ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 56 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 46 54 55 56 57 58 66 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.651 - 1.680 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Kiinnostaisi vaan tietää että kuinka tuollainen tälli nykyään huipulla rakennetaan. Kuinka monta työvaihetta tai kuinka montaa komponenttia siihen oikein käytetään.

Itse hiihdän hankalat kelit skineillä tai vapaata. Eli en ole kopsaamassa noita voiteluja tietenkään.

Aika perusseteillä maailmancupeissa mennään. Erot normihiihtäjään syntyy siinä, että kaikista vaiheista pyritään testaamaan mahdollisimman monta vaihtoehtoa.

Ennen suksitestiä
    -profiili/korkeus
    -pohjamateriaali
    -hionta

Sitten suksien testaus, johon koetetaan saada em. testin mukaan parhaita pareja

Voidetestit:
    -vaha
    -pulveri
    -”pinta”
    Eli nesteet napit yms., joilla voi saada lisäluistoa
    -pitotestit (pertsan kisoissa)
    -käsikuviot
    Sitten on myös testejä, miten koko voitelu käyttäytyy tai vaikka kuinka kauan pinta kestää hiihtoa. Sprinttipäivinä esim. testataan kuinka paljon jotain ainetta voi vain lisätä suksen pintaan aloittamatta voitelua alusta.

Rexiltä todennäköisin voitelu Oberin 50:lle

GlideCleaner
    HF11
    TK-50 pulveri
    Ei pintaa
    Tähän sitten käsikuvio

Pito
    Nestemäinen pohjaliisteri
    Violetti liisteri
    TK-2251 liisteri
    Hydrex2 fluorineste jäätymisen estoon

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Rexiltä todennäköisin voitelu Oberin 50:lle
    Pito
    Nestemäinen pohjaliisteri
    Violetti liisteri
    TK-2251 liisteri
    Hydrex2 fluorineste jäätymisen estoon
    Onko noiden voiteiden laittamisessa/kiinnittämisessä jotain erikoiskikkoja tai muita "salaisia" työvaiheita? Vai noudattaako se ihan normaalia liisterivoitelun tekemistä?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lajiin vasta tänä vuonna innostuneena on huollon suhteen hommat alkutekijöissä. Olen laitattanut liikkeessä fluoripohjaisen pohja(?)luiston vapaan suksiin ja kotona ennen lenkille lähtöä lisään Start Easy Pikaluistoa, jonka annan vaikuttaa jotain 5 ja 45 minuutin väliltä, jonka jälkeen harjaan pohjan nylonharjalla.

Omistan myös karvapohjat joihin tuli myöskin liikkeessä pohjustus luistoalueelle ja samalla tavalla laitan luistopinnat niihinkin ennen sivakoimista. Suksia säilytetään huoneenlämmössä.

Saako aloittelija lisäpuuhastelulla huomattavaa lisänopeutta ja/tai -hyötyä?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Lajiin vasta tänä vuonna innostuneena on huollon suhteen hommat alkutekijöissä. Olen laitattanut liikkeessä fluoripohjaisen pohja(?)luiston vapaan suksiin ja kotona ennen lenkille lähtöä lisään Start Easy Pikaluistoa, jonka annan vaikuttaa jotain 5 ja 45 minuutin väliltä, jonka jälkeen harjaan pohjan nylonharjalla.

Omistan myös karvapohjat joihin tuli myöskin liikkeessä pohjustus luistoalueelle ja samalla tavalla laitan luistopinnat niihinkin ennen sivakoimista. Suksia säilytetään huoneenlämmössä.

Jollain tavalla olisi hyvä puhdistaa pohjat aina välillä, ainakin ennen voiteiden lisäystä. Otat tuohon mukaan jonkun Glide Cleanerin tai vähintään harjaus ennen voitelua. Glide cleanerin jälkeen ei välttämättä tarvi joka kerta lisätä voidetta, koska se sisältää itsessään jo voidetta. Mielestäni harrastaja ei tarvi muuta.

Juuri näin kuten yllä kerrottiin. Messinki- tai pronssiharja on kanssa hyvä olla, niin saa pohjan "auki". Likainen ja tukkoinen suksi ei luista, vaikka siihen lisäisi voidetta.

Saa. Jos on hyvät tilat käytössä, niin suksien voitelu on hyvin terapeuttista ja kivaa hommaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Saa. Jos on hyvät tilat käytössä, niin suksien voitelu on hyvin terapeuttista ja kivaa hommaa.
    Ei minkäänlaisia tiloja käytössä.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Minä kitkuttelin pihalla tai parvekkeella vuosia ilman telinettä ja siklaus varsinkin telineen johon suksen saa hyvin paikoilleen on kyllä ehdoton. Lopulta ostin (tästä jo yli 10 vuotta) suomalaisen Puuru taitettavan yhden suksen telineen vaikka hinta vähän kirpaisi. Ja mikä pettymys se on ollut. Varsinkin pertsasukset on liian pitkät sen telineen jalkojen leveyteen nähden ja kun suksen perää tai kärkeä siklaa tai harjaa voimakkaasti, niin teline kippaa! Sarjassa epä8nnistuneita hankintoja siis.
    http://www.puuru.com/puuru-tuotteet/...voiteluteline/

Satasella saa kahden suksen skigo:n telineen mikä on varsin käypä vekotin hintasekseen.

Komponenterna är:
    Skruvtving 40-7829. 59 kr
    Vinkelbeslag 31-1694. 5 kr
    Spikbleck 31-3122. 9 kr
    Excenterlås 31-1465. 29 kr
    Dörrstopp 40-7869. 29 kr
    + sopivat ruuvit ja mutterit (muistaakseni M5x16)

Kuvat eivät ole omastani mutta joskus vuosia sitten innostuin tekemään samanlaisen. Dörrstoppeja olisi ehkä voinut laittaa keskellekin, nyt spikbleck on hieman taipunut (mikä ei toiminnallisesti toki haittaa, muttei näytä kivalta). Kahden suksen malliakin olisi voinut harkita, mutta kun ei voiteita sulattele ja siklaile joka lenkkiä varten eikä työn alla ole koskaan kahta paria useampaa.

Suksi tietenkin on kuin kiikkulauta ilman jonkinlaista tukea, mutta mikä tahansa improvisoitukin ratkaisu toimii yllättävän hyvin. Minulla on kotioloissa käytettävissä sopivan pitkä pöydänreuna ja tein paperinkeräykseen heitetyistä kovakantisista kirjoista (Alexandre Dumas'n Monte-Criston kreivi 36-osaisena) täsmälleen sopivan kokoiset paketit jotka vain heitän suksen alle.

Jos tarvetta ei ole kummempaan, ratkaisun etuihin kuuluu - mitättömän pienten kustannusten lisäksi - se että kaikki tarvittava mahtuu kenkälaatikkoon.

Se jolla on silmää ja ymmärrystä teknisille jutuille voi keksiä jotain jonka olisi voinut toteuttaa toisinkin ja tehdä oman, paremman versionsa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Minä kitkuttelin pihalla tai parvekkeella vuosia ilman telinettä ja siklaus varsinkin telineen johon suksen saa hyvin paikoilleen on kyllä ehdoton. Lopulta ostin (tästä jo yli 10 vuotta) suomalaisen Puuru taitettavan yhden suksen telineen vaikka hinta vähän kirpaisi. Ja mikä pettymys se on ollut. Varsinkin pertsasukset on liian pitkät sen telineen jalkojen leveyteen nähden ja kun suksen perää tai kärkeä siklaa tai harjaa voimakkaasti, niin teline kippaa! Sarjassa epä8nnistuneita hankintoja siis.
    Minulla on ollut parikymmentä vuotta Puurun kahden suksen teline ja parempaa en kaipaa - ei mitään kippailu&pituusongelmia. Eli olisiko yhden suksen telineen vakaudessa vikaa, mutta pituuden suhteen hämmästelen miten pitkät sukset pitää olla, ettei se tuohon telineeseen kävisi.

Onko noiden voiteiden laittamisessa/kiinnittämisessä jotain erikoiskikkoja tai muita "salaisia" työvaiheita? Vai noudattaako se ihan normaalia liisterivoitelun tekemistä?
    Yleensä ei hirveästi kikkailuja. Pulvereiden laittotapoja joskus testataan. Eli käytännössä eri metodeja raudalla sulatukseen tai sitten korkkaus/fleecellä kiinnitys tai niiden yhdistelmiä. Aika usein eri joukkueilla on omat suosikit miten pulverit laittavat pohjaan ja toki firmojen suositukset jonkin verran ohjaavat.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Minulla on ollut parikymmentä vuotta Puurun kahden suksen teline ja parempaa en kaipaa - ei mitään kippailu&pituusongelmia. Eli olisiko yhden suksen telineen vakaudessa vikaa, mutta pituuden suhteen hämmästelen miten pitkät sukset pitää olla, ettei se tuohon telineeseen kävisi.
    Olen 185 ja olisko sukset 201 cm. Kyllä ne telineeseen kiinni menee kun liu'uttaa päätypalat mahdollisimman kauas. Mutta vähän enemmän kun painaa suksen takaosaa siklatessa tai harjatessa siltä noin vikalta 10 cm alueelta niin kohta on niin paljon jalkojen tukipistettä ulompana, että vastapäiset jalat pomppaavat ilmaan eli teline keikahtaa. Jalat telineessä tulisi siis olla sen 5 cm ehkä ulompana niin ongelmaa ei olisi. Voishan noi osat telineestä tietty irroitella ja pultata johonkin pöytään kiinni jos olis siihen sopiva paikka jossa jatkuvasti pitää esillä.

Edit. No tässä nyt sitten vielä video.
    https://www.pinkbike.com/video/532902/

Minulta löytyy 205cm suksia ja ongelmia ei ole. Eli lienee sitten myöhemmässä tuotekehityksessä säästetty rautaa ja lyhennetty telinettä. Yhden suksen telineen epävakaus on varmasti seurausta pienemmästä koosta ja sitäkautta huonommasta tuesta. Kahden suksen telineessä jalat harottavat kauempana ja ainakaan minun mallissa ei ongelmia ole.

Monessa voiteluohjeessa kerrotaan, että tarvitaan messinki- tai jopa teräsharjaa avaamaan suksen pohja, jos se on tukossa. Mutta milloinkas se pohja on tukossa? Mistäs sen tietää? Vai kannattaako noilla vaan harjata aina välillä? Ja tulisiko se tehdä ns. puhtaaseen sukseen, ennen voiteen levittämistä, esim. Glidecleanerin jälkeen?

Kannattaako uusia tehtaalla esivoideltuja suksia käsitellä pohjustusvoiteella ennen käyttöä ja jotenkin muuten? Kyseessä Fischerin rcs plus skate. Pikaluistoa ajattelin laittaa pintaan, mutta olisiko pohjustusvahasta hyötyä vai voiko sillä jopa pilata uuden esivoidellun suksen?

Kyllä sillä esivoitelulla muutaman lenkin voi hiihtää siklauksen ja harjauksen jälkeen. Ei niissä ole paras luisto mutta yleensä ollut itsellä niin kiire uutta suksea testaamaan että olen tehnyt täyden voitelun vasta myöhemmin.

^Okej. Sama mullakin, että pitäisi päästä heti testaamaan uusia suksia eikä malttaisi käyttää aikaa pohjustuksiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Minulla on juuri samanlainen versio Puurun yhden suksen telineestä tällä hetkellä ja sitä ennen oli tuosta aiempi versio, jossa ainakin jalkojen muotoilu oli erilainen. Itsellä pituutta 191 cm ja sukset pisimpiä mitä markkinoilta löytyy, olisiko pertsan sukset jotain 207-209 cm. Minusta tuo teline on ollut oikein hyvä ja jämäkkä teline, mutta tunnistan kyllä kauriksen mainitseman tilanteen, jossa teline voi kipata jos ei ole varovainen. Minä voitelen myös kilpahiihtäjätytön suksia ja kymmenen viime vuoden aikana on tullut muutamat sukset noissa telineissä tullut voideltua ja siinä ajassa on jo oppinut sopivan tyylin, jossa teline ei pääse kippaamaan. Toki tytön sukset, joita tulee määrällisesti ylivoimaisesti eniten voideltua, ovat minun suksia selvästi lyhyempiä.

Vanhemman mallisessa Puurun telinessä jalat olivat rakenteeltaan erilaiset, telineen leveydessä ei minusta ollut eroa. Tuon kuvan mukaisen uudemman mallin jalat ovat tukevammat kuin vanhemmassa versiossa.

PS: Kauriksen postaamassa videossa jalat näkyvät liikkuvan ylös-alas, eivät näköjään ole tuossa kovin jämäkästi ruuvattu paikoilleen.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

Itse hommasin Puuilosta voitelutelineen täksi kaudeksi eikä ollut kallis (49,90€). On ajanut asiansa:

https://www.puuilo.fi/haghus-suksenvoiteluteline

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viesti
    PS: Kauriksen postaamassa videossa jalat näkyvät liikkuvan ylös-alas, eivät näköjään ole tuossa kovin jämäkästi ruuvattu paikoilleen.
    Joo näin oli että pikaista demoa varten jalka jäi löysälle ja noustuaan ilmaan se löystyi auki. Mutta lopputulos olis ollut sama vaikka sen olisin kiristänyt kunnolla ja vaikka olisin tuon kädellä painelun sijaan ottanut harjan käteen ja näyttänyt ns. oikeaa suoritusta. Jokaisella harjantyönnöllä suksen loppuosaa harjatessa etuosan jalat hypähtää ilmaan eli teline keikahtaa. Kovaa voidetta siklatessa vielä hankalampi.
    kauris muokkasi tätä : 11.03.2021 at 17.18

Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä enemmän voidellaan sitä parempana suksi säilyy. Toisaalta mikäs järki on harjoittelukäyttöön hakea kalliita voiteita hieromalla maksimiluistoa, koska silloinhan harjoitusteho huononee. Itse olen pitänyt linjaa, jossa (kuuma)voitelen luistopuolta aika usein, mutta se mitä voidetta käytän on täysin yhdentekevää. Paljon hiihdän lenkkiä ihan huoltovahoilla. Toki pitovoitelua jos tekee niin sen on syytä olla kohdallaan, koska ilman sitä hiihto ei kertakaikkiaan tahdo sujua. Sitten kisapäivänä hierotaan niitä kalliita voiteita ajan kanssa ja tavoitellaan maksimiluistoa, mutta lenkillä on jokseenkin sama onko minulla vai kaverilla nopeammat sukset - tärkeintä että jotain voidetta siellä vain on. Jos tästä tinkii, niin sitten kisapäivänä joutuu tekemään enemmän tai kisavoiteiden kiinnipysymisen kanssa tulee ongelmia. Eli kyllä voitelemattomallakin suksella voi hiihtää, mutta sitä parempana se suksi pidemmän päälle pysyy mitä enemmän sen kanssa puuhastelee. Jokainen sitten itse arvottaa paljonko haluaa puuhastella.

Meille omakotiasujille perinteinen silitysrautakuumavoitelu autotallissa on varmaan se paras vaihtoehto, mutta kerrostalohuoneiston olohuoneessa/keittiössä voitelu voi pidemmän päälle käydä parisuhteen päälle - tai ainakin lattioista tahtoo tulla ällistyttävän liukkaita, kun siklausjätettä sinne lattiaan liimautuu. Eli kyllähän se jonkinlaisen paikan vaatii tai jos paikkaa ei ole niin kannattaa tehdä niitä asioita joita pystyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viesti
    Vanhemman mallisessa Puurun telinessä jalat olivat rakenteeltaan erilaiset, telineen leveydessä ei minusta ollut eroa. Tuon kuvan mukaisen uudemman mallin jalat ovat tukevammat kuin vanhemmassa versiossa...
    Siinä vanhassa Puurussa joka itselläni on, niin se jalkojen kiinnitysosa on rungosta irrallaan. Joten sitä pystyy liu'uttamaan kauemmaksi, ja näin jalat saa leveämmälleen. Mutta minusta se oli turha juttu, niin hitsasin Migillä ne palat kiinni runkoon. Mutta siellä se on teline jemmassa kotona vanhempien luona, kun ei se mahdu tällaisiin kaupunkirivareihin.

Eli nyt mennään pikaluistoilla, mutta kesäksi olen aina sulattanut parkut pohjien suojaksi.

Onhan toi Puuru 2:n kippaus ihan todellista, jos siklaa kovalla voimalla, ,mutta ihan hyvin sen kanss on tullut toimeen. Vähän vähemmän vaan voimaa ja useampia vetoja....

Ja tuon luiston suhteen lienee sama kuin kajakeilla, mitä kevyemmin kulkee, sen monipuolisemmin voi reenata. Tietysti suksella se on liki se ja sama onko pohjassa sininen parkku vai HF-sininen parkku, jos keli vaan osuu. Hitaalla suksella ei kyllä saa mitään hyötyä edes reenissä, jos ei voitelun hintaa laske. Tietysti ne todelliset erot luistossa tulee suksesta ja ainakin itse hiihtelen liki kaikki lenkit samalla keskihyvällä parilla. Hyvät parit odottaa sitä, että pääsisivät ladulle kellon kanssa....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti X-terra Katso viesti
    Hitaalla suksella ei kyllä saa mitään hyötyä edes reenissä, jos ei voitelun hintaa laske.
    Saapas - lyhempi tuntimäärä tuottaa saman treenin. Lähinnä pointtini oli se, että maksimaalista hitautta ei varmasti ole voitelulla järkevää lenkillekkään hakea vaan maksimaalinen liukkaus, jossa samalla tehdään kompromissi, vaivojen ja hinnan suhteen. Eihän se tavallinen sininen parafiini mikään maksimaalisen hidas voide ole - se on monella kelillä aika liukas ja täyttää minun treenitarpeet täysin, joten turha lenkille sen kummempia voiteita laittaa. Hintamielessä tämä on kyllä ollut ehdoton ykkönen:

https://rambovaha.mycashflow.fi/

Tuolta olen ostanut noin 2eur per pala hinnoilla perusparafiinit lenkille ja huoltokäyttöön eikä todellakaan mitään valittamista luiston ja hinnan suhteen. Noita tohtii surutta tärvätä. Henkilökohtaisesti suosin pieniä paloja, koska se maksalaatikkovuokaan tehty on epäkäytännöllinen käsiteltävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Saapas - lyhempi tuntimäärä tuottaa saman treenin. Lähinnä pointtini oli se, että maksimaalista hitautta ei varmasti ole voitelulla järkevää lenkillekkään hakea vaan maksimaalinen liukkaus, jossa samalla tehdään kompromissi, vaivojen ja hinnan suhteen. Eihän se tavallinen sininen parafiini mikään maksimaalisen hidas voide ole - se on monella kelillä aika liukas ja täyttää minun treenitarpeet täysin, joten turha lenkille sen kummempia voiteita laittaa. Hintamielessä tämä on kyllä ollut ykkönen

https://rambovaha.mycashflow.fi/

Tuolta olen ostanut noin 2eur per pala hinnoilla perusparafiinit lenkille ja huoltokäyttöön eikä todellakaan mitään valittamista luiston ja hinnan suhteen. Noita tohtii surutta tärvätä.
    Liukkaallta suksella on helpompi hiihtää teknisesti oikein. Ihan tottahan se on, että esim. sininen LF toimii monesti riittävän hyvin kaikilla pakkaskeleillä. Välillä etenkin uudella ja/tai märällä lumella täytyy pohjaan laittaa jotain muuta, että suksi toimii edes kohtalaisesti. Ja tottakai suksi vaikuttaa paljon ihan niin kuin hionta ja kuviointikin.

Juuri näin, eli kompromissi tavoiteltavan luiston ja sen eteen tehtävän vaivan välillä on se mitä lenkkiä varten pitää tehdä. Mitä useammin jotain laittaa sen parempi. Hionta ja kuviot ovat isossa roolissa maksimiluiston tavoittelussa - lenkille ei minusta niin nuukaa. Itse toimin niin, että keväällä katson suksien pohjat kauden jälkeen, jonka jälkeen pohdin mitkä hion kesän mittaan. Kauden mittaan en hiontoja useinkaan teetä vaan kesällä noissa huoltopaikoissa hiomakonemiehillä on aikaa. Toki jos kisaa ja keli on hiontaa/kuviointia vaativa niin sittenhän niitä voi tehdä oman lompakon mukaan. Itse en sillä tasolla kisaa, että sillä olisi mitään väliä vaan hiki on se tärkein palkinto.

Onko missään avattu millaisilla pitovoide-tälleillä tuolla MM-kisoissa mentiin nuo lämpöiset päivät?
    Tällaista tietoa löytyi Swix Suomen Instagramista: "Swix Racing Service teki Oberstdorissa kaikkiaan 15 testirupeamaa ja jakoi tuloksena kaikkien maajoukkueiden käyttöön. Tämän lisäksi voitelimme lähes 100 paria kisakuntoon pienempien hiihtomaiden hiihtäjille, joilla ei ollut omia huoltotiimejä mukana. Lähestulkoon koko kisojen ajan testien nopein ja kestävin luistovoitelu oli puhdistettuun (I84N) pohjaan laitettu pulveri, joka pinnoitettiin uudella TS10 Liquid -voiteella. Räntäkeleillä nestemäinen luistovoide pulverin alla paransi luistoa. Pitopuolella pohjaliisterin (KX20) päällä toimi parhaiten ohut välikerros KX35 liisteriä ja pintaan joko K22 tai KX75 liisteri, sekoituksena tai yksistään riippuen kunkin päivän olosuhteista. Naisten 30 kilometrin kisapäivänä KX35 toimi erinomaisesti myös sellaisenaan lumen ollessa karkeaa ja uudelleen jäätynyttä. Miesten viestipäivänä KN44 Nero yhdessä KX75 liisterin kanssa oli testiemme paras."

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •