GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 44 / 52 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 42 43 44 45 46 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.291 - 1.320 / 1541

Aihe: FTP:si

Niin joo, jos sen noin ajattelee Johan tuossa ajassa ajaa melkein 40-60 min testin mitä kannattaa myös kokeilla.

^olen ajellut vain Zwiftin testejä, valmiissa testeissä on kätevää kun lopussa ruudulle tulee sen testin ftp, ei tartte itse laskea ja en kyllä osaisikaan kun en ole asiaan vielä perehtynyt.
    30T

Heitin vaakan parvekkeelta alas, helpottaa hommaa huomattavasti. Ei tässä lihoa ainakaan voi, sen verran tulee trainerilla jauhettua. Toukokuussa tarkastan painon.
    30T

Hei varmaan tekee hyvää hetkeksi heittää vaaka pois ettei stressaa sitä, itsellä taustalla oli marraskuussa 84kg joka on henkilökohtainen "ennätys" viimeksi painanut saman 25-vuotiaana, nyt viimeisin kerta on jossain kaksi viikkoa sitten punnittu 81kg olen käynyt vaa'alla aina kun on tuntunut hyvältä eli harvoin. Nyt keskityn mieluummin peiliin jossa näkyy ehkä se muutos urheilullisempaan suuntaan helpommin, tavoite on mieluummin toukokuussa olla lähempänä 75 kuin 80 kiloa. En aio stressata asialla olen tyytyväinen kun kunto kohoaa ja työterveyslääkärin mielestä olen suht terve.
    Nyt 47v ja enää ei asiat tapahdu kovin nopeasti kehossani, paitsi ehkä alkoholin ja hedonismin haitat heijastelee voimakkaammin kuin nuorena.
    Onnea matkaan

FTP on 230 koska sitä kysyttiin ketjussa
    Liimis22 muokkasi tätä : 08.03.2021 at 23.17 Syy: FTP:ni

Eilisen jälkeen ajattelin pitää vähän rauhallisemman päivän ja lähdin ryhmäajoon jossa tehot olivat(pitivät olla) 1,8-2,0 w/kg, oli tarkoitus ajaa punaisen valon ukon peesissä. En tiedä oliko ohjelmassa joku bugi kun punainen ajoi keltaisen kanssa kilpaa... 45 min harjoitus ja ajattelin puolen välin jälkeen keskeyttää mutta sitten ajattelin ajan vielä 10 min ja sitten ei olekkaan kuin 10 min ja sen viimeisen 5 min kestää. Kun tallensin ajon Garminiin, tuli sieltä uusi FTP tieto 246. Pitkään kyllä ajelinkin +170 sykkeellä. Tehot ovat nouseet, tai korkeampia tehoja jaksaa pitää yllä niin että sen itsekkin huomaa ja syy on varmaan vo2max harjoituksissa joita parin viikon ajan tein?

^Vaakan tosiaan heitin vain synbolisesti parvekkeelta, jatkuva aamupainon tarkkailu on nyt loppu. Jos ottaa pikana 3 kiloa nesteinä pois ja muutaman päivän päästä ovat takaisin niin ei se oikein mieltä ylennä. Pitää jatkaa samalla tapaa kuin tähän asti että syö hyvin ja energiat kulutuksen kautta pois, mitään "oikeaa" diettiä ei voi pitää kun tarkoitus on nostaa tehoja.

lis. Onkhan näiden ryhmäajojen vetäjien takana oikeat ihmiset? Vetohomma oli tällä kaksikolla aivan pielessä.
    30T

^punaisen valon ukko? Tarkoitat ehkä Zwiftiä ja porukkalenkin "red beaconia"? Monissa ryhmäajoissa sen tehtävänä on olla valmiina avustamaan mahdollisia pudonneita. Jos kukaan ei apua tarvitse, se voi ajaa keltaisen kanssa samassa porukassa.

Erikseen ovat ne punainen, keltainen, sininen ja vihreä virtuaalikuski, mutta niitä ei samassa porukassa toisensa kanssa näe.
    10k-kerhon jäsen

^ Red Beaconia tarkoitin, olin oivaltanut väärin hänen tehtävänsä. Sittenhän kaikki meni oikein. Paljon kovemmilla tehoilla kyllä mentiin mitä odotin.
    30T

Pitkästä aikaa pientä kehitystä FTP:n osalta. Olen käyttänyt korona-ajan hyväksi ja hinkannut trainerilla käytännössä pelkkää kynnystreeniä jo joulukuusta lähtien, eli tietysti jotain saisi jo tapahtuakkin.

Olen ajanut aina tiistaisin 8min kovia vetoja. Nuo siis niin, että alkuun sain vain kolme ja nykyään menee jo neljä. Noin 110%. Seuraava kova oli torstaisin 2x20. Viikonloppu pitkää ulkona. Tammikuun jälkeen olen lisännyt myös keskiviikoksi pitkää vetoa zwiftissä. Epic+alpe, eli reilu tunti sweetpsottia. Torstai on jo 3x20min. Niin ja lauantaisin 4h vuorisetti, jos kroppa on palautunut. Muuten kevyempää ulkona.

Eli aika perus settiä ja täyslepoja yleensä kaksi/wk. Myös CTL on noussut tasaisesti ja yllättäen lepoviikon korvaaminen pk:lla tuntui toimivan hyvin.

Niin se FTP on jossain 310w lähellä, eli ñoin 4.5w/kg. Ei se oikeasti paljoa ole noussut. Suurimpana parannuksena pidän sitä, että nyt itselle kovia tehoja pystyy ajamaan vielä 2-3h settien lopussa. Pakko sitä on keksiä jotain muuta kehittämistä, kun tehot eivät enää kasva samaan tapaan, mitä nuoremmilla.

Aika paljon olen tehnyt pk-treeniä ja kerran viikossa vähän kovemman treenin. Näyttää siltä että olen ollut evoluution päässä jo monta vuotta, 230w ftp ei tule parantumaan yhtään mihinkään mutta nautitaan tästäkin tasosta. Esim. Eilen tein Zwiftissä reilu tunnin treenin joka oli meikäläisen kynnystreeni eli Z3 2x17min 205w vastuksella jossa välissä 5min palauttava.

Sent from my iPad using Tapatalk

Minulla on nyt sinällään hyvä sauma ajaa paljon kovia, koska syksyn pk-jakson nostama kunto ei päässyt tänä talvena pahastikkaan laskemaan. Niin ja nyt tosiaan hyvä aika testata saako kynnykseen enää kehitystä, koska kisoista ei tarvitse välittää.

Sinällään itselläni ei ole mitään harhakuvitelmia omasta todellisesta kunnosta. Ero kovempiin on edelleen luokkaa iso kovaa ajettaessa ja kynnystä hinkkaamalla tilanne ei ainakaan helpota. W/kg ei vastaa yhtään mitään reaalimaailmassa.

Mutta katsotaan nyt, saisiko sen tason noston vielä tehtyä. Jos ei, niin hauskanpito jatkuu. Mitään stressiä en itselleni näistä kehitä.

Itsekin ajelen säästöliekillä jo pelkästään sen vuoksi että kesällä ulkolenkit kulkisi mukavasti ilman ylirasituksen pelkoa. Ftp:llä oikeastaan sinällään mitään muuta merkitystä minulle ole kuin se että kunto nyt ei ainakaan pääsisi romahtamaan.

Sent from my iPad using Tapatalk

Eilen ajelin 50 min kisan Zwiftissä niin keskiteho oli 226 ja NP 230W. Mikä on muuten on NP? Normaali teho... Mitä eroa keskitehoon?

Kisahan meni persiilleen kun tipuin yhteysvian takia pääporukasta, olisin tietysti tippunut muutenkin mutta myöhemmin. Jossain vaiheessa pitää tutkia mistä tuo sekunnin pätkäisy tehoon tulee.

Zwiftpower on kätevä kun nostaa yliteholla ajeneet ylempään kategoriaan ja sen turvin olin kuudes, 2,3w/kg.
    30T

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Eilen ajelin 50 min kisan Zwiftissä niin keskiteho oli 226 ja NP 230W. Mikä on muuten on NP? Normaali teho... Mitä eroa keskitehoon?

Kisahan meni persiilleen kun tipuin yhteysvian takia pääporukasta, olisin tietysti tippunut muutenkin mutta myöhemmin. Jossain vaiheessa pitää tutkia mistä tuo sekunnin pätkäisy tehoon tulee.

Zwiftpower on kätevä kun nostaa yliteholla ajeneet ylempään kategoriaan ja sen turvin olin kuudes, 2,3w/kg.
    Jos olen ymmärtänyt oikein niin Normalisoitu Teho tarkoittaa sitä tehoa jota olisit pystynyt koko suorituksen aikana yllä pitämään tasaisella fyysisellä kuormalla eli vielä olisi ollut varaa kiristää tuosta 226watista.

^Ok, hyvä tieto. Ihan koko aikaa en mennyt täysillä kun otti tuo yhteyden katkeaminenkin pattiin, melko täysillä kumminkin ja tänään en viitsi kovaa treeniä ajaa, sen verran tuntuu.
    30T

Treenin laskennallinen fyysinen rasitus vastasi 230W tasatehoa. Mitä enemmän kisamainen rynkytys sitä isompi ero. Oikeissa kisoissa, joissa kiihdytyksiä ja mäkiä 50W ero tulee helposti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin se FTP on jossain 310w lähellä, eli ñoin 4.5w/kg. Ei se oikeasti paljoa ole noussut. Suurimpana parannuksena pidän sitä, että nyt itselle kovia tehoja pystyy ajamaan vielä 2-3h settien lopussa. Pakko sitä on keksiä jotain muuta kehittämistä, kun tehot eivät enää kasva samaan tapaan, mitä nuoremmilla.
    4.5w/kg ois itelläkin seuraava tavoite. Paljon tulee tunteja viikossa? Ajatko 3 kovaa päivää viikossa ja vielä peräkkäin ti, ke, to?
    Oon itse pysynyt 2 kovassa per viikko, muutaman kerran 3 minkä kyllä huomaa loppuviikosta. Lepoviikolla puolet tunneista ja vain pk.
    4x8min @ 110% on kyllä kova treeni tein sen itsekkin VO2 blokin lopulla vaikka varmaan kasvaneella ftp:llä lähempänä 108%, lopussa lähellä maksimisykettä.

Tämän vuoden avg näköjään 13.5h/wk.

Nyt olen alkanut ajamaan 3 peräkkäin juurikin nuo päivät. Jos keskiviikko pysyy alle ftp tehoissa, niin näemmä jalkaa riittää torstaille hyvin. Mutta siis lepoja aina kun siltä tuntuu. Myös lauantai ollut nyt välistä pitkä ja kova, riippuen miten on yöllä nukuttanut.

Ihmeen hyvin oppinut kropan rajoja. Monet valittelee jatkuvasti ylirasituksesta, kuopasta sun muista. Itse en tuollaista ole ainakaan tunnistanut. Tosin ajelenkin välillä aika hölmönä peekoota, joka paikkaa kyllä treenauksen virheet hyvin.

Onko tietoa kuinka paljon Zwiftin 1:13 FTP testissä pitää olla keskiteho 20 min vapaassa ajossa jotta saa FTP:ksi 235?
    30T

Onko tietoa kuinka paljon Zwiftin 1:13 FTP testissä pitää olla keskiteho 20 min vapaassa ajossa jotta saa FTP:ksi 235?
    235/95%=247w. Varmin tapa failata 20min testi on lähteä joku tavoite numero mielessä vetämään

^Kiitoksia, tuota mietin että on hyvä olla joku kiintokohta wateissa mihin tähtää, tapauksessani se on siis n.250w. Aika järkyttävästi.
    30T

30 T

Onko sinulla strava ja intervals.icu käytössä?

Mielestäni kannattaisi ottaa käyttöön jos ei ole.

intervals.icu ottaa suoraan stravasta datan talteen ja antaa hyvän kuvan siitä kuinka lähellä ylikuntoa mennään varsinkin kun tavoitteena on selkeästi muukin kuin painonpudotus

Omalla kohdalla semmoinen arvo kuin eFtp käppyrä on tasaisesti noussut mutta nyt kun olen hieman enemmän pyöräillyt sisällä ja zwiftpoweria tuijotellut niin se on kannustanut vetämään kovempia lenkkejä että saa numeroita ylös ja pk hierominen vähentynyt niin tämä eFtp onkin laskenut hieman ja samalla fatigue arvo on pysynyt korkeana, herättää kivasti pitämään lepopäivän ja muistuttaa siitä pk-alueen tärkeydestä.

Kuten aiemmin jo sanoin olen vähän samoilla tavoitteilla liikkeellä kuin sinä eli marraskuusta asti koittanut pudottaa painoa ja samalla kiinnostunut myös näistä numeroista mitä on tarjolla.

Onnea projektiisi

^Kiitoksia, Strava ja Intervals.icu löytyy, tosin niiden käyttö on vielä harjoitteluvaiheessa sekin. Miten liikaharjoittelun tuolta näkee? Nyt olen seuraillut Garminin mittarista harjoittelutasoa ja tämän perusteella olen ollut optimialueella.

Kun nyt katsoin icu:sta tuloksia niin viime kuun 14 päivä tehdyssä testissä FTP 229 ja 20 min keskivatit 240W.
    10 w pitäisi vain saada korotusta mutta jotenkin tuntuu kaukaiselta... Tässähän on tosin 2kk aikaa tavoitteen saavuttamiseen.

Intervals:icuss minulla näkyy vain kadenssin ja sykekäyrän käppyrät...
    30T

Itsellänikin on interval.icu käytössä ja ainakin intervals kohdassa tulee telemetriaa näkyviin jossa ilmeisesti punainen high risk alue kertoo ylitreenaamisen riskistä, jos olen oikein ymmärtänyt. Itselläni käppyrä on tuolla alueella ollut viimeksi Tammikuun 7 eli kauan aikaa sitten, enimmäkseen ollut vihreällä optimaalisella alueella.

Minulla on Stravasta maksullinen versio mutta interval.icu:sta ilmainen, pitäisi varmaan maksaa tuostakin niin näkisi riskialueen. Nyt ei tule mitään käppyröitä intervals kohdasta.
    30T

Minulla on Stravasta maksullinen versio mutta interval.icu:sta ilmainen, pitäisi varmaan maksaa tuostakin niin näkisi riskialueen. Nyt ei tule mitään käppyröitä intervals kohdasta.
    Ei taida olla mitkään ominaisuudet maksun takana. Paina sitä fitness kohtaa.

Sanoin väärin, käppyrät löytyy kohdasta fitness ja siellä on punainen high risk alue joka kertoo ylitreenaamisesta.

Mitä vertasin samoja fitness & fatigue käppyröitä ja lukemia Stravassa ja Interval.icussa niin itse käyrä on samanlainen, ainoastaan lukemissa on pientä eroa, Interval.icussa on molemmat lukemat vähän suuremmat.

Fitness kohdasta löytyi, tosin käyrä on viivasuora ja menee -30 kohdalla. Ainoastaan eFTP/kg tekee käyrää ja on nyt 2.26

...niin eihän se tietenkään käyrä ole se -30 vaan raja. Käppyrä puuttuu.

Sanokaa nyt joku miten tuota luetaan
    30T

Ei pahalla mutta tuo 30-hampaisen meno rupee kuulostaa aika sairaalta. Tietty määrä watteja ja jotain aikatauluja koska pitäis tulla... Tehoon/painoon suhteutettuna olet kohtuu vasta-alkaja(?) ilmeisesti niin ei ihan itselle aukea miksi poltetaan kynttilää molemmista päistä. Helpommallakin saisi kehitystä jos olisi vähän pitkäjänteisyyttä mitä kestävyysurheilu yleensä vaatii, kirjoitustesi perusteella sinulta ei juurikaan tuota löydy vaan kaikki on saatava heti.

Jokainen tekee toki juuri kuten tahtoo mutta kannattaa välillä hieman himmatakkin. Tehomittari on hyvä apu harjoittelussa mutta siinä vaiheessa kun olet sen orja (kuten tässä tapauksessa) mennään jossain kohtaa väistämättä metsään ja kovaa. Tsemiä kuitenkin treeneihin ja malta ajaa niitä kevyempiäkin treenejä mikä on kaiken pohja kuitenkin.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Yksi hyvä toiminto Zwiftissä on grafiikka jonka saa näkyviin näytön alalaitaan, siitä näkee hyvin tehoalueet eri väreinä josta saa osviittaa kuinka paljon on itseään kuormittanut. Oma fitness käyrä näyttää ihan ok:lta, Joulukuusta tähän päivään asti käyrä on noussut.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •