HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 114 / 125 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 64 104 112 113 114 115 116 124 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.391 - 3.420 / 3734

Aihe: Fillareita muksuille

  1. #3391
    Painin ite samojen asioiden parissa juniorin 20-tuumaisen Trekin kanssa, Tourneyn vääntövaihtaja oli liian vaikeakäyttöinen.

    Sunracelta löytyy tällainen Shimano-yhteensopiva 7-portainen vipu joka oli jonkin aikaa käytössä: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-right-1027523

    Lopulta päädyin tilaamaan uuden kasettivaparilla varustetun takakiekon ja siihen kymppipakan sekä Shimanon Zeen vaihtajaksi. On kyllä toiminut hyvin ja Zeen kompakti koko ei ainakaan haittaa pienessä pyörässä.

    Kiekon hankin tämmöisestä saksaputiikista: https://www.taylor-wheels.com

  2. #3392
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.139
    ^^Joo, ja tulee halvaksi sellaiset pikkupäivitykset
    mehu ja suklaa pitää isommankin pyöräilijän polulla, näinhän se on

    Voipi olla että tilaan tuollaisen 14-34 kasetin vielä ja vaihtelen kun tässä on nyt hyvin aikaa varustella pyörää ennen pojan synttäreitä.
    M A muokkasi tätä : 24.09.2020 at 00.01

  3. #3393
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Ennen kuin alkaa liikaa tuunaamaan, niin kannattaa lapsen antaa ajaa pyörää ja kysyä myös lapselta ja seurata miten ajaa. Tossa pojan 24 Vituksessa taitaa olla 12-32 pakka takana ja mietin et pitäisi saada 36 tai suurempi ratas taakse. Sitten kun seuraillu niin noissa ylämäissä ei se käytä edes tota 32:sta vaan runttaa pienemmällä vaihteella putkelta...

  4. #3394
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Frogin 52:n, ja Frogin pyörät yleensä näyttää nyt olevan kiven alla. Ens kesäksi pitäis tytölle löytää 52 Frog, 8-vaihteinen malli.
    Käytettynä löytämisen haastetta lisää se, että nykyinen 48 on Spotty-värityksellä ja muu ei kuulemma kelpaa.

    Merlinillä olis mutta tietty suosisin mieluummin käytettyä.

    Frogista senverran että aluksi oli jotain helkamaa tms+apupyöriä, ei vaan oppinut tai saanut ajatuksesta kiinni. Viikko Frogilla satulasta tukien ja ajoi itse ilman apupyöriä.
    Kesä meni pyöräillessä, kun tyttö niin tykkää pyörästään.
    Pyörällä on väliä.

  5. #3395
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Seuraavaksi pyöräksi pojalle ollut vahvassa harkinnassa Trek Roscoe 7, joka miellyttää myös hänen silmää. 2,8” renkaat helpottaa varmasti ajoa maastossa, koska ovat anteeksiantavammat ajolinjojen valinnan suhteen. Tämänhetkinen Trek Wahoo painaa about 9 kg ja hyppäys Roscoeen olisi painossa melkein 5 kg. Tämä voi olla aika iso muutos, kun kyseessä kohtuu hoikka, mutta pitkä tokaluokkalainen. S-koon pyörä painaa varmaan about 14,5 kg polkimien kera. Tolla Roscoella vois kyllä ottaa ensimmäisiä testejä myös aikuisten rinteissä bike parkissa, mutta pääpaino helpommassa polkuajossa pyöränhallintaa opetellen. Tähän hieman kevyempi peli ei olisi pahitteeksi. Millaisia ajatuksia herättää? Toki täysjoustokin voisi kiinnostaa, mutta noin 35 kg painavalle pojalle se ei olis varmastikaan ihan välttämätön.

  6. #3396
    Liittynyt
    11/2016
    Viestit
    31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Seuraavaksi pyöräksi pojalle ollut vahvassa harkinnassa Trek Roscoe 7, joka miellyttää myös hänen silmää. 2,8” renkaat helpottaa varmasti ajoa maastossa, koska ovat anteeksiantavammat ajolinjojen valinnan suhteen. Tämänhetkinen Trek Wahoo painaa about 9 kg ja hyppäys Roscoeen olisi painossa melkein 5 kg. Tämä voi olla aika iso muutos, kun kyseessä kohtuu hoikka, mutta pitkä tokaluokkalainen. S-koon pyörä painaa varmaan about 14,5 kg polkimien kera. Tolla Roscoella vois kyllä ottaa ensimmäisiä testejä myös aikuisten rinteissä bike parkissa, mutta pääpaino helpommassa polkuajossa pyöränhallintaa opetellen. Tähän hieman kevyempi peli ei olisi pahitteeksi. Millaisia ajatuksia herättää? Toki täysjoustokin voisi kiinnostaa, mutta noin 35 kg painavalle pojalle se ei olis varmastikaan ihan välttämätön.
    Meillä tehtiin juuri vastaava vaihto isompaan, vanha pyörä oli siis wahoo, nykyiseksi pyöräksi valikoitui Marlin 7, XS-kokoisena, poika nyt 134cm pitkä. Aivan mainiolta vaikuttaa, yksi kisakin jo takana. Renkaat vaihtui XR2:sta kevyempiin, tubeless asennuskin onnistui. Paino nykyisellään alle 12kg.

  7. #3397
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    57
    Scottilta ihan kiinnostava junnujen enskapyörä Ransom 400 / 600 ens kaudelle. Ymmärsin nopeella vilkuilulla että sama runko, mutta toisessa 24” ja toisessa 26” kiekot, kammet kerrankin fiksun pituset 127mm ja 140mm. Satulaputki todella lyhyt, 320mm, iso plussa, toiminee dropperin kanssa. Reach 360mm, kun muissa vastaavissa (esim Yt jeffsy primus 26, Vpace moritz26) semmoset 400mm. Vielä ku tietäs että mikä se reachi pitäs olla n 140cm kuskille... https://www.scott-sports.com/se/en/p...ansom-600-bike

  8. #3398
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    33720
    Viestit
    85
    Juniorin on aika siirtyä 24-tuumaiseen maastopyörään ja valinnan piti olla jo selvä: nyt on ajettu Cannondale Cujo 20-tuumaisella ja siitä on pidetty todella paljon joten ajattelin pysyä samassa konseptissa. Juniori harjoitteli viime vuonna salaa (heh) polkuajoa ja yllätti taidoillaan joten olin jo ajatellut päivittää napsun laadukkaampaan eli Cujo 24 Race -malliin.

    Huomasin kuitenkin, että ko. mallin hinta oli tälle kaudelle noussut 200 eurolla (799 -> 999) ja tämä pakottaa kyllä pohtimaan muita vaihtoehtoja. Löytyykö foorumilaisilta näkemyksiä vastaavista malleista? Tähän mennessä vastaan on tullut:

    - Kona Honzo 24: 7-vaihteinen ratkaisu tuntuu vähän puutteelliselta, joustokeulan tarve ja hyödyt epäilyttävät

    - Cube Reaction 240 SL: Painoltaan erittäin sopiva, toiveena olisi kuitenkin levyjarrut (mieluiten hydrauliset)

    - Orbea Laufey 24 H30: Lupaavat speksit, paino arvoitus, juniori toivoisi paksumpaa rengasta

  9. #3399
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Mä päädyin lopulta tilaamaan pojalle synttärilahjaksi Woom 6 Off Airin. Painaa vähän reilu 10 kg eli varmasti aika paljon helpompi kevyen kuskin käsitellä pyörää kuin 14 kg painava Trek Roscoe, joka oli alunperin mielessä. Woom vaikutti oikein laadukkaalta koeajossa ja ajoasento oli mukavan tasapainoinen. Eihän toi ilmainen ollut, mutta uskon, että se pitää arvonsa hyvin, kun parin vuoden päästä pitää taas vaihtaa isompaan. Tällainen siis: https://woombikes.com/en_US/shop/pro...-off-air-6-832
    JohnnyBuzz muokkasi tätä : 11.02.2021 at 19.06

  10. #3400
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.139
    Mites Vitus Nucleus 24? Eiks Pohjois-Irlanti (crc) oo vieläkin tullivapaa alue?

    Edit: Näyttää yli 100 £ tulevan lisää kun vaihtaa toimitusmaan Suomeksi. Hinta-laatusuhde heikkenee aika olennaisesti tuossakin noin isolla korotuksella.
    M A muokkasi tätä : 12.02.2021 at 09.56

  11. #3401
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    33720
    Viestit
    85
    Jep, Vitus oli vähän keskinkertaisen oloinen ja brexit-lisä hinnoittelussa ei auttanut asiaa.

    Woom oli hyvä nosto, brändi oli tuttu mutta en tiennyt niillä olevan maastopyöriäkin. Jäykkäkeulainen Off 5 tuntui olevan juuri sitä mitä haettiin joten laitoin viime viikolla Diamond Bikesiin tilauksen ja eilen tulikin ilmoitus, että pyörä on lähtenyt tehtaalta.

    Vähän jännitti saatavuuden kanssa, koska tehtaan Saksan sivusto lupailee nyt toimitusta kesäkuulle, mutta tällä hetkellä kaikki näyttää lupaavalta.

  12. #3402
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pviitane Katso viesti
    Jep, Vitus oli vähän keskinkertaisen oloinen ja brexit-lisä hinnoittelussa ei auttanut asiaa.

    Woom oli hyvä nosto, brändi oli tuttu mutta en tiennyt niillä olevan maastopyöriäkin. Jäykkäkeulainen Off 5 tuntui olevan juuri sitä mitä haettiin joten laitoin viime viikolla Diamond Bikesiin tilauksen ja eilen tulikin ilmoitus, että pyörä on lähtenyt tehtaalta.

    Vähän jännitti saatavuuden kanssa, koska tehtaan Saksan sivusto lupailee nyt toimitusta kesäkuulle, mutta tällä hetkellä kaikki näyttää lupaavalta.
    Mulla arvio pyörän toimitukselle oli tähän helmi-maaliskuun vaihteeseen, niin uskalsin myydä pojan vanhan pyörän pois. Jos nyt muutaman viikon venyy, niin ei haittaa. Aika paljon tuli käytyä vaihtoehtoja läpi, ennen kuin päätyi Woomiin. Eihän ne ihan halvimpia pyöriä ole, mutta uskoisin, että pitää arvonsa hyvin. Muutenkin käytettyjen lasten pyörien markkina toimii hyvin, niin hieman korkeampi hankintahinta ei niin haittaa. Parin vuoden päästä tuosta saa kuitenkin ihan hyvin rahaa. Pojan edellinen kaksi vuotta vanha pyörä meni 27 minuutissa ilmoituksen laittamisesta noin 70 % uuden pyörän arvosta eli ei paha.

  13. #3403
    Minkä ikäisille olette hankkineet täysjoustoja? Jos vauhdikas ajo kiinnostaa 10-vuotiasta, mutta ajokokemusta ei ole erityisen paljon ja ajotekniikassa on vielä hiomista, niin onkohan täysjousto ideana huono vai erityisen huono? Suurimpana tulee mieleen korkeampi riskitaso kovempien vauhtien myötä.

    No, kun katsoin mitä nuo maksavat (esim. https://www.commencal-store.com/clas...21-c2x34388974), niin ehkä sitten kuitenkin jäykkäperä.. Toisaalta Canyonilla olisi vähän kohtuullisemmin hinnoiteltu (https://www.canyon.com/en-fi/mountai...ometry-section), mutta tuossa on käsittämätön 400 mm satulaputki. Ylempänä mainittu Scott Ransom taitaisi olla pieni hetken päästä.

  14. #3404
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Vauhtihan ei ole mikään absoluuttinen käsite. Maantiellä jossain tilanteessa 40 km/h voi olla maltillinen nopeus, mutta maastossa 10 km/h voi olla lujaa. En osaa ottaa kantaa täysjouston vaikutuksesta ajotekniikan opetteluun, mutta kukkaron hyvinvoinnin osalta jäykkäperä on ihan hyvä valinta. Silläkin voi ajaa lujaa, valitaan vain sopivat paikat. Ennen ajettiin täysjäykillä maastossa ja lujaa kai niilläkin mentiin. Meillä 10-vuotiaana ajettiin/ajetaan edelleen täysjäykällä ja nautitaan pyörän keveyden tuomasta hallittavuudesta.

    Itse koitan ohjata tällaisilla näkökulmilla lasteni suhtautumista asioihin. Mainoksista ja kavereiden jutuista saa usein toisenlaisia vaikutteita.

  15. #3405
    Normaalien aikuisillekkin pätevien täpäri vs jäykkis argumenttien (hinta, paino, huollettavuus...) lisäksi lapselle on vaikeampi löytää sopiva runko mittasuhteiden takia. 10 vuotiata on monen mittasia.
    Aikanaan kun omalle pojalle täpäriä kattelin niin ongelmana oli usein rungon korkeus. Toisena ongelmana oli ettei juomapulloa mahtunut kaikkiin pienimpiin runkoihin.

    Jos noi saa ratkastua niin ilman muuta täysjoustoa alle vaan. Varmasti on kivempaa ajella.
    Ite arvaisin niin päin että täysjousto olis turvallisempi kun jäykkäperä kun yllättävässä töyssyssä pysyy helpommin näpeissä. Mutta tottakai isoimmat erot on kuskissa eikä välineissä.
    Ajotaitojen kehitykseen vaikuttaa eniten pyörän päällä käytetty aika, eli siinä mielessä mielekkäät vehkeet on tärkeitä.

    Ainakin Sappeella on ollut vuokrapyöränä junnutäpäreitä. Tollanen vuokraus on kätevä tapa koittaa kuinka paljon kivempi se olis.

  16. #3406
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    794
    Olen kahdesti vuokrannut pojalleni Commencal:n junnutäpärin, oli silloin 9 vuotias ja noin 135 pitkä ja painoi melkein 30 kiloa. Tapahtumapaikat olivat Les Gets ja Järvsö, eli hissipyöräilylinjalla mentiin.Molemmat fillarit olivat 26 tuumaisilla renkailla ja arviolta noin 15 sentin joustolla. Kuskille pettymys oli suuri, kun oli kuvitellut pääsevänsä ajamaan yhtä pehmeästi toimivaa fillaria kuin aikuisilla. Hän sanoi että oma 8 sentin etujoustolla oleva fillari oli selkeästi pehmeämpi ajaa verrattuna vuokrafillariin. Tilanne oli hieman epäreilu, koska vuokrafillaria ei saanut säädettyä ihan niin pitkään kuin olisin halunnut ja en ole täysin varma että esimerkiksi haarukoita olisi huollettu mahdollisimman herkiksi.

    Lyhyellä ja kevyellä kuskilla on monia hankaluuksia tuon tyyppisessä fillarissa. Vaikka pyörässä olisikin ilmajousitetut iskarit, ne valitettavasti eivat toimi hyvin matalilla paineilla. Manitou-keulaan joka kyseisissä vuokrapyörissä oli, laitettiin niin vähän ilmaa että keula juuri jaksoi nousta täyteen mittaan. Silti kuski ei saanut keulaa painumaan ajossa kuin viitisen senttiä. Takaiskarissa sama ongelma. Keulan "joustamattomuuteen" vaikuttaa myös fillarin korkea stack. Lyhyt kuski ei saa mitenkään painoa haarukan päälle, koska joutuu seisomaan polkimilla miltei suorana että kädet ylettyy tankoon.

    Commencal ilmoittaa yllä olevan linkin fillarin painoksi 16 kg! Tuolla ei kyllä mielikseen pyörää polje, eli olisi ainoastaan hissipyöräilykäyttöön, ja siihenkin ihan kohtuuttoman painava kun ajatellaan että kuskin paino on luokkaa 30 kiloa. Osaspeksiä pitäisi aina miettiä kuskin painoa ajatellen, todella kevyt kuski ei tarvitse järeitä vanteita, DH-casing-renkaita jne...

    Jos omalle lapselleni täpäriä olisin ostamassa valinta olisi V-Pace Moritz 275 Trail....tosin nekin ovat loppu valmistajalta, samoin kuin nuo Commencalit.

  17. #3407
    Mun tytön eka pyörä hoikkana viisivuotiaana vajaa 115cm pituudessa oli Specialized Riprock 20, kun se oli hyvässä tarjouksessa. Piti hankkia lyhyempi satulaputki, että jalat ylsi maahan. Fillariautistien mukaan armottoman ylipainoinen pyörä, mikä tuhoaa ilon ajamisesta täysin, ja kasvunvaraakin oli hitosti, mutta niin vaan hauskaa oli läpi viime kesän ja nyt taas kevään lumilla ollut, jo sopusuhtaisemmin pyörän päälle sopien.
    Ja hauskaa olisi varmasti ollut millä vaan markettipyörälläkin, tuskin olisi jäänyt yksikään kerta ajamatta, kunhan vaan pyörä olisi säilynyt ehjänä, kuten todennäköistä. Mutta näille lumille en olisi tyttöä vienyt perusprinsessapyörällä.

    Totta kai 20kg lapsen alla on vähän väliä, että onko se pyörä 7kg vai 14kg, mutta se ei tarkoita, etteikö hauskaa olisi kummalla vaan, varsinkin noin pienellä, joka ei paremmasta tiedä. Jollain 10-vuotiailla sitten voi jo vaikuttaa kaveripiirin kautta saadut vaikutteet, mutta varmaan useammin vielä siinäkin iässä vanhemmat opettaa kuinka sillä tai tolla pyörällä ei voi nauttia ajosta. Tietty jos kilpailemista harrastaa, niin sitten ikävä, jos läskin pyörän takia jää viimeiseksi, muuten aika merkityksettömiä tekijöitä.

  18. #3408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Njös-petter Katso viesti
    tuossa on käsittämätön 400 mm satulaputki
    Jos tuo tarkottaa että 400mm satulaputki on liian pitkä niin sitten on varmaan pituuden puolesta vaikea löytää toimivaa täpäriä muuhun kun alamäkiajoon.
    Jukka Häkämiehen kommentti painosta on myös hyvä. Aikuisten painolle tarkoitetut jousitukset ei toimi kevyillä lapsilla.

  19. #3409
    Kiitos vastauksista - hyviä pointteja. Tuo fillarin kokeilu vuokraamalla on loistava idea.

    Mainittu Commencal oli vähän huono esimerkki - tosiaan liian järeä ja painava yleiskäyttöön.

    400 mm satulaputkesta - en ole asiaan perehtynyt sen enempää, mutta kiinnitti vaan huomion kun tuota kokoluokkaa löytyy monesta M-koon aikuisten pyörästä (toki junnu ei tarvi 200 mm hissitolppaa, joten se vähän kompensoi).

    Pyörien saatavuus yleisesti näyttää kyllä siltä, että tämä saattaa jäädä teoreettiseksi pohdinnaksi.

  20. #3410
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    33720
    Viestit
    85
    Tampereen Sportaxin konkurssipesän tyhjennys alkaa lauantaina -50% -hinnoilla (linkki Sportax-ketjussa). Kuvissa näytti olevan Woom Off -laatikko, mutta kuva on sen verran epäselvä, että kokoa ei erota..

  21. #3411
    Mikä pyörä 8-vuotiaalle pojalle? Nuuksio Bike parkkiin lippu jo hommattu. Viime kesällä päästeli Cuben Acid 240 Discillä pari kertaa siellä kurssilla. Nyt mittaa 140cm ja 26" alkaisi olemaan sopivan kokoinen.

    Mielessä pyörinyt seuraavat mallit:

    Vitus Nucleus 26 https://vitusbikes.com/products/vitu...-hardtail-bike
    Woom Off Air 6 https://woom.com/en_INT/bikes/off-air-6
    Whyte 403 https://whyte.bike/collections/26er-.../products/403o
    Frog MTB 69 https://www.frogbikes.fi/Mountain-Bi...MTB-69?whence=

    Olisiko muita vaihtoehtoja vastaavassa hintaluokassa ehdotella? Ja mikä noista olisi nuoren rämäpään alle se kestävin vaihtoehto? Täysjoustot ampuu railakkaasti yli budjetin ja kovaa tuolla jäykkikselläkin varmasti mennään.

  22. #3412
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Varmaan näissä kuten monissa muissa voi olla että joutuu tyytymään siihen mitä on saatavilla. Vitukset menee todella nopeasti ja en tiedä saako noita muitakaan ensi kesälle? Orbea Laufey oli ihan mielenkiintoisia junnujen jäykkäperiä, joita varmaan ainakin vielä saisi.

  23. #3413
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Woomia ilmeisesti ihan ok saatavilla tai ainakin ollut. Pojan 6 Off Air pitäis tulla tällä tai ens viikolla. Täysjoustot tosiaan ongelmallisia kevyille kuskeille niin kuin yllä todettiin, joten eiköhän tuo etujousitus riitä.

    Millä oot muuten hinannut lasta ylös? Tuskin kuitenkaan itse menee sompahissillä? Ois ajatuksista houkutella omaa poikaa vähän isompiin mäkiin tänä kesänä. Talman ja Sappeen lasten rinteissä käytiin viime kesänä täysjäykällä ihan hyvällä menestyksellä. Sappeen Ice Breaker tai Daisy vois olla hyvä next step. Hän ei tosin oo rämäpäisimmästä päästä, joten voi olla vielä liikaa hänelle nuo isommat rinteet. En halua liikaa puskea, ettei katoaisi kiinnostus hommaan.

  24. #3414
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    https://www.naloobikes.com/en-bikes/...l-26-1x9-speed

    Saatavuudesta ei mtn tietoa.

    Pojalla on viime vuoden Vitus. Sen keula oli aika ankea. Alkuun ok. Pian se alkoi tahmata ja valutti öljyt rebound napista pihalle. Näköjään -21 mallissa on sama.
    Crc kuitenkin maksoi uuden keulan jonka tilasin tilalle, 250e.

    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  25. #3415
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Varmaan näissä kuten monissa muissa voi olla että joutuu tyytymään siihen mitä on saatavilla. Vitukset menee todella nopeasti ja en tiedä saako noita muitakaan ensi kesälle? Orbea Laufey oli ihan mielenkiintoisia junnujen jäykkäperiä, joita varmaan ainakin vielä saisi.
    Nyt vielä onneksi taitaa saada kun about heti tilaa. Tuo Orbea vaikutti todella lupaavalle. Laitoinkin siitä kyselyjä joka puolelle, että saisiko vielä jostain ennen kesää.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Woomia ilmeisesti ihan ok saatavilla tai ainakin ollut. Pojan 6 Off Air pitäis tulla tällä tai ens viikolla. Täysjoustot tosiaan ongelmallisia kevyille kuskeille niin kuin yllä todettiin, joten eiköhän tuo etujousitus riitä.

    Millä oot muuten hinannut lasta ylös? Tuskin kuitenkaan itse menee sompahissillä? Ois ajatuksista houkutella omaa poikaa vähän isompiin mäkiin tänä kesänä. Talman ja Sappeen lasten rinteissä käytiin viime kesänä täysjäykällä ihan hyvällä menestyksellä. Sappeen Ice Breaker tai Daisy vois olla hyvä next step. Hän ei tosin oo rämäpäisimmästä päästä, joten voi olla vielä liikaa hänelle nuo isommat rinteet. En halua liikaa puskea, ettei katoaisi kiinnostus hommaan.
    Woomia näyttäisi saavan jopa heti varastosta, joten jos Obreaa ei löydy nopiasti niin pitää pistää sellainen tilaukseen.

    Ja junnu kävi kesällä kaksi kertaa Nuuksiossa BikePark for Juniors kurssilla ja sompahissillä se ylös siellä meni. Tuo kurssi oli hyvä kun siinä juuri harjoiteltiin hissin käyttöä ja miten parkissa ajetaan. Jonkun pitää vaan hissikapula laittaa niin kyllä junnut sen kanssa ylös pääsee.

  26. #3416
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    172
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Häkämies Katso viesti
    Olen kahdesti vuokrannut pojalleni Commencal:n junnutäpärin, oli silloin 9 vuotias ja noin 135 pitkä ja painoi melkein 30 kiloa. Tapahtumapaikat olivat Les Gets ja Järvsö, eli hissipyöräilylinjalla mentiin.Molemmat fillarit olivat 26 tuumaisilla renkailla ja arviolta noin 15 sentin joustolla. Kuskille pettymys oli suuri, kun oli kuvitellut pääsevänsä ajamaan yhtä pehmeästi toimivaa fillaria kuin aikuisilla. Hän sanoi että oma 8 sentin etujoustolla oleva fillari oli selkeästi pehmeämpi ajaa verrattuna vuokrafillariin. Tilanne oli hieman epäreilu, koska vuokrafillaria ei saanut säädettyä ihan niin pitkään kuin olisin halunnut ja en ole täysin varma että esimerkiksi haarukoita olisi huollettu mahdollisimman herkiksi.

    Lyhyellä ja kevyellä kuskilla on monia hankaluuksia tuon tyyppisessä fillarissa. Vaikka pyörässä olisikin ilmajousitetut iskarit, ne valitettavasti eivat toimi hyvin matalilla paineilla. Manitou-keulaan joka kyseisissä vuokrapyörissä oli, laitettiin niin vähän ilmaa että keula juuri jaksoi nousta täyteen mittaan. Silti kuski ei saanut keulaa painumaan ajossa kuin viitisen senttiä. Takaiskarissa sama ongelma. Keulan "joustamattomuuteen" vaikuttaa myös fillarin korkea stack. Lyhyt kuski ei saa mitenkään painoa haarukan päälle, koska joutuu seisomaan polkimilla miltei suorana että kädet ylettyy tankoon.

    Commencal ilmoittaa yllä olevan linkin fillarin painoksi 16 kg! Tuolla ei kyllä mielikseen pyörää polje, eli olisi ainoastaan hissipyöräilykäyttöön, ja siihenkin ihan kohtuuttoman painava kun ajatellaan että kuskin paino on luokkaa 30 kiloa. Osaspeksiä pitäisi aina miettiä kuskin painoa ajatellen, todella kevyt kuski ei tarvitse järeitä vanteita, DH-casing-renkaita jne...

    Jos omalle lapselleni täpäriä olisin ostamassa valinta olisi V-Pace Moritz 275 Trail....tosin nekin ovat loppu valmistajalta, samoin kuin nuo Commencalit.
    Meillä juniori aloitti alamäki pyöräilyn pari vuotta sitten ja alkuun koitti myös vuokra fillaria pariin kertaan. Ajoi aluksi mondrakerin junnu täpärillä jossa tais olla joku 140mm joustoa. Ei tykännyt yhtään, seuraavalla kerralla alle vuokrattiin 10 vuotta vanha trekin freeride pyörä jossa vähän enemmän joustoa ja painoa ja tykkäs paljon. Trekillä sitten ajettiin sen syksyn ajot, oli sekin myynnissä kauden loputtua mutta olin oston kanssa myöhässä..

    Talvella sitten hommasin vanhan dh pyörän (iron horse sunday wc) joka käytiin täysin läpi ja jolla on nyt yhden kauden ajanut. Yllättävän hyvin tuntuis toimivan vaikka painoa sen rapiat 17kg ja ehkä kooltaan vähän iso oli viime vuonna, mutta nyt alkaa jo olla mittaa tarpeeksi ja pyörä istuu alle hyvin...

    Poluillekin tullut täpäriä katseltua mutta on tuo 130-150 senttiselle aika työn ja tuskan takana jos haluaa vähän huokeemmmalla sijoituksella selvitä eikä vaihtoehtoja kamalasti ole...nyt 155 senttisenä alkaisi jo S koot käymään aikuisten fillareista...

  27. #3417
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    60
    Tämä menee aihetta sivuten, mutta osaako joku suositella (pika)lokasuojia 20-tuumaiseen maastofillariin (Orbea MX20 Team)? SKS Shockblade olisi malliltaan ideaali, mutta tuohon ei näytä olevan muuta kuin aikuisten kokoja. Lasten mallit näyttävät sitten olevan enemmän pysyväkiinnitteisiä, mikä kuivilla keleillä tarkoittaa turhaa massaa, rämiseviä osia ja toki rumempaa pyörää.

  28. #3418
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.139
    Mä laitoin juniorin pyörään ass saversit eteen ja taa. Motonetissä on ollut zefalin 16-24 sarjaa muistaakseni.

  29. #3419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Häkämies Katso viesti
    Jos omalle lapselleni täpäriä olisin ostamassa valinta olisi V-Pace Moritz 275 Trail....tosin nekin ovat loppu valmistajalta, samoin kuin nuo Commencalit.
    Tuleva malli näyttää myös aika asialliselta - eipä tuossa taida olla muuta vikaa kuin normaalit hinta ja saatavuus.. https://www.vpace.de/the-gamechanger-moritz-2/

  30. #3420
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •