En vielä. Eilen juuri sain vekottimen takaisin tarkasteluun.
Putsasin taas präkleenillä palat ja levyt, kuumensin sytkällä palat, voitelin palojen takalevyjen ja mäntien välisen pinnan ja koitin sisäänajaa, mutta ei auttanut. Huutaa niin, että hävettää jarruttaa. Olen aika hämilläni. Aiemmin ei ole ollut tällaista.
Jotenkin tuntuu, että männät ohjaisivat paloja jotenkin vinoon ja sitä myötä syntyisi resonointia. Kuten vannejarruissa. Vaan enpä tiedä.
Huoltoehdotyksia otetaan edelleen vastaan. Tai sitten joutuu ostaan uudet.
Joo säädin B-ruuvilla isoimman takarattaan hampaat vaihtajan 51t kohdalle eli pitäisi olla kohdillaa?pakan isoin on siis 51.
Kyllä korvake on suora ja eturatas on alkp mikä pyörän mukana tuli ja tosiaan ajettu sen 160km kaikilla osilla.
Takapakkaa katsoessa näyttää että ketju hankaisi ylhäällä viereiseen rattaaseen aavistuksen,mutta vaihtajan luona ketjun ja rattaan välissä on muutaman millin rako normaalia?
Takapakka on laitettu kiinni ihan näppi tuntumalla,voisiko olla liian tiukassa ja pakka painuu kasaan.
Onko edes mahdollista?
Onko jäykkäperä vai täysjousto. Itsellä Sram osilla täysjoustossa saman tapaista ongelmaa heti uutena ku säädin b-ruuvia ilman sägin huomioon ottamista. Ilmat pois takaiskarista niin sägi meni kohdilleen ja sitten b-ruuvilla säätö kohdilleen...enää ei oo rutissu.
Pikainen kysymys: Pitäisi etsiä vaimon 2010-luvun alun Kona Dew Plussaan (hybridi) uudet vaihdevaijerit. Mitä eroa on Shimanon Road ja MTB-vaijereilla, vai onko mitään? Etsin siis sellaista settiä, jossa on kuoret, vaijerit ja muut tarvikkeet.
En muista, ruuvailin molempiin suuntiin ja koeajoin, aina oli jotain pielessä. Sitten youtube ja B-Gap adjustment...siellä millimetri mittojakin isoimman rattaan ja ylemmän rissapyörän keskenäisistä väleistä, uusin tapa oli mitata toiseksi suurimman rattaan ja rissapyörän väli, tällä ohjeella onnistuin parhaiten. En muista missä parhaat ohjeet...katselin paljon.
Youtube kyllä tarpeellinen. Uskalsin tehdä vanhemman pyörän etujousituksen täyshuollonkin youtube ohjeilla. Makso muutaman kympin vs. oikea huolto n.120e vs. uusi etupää n.200e
Shimanon 12spd voimansiirron osien hinta/laatu? Pakka ja ketjut siis, sähköpyörään. Onko kannattavaa maksaa SLX:ää enempää? Kilometrit ja käytetty euromäärä siis ratkaisee.
Ketjuista juttua.
https://cyclingtips.com/2019/12/the-...rable-12-speed
Eli nytkin käytössä oleva Sramin NX antaa rahalle aika hyvän vastineen.
Onko kukaan laittanu Sramin ketjua Shimanon pakalle? Tai jopa Sramin pakkaa ja ketjua Shimanon vaihtajalle?
Muoks: Näyttäis toimivan ristiin:
Minulla on 12-speed Eagle ketju ja 11-speed shimanon SLX. Toimii hyvin. Suosittelen 12-speed X01 tai XX1 eagle-ketjua, ilmeisesti kestävin kaikista.
Ketjussa voi olla jokin linkki jumissa tai vääntynyt. Katso että ketju ja lukko ovat oikeinpäin. Ootko säätänyt shimanon ohjeiden mukaan rajoittimet ja b ruuvin? Taisit tuosta bruuvista mainitakkin ja sehän on helppo kun katsoo vaihtajan takaa merkin kohdalleen. Alaratas pitää olla säädetty vähän sivuun ja isoin keskelle rissaa. Mutta omien kokemuksien mukaan shimano ei oo kyllä läheskään niin nuuka kuin sram 12
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Olikos tää liian tyhmä kysymys experteille? Vaikea uskoa ettei kukaan täällä tietäisi.
Mutta ahkeran googlaamisen jälkeen löysin Shimano BR-451 jarrun, jossa ainakin näyttäisi olevan aika lailla samat speksit ja oli jopa halpa. Enpä tiennytkään, että mulla on pyörässä harvinaista osaa kiinni, tosi vaikeata löytää tolla 57mm reachillä, kun kaikki on nykyään jotain lyhyemmillä längillä. Toivottavasti on täysin yhteensopivia eikä tarvitse ihmetellä mistä saisi oikean kokoiset kiinnitysruuvit tai muuta hämärää.
Jousen laitat takaisin ja kiinnität jarrut sellaiseen kulmaan, että jarruttaessa ottaa molemmat jarrupalat samanaikaisesti vanteeseen kiinni. Mahdollisesti tarvi myös jarrut huoltoa (puhdistus+niveleiden rasvaus), vanne suoristamista tai jarruvaijeri vaihtoa mutta en näe tarvetta vaihtaa itse jarruja.
Shimano 12 speed trigger: Kuinka iso ero SLX vs XT?
Funtsin jos vaihdattais tulevaan pyörään jo liikkeessä XT-triggerin, vaihtaja kuitenkin XT. Trigger SLX.
Kun on jasennettu niin joutuvat purkamaan eivätkä hyvitä juuri mitään poistuvasta, omaani en tekisi tuota vaihtoa, vaan ajaisin aikani ja sitten päivittäisin jos tarvii.
Tätä ohjetta ei tarvitse noudattaa, kun monia tyhmiä juttuja tullut tehdyksi omille.
Triggerissä nimenomaan suurin ero SLX/XT:n välillä. XT:n triggerissä vaihtaa ylöspäin (isompi vaihde) 1-2 pykälää painalluksella kun SLX:ssä vain yhden (Multi Release). Kätevää kun ylämäen jälkeen tarvitsee nopeasti isompaa pykälää. Lisäksi XT:llä isompi vaihde vaihtuu jo painettaessa, ei vasta liipasinta vapauttaessa (Instant Release).
Nyt ollaan epämukavuusalueella, joten kysymys:
Asennan maantiepyörän hydraulista levyjarrua eteen. Letku menee hiilikuituhaarukan lavan sisältä, eli on paljaana sen reilut viisi senttiä kaliiperin yläpuolella. Ilmaus on jo suoritettu ongelmitta.
Millä tekniikalla kannattaa keskittää jarru?
Painoin nimittäin kahvan pohjaan ja kiristin kiinnitysruuvit, mutta jää laahaamaan sisäpuolen palaan. Järkeilin itse, että letku vääntää kaliiperiä kevyesti ulospäin ja eikä kaliiperi jää siksi täysin keskelle. Maantiejarruissa marginaalit on pirullisen pienet.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Saattaa joutua silmämääräisesti keskittämään jos ei ole toista käsiparia, vaihtoehtoisesti rakotulkkki sinne jarrupalan ja levyn välin tukemaan kiristysvaiheessa.
Käsipareja on kyllä, osaamista ja kokemusta sitten vähemmän.
Mulla on rakotulkki, eli kokeilempa sen avulla. Oletan, että menee yritys-ja-erehdys-tekniikalla, että pistetään pykälää isompaa ahtaamman puolen väliin, kunnes on silmämääräisesti keskellä?
Henkkoht olen luopunut noista kahvan puristeluista, en ole koskaan saanut yksiäkään jarruja tuolla metodilla kuntoon ja keskitän jarrut aina ihan silmäpelillä. Eli ruuvit auki snadisti, kädellä satulaa siirrämällä saman verran rakoa molempiin paloihin ja ruuvit kiinni. Jos levy on suora, niin menee ehkä minuutti per pää.
^^ Tyyli vapaa mutta sinnepäin, usein jompi kumpi mäntä vähän jumii niin puristelemalla rakotulkin kanssa saa helpommin sopivalle paikalle.
Yhden ongelmatapauksen sain laahaamattomaksi työntämällä rakotulkin levyjä levyn molemmin puolin täyttämään tilan ja sitten kiristämällä.
Konan jake the snake (2010?) cycloon ajattelin päivittää jarrut, cantit v-jarruun, koska cantit ovat aika onnettomat.. tietty palatkin taitaa olla alkuperäiset, mutta huonot ne oli uutenakin, eikä vuodet ole niitä parantanut.
Konassa on hiilikuituinen etuhaarukka ja105 jarru/vaihdevivut. Onko jotain erikoista huomioitavaa ja sopiiko mikä tahansa v-jarru, esim tämä setti? https://www.bike-discount.de/en/buy/...t-black-409783
Ei käy maantiekahvoille.
Huoltoa, jarrupaloja, säätöä nykyisille jarruille.
Minulla Shimano CX 70 cantit, joihin käy maantiepalat, jotensakin kelvot, mutta noita ei saa enää, nyt tarjoilevat CX 50 mallia, siihenkin voi laittaa maantiepalat halutessaan.
Mini V-jarrut
https://www.bike24.com/p2217764.html?menu=1000,4,320
Halvempiakin löytyy!!!
Kirjanmerkit