GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 57 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 47 55 56 57 58 59 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.681 - 1.710 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Juu, toinen ketju on jo keitetty. Todennäköisesti itse tyydyn kyllä välimallin ratkaisuun ja keittelen noita kun sattuu olemaan aikaa. Eihän noita nyt kukaan ala kesken viikon irroittelemaan paikaltaan...

Täytyy vielä mietiskellä, että käyttääkö squirtia vai tekeekö parafiinista purkkiin xyleenin avulla seoksen.

Mulla on liuotinpesua ikean 3l lasisessa ja kannellisessa säilytysrasiassa. Pohjalla ritilä jotta kökkö valuu pohjalle. Sinne vaan osat likoamaan ja tiukimman puhdistuksen voi tehdä pensselillä.
    Käy muihinkin kuin ketjulle

https://www.puuilo.fi/polaric-liuotinpesu-1l-nox-wax

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Ei se niin työlästä ole 300 km välein
    Kun Vätternrundan on 315km, niin pitänee ottaa spriikeitin mukaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^Paljon ajavalle joka viikko ja aktiiviselle ajajalle joka toinen. Mäkin ajoin torstaina 170 km ja maanantaina olisi suunnitelmissa retkeillä toinen saman mittainen. Ja sitten edessä olisi vahakylpy, jos vaikka perjantaina kävisi vähän tuulettumassa samalla pyörällä.

Itse pyörittäisin kahta ketjua. En kulumisen vuoksi, vaan siksi, että ketjun huollon ja keiton saisi vapaammin itse ajoittaa.
    Joo, seuraavana kahden ketjun taktiikka minullekin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kun Vätternrundan on 315km, niin pitänee ottaa spriikeitin mukaan.
    Tuskin on maastoajoa tai hiekkatietä niin etteikö tuo menisi ilman tulusten ja kirveen mukaan ottamista. En lupaa, kokeile itse. Sähköläskillä vähän kuraa sekaan ja meni 300 ennen kuin kitinää alkoi kuulumaan.

Kun omaa kokemusta ei ole, voi kieltämättä erehtyä luulemaan jotain tietävänsä, mutta saksalaisissa jutuissa joita olen sattunut lukemaan on ajettu 500-800 km vahauskertojen (Molten Speed Wax) välillä. Gravelilla tai maastossa vähemmän, maantiellä enemmän. Niiden välillä eli kun ääntä on ruvennut kuulumaan on vain pyyhitty ja laitettu hiukan Squirtia (tai vastaavaa).

(Jo kerran vahatun ketjun pesuun ennen uutta vahausta on riittänyt puolen tunnin liotus kuumassa vedessä.)

Noin minä itsekkin tuon ajattelin. Eli vahaukset suht harvakseltaan ja pullovaha päälle.

Mietin vaan, että sotkisikohan se itse tehty parafiini vähemmän, mitä squirt? Tuostahan voi tehdä vähän paksumpaa ja lämmittää sen vedessä käyttökuntoon.
    Kai se on testattava.

K.Kuronen Guest
    Uppovahausta pitäisi kokeilla, mutta tätä Squirtin laittoa lisäksi en ymmärrä.

Niin samaa vahaahan se squirtikin on. Eli jos uppovauhaus tai ketjujen irroitus ei nappaa, niin sitten lisätään pullosta vahaa päälle. Tottakai se on huomattavasti parempi vaihtoehto, mitä ajaa kuivilla ketjuilla.

K.Kuronen Guest
    Vahoja on vaikka mitenmoisia, kemiallisesti toisistaan poikkeavia. Squirtikin kait joku vesiphjainen emulsio. Jos siihen omaan kuumavahaan laittaa parafiiniöljyä, joka kait on maaöljyn jae.

Joku toinen ehkä näkisi niin ettei Squirtia laiteta lisäksi, ikään kuin ylimääräisenä, vaan että sitä käytetään korvaamaan vaha joka on ajossa niin sanotusti kulunut. Toisin sanoen: kun vaihtoehtoina ovat joko uudelleenvahaus siinä vaiheessa kun ääntä rupeaa kuulumaan tai Squirtin käyttö vahauskertojen välillä, on valittu menetelmä joka mahdollistaa pitemmät vahausvälit (koska prosessia pidetään suhteellisen suuritöisenä vaikka käsittely tehtäisiin kerralla useammalle vuorotellen käytettävälle ketjulle).

Mutta voit kenties täsmentää mitä erityisesti et Squirtin käytössä ymmärtänyt. Tarkoititko jotain muuta mitä pidät omituisena tai vääränä?

Vahoja on vaikka mitenmoisia, kemiallisesti toisistaan poikkeavia. Squirtikin kait joku vesiphjainen emulsio. Jos siihen omaan kuumavahaan laittaa parafiiniöljyä, joka kait on maaöljyn jae.
    Niin siis noin minä oman vahani teinkin. 50% kynttilää alepasta ja 50% parafiiniöljyä. Tuolla suhteella se kovettuu kuitenkin edelleen täysin jankiksi. Youtuben parafiinimies käyttää pullotettavassa seoksessa vielä kolmanneksen xyleeniä seoksen pehmentämiseen.

Käsittäkseni squirt on kyllä pelkkää parafiinia vedellä laimennettuna.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ...
    Mutta voit kenties täsmentää mitä erityisesti et Squirtin käytössä ymmärtänyt. Tarkoititko jotain muuta mitä pidät omituisena tai vääränä?
    Squirtiä vain Squirtin päälle, sekoitusta muihin, mahdollisesti ominaisuuksiltaan poikkeavaan voitelaineeseen en ymmärrä.

Squirtiä vain Squirtin päälle, sekoitusta muihin, mahdollisesti ominaisuuksiltaan poikkeavaan voitelaineeseen en ymmärrä.
    Juu, tämä on täysin totta. Itse vaan olen tosiaan siinä uskossa, että squirt on täysin samaa paraffiinivahaa. Laimennettu vaan eritavalla, jotta tulee purkista pois ilman lämmitystä.

Ehkä se on asia jota ei tarvitsekaan ymmärtää. Riittää että se on havaittu toimivaksi.

Miksi ihmeessä tulisi lähteä siitä että Squirt ei toimisi tai että se olisi peräti haitallista vahatulle ketjulle laitettuna?

PS Itse olen surutta vaihtanut öljystä toiseen vaihtamatta ketjua välillä tai putsaamatta sitä perusteellisesti. Se ei tietenkään ole mikään tae siitä etteikö kahden ominaisuuksiltaan poikkeavan voiteluaineen käyttö voisi olla jollain tavalla tyhmää tai epäviisasta. Mutta ehkä on väärin ajatella että vaha kuin vaha?

PPS @paaton: Saksalaisten mukaan esimerkiksi Molten Speed Waxin vahausprosessiin kuuluu että vahan kuivuttua ketjun jokainen nivel napsautetaan (jotain ohutta tankoa tms hyväksikäyttäen) auki. Toisin sanoen vastavahatun ketjun tuleekin olla aluksi jäykkä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PPS @paaton: Saksalaisten mukaan esimerkiksi Molten Speed Waxin vahausprosessiin kuuluu että vahan kuivuttua ketjun jokainen nivel napsautetaan (jotain ohutta tankoa tms hyväksikäyttäen) auki. Toisin sanoen vastavahatun ketjun tuleekin olla aluksi jäykkä.
    Juu, minä käytin tankona sormea.

Mutta tämän perusteella on ehkä helppo säätää seos kohdilleen. Ensimmäinen ketju oli mielestäni vähän kovemmaksi kuivunut, mitä seuraavat kaksi uudella lämmityksellä. Ehkä lisään vähän parafiinia seuraavaan keitokseen.

Päätin kokeilla nyt kuiviin olosuhteisiin Muc-Offin Dry lubea. Ilmeisesti olen "lotrannut" Squirtia vähän liikaa, ainakin eturattaisiin ja takavaihtajan rissoihin on likaantunut vaha kohtuullisen tiukasti kiinnittynyt, toki lähti kun aikansa pinelinellä puhdisti.

Talttapääruuvarilla tulee itse niitä varovasti rissojen pinnasta ja eturattaan hampaiden juuresta raaputeltua vahan jäämiä. Pinelinellä tahtoo vain hieman levitä ja pehmetä ja puhtaaksi saanti vie aikaa. Nyt tuli kylläkin mieleen (ei siihen imuriin), että pitäis ehkä koittaa kuumalla vedellä ja pesuaineella. Jos se vaha lähtis silloin paremmin. Pineline kyllä muistaakseni ohjeen mukaan pitäis haaleaan tai kylmään veteen sekoittaa.

^Jäätelötikut kannattaa säästää kotona aina tuohon käyttöön. Myös vanhat pankki/luotto- ja vastaavat muovikortit sopivat tuohon toimintaan erinomaisesti.

Otin hiljattain 2 maantiepyörään uudet ketjut käyttöön. Liotin ehkä tunnin Dynamic degreaserissa, pyyhin, annoin hetken kuivua ja squirtiä päälle. Hyvin on pysynyt.
    Näköjään siis tehdasrasva on huomattavasti helpompi korvata squirtilla kun ketjuun lisätty ketjurasva. Nämä oli shimanon ketjuja.
    Edellisillä kerroilla kun olen koittanut putsata jo käytössä olevaa ketjua squirtille niin ei se meinaa oikein alkuun pysyä ja ketju on sotkunen pitkään.
    Menee myös helposti "squirtillä lotraamiseksi" kun vahaa alkaa oleen enemmän ketjujen kyljissä ja rissoissa kun ketjun sisällä.

Tein reilun 40km maantielenkin ja tuli samalla testattua Muc-Offin Dry Lubea. Eilen pesin fillarin voimansiirtoa myöden ja voitelin ketjun ensin koko kierroksen ja annoin vähän aikaa öljyn asettua ja sitten vielä toinen kierros ja hetken päästä paperilla ylimääräiset pois. Lenkin jälkeen ketju aika puhdas ja mitään kitinöitä ei kuulunut. Ennakkoon odotin ketjujen kitisevän jossain vaiheessa vaikka lenkki ei pitkä ollutkaan, sen verran kauhukuvia tullut netistä luettua että mahtaako aine voidella kovinkaan kauaa vaikka kuiva keli olikin. Mitään ongelmia ei ilmennyt lenkin aikana. Uusinta voitelua en vielä tee vaan odotan koska alkaa ilmetä erinäisiä merkkejä kuivuudesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Tein reilun 40km maantielenkin ja tuli samalla testattua Muc-Offin Dry Lubea. Eilen pesin fillarin voimansiirtoa myöden ja voitelin ketjun ensin koko kierroksen ja annoin vähän aikaa öljyn asettua ja sitten vielä toinen kierros ja hetken päästä paperilla ylimääräiset pois. Lenkin jälkeen ketju aika puhdas ja mitään kitinöitä ei kuulunut. Ennakkoon odotin ketjujen kitisevän jossain vaiheessa vaikka lenkki ei pitkä ollutkaan, sen verran kauhukuvia tullut netistä luettua että mahtaako aine voidella kovinkaan kauaa vaikka kuiva keli olikin. Mitään ongelmia ei ilmennyt lenkin aikana. Uusinta voitelua en vielä tee vaan odotan koska alkaa ilmetä erinäisiä merkkejä kuivuudesta.
    Olen käyttänyt useamman vuoden tuota Dry lubea suihkepullosta, en ole tarkkaa kirjaa pitänyt mutta kuivalla asfaltilla tai hiekkatiellä ajoa kestänyt useamman sata km ilman uusintakäsittelyä, ketjujen puhdistus pesurilla muutaman kerran kaudessa kun alkaneet näyttää likaisilta. Parhaimmillaan ketju kestänyt 6000 km ennen kuin venymää 0,5%. Jostain syytä päätin nyt kokeilla Squirtia, en vielä osaa sanoa onko parempaa vai huonompaa, ainakin hiukan hitaampi laittaa kuin tuo suihke.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Olen käyttänyt useamman vuoden tuota Dry lubea suihkepullosta, en ole tarkkaa kirjaa pitänyt mutta kuivalla asfaltilla tai hiekkatiellä ajoa kestänyt useamman sata km ilman uusintakäsittelyä, ketjujen puhdistus pesurilla muutaman kerran kaudessa kun alkaneet näyttää likaisilta. Parhaimmillaan ketju kestänyt 6000 km ennen kuin venymää 0,5%. Jostain syytä päätin nyt kokeilla Squirtia, en vielä osaa sanoa onko parempaa vai huonompaa, ainakin hiukan hitaampi laittaa kuin tuo suihke.
    Kuulostaa lupaavalta. Itselläni on Dry Lubea tippanokka pullossa, saa vähän tarkemmin kohteeseen .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Tuosta se keraaminen versio on vielä selvästi parempaa, kestää kuivalla kelillä helposti useamman sata kilometriä eikä rahina ala ihan heti kosteallakaan. Toki näkyy myös hinnassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jona Katso viesti
    Tuosta se keraaminen versio on vielä selvästi parempaa, kestää kuivalla kelillä helposti useamman sata kilometriä eikä rahina ala ihan heti kosteallakaan. Toki näkyy myös hinnassa.
    Mulla on tota Muc Offin keraamista Dry Lubea. Siinä on jotain UV-lisäainetta ja mukana tuli pieni UV-ledlamppu jolla voi tarkistella että varmasti on joka nivelessä. Ihan hyvin voitelee.

Onkos kukaan kokeillut tuota AbsoluteBLACK:in Graphene lubea? Mainostavat jopa 1800 km ajoa kuivissa olosuhteissa yhdellä latingilla. Tadej Pogacar mainostelee ja myyntimiehet lykänneet hirveitä wattisäästöjä mainosmateriaaliin. Vieläpä mainostavat veden ja paskan kestäväksi. Laitoin kokeeksi tilluuseen, koska olen mainoksen uhri.

Tuo tuli vastaan tuosta AbsoluteBlackistä muutama päivä sitten.

https://www.youtube.com/watch?v=ePqsC7jUvaI
    https://www.youtube.com/watch?v=tWzqdAMLnSI

https://silca.cc/collections/pre-wax...himano-xtr-12s

Nyt on Silcalta tullut timanttujauhe kiillotettu ketju, joka sitten esikäsitelty heidän vahalla. Paketissa mukana ketju + hot melt vahaa + huoltovahaa + huoltoliinat. Mainostaa ketjun kestoksi jopa 10 000 mailia. Harmi kun on jo hankittu ketju ja noi vahat itelle, oisin ostanu ton paketin. Löytyy myös muille yleisille ketjuille.

Holmenkol LubeExtreme

Tuota minä edelleenkin kehun ja ovat pojatkin tykänneet. Mcarbonilta sitä saa, kaikki sprayöljyt on meillä nogo
    I väntan på ännu dåligare tidet

Ei tuo kuumavauhaus ole mitenkään ongelmallinen yksilläkään ketjuilla. Vartti menee aikaa kaikkineen. Ketju pois, keitto kuumassa vedessä, rätillä pyyhkäisy ja vahakattilaan.
    Varmaan sama aika menee noiden normi moskien pois raaputteluun.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •