Samalla teholla painavampi kuski on hitaampi sekä zwiftissä että ulkona sekä mäessä että tasasella.
Nyanssimpi keskustelu tässä on että onko toi vaikutus sama vai eri zwift vs tosimaailma.
Näyttäis siltä että tasasella tiellä zwift antaa painolle enemmän vaikutusta kun mitä ulkona nähdään.
Hommasta tekee monimutkasen se, ettei painon vaikuitus vauhtiin tasasella ole kovin suoraviivanen. Todennäkösesti vaikutus on enimmäkseen sitä kautta että panavampi kuski aiheuttaa enemmän ilmanvastusta. Painavammat on varmaan kesimäärin pidempiä ja leveempiä, mutta vaikka maha vaikuttaa vähemmän kun hartiat ja ajoasennolla on myös iso merkitys.
Jotkut on tuota tutkinut tosimaailmassa ja tullut siihen tullut siihen tulokseen että painon vaikutus vauhtiin tasasella on keskimäärin muotoa w/kg^0.32. Toikin on tosin vaan keskimäärin eikä kerro paljoakaan yksittäistapauksista.
Tähän mennessä kuitenkin kaikki merkit viittaa siihen että zwift suosii keveitä tosimaailmaa enemmän tasasella tiellä.