Muutaman kerran piti tehdä nuo holkit uudestaan, mutta tällainen tuli lopputuloksesta:
Kyllähän tuolla prässäsi laakerit näppärästi paikalleen, ja hintaa tuli ~7€![]()
Muutaman kerran piti tehdä nuo holkit uudestaan, mutta tällainen tuli lopputuloksesta:
Kyllähän tuolla prässäsi laakerit näppärästi paikalleen, ja hintaa tuli ~7€![]()
Hyvältä näyttää, pitäis varmaa itekki askarrella vähän parempi![]()
Tässä muuten videona syy tuohon omaan kiinanrihkama angstiin. Menin taas kerran lankaan ja tilasin tuon yllä linkatun edullisen puristinsarjan. Vaihdoinkin tuolla jo pienempiä laakereita. Mutta varokaa ihmeessä keskiölaakereiden kanssa. Tämä kampe on täysin väljä sohlo. Kierretanko on liian pieni ja välystä on aivan liikaa. Eroa rikka/kierretanko systeemiin ei ole kovinkaan paljoa. Keskiölaakerit lähtivät painumaan jo vinottain. Tuolla itse tehdyllä ei pysty laakereita kieroon painamaan.
Ei vaan ymmärrä, miksei näitä voisi tehdä kerralla kunnollisiksi. Yhtään kalliimmaksi se ei tulisi.
^
Erittäin pitkälti samaa mieltä edellisen kanssa.
Toki kierretanko viritelmiä on monta sorttia. Tässä jokunen.
(joskus jo nämä tänne laitoin, mut osasin ne myös hävittää)
Ohjainlaakereiden/keskiölaakereiden asennuskalut:
https://photos.app.goo.gl/pEdosyah1i4aDTYPA
https://goo.gl/photos/SJFqQEWULYJTA2TU7
Linkuston laakereiden irrotuskalu. (Trek Fuel EX)
https://goo.gl/photos/QwJDMp8Jmr2LU7ED6
Em mainitun merkin hiilarirungon pf- keskiölaakeripesien huoltokalut:
https://photos.app.goo.gl/PNejyRpBZALYmZM28
Napojen päätyholkkien irrotuskalu:
https://goo.gl/photos/vKJBStvgPURheo6h
Uskon työkalut on aina vimpan päälle viimeistelty, mutta tuosta ensimmäisen linkin kuvasta näkee sen tärkeimmän. Akselin tulisi olla riittävän paksu ja mieluusti kokonaan ilman kierrettä kohdasta johon riittävän pitkä holkki nojaa. Tuollaisilla työkaluilla on mahdotonta puristaa laakeria vinoon.
^
Johtuu -sanoisinko leipätyöstäni, jossa niin mitta- kuin geometriset=keskeisyys/kohtisuoruus toleranssit liikuvat +/- 0.01 lukemissa.
Kaikki työkaluissa näkyvät kierteet ovat sorvaamalla tehty= taatusti kohtisuorat akseliin nähden, mikä tarkoittaa ettei muutteri vänkää holkkeja vinoon.
Kuva mitä jäsen paaton tarkoitti:
En tarkoita väheksyä ketjussa nähtyjä ns kierretanko virityksiä, mutta kunnon työkaluilla vättää monesti kunnon työkaluja kalliimman rempan esim. lopullisesti pilalle menneen laakeripesän.
Printteri on hyvä, mutta onko riittävän tarkka? Tietysti täältä sorvin omistavana ja lähellä pyörähuoltoja asuvana on helppo huudella. Itse olen usein sorvilla tarkkuuttanut printattuja kappaleita.
Jos on parempi/kalliimpi paikka niin oma ratkaisu olisi joko metallia sorviin ja sillä sopiva työkalu tai nostaisin kädet pystyyn ja valmiiksi purettu ja puhdas runko osaavaan huoltoon, josta ostaisin myös sen laakerin. Työ ei maksa montaa kymppiä/laakeri ja on varmasti oikein asennettu.
Jos luotto omaan osaamiseen kova, niin voihan sitä pelkillä printatuilla kappaleillakin mennä. Noissa pultti/kierretankovirityksissä vaan tuppaa usein olemaan myös se ongelma, että prikat ei ole tasan suorassa ja kestääkö muovi ja riittääkö printatun kappleen tarkkuus siihen, että painetaankin hieman epätasaisesti?
Uskolla on niin pro meininkiä, että en pääse samaan, mutta pulteistakin saa aihioita, kun sorvilla oikaisee sen kiinteän pään ja kierteettömän osan, jota käyttää sitten liukupintana. Kun liukupinta on tarpeeksi pitkä niin toisen pään vinoon painaminen pultin omalla muterilla ei ole enää ongelma. Metallin ohjauskyky riittää.
Monesti oma ratkaisu on ostettu työkalu+lisäsovituspaloja sorvilla.
Oma sorvi on ollut kyllä todella tärkeä investointi näissä DIY hommissa. Pitkään sitä haaveilin, kunnes sain ostettua ja sen jälkeen olen ihmetellyt miten olen pärjännyt ilman![]()
Niille joilla ei ole mahdollisuutta sorviin ja haluaa väkerrellä 3D tulostimen kanssa ja ottaa riskin, niin vikkinä tähän kuvaan, että sopiva sileä putkenpätkä kierretangon päälle ja mahdollisimman pitkät 3D tulostetut holkit auttaisi jo tarkuudessa todella paljon. Jos tuossa kuvassa mitta on suunnilleen kiinnipuristettuna, niin parannetussa versiossa tuo tuloste menisi miltei kiinni toisiinsa keskeltä ja mutterin puolellakin voisi olla muutama sentti lisää tavaraa, niin ohjauskyky olisi ihan eri luokkaa ja tietty se suora silea metalliputki sisällä.
Ongelma on se, ettei työkaluja tunnu saavan mistään kotimekaanikolle sopivaan hintaan ja harvalla on mahdollisuuksia teettää sorvaajalla. Uniorin setti on muistaakseni n.250e eli ei nyt mikään konkurssi, mutta ei varsinaisesti kyllä edullinenkaan. Onko sille vaihtoehtoja?
Tuosta alin sarjasta ajattelin tehdä toimivan. Isompi 10mm trapetsikierretanko tilalle ja holkkeihin tarkempi reikä. Kyllä tuolla tuon jälkeen pyöränlaakerit vaihtaa, mutta keskiöhin en käyttäisi siltikään. Aivan lelu.
Kirjanmerkit