Jep, saumasta/liitoksesta noin sentin päästä kehän reunasta mitaten.
^Jos ymmärsin oikein, niin silloin litku on päässyt vanteen ontelon puolelle?
Kyllä. Kolmen teippauksen jälkeen en vain keksi mistä.
Tässä taas taivastelen tätä omaa sählinkiä näiden Thunder Burtien kanssa. Pikku hiljaa alkaa vahvistua käsitys että Schwalben renkaat on kyllä kevyitä ja suht hyviä. Mutta mitään kestäviä ne ei kyllä ole. Eli jos haluat ajella renkaille myös ensi kesänä ja joudut säilyttämään renkaita talvet pakkasessa, niin ota joku toinen merkki. Vaikkapa Maxxis.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Nämä tubeless-renkaan sisään asennettavat muovitäytteet (esim. https://www.vittoria.com/us/en/bike-...s/tire-inserts) vaikuttavat kiinnostavalta vaihtoehdolta. Näillähän voisi ilmeisesti ajaa myös ilman litkuja tubeless-renkaalla. Tyhjällä maantierenkaalla ja tire insertillä ajo vastaa matalalla paineella ajoa, ei kolise vanne maantiehen eikä rengas lähde vanteelta.
GCN:n (tuotesijoittelu)video asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=66KPtappr-c
Yksittäisenä havaintona mielenkiintoinen oli myös Kasper Asgreenin sunnuntain Ronde van Vlaanderen -monumentin voitto avorenkailla ja lateksisisärenkailla. Tiimin mielestä oli niin hyvin rullaava yhdistelmä, että kannatti mennä sillä. Vähän kärjistäen voi kysyä, että mihin vielä tarvitaan tuubi- tai tubeless-renkaita? ;D
^Vai olisiko kalustosponsori käskenyt ajamaan avorenkailla, kun kunnon tubeless -kiekkoja ei ole tarjolla![]()
Tuota, onkohan liian kapea teippi? Mä olen käyttänyt tubelesseissa niin leveää teippiä, että rengas tiivistyy teippiä vasten. Tolla systeemillä on pysynyt ilman renkaissa ilman litkujakin. Mä olen kuullut ihan pyoräkaupassa asiakkaalle kerrottavan, että riittää kun teippi peittää reiät vanteessa ja sitten ihmetellään miksi ei pysy ilma sisällä.
Spessu tietty pumppaa tota markkinoinnissaan ja kukaan ei muista, että Guesdon voitti Paris-Roubaixin avokumeilla vuonna 1997.
6.7 WTF/kg
Ja sitten heräät ja ymmärrät tuon tulevan sponssin käskystä. Kai muistat tuon spessun sählingin uusien kuitukiekkojen kanssa? Siis kun nuo julkaistiin ensin tubeleksina ja sitten tajuttiin, ettei ne prkle tubeleksina toimikkaan. Hirveellä tohinalla sisurikamppanja pystyyn, koska varastot on täynnä törkeän kalliita kiekkoja...
Bontrageriin liittyen: ostin Line Comp 30 -kiekot ja siitä alkoi elämäni helpoin tubeless-kokemus. Kiekot tulivat paketista tubeless-vannenauhat asennettuna ja venttiilit myös. Renkaat (Maxxis Minion DHF EXO ja Rekon EXO+) oli helppoa saada asennettua vanteelle.
Mulla on pumpussa sisäänrakennettu painesäiliö, jolla voi napsauttaa renkaat vanteen hyllylle. Laitoin pumpun suuttimen kiinni venttiiliin ja kokeilin parilla pumppauksella, että suutin on hyvin kiinni ja ilma liikkuu ennen kuin alan täyttää painesäiliötä. Mutta hetkinen... Tämä rengashan pitää ilmaa vaikkei ole edes vanteen hyllyllä? Siitä sitten rauhalliseen tahtiin pumppailin renkaaseen lisää painetta, kunnes jossain 2,5 bar paikkeilla se napsahti kokonaan hyllylle. Voiko tämä olla näin helppoa? Ei tarvinut käyttää painesäiliötä ollenkaan. Toinen rengas meni ihan samalla tavalla. Helpon asennuksen lisäksi nämä pitävät ilmaa älyttömän hyvin.
^^Ja voitti kait myös sponsorin käskystä?
Juu, tottakai. Noin sitä kuuluu ajaa. Tässä kasper asgren edellisessä e3 saxo bank klassikossa. Lähtee just viimeiseen iskuun sponssin kyltin alta.
Tuota ennen oli 50km yksin irti, mutta sai käsky valua takaisin ja tehdä ratkaisun tuossa kohtaa. Lidl siis quick stepin pitkäaikainen sponssi.
![]()
Epäilemättä Specializedilla sponsorina on asiassa jonkinlaista vaikutusvaltaa. Mutta uskalias veto kuitenkin lähteä Rondea ajamaan avorenkailla oli syy sitten mikä tahansa. Voitto tuossa kisassa oli arvokas PR-näkyvyyden suhteen. Itse kun ajoin Ronden cycloturistiversion noin 10 vuotta sitten 23-millisillä avorenkailla, niin tunto lähti täryytyksessä käsistä mukulakiviosuuksilla, ohjainlaakeri löystyi matkalla ja snakebiten vaara oli aivan ilmeinen. Olisi hauskaa tietää millaisilla paineilla Kasper Asgreen ajoi.
No kun pyörään ei juuri leveämpi rengas mahtunut, niin sillä oli mentävä. Ja tuohon aikaan kaikki ajoivat maantiepyörillä kapeilla renkailla. Prokuskeilla oli varmaan vähän leveämmät gummit alla. Jos nyt lähtisin ajamaan tuota, niin laittaisin 32-milliset renkaat alle ja matalat paineet. Tubeless ei olisi huono valinta.
Netin litkutesteissä vertaillaan että kuinka ison reijän ne tiivistävät ja missä ajassa. Mutta tuollaista harvan ja jokapaikasta tihkuvan renkaan tiivistyskykyä en ole lukenut testattavan.
Jossain oli artikkeli litkujen ja rengas merkkien yhteensopivuuksista. Olisko sillä vaikutusta? Tai onko se vaan niin että Schwalben kumiseos ei kestä vuosikaupalla litkujen ammoniakkia.
Ps. Muc-Off litku onkin ammoniakki vapaata.
Maxxis on jo pitkään ilmoittanut, että ammoniakkia sisältäviä litkuja käytettäessä renkaan rakenne voi heiketä 30% vuodessa. Olen Joen Ecosealanttia niiden kanssa käyttänyt.
Pitäisikö nuo maantie-tubelesshommat laittaa omaan ketjuunsa. Omat ongelmansa niissä kuin maastossa ja samat kikat ja aineet ei aina toimi. Osa puhuu sitten aidasta ja osa aidanseipäästä.
Stani ei paikkaa huokoisia joka puolelta tihkuvia renkaita. Efetto marioposa on paras noihin. Orange heti toisena.
Mitä tarkoittaa kehän pohja? Sitä upotusta, vai koko sisä leveyttä? Itsekkin olen aina käyttänyt reilun leveää tesaa. Siis niin, että se nousee hyllyn reunaltakin vielä hieman yli.
Noinhan se tosiaan tiivistyy suoraan renkaan alle ja vuoto on aika mahdotonta.
Tämä Schwalben teippi on hyvä esimerkki. Itselläni tosiaan teippi nousee joskus ylöskin päin, mutta tärkeintä tuo reilusti hyllylle tulo.
![]()
Teippausharjoituksissa pari teippausta epäonnistui siten, että litku etsiytyi teipin alle kohdasta, johon teippi päättyi. Vaihdoin joustavampaan teippiin (Schwalbe) ja laitoin renkaan sisurilla pariksi päiväksi puristamaan.
Vanhaan tehdasteipattuun DT:n kehään on myös litku löytänyt reitin teipin alle, muistini mukaan juuri siitä, mihin teippaus päättyy.
Minulla on myös tuota kylkien hikoilua Stanin normilitkun ja Terrene Johnny renkaitten kanssa. Huomaa hyvin kun ruiskuttaa saippuavettä niihin.
Alkoivat kyllä pitämään ilmaa muutaman kuukauden jälkeen. Nyt on pari pulloa Orange varastossa, kokeillaan sitä sitten kun seuraavan kerran on nastarengaskelejä.
Oma viritys Muc-Offin teipillä näyttää hyllyjen osalta samalta (eli laidasta laitaan), mutta pohjalle en ole noin nätisti saanut menemään.
Kokeilenpa vielä laittaa sisurin kanssa hetkeksi aikaa. Jos ei ala pitämään, niin kokeilen joko Bontragerin nauhoja tai tuota Schwalben teippiä.
Kiitos kaikille vinkeistä.
^Kuva vanteen sisäleveys on 19,5 mm ja teippi 23 mm. DT:n sisäleveydeltään 24 mm vanteelle käytin 27 mm teippiä.
Kirjanmerkit