Aikeissa käydä tuo Pirkkolan ympäristö katsomassa, mutta siinä oli pari viikkoa sitten melkoiset vaot polulla. Ai kun kaikilla olisi läskit![]()
Aikeissa käydä tuo Pirkkolan ympäristö katsomassa, mutta siinä oli pari viikkoa sitten melkoiset vaot polulla. Ai kun kaikilla olisi läskit![]()
Kyllähän siellä uraa alamäissä piisasi, mutta vielä pääsi kippurasarvisellakin. Muuten polut pääasiassa mahtikunnossa.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Malminkartano/Paloheinä/Pirkkola alueiden polut oli sunnuntaina 7.2 loistokunnossa, ei mitään ongelmia täysjoustolla 27.5x3"/29x2.2" -rengastuksella. Polut on niin kovat ettei rikkoonnu kapeammillakaan renkailla.
Ja tämä tarkoittaa varmaan/toivottavasti eilistä 7.3 päivää ? Itse meinasin tänään työn jälkeen käydä vähän tutkimassa polkuja 2.6" leveiden ice spikereiden kanssa, koska huomiseksi on taas luvattu lumipyryä ja ajattelin antaa olkapäille vähän huilia hiihdosta.
Pahoittelut ajatuskatkosta, 7.3 on oikein.
Toistin taas itseäni, koska olen yksinkertainen mies. Kävin ajamassa taas tästä takapihalta lähtevän voimalinjat-ylästö-silvola-ukraina-paloheinä-pirkkola-maunula-laakso ja samaa reittiä takaisin. Oli myös siinä mielessä hauska lenkki, että pääsin ajelemaan menomatkan valoisan aikaan ja paluumatkalla pimeässä, niin kaikki paikat näyttivät vähän erilaisilta mennen tullen. Kokonaismatka 41.55km ja aikaa kului 3 tuntia 13 minuuttia ja käytännössä polkuja koko matka. Kaikki ajamani polut olivat hyvässä kunnossa sekä Helsingissä että Vantaalla. Tänään tulee taas vähän uutta lunta, joten läskipyöräilijät ja koiranulkoiluttajat saavat taas lisää hommia, niin pääsee nakkikumeilla vielä jääränneille.
Ajoin Maunulan runtin eilen, oli kyllä todella hyvässä kunnossa polut, jopa ne missä oli uria.
Tätä menoa kun sataa, niin lumikenkäkävely tekisi poluille taas gutaa...
Roots, bloody roots
Voi olla, että ei vielä huomenna ole ajokunnossa kaikki reitit...
Ennen puolta päivää oli täydellisessä kunnossa polut Paloheinän ympäristössä. Takaisin tullessa lunta oli jo avoimissa paikoissa sen verran, että yhdet turvat vedin lumella peittyneisiin jääuriin (vaikka on nastat). Nyt kun ois ne liukulumikengät, niin voisi huomenna käydä tamppaamassa polkuja kuntoon.
Tuli eilen viiden aikaan ajettua tapaninvainio-voimalinjat-ylästö-silvola-kuninkaantammentien viereinen polku-ukraina-paloheinä-metsolan koulu-tapaninvainio ja oli ainoastaan pari 20 metrin pätkää jotka oli pyryttäneet umpeen sen verran että polkemalla ei päässyt. Suurin osa poluista oli kävelty auki, mutta ihan neitseellisellä lumellakin pystyi polkemaan. Joissain paikoissa oli kettu avannut polun minulle. Läskipyörälle ihan ässäkeliä! Jatkuisipa nämä pakkaset vappuun asti.
Ai että oli nopea keli! Nastat oli tarpeelliset kyllä, mutta todella kiva ajaa.
Kyllä oli nopeeta nastojen kanssa pohjoisessa kepussa. Kivasti oli aurinko sulattanut ja kiillottanut jotain jääkohtia. Jänskääkin oli siis riittävästi.
On kyllä mahtavassa kunnossa. Eilen ajelin Laakso-Sillvola ja tänään saman lenkin toiseen suuntaan. Liukasta oli ja paljon tuli nastattomia tositosi varovasti vastaan. Itse en ilman nastoja olisi uskaltanut poluille. Crossarilla ja nastoilla päästeli samaa vauhtia kuin xc-täpärillä kesällä ja pr:t syntyivät mm. Ukrainapolulla molempiin suuntiin. Menkää ajamaan, tämä lysti loppuu sääennusteen mukaan pian.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Kuva ois kiva ????
Varmaan joku mielenilmaus siitä, että ajoin Paloheinän hiihtopaviljongin kohdilta ladun yli polulle eilen. Ainakin huutoa tuli perään, ensi kertaa koko talvena... Tuo Haltialan metsä on siitä nihkeä, että latu pitää vähintään ylittää päästäkseen poluille pohjoisesta, lännestä tai etelästä. Idästä en ole koittanut.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Vähän pettymys, odotin että siellä olisi ollut kauhea paskamyrsky. Olikin vaan kakka polun vieressä.
Päivällä aurinkoa, +6°C. Pelkäsin pahinta, mutta mitä vielä! Aivan loistokunnossa polut, joissain paikoissa vähän sokerimaista ja parissa paikassa oli joku kapearenkainen vetänyt uran polkuun mutta muuten kantoi todella hyvin läskirengasta. Se takasuorakin oli kova, ehkä osin sen takia että se viettää pohjoiseen.
https://trailmap.fi/?share_code=4157462543220
Pitää kokeilla, en ole kokeillut
+8°C ulkona, ja aurinkoa. Aurinkolasit päälle ensimmäisen kerran tänä vuonna, pitkä merinot jätin myös kotiin. Ajattelin että tämä on nyt se viimeinen nastarengaslenkki, mutta taidan odottaa vähän vielä. Läski kantoi kyllä, ja polunpohjat oli kovat ja osin jäiset. Penkat on jo aika pehmeät.
Olipa virkistävää ajaa tuo lenkki vastapäivään. Mun mielestä ehkä helpompi kun jää ne jyrkimmät vastamäet pois, poislukien tuo viimeinen nyppylä luoteisnurkassa.
En sukeltanut
Sieltä juuri, sen puun alta menevän s-mutkan länsipuolella
Polut saa edelleen ajaa huokoisen jääkannen päällä, välillä löytyy mutaisia railoja joiden syvyys voi olla tuntematon. Avoimilla paikoilla kuivaa, pitkospuut suurimmalta osin kuivat. Metsäpolun eteläpuolen pitkospuut jännittävin paikka kun vieressä on vettä ja kapean jääkaistaleen päällä pitää ajaa, eikä nastojakaan ole enää alla.
Onkos tästä ollut juttua jo? Alueen polkujen varteen ilmestynyt ko. lappuja.
Edit. Maastopyöräily mainittu tuolla nettisivustolla, yhtenä argumenttina metsän suojelun puolesta
TANUKI muokkasi tätä : 11.04.2021 at 19.05
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
^Facessa ainakin. Alue ei ole todellisuudessa noin suuri käsittääkseni.
Kannattaa laittaa vaan tuonne arkkitehdille sähköpostia, että lopettavat tuon luonnon tuhoamisen ja sitten toki kannattaa käydä allekirjoittamassa tuo adressi.
Sain itse tuolta arkkitehdiltä niitä kaavapiirroksia ja jotain lappuja kokouksesta missä tuota kaavaa oli käsitelty. Ainoa asia mitä kyseisessä kokouksessa oli vastustettu, niin taisi olla Tikkurilan kauppakeskuksen säilyttäminen ennallaan, koska se on niin kova paikka prismoineen ja hesburgereineen. Aikamoisia vatipäitä taitaa tuolla Vantaankin päättäjien paikoilla olla.
Kappas, wanha kotikyläni. Aikoinaan tuli seurattua vierestä, kun Silvolan tekoallasta rakennettiin. Liftattiin rekkojen kyytiin hakemaan lisää kivimurskaa Seutulasta. Eipä moinen onnistuisi enää. Ja sittemmin oltua altaan liepeillä, jommalla kummalla puolella aitaa. Skidinä oli peltoa ja hevoshakoja, nyt pelkkää tönöä... Eka kotitalo on jyrätty aikoja sitten, toinen on vielä pystyssä, ilmeisesti edelleen samalla porukalla, jolle isäni se möi.
Muistoja, muistoja. Kaavoituskandidaattialueen pusikoissa on tullut pörrättyä, kun sen vieressä asuttiin. Mutta pitäiskö säilyttää... Voishan tuo joen varsi olla ulkoilualuetta jatkossakin.
Yllätysratkaisu Pirkkolan hallin metsäkiistassa, parkkipaikat tehdäänkin muualle: ”Kaupunki tulee nyt hiukan luonnonsuojeluväkeä vastaan”
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007914911.html (maksumuuri)
Pysäköintialueen laajennuksen oli tarkoitus ulottua Keskuspuiston metsään ja kaataa merkittävä määrä puita. Nyt pysäköintitilaa on löytynyt Pirkkolantien varrelta ja kesäisin rullaluisteluun tarkoitetulta asfalttikentältä
Hyvä ratkaisu. Tuota tarjoiltiin yhtenä ratkaisumallina aiemmin. Koko asfalttikentän omistaminen muutamalle rullaluistelijalle oli vähän kohtuutonta metsän ollessa toisessa vaakakupissa.
Roots, bloody roots
Kirjanmerkit