahantuojan pariin, joka puolestaan nosti kädet pystyyn. Takuukaan ei ole enää voimassa, joten uusi mittari tilaukseen.

Kallis harrastus
    Käytit varmaan spiderin pultit auki ja uudelleen kiinni?

Käytit varmaan spiderin pultit auki ja uudelleen kiinni?
    Hyvä lisäys. Otin spiderin irti ja tarkastin, ettei mittarissa ole mitään ulkoisia jälkiä / vaurioita, jonka jälkeen spideri uudelleen kiinni. Kalibraatio näyttää edelleen -32000 ja 1000nm paikallaan ollessaan. Polkiessa 0w, mutta kadenssimittaus toimii.

Favero beProt ovat toimineet Garmin Edge 800:n kanssa hienosti vuosikausia. Nyt vaihdoin Edgen 1030-malliin.

Olen tehnyt kalibroinnit Tunnistimet-dialogin takaa ja pitänyt kampia pystysuorassa sen aikana (800:ssa oli kalibrointi näin). Sitten se pidemmän kaavan mukaan vedettävä (valmistajan mukaan kai 3 kk välein tai jos polkimet irrottaa) eli noin 60 rpm poljet taaksepäin kunnes valo palaa jatkuvasti polkimissa. Sitten noin 45 sek tasaisesti eteenpäin noin 80 rpm kunnes teholukema palaa näyttöön (pysyy nollassa ekat noin 45 sek).

Päivän lenkillä keskiteho 250 W kun todellisuudessa jossain 190-210 W luokassa (kokemuksiin, matkaan, nopeuteen jne. pohjaen). Missähän kusen koko homman?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Itsellä ensimmäisiä oireita bepron hajoamisesta oli vähän vastaava, että polkimet näytti n. 100W liikaa, vaikka kalibroi miten. Välillä tuo pidemmän kaavan kalibrointi auttoi hetkeksi.
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •