GiantMPMessutElectrobikeGarmin
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 32

Aihe: Helkama FE10 akun irroitus

  1. #1

    Helkama FE10 akun irroitus

    Hei!

    Hankin juuri Helkaman FE10 sähköfatbiken ja muuten pyörä vaikuttaa hyvältä pyörältä omaan käyttöön, mutta ongelma on se, että integroitua akkua ei saa irti, koska irrottaessa se osuu renkaaseen. Onko täällä muita, joilla olisi sama pyörä ja sama ongelma? Mulla on siis se kaikista pienin runko eli 16" (40cm) ja mietin, että onko ongelma nimenomaan näissä pienissä rungoissa, koska FE11 viestiketjussa oli ainakin joku maininnut, että akku irtoaa kyllä. Helkaman omassa youtube-videossa akku irtoaa nätisti, mutta siinä onkin perus sähköpyörä kapeammilla renkailla ja tässä tapauksessa vaikka eturengasta vääntäisi mihin suuntaan niin akku osuu siihen silti.

    Olin yhteydessä myös tehtaalle ja sielläkin ongelma oli kuulemma ihan uusi ja pyysivätkin menemään pyörän kanssa lähimpään huoltoon, mutta ajattelin vielä kysäistä täältä, että onko kohtalontovereita.

  2. #2
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    211
    ^Omaa kokemusta FE10 akun irrotuksesta ei ole, mutta FE11 mallin akkuun jos verrataan, niin sen akku on mallia BT-8035 (E8000) tai BT-8036 (EP8), kun taas FE10:ssä akku on mallia BT-8020. Akkujen rakenteet ja siten myös kiinnitys- ja irrotusmekanismi on erilainen. BT-8020 on korkeampi ja terävänurkkaisempi, joten vaatii enemmän tilaa käsiteltäessä. Katsoin tuon Helkaman videon ja huomasin, että akkua pitää yläreunasta kammeta aika suureen kulmaan ennen kuin irtoaa alhaalta. Onnistuuko akun siirto ohjauslaakerin suuntaan siinä vaiheessa kun alempi kiinnityssaranan kolo päästää otteestaan? Saako sen jälkeen akun alareunan ulos kolostaan ja laskea alakautta pois?


  3. #3
    Akkua kun yrittää irroittaa, niin se avautuu vain vähän eli suunnilleen tuon verran kuin tuossa piirretyssä kuvassa näkyy. Eli ei todennäköisesti toivoakaan, että akkua saisi irti ilman, että ottaa etupyörän pois kokonaan. Luultavasti tämä nyt sitten on tarkoitettu ladattavaksi pyörässä kiinni, mutta hieman se rajoittaa, koska pihavarastossa ei ole sähköjä ja lämpimään varastoon pyörä mahtuu just ja just, mutta muuta siellä varastossa ei sitten voikkaan tehdä. Täytyy käydä näyttämässä pyörää huollossa ja katsotaan mitä he sanovat.

  4. #4
    Vaimolla sama pyörä, sama koko ja sama ongelma. Ei tullut etukäteen esiin. Vasta kun ekan kerran piti ladata, huomattiin, että akku ei tule ulos ilman etupyörän irrottamista. Vaimo kävi myyjällä näyttämässä ja lupasivat olla sieltä yhteydessä Helkamaan. Mutta tuskin ratkaisua löytyy. Ostopäätökseen vaikutti se, että piti olla irrotettava akku eikä ymmärretty sitä ostaessa edes kokeilla poistaa. Netistä etukäteen tutkittiin ja silloin vielä ei tätä ongelmaa missään oltu tuotu esiin. Ainoastaan jossain oli kommentti, että on aika helposti irrotettavissa. Hankala juttu meilläkin, kun kerrostalossa asutaan eikä ole latauspaikkaa. Saa nähdä lähteekö myyntiin jossain vaiheessa... Muuten kyllä ollut toimiva peli kaikin puolin. Jos ei olisi tuota akunpoisto-ongelmaa, niin ei mitään valittamista.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Tämä on kyllä peruste kaupan purkamiselle.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HAMB Katso viesti
    Vaimolla sama pyörä, sama koko ja sama ongelma. Ei tullut etukäteen esiin. Vasta kun ekan kerran piti ladata, huomattiin, että akku ei tule ulos ilman etupyörän irrottamista. Vaimo kävi myyjällä näyttämässä ja lupasivat olla sieltä yhteydessä Helkamaan. Mutta tuskin ratkaisua löytyy. Ostopäätökseen vaikutti se, että piti olla irrotettava akku eikä ymmärretty sitä ostaessa edes kokeilla poistaa. Netistä etukäteen tutkittiin ja silloin vielä ei tätä ongelmaa missään oltu tuotu esiin. Ainoastaan jossain oli kommentti, että on aika helposti irrotettavissa. Hankala juttu meilläkin, kun kerrostalossa asutaan eikä ole latauspaikkaa. Saa nähdä lähteekö myyntiin jossain vaiheessa... Muuten kyllä ollut toimiva peli kaikin puolin. Jos ei olisi tuota akunpoisto-ongelmaa, niin ei mitään valittamista.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Ei ole todellista. Hyvä Suomi...

  7. #7
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Toyota teki alkupään Rav4:ssa sellaisen vastaavanlaisen kukkasen, että takaovea ei saa auki, jos vetokoukku on paikoillaan. Meillä on sellainen, lähes 20v vanha kakkossutona ja sanotaan, että aina se jaksaa vituttaa mutta kaikkeen tottuu.

  8. #8
    Olin uudestaan yhteydessä tehtaalle ja sain heiltä vastaukseksi vain, että ikävä kyllä ongelmaan ei löydy muuta ratkaisua kuin että eturengas täytyy ottaa ensin irti ennen kuin akun saa irti. Olen nyt kahden vailla että meneekö pyörä palautukseen vai pidänkö sen. Aion kuitenkin tehdä tästä reklamaation ja vaatia hinnanalennusta, jos pyörän aion pitää. Se tuossa mietityttääkin, että vituttaako tämä asia sitten joka kerta kuten hpniemi sanoit.

  9. #9
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.234
    Onhan toi vähän hölmö tilanne kyllä. Pyörän irroittaminen ole mikään iso juttu, riippuen toki kuinka usei sitä akkua pitää latailla.

  10. #10
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Ei tuollasta pyörää kannata pitää. Palauta suosiolla.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    211
    Scott on tehnyt samaan akkumalliin kylkiin teippaukset, jotka kertovat missä kulmassa akku irtoaa. Näyttäisi siltä, että kunhan akun yläpääty mahtuu pois kolosta, akku lähtisi vetämällä ohjauslaakerin suuntaan pois. Mutta jos tuossa suunnassa ei FE10:ssä tilaa ole, ei vaikka ohjaustanko olisi missä asennossa tahansa, niin silloin yhtälö on mahdoton. Tässä vielä video tuosta Scottin versiosta:

    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=a4hT1g1rQYQ" target="_blank">

  12. #12
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    211
    Näyttää Shimanon ensimmäinen täysin integroitu akku BT-8020 jääneen prototyyppi asteelle ainakin alakautta irrotuksen ja kiinnityksen suhteen. Tuolla eturenkaan ja downtuben välissä kun ei missään pyörässä ole mahdottomasti tilaa. Paksu, terävänurkkainen akku, ihmeellisellä alapäädyn saranalla vaatisi tilaa toimiakseen. Onkohan pääosassa tätä akkutyyppiä käyttävissä rungoissa akun irrotus ja kiinnitys toteutettu sivulta tai yläpuolelta?

    Myös akun telakan ylä- ja alapääty näyttää vaativan omat luukut asennusta varten Kyllä tässä on Helkaman insinöörien kädet olleet aika sidotut, kun tämän akkutyypin kanssa on päätetty jatkaa...


  13. #13
    Kuinka paljon pyytäisitte hinnanalennusta tästä ongelmasta? Pyörä noin 3000€ uutena

  14. #14
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KirsiH Katso viesti
    Kuinka paljon pyytäisitte hinnanalennusta tästä ongelmasta? Pyörä noi 3000€ uutena
    En pyytäisi alennusta, palauttaisin pyörän.

  15. #15
    Ainakin kannattaa ensin uhata fillarin palauttamisella. Muuten on vaarana, että saa vuosiksi rasittavan akkusäädön ja vaivaiset pari hunttia hyvitystä siitä.

    Eli joko olennainen hinnanalennus tai palautus kokonaan.

  16. #16
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Fiksun myyjän olisi pitänyt näyttää asiakkaalle akun irrottaminen. Voi olla peruste kaupan purkamiselle tai sitten siitä saa riidan aikaiseksi. Kyllä sähköpyörästä pitää saada akku pois vähällä vaivalla. Suunnittelumoka, mihin voi hyvinkin vedota. Virheet maksaa.

  17. #17
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    211
    Pyöräsuomen sivuilta löysin tällaisen tekstin: "Akku: Shimano Steps BT-E8020 504Wh, irrotettavissa kotilatausta varten" Helkaman sivuilta en vastaavaa tekstiä löytänyt. Mutta jos myyjäliike on markkinoinut, että akku on helposti irrotettavissa latausta varten, niin sitten kaupan purulle voisi olla perusteet. Onhan sen toki nytkin irrotettavissa, mutta ei suinkaan helposti.

  18. #18
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Koska tämä aloittajan pyörä olikaan hankittu ja mistä? Jos verkkokaupasta niin palautushan on helppoa 14vrk sisään.

  19. #19
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.780
    Kyllä itse lähtisin siitä että jos/kun pyörää on markkinoitu/annettu ymmärtää että akku on otettavissa pois sen sisällä lataamisen mahdollistamiseksi (ja sitten luonnollisesti paikoilleen laittamiseen), niin siihen operaatioon ei pidä missään tapauksessa liittyä eturenkaan poisotto kyseisen operaation osana.
    Ja mikäli akkua ei sen normaalissa käytössä päästä lataamaan (eli ole paikkaa missä se tehtäisiin) sen pyörässä kiinni ollessa, niin mielestäni ainoa käytännön keino asian suhteen on kaupan purkaminen (mille on erittäin hyvä peruste, etenkin kun nyt on tehtaan tieto asiasta ettei akkua pysty irroittamaan rengasta irroittamatta).

  20. #20
    Kiitos teille omista mielipiteistänne. Ostin kyseisen pyörän netistä ilman että fyysisesti näin pyörää ja kyseisen firman sivuilla lukee, että tuotteilla on 14 vrk palautusoikeus, mutta tuotteen pitää olla käyttämätön ja pyörää nyt on tietysti käytetty, koska olen sillä ehtinyt jo ajaa. Silloin kun pyörän ostin, niin en tajunnut kysyä akun irroittamisesta suoraan myyjältä, koska löysin tuon Helkaman oman Youtube video ja oletin vain sen perusteella, että akun saa irti. Nyt kun luin myyjän sivuilta pyörän myyntitekstin, niin siellä ei ole mainintaa akun irroittamisesta ollenkaan.. Voi olla, että jos pyörää lähtee palauttamaan, niin sitä ei ehkä saa palautettuakaan..

    Edit. Pyörää saan kyllä ladattua pihavarastossa, kunhan vedetään roikka tai sähköt sinne. Toinen vaihtoehto on ostaa hieman kapeampi ohjaustanko, niin se mahtuisi lämpimään varastoon ja siellä pyörän saisi myös ladattua.

  21. #21
    Ehdotan, että laitat viestiä myyjälle. Ei ole väliä, mitä on luvattu, koska tuotteen pitää toimia sille tarkoitetulla tavalla. Ja sähkäpyörän akkua epäilemättä pitää pystyä lataamaan järkevällä tavalla.

    Jos myyjä ei tule vastaan, niin seuraavaksi viestiä Helkamalle.

    Ja jos sieltäkään ei tule muuta kuin sympatiaa, niin sitten valitus Kuluttajariitalautakuntaan. Ne kääntyvät hyvin todennäköisesti joko kaupan purkamisen tai merkittävän hinnanalennuksen kannalle. Valitus ei maksa mitään.

  22. #22
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.780
    https://www.helkamavelox.fi/kayttoohjeet-ja-esitteet/

    Tuolta löytyy Helkaman esitteitä joissa mukana myös tuo pyöräsi E7000 moottori ja siinä maininta että koskee myös tuota sinuin malliasi FE10 ja ohjeissa ei ole mitään kerrottu renkaan poisottamiseen tuossa mallissa akkua irroitettassa.
    Sanoisin että olet vahvoilla pyörän palauttamisen suhteen.
    Kerro vielä mistä ostettu.

  23. #23
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    49
    Jos tarkkoja ollaan, niin Shimanon laturien käyttölämpötila on 0..40°C, eli ulkovarastossa lataaminen talvisaikaan voi olla ohjeiden vastaista. Tuskin lataaminen kylmässä suojaisessa paikassa ongelma on, mutta valmistajan kieltämää kuitenkin. Ja roikan vetäminen varaston sähköistämiseksi on kyllä arveluttavaa turvallisuuden kannalta, pitäisi tehdä kunnon vedot.

    Kaupan purkamisessa voi vedota näihin käytännön arvaamattomiin ongelmiinkin.

  24. #24
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Et varmasti 500e enempää saa alennusta vaikka kuinka uhkasit. Sitä voi miettiä sitten, että olisiko joku tuollainen alennus tarpeeksi aiheuttamaan se, että kun 3 vuodenkin päästä lataat akkua roikalla ulkovarastossa, tulee alennuksesta hyvä mieli - epäilen.

    Sekin tietty on pointti, että jos purat kaupan, saatko uuden fillarin säällisessä ajassa...

  25. #25
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KirsiH Katso viesti
    Kiitos teille omista mielipiteistänne. Ostin kyseisen pyörän netistä ilman että fyysisesti näin pyörää ja kyseisen firman sivuilla lukee, että tuotteilla on 14 vrk palautusoikeus, mutta tuotteen pitää olla käyttämätön ja pyörää nyt on tietysti käytetty, koska olen sillä ehtinyt jo ajaa. Silloin kun pyörän ostin, niin en tajunnut kysyä akun irroittamisesta suoraan myyjältä, koska löysin tuon Helkaman oman Youtube video ja oletin vain sen perusteella, että akun saa irti. Nyt kun luin myyjän sivuilta pyörän myyntitekstin, niin siellä ei ole mainintaa akun irroittamisesta ollenkaan.. Voi olla, että jos pyörää lähtee palauttamaan, niin sitä ei ehkä saa palautettuakaan..

    Edit. Pyörää saan kyllä ladattua pihavarastossa, kunhan vedetään roikka tai sähköt sinne. Toinen vaihtoehto on ostaa hieman kapeampi ohjaustanko, niin se mahtuisi lämpimään varastoon ja siellä pyörän saisi myös ladattua.
    Paljonko pyörällä on ajettu? Jos reklamointi on tehty heti ensimmäistä latausta yrittäessä enpä usko olevan ongelmia kaupan purun kanssa 14 vrk aikaan perustuen.

  26. #26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Paljonko pyörällä on ajettu? Jos reklamointi on tehty heti ensimmäistä latausta yrittäessä enpä usko olevan ongelmia kaupan purun kanssa 14 vrk aikaan perustuen.
    Juu, ei sillä silloin ole väliä, jos pyörä kerran ei toimi tarkoitetulla tavalla. Joskus sen huomaamiseen voi mennä hetki, eikä se myyjän vastuuta poista.

    Normaalista 14 päivän palautusoikeudesta voivat tietysti kieltäytyä pyörän käyttöön vedoten.

  27. #27
    Kiitos taas hyvistä vastauksista ja erityisesti sinulle Lionell. Löysin Shimanonin sivuilta (https://www.shimano-steps.com/e-bike...tery-in-winter) ohjeistuksen, että akku pitää tuoda sisälle lämpimään, jos lämpötila laskee alle 10 asteen. Tämä oli vahvin päätös nyt sille, että peruin kaupat ja vetosin siihen, ettei ohjeissa ole mitään mainintaa akun irtoamattomuudesta ja että pyörässä on suunnitteluvirhe ja pyörä on toteutettu Shimanonin ohjeiden vastaisesti. Toivotaan että palautua sujuu hyvin myyjän kanssa (fillaritukku.fi). Ehdin ajaa pyörällä 13km, mutta huomattiin tää ongelma vasta sen jälkeen ja pyörä tuli tiistaina (13.4.).

    Sitten kun pyörä on palautettu ja rahat saatu niin täytyy alkaa etsimään sitten parempaa pyörää tilalle, on vaan niin heikko saatavuus ja tuntuu että näitä pieniä runkoja on vaikea löytää. Mietin vaihtoehdoksi Tunturin emaxia.

  28. #28
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    49
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KirsiH Katso viesti
    Kiitos taas hyvistä vastauksista ja erityisesti sinulle Lionell. Löysin Shimanonin sivuilta (https://www.shimano-steps.com/e-bike...tery-in-winter) ohjeistuksen, että akku pitää tuoda sisälle lämpimään, jos lämpötila laskee alle 10 asteen. Tämä oli vahvin päätös nyt sille, että peruin kaupat ja vetosin siihen, ettei ohjeissa ole mitään mainintaa akun irtoamattomuudesta ja että pyörässä on suunnitteluvirhe ja pyörä on toteutettu Shimanonin ohjeiden vastaisesti. Toivotaan että palautua sujuu hyvin myyjän kanssa (fillaritukku.fi). Ehdin ajaa pyörällä 13km, mutta huomattiin tää ongelma vasta sen jälkeen ja pyörä tuli tiistaina (13.4.).

    Sitten kun pyörä on palautettu ja rahat saatu niin täytyy alkaa etsimään sitten parempaa pyörää tilalle, on vaan niin heikko saatavuus ja tuntuu että näitä pieniä runkoja on vaikea löytää. Mietin vaihtoehdoksi Tunturin emaxia.
    Itse olen monien vääntöjen voittaja ja kohdekin ollut Mutta kiistoissa pitää aina kaivaa esiin lainsäädäntö, ministeriöiden ohjeistukset ja mahdolliset tuomioistuinten ja kuluttajaviranomaisten päätökset sekä tuoda esiin omat negatiiviset kokemukset, silloin olet yleensä vahvoilla oman alansa tietämättömiin kauppiaisiin tai viranomaisiin verrattuna!

    Tässä ketjussa on niin monta kaupan purkuun oikeuttavaa faktaa esitetty, ettei sen toteutumisen pitäisi olla mikään ongelma. Onnea kuitenkin korvaavan pyörän etsintään!

  29. #29
    Lappeenrannan onnipyörässä näytti olevan s koon fantic fat sport

  30. #30
    Kirsille Facebookissa jo videonkin laittaneena, kertoilen myös täällä muille kiinnostuneille. Fe 10 pienimmästä (16") runkokoosta lähtee akku irti ilman renkaan irrotusta. Renkaan täytyy vaan olla juuri oikeassa asennossa ja oikeassa kohtaa nostaa että ala osa irtoaa. Kun oppii niin periaatteessa aika nopea ottaa pois, mutta ei kuitenkaan käytännöllisin malli jos tarvii usein ottaa akkua pois.

    Lähetetty minun SM-G715FN laitteesta Tapatalkilla

Samanlaisia aiheita

  1. Akun pakkaskestävyys
    By jaate in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 21.02.2021, 10.10
  2. Kahden akun taktiikalla
    By Iero in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 14.10.2020, 15.04
  3. Akun kuljetukseen reppua
    By jyrmy in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 04.08.2020, 17.20
  4. Akun vaihtaminen suurempaan
    By sPaavo in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 12.04.2020, 23.00
  5. Akun lukitseminen varkailta
    By Cyclooppi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 21.03.2019, 12.10

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •