GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 146 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 46 96 136 144 145 146 147 148 156 196 246 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.351 - 4.380 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4351
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Joo vaihdoin ja koitin uudet B01S-palat ja ajelin niitä sisään 5 kertaa (30-5 km/h). Tuolla niiden yleensä pitäisi jo alkaa toimia, vaan eipä pure ja huutaa kuin kissaa vääntäisi kuivaksi. Ja kyllä kuumeni levy ja palat. Mystistä.
    Laitoin nyt pikkuisen rasvaa tuonne männän ja jarrupalan takalevyn väliin. Katsotaan, auttaako. Pyörä lähti jo taas hetkellisesti takaisin omistajalleen.
    Saitko näihin koskaan mitään tolkkua? Just kävin läskillä ajamassa ja sehän huutaa kans kun syötävä, tehoa sentään on. Siinä siis jotkut halvat Shimano jarrut, semi-metalli palat ja rst levyt.

  2. #4352
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Saitko näihin koskaan mitään tolkkua? Just kävin läskillä ajamassa ja sehän huutaa kans kun syötävä, tehoa sentään on. Siinä siis jotkut halvat Shimano jarrut, semi-metalli palat ja rst levyt.
    En vielä. Eilen juuri sain vekottimen takaisin tarkasteluun.
    Putsasin taas präkleenillä palat ja levyt, kuumensin sytkällä palat, voitelin palojen takalevyjen ja mäntien välisen pinnan ja koitin sisäänajaa, mutta ei auttanut. Huutaa niin, että hävettää jarruttaa. Olen aika hämilläni. Aiemmin ei ole ollut tällaista.
    Jotenkin tuntuu, että männät ohjaisivat paloja jotenkin vinoon ja sitä myötä syntyisi resonointia. Kuten vannejarruissa. Vaan enpä tiedä.
    Huoltoehdotyksia otetaan edelleen vastaan. Tai sitten joutuu ostaan uudet.

  3. #4353
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    55
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    B-ruuvi varmaankin on tsekattu vaihteita säädettäessä? Onko korvake varmasti suora (tarkistettu)? Etuleipä oikealla offsetilla?
    Joo säädin B-ruuvilla isoimman takarattaan hampaat vaihtajan 51t kohdalle eli pitäisi olla kohdillaa?pakan isoin on siis 51.
    Kyllä korvake on suora ja eturatas on alkp mikä pyörän mukana tuli ja tosiaan ajettu sen 160km kaikilla osilla.
    Takapakkaa katsoessa näyttää että ketju hankaisi ylhäällä viereiseen rattaaseen aavistuksen,mutta vaihtajan luona ketjun ja rattaan välissä on muutaman millin rako normaalia?

    Takapakka on laitettu kiinni ihan näppi tuntumalla,voisiko olla liian tiukassa ja pakka painuu kasaan.
    Onko edes mahdollista?

  4. #4354
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    61
    Onko jäykkäperä vai täysjousto. Itsellä Sram osilla täysjoustossa saman tapaista ongelmaa heti uutena ku säädin b-ruuvia ilman sägin huomioon ottamista. Ilmat pois takaiskarista niin sägi meni kohdilleen ja sitten b-ruuvilla säätö kohdilleen...enää ei oo rutissu.

  5. #4355
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skyof Katso viesti
    Takapakka on laitettu kiinni ihan näppituntumalla, voisiko olla liian tiukassa ja pakka painuu kasaan.
    Onko edes mahdollista?
    En usko, vaikkei uskon asia olekaan.

  6. #4356
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    74
    Pikainen kysymys: Pitäisi etsiä vaimon 2010-luvun alun Kona Dew Plussaan (hybridi) uudet vaihdevaijerit. Mitä eroa on Shimanon Road ja MTB-vaijereilla, vai onko mitään? Etsin siis sellaista settiä, jossa on kuoret, vaijerit ja muut tarvikkeet.

  7. #4357
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    55
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HarrY61 Katso viesti
    Onko jäykkäperä vai täysjousto. Itsellä Sram osilla täysjoustossa saman tapaista ongelmaa heti uutena ku säädin b-ruuvia ilman sägin huomioon ottamista. Ilmat pois takaiskarista niin sägi meni kohdilleen ja sitten b-ruuvilla säätö kohdilleen...enää ei oo rutissu.
    Täsyjousto kyseessä,eli oliko sulla liikaa vai liian vähän säädetty b-ruuvia ilman sägin huomioon ottamista?

  8. #4358
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    61
    En muista, ruuvailin molempiin suuntiin ja koeajoin, aina oli jotain pielessä. Sitten youtube ja B-Gap adjustment...siellä millimetri mittojakin isoimman rattaan ja ylemmän rissapyörän keskenäisistä väleistä, uusin tapa oli mitata toiseksi suurimman rattaan ja rissapyörän väli, tällä ohjeella onnistuin parhaiten. En muista missä parhaat ohjeet...katselin paljon.

    Youtube kyllä tarpeellinen. Uskalsin tehdä vanhemman pyörän etujousituksen täyshuollonkin youtube ohjeilla. Makso muutaman kympin vs. oikea huolto n.120e vs. uusi etupää n.200e

  9. #4359
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Shimanon 12spd voimansiirron osien hinta/laatu? Pakka ja ketjut siis, sähköpyörään. Onko kannattavaa maksaa SLX:ää enempää? Kilometrit ja käytetty euromäärä siis ratkaisee.

  10. #4360
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Shimanon 12spd voimansiirron osien hinta/laatu? Pakka ja ketjut siis, sähköpyörään. Onko kannattavaa maksaa SLX:ää enempää? Kilometrit ja käytetty euromäärä siis ratkaisee.
    Ketjuista juttua.
    https://cyclingtips.com/2019/12/the-...rable-12-speed

  11. #4361
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Eli nytkin käytössä oleva Sramin NX antaa rahalle aika hyvän vastineen.
    Onko kukaan laittanu Sramin ketjua Shimanon pakalle? Tai jopa Sramin pakkaa ja ketjua Shimanon vaihtajalle?

    Muoks: Näyttäis toimivan ristiin:


  12. #4362
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Minulla on 12-speed Eagle ketju ja 11-speed shimanon SLX. Toimii hyvin. Suosittelen 12-speed X01 tai XX1 eagle-ketjua, ilmeisesti kestävin kaikista.

  13. #4363
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Shimanon 12spd voimansiirron osien hinta/laatu? Pakka ja ketjut siis, sähköpyörään. Onko kannattavaa maksaa SLX:ää enempää? Kilometrit ja käytetty euromäärä siis ratkaisee.
    Vaihtaja riittää slx. Liipasimen laittaisin xt. Ketjuiksi xt tai xtr. Tosin sähköllä varmasti saa kaiken rikki jos kunnolla antaa runtua.



    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  14. #4364
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skyof Katso viesti
    Joo säädin B-ruuvilla isoimman takarattaan hampaat vaihtajan 51t kohdalle eli pitäisi olla kohdillaa?pakan isoin on siis 51.
    Kyllä korvake on suora ja eturatas on alkp mikä pyörän mukana tuli ja tosiaan ajettu sen 160km kaikilla osilla.
    Takapakkaa katsoessa näyttää että ketju hankaisi ylhäällä viereiseen rattaaseen aavistuksen,mutta vaihtajan luona ketjun ja rattaan välissä on muutaman millin rako normaalia?

    Takapakka on laitettu kiinni ihan näppi tuntumalla,voisiko olla liian tiukassa ja pakka painuu kasaan.
    Onko edes mahdollista?
    Ootko tarkistanut että vaihtaja on kunnolla kiinni korvakkeessa? Tämä voisi hyvin selittää miksi yhtäkkiä vaihteet eivät toimi. Itellä nyt jäykkäperässä ja täpärissä 12 shimanoa eikä ole moitittavaa.

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  15. #4365
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    55
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jokkepappa Katso viesti
    Ootko tarkistanut että vaihtaja on kunnolla kiinni korvakkeessa? Tämä voisi hyvin selittää miksi yhtäkkiä vaihteet eivät toimi. Itellä nyt jäykkäperässä ja täpärissä 12 shimanoa eikä ole moitittavaa.

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
    Joo tarkistettu ja kiristetty.
    Vaihteet vaihtaa hyvin kyllä mutta tietyillä vaihteilla tulee rutina mukaan vaikka ketju ei hankaa mihinkään pakassa.
    Varmaa seuraavaksi pitää kokeilla toisia ketjuja sit.

  16. #4366
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skyof Katso viesti
    Joo tarkistettu ja kiristetty.
    Vaihteet vaihtaa hyvin kyllä mutta tietyillä vaihteilla tulee rutina mukaan vaikka ketju ei hankaa mihinkään pakassa.
    Varmaa seuraavaksi pitää kokeilla toisia ketjuja sit.
    Ketjussa voi olla jokin linkki jumissa tai vääntynyt. Katso että ketju ja lukko ovat oikeinpäin. Ootko säätänyt shimanon ohjeiden mukaan rajoittimet ja b ruuvin? Taisit tuosta bruuvista mainitakkin ja sehän on helppo kun katsoo vaihtajan takaa merkin kohdalleen. Alaratas pitää olla säädetty vähän sivuun ja isoin keskelle rissaa. Mutta omien kokemuksien mukaan shimano ei oo kyllä läheskään niin nuuka kuin sram 12

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  17. #4367
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Mulla on ollut pyörässä kiinni Tekro 521A dual pivot long reach 47-57mm.
    Siis tällainen:
    https://www.harriscyclery.net/produc...lipers-706.htm

    Minusta se ei ole edes uutena toiminut mitenkään hyvin, tahtoo jäädä vähän laahaamaan. Nyt sitten se alkoi laahaamaan kunnolla ja kun otin renkaan pois ja vähän painoin jarrua, niin jousi hyppäsi pois.

    Ajattelin, että helpommalla pääsen, kun ostan vaan uuden jarrun tilalle. Millaiset jarrut olisi yhteensopivat?

    Suosituksia ja vaikka suoraan linkkiä jonnekin.
    Olikos tää liian tyhmä kysymys experteille? Vaikea uskoa ettei kukaan täällä tietäisi.
    Mutta ahkeran googlaamisen jälkeen löysin Shimano BR-451 jarrun, jossa ainakin näyttäisi olevan aika lailla samat speksit ja oli jopa halpa. Enpä tiennytkään, että mulla on pyörässä harvinaista osaa kiinni, tosi vaikeata löytää tolla 57mm reachillä, kun kaikki on nykyään jotain lyhyemmillä längillä. Toivottavasti on täysin yhteensopivia eikä tarvitse ihmetellä mistä saisi oikean kokoiset kiinnitysruuvit tai muuta hämärää.

  18. #4368
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Olikos tää liian tyhmä kysymys experteille? Vaikea uskoa ettei kukaan täällä tietäisi.
    Mutta ahkeran googlaamisen jälkeen löysin Shimano BR-451 jarrun, jossa ainakin näyttäisi olevan aika lailla samat speksit ja oli jopa halpa. Enpä tiennytkään, että mulla on pyörässä harvinaista osaa kiinni, tosi vaikeata löytää tolla 57mm reachillä, kun kaikki on nykyään jotain lyhyemmillä längillä. Toivottavasti on täysin yhteensopivia eikä tarvitse ihmetellä mistä saisi oikean kokoiset kiinnitysruuvit tai muuta hämärää.

    Jousen laitat takaisin ja kiinnität jarrut sellaiseen kulmaan, että jarruttaessa ottaa molemmat jarrupalat samanaikaisesti vanteeseen kiinni. Mahdollisesti tarvi myös jarrut huoltoa (puhdistus+niveleiden rasvaus), vanne suoristamista tai jarruvaijeri vaihtoa mutta en näe tarvetta vaihtaa itse jarruja.

  19. #4369
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Shimano 12 speed trigger: Kuinka iso ero SLX vs XT?
    Funtsin jos vaihdattais tulevaan pyörään jo liikkeessä XT-triggerin, vaihtaja kuitenkin XT. Trigger SLX.

  20. #4370
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kun on jasennettu niin joutuvat purkamaan eivätkä hyvitä juuri mitään poistuvasta, omaani en tekisi tuota vaihtoa, vaan ajaisin aikani ja sitten päivittäisin jos tarvii.

    Tätä ohjetta ei tarvitse noudattaa, kun monia tyhmiä juttuja tullut tehdyksi omille.

  21. #4371
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Shimano 12 speed trigger: Kuinka iso ero SLX vs XT?
    Funtsin jos vaihdattais tulevaan pyörään jo liikkeessä XT-triggerin, vaihtaja kuitenkin XT. Trigger SLX.
    Triggerissä nimenomaan suurin ero SLX/XT:n välillä. XT:n triggerissä vaihtaa ylöspäin (isompi vaihde) 1-2 pykälää painalluksella kun SLX:ssä vain yhden (Multi Release). Kätevää kun ylämäen jälkeen tarvitsee nopeasti isompaa pykälää. Lisäksi XT:llä isompi vaihde vaihtuu jo painettaessa, ei vasta liipasinta vapauttaessa (Instant Release).

  22. #4372
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Triggerissä nimenomaan suurin ero SLX/XT:n välillä. XT:n triggerissä vaihtaa ylöspäin (isompi vaihde) 1-2 pykälää painalluksella kun SLX:ssä vain yhden (Multi Release). Kätevää kun ylämäen jälkeen tarvitsee nopeasti isompaa pykälää. Lisäksi XT:llä isompi vaihde vaihtuu jo painettaessa, ei vasta liipasinta vapauttaessa (Instant Release).
    Moni valmistaja näyttää laittavan näin päin. Mä laittaisin slx vaihtajan ja xt liipasimen juuri ton multi releasen takia.

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  23. #4373
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Nyt ollaan epämukavuusalueella, joten kysymys:

    Asennan maantiepyörän hydraulista levyjarrua eteen. Letku menee hiilikuituhaarukan lavan sisältä, eli on paljaana sen reilut viisi senttiä kaliiperin yläpuolella. Ilmaus on jo suoritettu ongelmitta.

    Millä tekniikalla kannattaa keskittää jarru?

    Painoin nimittäin kahvan pohjaan ja kiristin kiinnitysruuvit, mutta jää laahaamaan sisäpuolen palaan. Järkeilin itse, että letku vääntää kaliiperiä kevyesti ulospäin ja eikä kaliiperi jää siksi täysin keskelle. Maantiejarruissa marginaalit on pirullisen pienet.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  24. #4374
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.331
    Saattaa joutua silmämääräisesti keskittämään jos ei ole toista käsiparia, vaihtoehtoisesti rakotulkkki sinne jarrupalan ja levyn välin tukemaan kiristysvaiheessa.

  25. #4375
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Käsipareja on kyllä, osaamista ja kokemusta sitten vähemmän.

    Mulla on rakotulkki, eli kokeilempa sen avulla. Oletan, että menee yritys-ja-erehdys-tekniikalla, että pistetään pykälää isompaa ahtaamman puolen väliin, kunnes on silmämääräisesti keskellä?

  26. #4376
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Henkkoht olen luopunut noista kahvan puristeluista, en ole koskaan saanut yksiäkään jarruja tuolla metodilla kuntoon ja keskitän jarrut aina ihan silmäpelillä. Eli ruuvit auki snadisti, kädellä satulaa siirrämällä saman verran rakoa molempiin paloihin ja ruuvit kiinni. Jos levy on suora, niin menee ehkä minuutti per pää.

  27. #4377
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.331
    ^^ Tyyli vapaa mutta sinnepäin, usein jompi kumpi mäntä vähän jumii niin puristelemalla rakotulkin kanssa saa helpommin sopivalle paikalle.
    Yhden ongelmatapauksen sain laahaamattomaksi työntämällä rakotulkin levyjä levyn molemmin puolin täyttämään tilan ja sitten kiristämällä.

  28. #4378
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    Konan jake the snake (2010?) cycloon ajattelin päivittää jarrut, cantit v-jarruun, koska cantit ovat aika onnettomat.. tietty palatkin taitaa olla alkuperäiset, mutta huonot ne oli uutenakin, eikä vuodet ole niitä parantanut.
    Konassa on hiilikuituinen etuhaarukka ja105 jarru/vaihdevivut. Onko jotain erikoista huomioitavaa ja sopiiko mikä tahansa v-jarru, esim tämä setti? https://www.bike-discount.de/en/buy/...t-black-409783

  29. #4379
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei käy maantiekahvoille.
    Huoltoa, jarrupaloja, säätöä nykyisille jarruille.
    Minulla Shimano CX 70 cantit, joihin käy maantiepalat, jotensakin kelvot, mutta noita ei saa enää, nyt tarjoilevat CX 50 mallia, siihenkin voi laittaa maantiepalat halutessaan.

  30. #4380
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Mini V-jarrut

    https://www.bike24.com/p2217764.html?menu=1000,4,320

    Halvempiakin löytyy!!!

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •