Suhteellisen teräviä pieniä laskuja ja nousuja on näillä poluilla paljon. Ihan sama kumpaan suuntaan (ylös/tai alas) menee, niin polku menee pimentoon, jos valot ei ole sellaisisia, että näyttävät tarpeeksi ylös. Poluilla, jotka muistaa ulkoa ongelma ei ole niin suuri, mutta oudoilla poluilla tilanne muuttuu täysin ja on kovin ikävää vetää kylmään pimeään metsään OTB:t sen takia, että ei nähnyt kiviä, kantoja tai polulle kaatuneita puita ajoissa.
Mikään tankovalo ei valaise polkua kaikissa tilanteissa hyvin tuhlaamatta tasaisella järjettömästi energiaa puiden latvojen valaisuun ja sitä varten tarvitaan otsalamppu käytännössä aina, jos haluaa nähdä hyvin. Pelkkä otsalamppukin voisi riittää tuollaisen kaveriksi, mutta on mukavampi, jos myös tankovalo on sellainen, että se ei tee teräviä rajoja, vaan rajat on pehmeitä. Kaikki terävät rajat valokuviossa vaikeuttaa maastonmuodon hahmottamista ja tilanne korostuu sähkölla ajaessa, kun nopeudet kasvaa.
Samasta syystä en käytä halvimpia kiinanvaloja.
Vähän tämäntyyppisiä (mutta paljon vähemmän ajetuja peurojen ja hevosten tallaamia) nuo kotipolut on, mutta mun nopeudet on paljon pienempiä, kuin tuossa videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=OEUduRxALqo
Kirjanmerkit