Hieno Ridley, kelpais!
Hieno Ridley, kelpais!
Thanks. Väri näyttää varsinkin livenä mielestäni oikein hyvältä.
Runko on aavistuksen painavampi kuin Racemaxin vastaava. Tässä kokoonpanossa paino on 8,12kg. Racemax 2x -setupissa (Red eTap) samoilla kiekoilla oli ~7,85kg.
Takapakka näyttää isolta mutta on todellisuudessa 10-44, edessä 44t. Tämä on hyvin harkittu combo; range riittää kaikkiin tarvitsemiini ajotilanteisiin, ja mikä tärkeintä, maantievauhdissa ei ole 2t hyppyjä pakan yläpäässä kun rattaat menevät 10-11-12-13-14-15-17-19-22-26-32-38-44. Olen kadenssisensitiivinen.
Painavahan tuo Ridley on mutta kaunis ja tyylikäs. Mikäs tuossa on voimansiirtona?
Pakka kuulostaa tosiaan hyvältä. On tuonne 19t asti täsmälleen sama, mitä ultegran 11-28. Ja käytännössähän nuo pienen pään rattaat ovatkin maantiellä käytössä 44t kanssa.
Vai tämmönen kuvahaaste
Revolt kuvan kokoonpanossa 44mm slikseillä 7,89kg. Hurricane Ridge 42mm nappulat tuo painoa 290g lisää, eli silloin mennään kasin päälle.
![]()
Älä ota asiaa niin henkilökohtaisesti, Paaton. Ei ollut mitenkään tarkoitus loukata mutta aikoinaan oma MachoMan painoin 8.4kg sikapainavalla teräsrungolla. En tiedä onkos gravel tai mikä lie moisen alalahkoon kuuluva kapistus...
Ps. Tuo Misopan Revolt liki täydellinen mustuudessaan!
^Tiedän kyllä, joka osasta saadaan tarvittaessa saadaan fiilattua pois painoa. Itsellä on lähinnä harrastus ja ei tosiaan ollut tarkoitus väheksyä tuota Ridleytä, hieno ja arvokas pyörä
^Veikkaan että kukin joutuu tuon itse päättämään. Tai, tuskin siihen muita tarvitaan.
Mielelläni näkisin nuren fillareista kuvia ja tietoja. Täällähän oli joku aika kivasti dokumentoitu 7 kiloinen maasturi jossain ketjussa. Jotain tuollaista kaipaisin muutenhan nuo jää essonbaari puheiksi.
Mites kuvia pystyy jakamaan? Nyt vain maantiepyörä ja täysjäykkä teräsrunkoinen Britti. Mulla ei pyörät kauaa viihdy kun mukava aloittaa rakentaa uutta...
Ja sitä seuraava kysymys kuulunnee: keneltä se hipo gravelpyörä tai ne gravelpyörät, mitä joku ihminen ei jonkin universaalin, yleisesti hyväksyttävissä olevista eettisistä arvoista lähtien tai moraalifilosofisen ajattelun pohjalta tai vain jonkin toisen ihmisen tarvitse ovat oikein pois?
(No, voi toki olla että jollekin jouduttiin myymään ei-oota, mutta eihän se tarkoita kuin pidentynyttä odotusaikaa.)
Itse tykkään ettei yksikään voi olla liikaa jos sillä ajaa. Ja jos jokaisen on rakentanut tai siis speksannut ja kasannut, niin ehkä jopa riittää että ajaa ihan pikkaisen - kunhan ajaa tavalla jota pyörän luonne ja olemus vaativat. Eikä minulla ole pienintäkään syytä epäillä etteikö näillä pyörillä ole ajettu ja tulla ajamaan juuri niin.
Eihän tämä ainoa todella hieno tässä ketjussa nähty fillari ole, mutta kyllähän se kuuluu niihin jotka muistaa nähneensä. (Se on kumma juttu: jos jollain on uusi fillari joka on pikkaisen parempi tai hienompi kuin omani, saatan tuntea semmoisen kateuden kirpaisun - mutta näitä tällaisia ikään kuin täysin eri maailmasta olevia pystyn ihailemaan ilman häiritseviä tuntemuksia.)
Ottaen huomioon että pyörällä polkeminen kuluttaa energiaa ja kahdella pyörällä ei voi polkea samaan aikaan jokainen n+1 pyörä on ekoteko ja säästää maailman rajallista ruokatuotantoa.
Mitä painoihin tulee mun teräs Kona Rove painaa 12 kg kaikkineen lokasuojineen 40mm gravelkingeillä. Ihan ylipainoinen mutta kylläpäs sen jälkeen sitten alle 8 kg aeropyörä kulkeekin. Eihän tuo Roven runko kevyt ole mutta ihmetyttää mistä voisi 4 kg taikoa pois. Etuhaarukkakin on vaihdettu hiilikuituun. Kiekotkaan ei ole enään alkuperäiset ja voimansiirto vaihtettu 1x11 systeemiin. Ehkä pitää seuraavaksi investoida McCarbonin kiekot tai jotain...
^Aloita vaikka laskemalla paljonko kiekkopari täydellisenä, levyineen, akseleineen jne... painaa. Itse en ole kovin karkeita renkaita käyttänyt ja nimittää pyörää nyt miksi tahansa niin ajot suurinpiirtein maantiellä ja pyörät myös sen kaltaisia...
Mulle pyörän paino ei ole kovin tärkeä, kunhan paino ei vaikuta ajamiseen. Joko niin, että kuviteltu ylipaino estää ajamisen tai sitten niin, että keventäminen estää tai vähentää ajamista.
^Siis en itsekään muuta ajattele mutta kun pidän rakentamisesta jolloin on tullut tuosta keventelystä jonkinlainen tavoite, sentään jonkinlaisen budjetin puitteissa...
GG hommissa minusta toimivat renkaat ovat melkein se tärkein juttu. Täällä tiet paljon savikkoa keväällä ja sen minkä rullauksessa menettää asfaltilla leveillä renkailla saa taas takaisin kun päästään roudan raiskaamalle keväiselle soratielle.
On kyllä Dr.J:llä makian näköiset konkelot. Nyt jos harkitsisin toista gravelia niin tuo Ridley olisi se toinen.Tuosta painosta sen verran että oma explörö painaa 8,2kg,
niin onko racemaxin runko niin paljon kevyempi että mennään alle 8kg helpommin ja onko nuot Dr.J:n 650b kiekot niin kevyet että toi LTD menee nuin paljon alle 8kg?
Mitä nuren kirjoituksiin tulee niin raskaasta en mitään puhu, mutta muistan kun LJL ja Ojanjaska keskusteli myös painosta ja Oja tuumasi myös että LJL:n konkeli on
ankuri kun painaa 8,**kg ja että Ojalla itsellä oli muistaakseni teräsrunkoinen joka painoi hyvin alle ysin(?). Paremmin muistavat korjatkoon. Eihän tuo paino ero siis suuri
ole jos kuitu ja teräs on saman kilon sisällä?
"You brought two too many - Monettako kertaa sä katot tota?"
Kyllä pyörästä painoa pois saa, erityisesti jos lompakossa on venyvyyttä. Heittelin taulukkolaskimeen vähän painoja ja oma alurunkoinen Kinesis olisi keventynyt 1600 grammaa helposti, vaikkakin hintalappu olisi ollut karsea.
Kiekot->ENVE G23: -500 g
Renkaat->Snoqualmie Pass EL: -400 g
Kasetti->XTR: -100 g
Kammet->Easton EC90: -200 g
Haarukka->ENVE Adventure: -170 g
Polkimet->Eggbeater 11: -160 g
Tanko->Eeaston EC90 AX: -80 g
Kinesis olisi laihtunut punnitusta ja ajokuntoisesta 10.4 kg:sta jonnekin 8.8 kg:n tietämille. Rungon jos vaihtaisi 1.1 kg:n painoikseksi hiilikuituiseksi, niin paino huitelisi jossakin 7.9 kg:n paikkeilla.
Pyöräilyyn käytössä oleva budjetti ei vain anna myöten. (piste)
Ja sitten taas muistaa, että se noutkuvarunkoinen teräskonkeli, tai halppis alumiini, on edelleen sama pyörä, vaikka siihen latoisi sen 10ke osiin kiinni. Eli exel pyörittelyn jälkeen kannattaa herätä todellisuuteen
Tuohon stumpen kommenttiin gravell pyörien tarpeesta voisi miettiä vaikka ajettujen kilometrien kautta. Jos niitä tulee 3x enemmän, niin voi olla helposti kolme fillariakin.
Itse olen huomannut sen, että kaikkien pyörien tulee olla suht samalla tasolla. Jos esimerkiksi roadi on selkeästi gravellia parempi, niin sitten kesällä ajetaan vaan roadilla. Nyt kun gravelli on mieleinen ja kiva ajaa, niin sillä tulee ajettua kesälläkin.
Ja ei tuohon alle kasin (mistä juuri tuo raja?) pääsemiseen tarvitse käyttää mitään weight weenies komponentteja. Omassa kötöstyksessä ei ole noita palikoita laisinkaan, vaan kaikki ihan isojen valmistajien katalogista löytyviä tuotteita, eivätkä kaikki edes kalleimpia mallisarjoja. Ja muistaakseni valtaosassa komponenteissa painoraja 120->kg, joten allekaan ei pitäisi hajota, vaikka tykkäisi vähän kovemmastakin rynkytyksestä.
Mutta komponentteja valitessa kun hiukan katsoo painon perään, eikä joka nippelissä ajattele että "ei se muutama gramma nyt sinne tänne". Noista muutamista grammoista tulee äkkiä kilo, jos joka paikassa myötäilee.
Mutta se, että mitä hyötyä tuosta on, niin aika paljon samoilla linjoilla kuin nure. Kiva speksailla ja rakennella (tuli tuon pyörän selässä oltua kuitenkin reilut 360 tuntia viime vuonna). Ja haastetta tuo, kun budjetti ei ole rajaton.
Mieli tekisi vielä pari komponenttia vaihtaa Revolttiin, jolla tippuisi reilut 200g pois. Mutta en ole katsonut vielä tarpeelliseksi ja kun tuli tuo täpärikin hommattua toiseksi pyöräksi...
Ps. Tuo Kanzo Fast aiheutti niin vahvaa omistamisen halua julkaisun jälkeen, että lähellä oli jotta pyörä ei vaihtunut. On sen verran hieno.
Ja se vasta kallis pyörän keventely onkin jolla ei ajeta.
Racemax on selvästi jäykempi kuin 1st gen Exploro LTD. Erityisesti keskiön osalta. Geometriassa on pieniä eroja, mutta 1:1 arviointia vaikeuttaa se että minulla on 1st gen Explorossa aina 650b-kiekot, ja Racemaxissa 700c. 650b saa pyörän tuntumaan ketterämmältä.
Mitä painoon tulee niin oman 1st gen Exploron keveyttä selittää LTD-rungon ohella kiekot (MCFK:n kehät ja Carbon-Ti:n navat, painavat ~1190g). Muutkin osat ovat toki kevyimmästä päästä.
Pyörähifistelyn suhteen tunnistan myös itse tämän ongelmallisen ilmiön: jos pyörät ovat kovin eri tasoisia niin huonommalla ei tule ajettua. Sen vuoksi uudet projektit ovat pääasiallisesti ns. hipo-kategoriaa. Minulle aivan oleellinen osa harrastusta on suunnittelu ja speksaus, ja sitten kun tuotos on omien mieltymysten mukaan koottu, niin siitä luopuminen on hankalaa. Kaikilla pyörillä tulee kyllä ajettua säännöllisesti, ja kumulatiivisesti kilometrejä tulee yhteensä n. 25000km/vuosi.
Itsellä osa harrastusta on juuri tuo osien harkinta ja järjen säilyttäminen, en koskaan ole laskenut aikaa mitä kulunut talvisin netissä mieleisntä vaihtoehtoa hakien.
Föhn, vuosi sitten viimeksi meni yhdestä rakennetusta runko myyntiin ilman metriäkään ajoa kun kun ei miellyttänyt väri. Viime kesän Vigorellilla muutama sata ja palasiksi. Nykyisen ajokausi alkaa kohta mutta nyt jo katsellut kevyempää runkoa. Joka tapauksessa on tämä halvempi harrastus kuin esim. autojen duunaus.
Ainahan noita osien painoja tuijottaa, harmittaa kun ei Berk pystynyt toimittamaan alle 100 gramman satulaa nykyisen 150 grammaisen tilalle.
Dr, Paljonkos kiekkosetille tuli hintaa? Itse kun enemmän maantie orientoitunut niin "Ykkös"kiekko setti painaa täydellisenä alle 2.4kg. nakkirenkailla ja Krysiumit huomattavasti enemmän...
Kirjanmerkit