ElectrobikeGarminGiant
Sivu 17 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 668

Aihe: Millainen lukko pyörään?

  1. #481
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.751
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lauri H Katso viesti
    Itseäni ainakin vituttaa alkaa kaivella repusta tavaraa pyörän lukitsemiseen. Mulla on repulle muutakin käyttöä kuin pitää siellä lukkoa ja jos sattuu olemaan sateinen keli, niin sadesuojan alta vielä vähemmän innostaa alkaa lukkoa sieltä kaivamaan. Laitoin tuon harkintaan pyörän kolmoslukoksi

    Edit. Puhumattakaan siitä, että laittaisi märän tai lumisen lukon käytön jälkeen takaisin reppuun kaikkien muiden kamojen sekaan.
    No joo, onhan se tietysti oma vaivansa tuokin. Toisaalta mulla tuo on repun "välitaskussa", eli siinä, missä on tarkoitus kypärää säilyttää. Enkä tiedä onko sitten tuollainen vyö lumisena ja/tai märkänä sen mukavampi vyötäröllä.

    Mutta hyvä että on vaihtoehtoja, joista jokainen voi sitten löytää sen parhaan ja luontaisimman.

  2. #482
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^En nyt kauheasti näe, mikä tuossa on etuna vs. reppu. Paitsi tietysti se, että ei ole sitä reppua. Mulla on yleensä reppu selässä aina kun ajan. Sinne saa sitten muutakin sälää, kuten ne lukon avaimet ja kännyn.

    Suunnilleen saman verran tuo painaa kuin kevyt reppu + Kryptolokin kettinkilukko (1.5 kg).
    Reppu selässä ajaminen on ihan sanonko mistä. Hankin työmatkalle Topeakin MTX-trunk bagin ja tarakan. Ommuuten kätevä.
    Ja vapauttavaa ajaa ilman sitä apinaa selässä.
    Lukko on kiinni rungossa Krytoniten FlexFrame-kiinnikkeellä. Tai sitten jätän sen työpaikalle pyöräparkkiin.

  3. #483
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    ^Reppuja niin monenmoisia etten voi hankalana pitää, kymmeniä vuosia käyttänyt ja en todellista vaihtoehtoa vielä keksinyt...

  4. #484
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.751
    Ehkä jos mulla olisi työmatkapyörä ja vielä ajaisin sillä työmatkat, niin tarakka & satulalaukut kombo voisi olla se mukavin. Toisaalta, kun muistelee sitä aikaa, kun oli ja ajoin, niin alkoi syömään se, kun pyörä oli jotenkin suhteettoman epätasapainossa: kaikki paino takarenkaalla.

    Ei tuo reppu mikään ideaali ole, mutta kun sitä on tottunut käyttämään, niin eipä se juuri häiritse. Mulla on nykyään vain USWEn reppuja käytössä.

    Hienointa olisi, jos näissä pyöräilijöiden suosimissa taukopaikoissa (vink-vink Paloheinä) olisi lukittava teline firman puolesta. Tai vaikka lukko lainattavaksi.

  5. #485
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    81
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    No joo, onhan se tietysti oma vaivansa tuokin. Toisaalta mulla tuo on repun "välitaskussa", eli siinä, missä on tarkoitus kypärää säilyttää. Enkä tiedä onko sitten tuollainen vyö lumisena ja/tai märkänä sen mukavampi vyötäröllä.

    Mutta hyvä että on vaihtoehtoja, joista jokainen voi sitten löytää sen parhaan ja luontaisimman.
    Yleensä pyöräillessäni on päällykerros joko vettähylkivää materiaalia tai hengittävää kalvoa, joten lumisuus/ märkyys ei ole ongelma.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti

    Hienointa olisi, jos näissä pyöräilijöiden suosimissa taukopaikoissa (vink-vink Paloheinä) olisi lukittava teline firman puolesta. Tai vaikka lukko lainattavaksi.
    Kauppojen tavaransäilytyslokeroista voisi ottaa mallia fillareiden telineisiin lukitsemiseksi? Laitat pantin telineeseen ja saat lukittua pyörän ketjulla kiinni ja avain lähtee irti. Lähtiessä pantti palautuu kun avaat lukon. Tässäpä olisi innovaatioidea rohkealle yrittäjähenkiselle ihmiselle!

  6. #486
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    81
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jii_Hoo Katso viesti
    Tai sitten ostat vähän järemmän lukon: https://www.bicycling.com/bikes-gear...saf-lock-test/

    Lukon kuljettaminen mukana voi olla tosin hieman hankalaa.
    Tätä saa muuten suoraan tilattuakin nykyään, hintaa sillä vain on tosiaan se 300$. Sähköpyörässähän tuo kulkisi ongelmitta mukanakin?
    https://www.altorlocks.com/products/...33067297439875

  7. #487
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.215
    Yksi vaihtoehto on jemmata lukkoja suosikki taukopaikoille valmiiksi

  8. #488
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    81
    Olen viimeaikoina pohtinut, mikä olisi varmin U-lukko pyörän kiinnittämiseksi valotolppaan? Tai ylipäänsä U-lukko, jolla se onnistuisi! Nykyisen Kryptonite Evolution Mini-7 (mittauksen mukaan se on tuo) U-lukkoni sisähalkaisija on 85mm ja se on osoittautunut liian kapoisaksi useammassa paikassa, joihin olen pyörääni yrittänyt lukita. Sisäleveyttä tulisi siis olla reilusti tätä enemmän.

    SAF Altorissa sisämitaksi ilmoitetaan 80mm, eli se ei tähän tarkoitukseen käy. Kryptonite ei lukkojensa sisäleveyttä suoraan sivuillaan ilmoita, mutta lukkojen esittelyvideoiden mukaan standardikokoisten ja sitä vastaavien pidennettyjen New York malliston sisämitat olisivat 4 tuumaa eli 10,16cm. Tuotesivulta tosin saa käsityksen, että 4 tuumaa olisi lukkojen ulkomitta... mitähän tässä sitten uskoisi? Onko kellään omakohtaista tietoa Kryptoniten NY-lukkojen soveltuvuudesta tolppakiinnityksiin?

    Jos lähdetään muiden merkkien järeiden U-lukkojen puolelle, niin Granit Extreme 59 U-lukko tulee ensimmäisenä vastaan.
    https://www.bikester.fi/abus-granit-...m-M471865.html
    Sen ilmoitettu leveys on 111 mm, siitä kun vähentää kahdesti ilmoitetun 19mm halkaisijan putken leveyden, niin kapoisaksi tähän tarkoitukseen jää sekin.

    Tuleeko kenelläkään mieleen muita ratkaisuvaihtoehtoja? Hiplokin paremman tason ketjulukko ja Abuksen joku perustason taittolukko multa toki löytyy, mutta olisihan sitä kiva saada pyörä tolppaan myös U-lukolla kiinni!

  9. #489
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    213

  10. #490
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    https://www.biltema.fi/vapaa-aika/py...kko-2000022565
    Ilmoitettu sisäleveys 105mm pitää paikkaansa, pituus 205mm on kärkeen, täysleveänä noin 150mm. Tuolla ainaki lähikaupan valopylvääseen saa kiinni joka ohenee noin metrin korkeudella. Yleensä joutuu siis maasturin hiukan nostamaan roikkumaan kun laittaa satulaputken vahvikeminikolmiosta kiinni. 105mm e siis riitä pylvään alaosan ympäri.

  11. #491
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    81
    Kiitos, enpä tuota hakusanaa hoksannut käyttääkään.

    Tuo Bilteman lukko vaikuttaa kyllä hyvältä myös, etenkin hintaansa nähden ja kiinnityssysteemi on aika näppärän oloinen myös.

  12. #492
    Abus Facilo 32, ilmoitettu sisämitoiksi 109mm leveyttä ja 230mm pituutta (300mm isommalle mallille). Hyvin saatavilla ja järkevässä hintaluokassa.

    Taloudessamme näitä on kolmella polkijalla päivittäisessä käytössä eikä niistä ole tullut moitteita. Voidella toki pitää muistaa joskus.

  13. #493
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lauri H Katso viesti
    Kiitos, enpä tuota hakusanaa hoksannut käyttääkään.

    Tuo Bilteman lukko vaikuttaa kyllä hyvältä myös, etenkin hintaansa nähden ja kiinnityssysteemi on aika näppärän oloinen myös.
    Minulla on tuo biltsun lukko ja se on kaikin puolin asiallinen ja tukevan oloinen. Telinettä en tosin käytä.

  14. #494
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Niin...
    https://m.youtube.com/watch?v=2hESSF...ature=youtu.be

    Vakuutuksesta sitten loput.

  15. #495
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Ja?

    Kaikki lukitusjärjestelmät ovat vain hidasteita. Halvinkin lukko estää känniääliöiden hetken mielijohteet mutta jos ollaan vartavasten keikalla, niin parhaimmatkin lukot saadaan murrettua.

  16. #496
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    ^nimenomaan...

  17. #497
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    81
    Mun oma tavoite pyörän lukitsemisessa on aina tehdä pyörän viemisestä sen verran työlästä varkaalle, että runkokiinnitykseen käytetystä telineestä/tolpasta tulee selvästi (mutta ei kuitenkaan liian korostetusti, looking at you, Altor SAF) lukituksen heikoin lenkki.

    Mahdollisuuksien mukaan pyrin siihen, että rälläkkämieskin joutuisi katkomaan joko useamman järeähkön lukon tai telineestä useamman terästangon tai putken, ellei sitten vie koko telinettä mukanaan.

    Sen jälkeen jos pyörä viedään, niin ainakin voin sanoa itselleni, että kaiken tein mikä järkevää oli. Tähän asti pyörät on pysyneet tallessa. Toki asiaan voi vaikuttaa myös käyttämäni pyörät, jotka eivät aivan huipputasoa ole, eivätkä käsittääkseni muutenkaan varkaiden suurimmassa suosiossa olevia.

  18. #498
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lauri H Katso viesti
    Toki asiaan voi vaikuttaa myös käyttämäni pyörät, jotka eivät aivan huipputasoa ole, eivätkä käsittääkseni muutenkaan varkaiden suurimmassa suosiossa olevia.
    Lienee ehkä tässä se merkittävin tekijä.. Juoppolainaajat ei saa rikottua ja rahallisen hyödyn tavoittelijoita ei kiinnosta.

  19. #499
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    81
    Noniin, nyt alkaa tosiaan olla pyörän lukitus itseäni tyydyttävällä tasolla, kun Bilteman U-lukkolähetys saapui. Ei ne muutkaan ehdotukset huonoja olleet, mutta sen saatavuus oli paras.


    Eli kiinnitys takakolmiosta pyöräkatoksen tolppaan Bilteman U-lukolla, kiinnitys toiseen tolppaan eturenkaasta ja rungosta Hiplok Gold-lukolla, Kryptonite Evolution mini "runkolukkona" yhdistettynä pyörätelineen kettinkiin ja Abuksen paremman pään taittolukolla (mallia en muista) runkokiinnitys pyörätelineen aukkoihin.

    Takavalo, akku ja tankorukkaset viety sisätiloihin turvaan, etuvalo mulla on tapana jättää paikoilleen kun ei noilla usb-pyöränvaloilla taida hirveästi kysyntää olla pyörävarkaiden keskuudessa, tietoinen riski toki.

    Hexloxit olen hankkinut varmistamaan takarenkaan, satulan, satulatolpan, ohjaustangon, stemmin, jarrujen, vaihtajien, poljinten ja kampien kiinnityksen,

    Vieläkö olisi mielestänne jotain järkevyyden rajoissa olevaa tehtävissä turvallisuuden parantamiseksi? Eturenkaassa ei ole Hexloxia, koska olin epävarma mahdollisuudesta siihen sellainen laittaa (napamoottori). Hälyttimillä varustetut lukot eivät ole minua houkutelleet, lähinnä siksi, että pidän niiden hyödyllisyyttä vähän kyseenalaisena ja toisaalta pelkään niiden aiheuttavan turhia hälytyksiä jonkun vahingossa kolhaistessa pyörääni telineessä. Tai sitten hälytys ei suostu kytkeytymään pois päältä ja joudun ajamaan kotiin hälyttimen ulvoessa koko matkan.

    GPS-paikantimet taas toisivat mukanaan ei-toivottuja jatkuvia kuluja. Kännykkään olisi toisaalta kiva saada hälytys jos pyörä liikahtaa, tällöin saattaisi ehtiä hätiin vielä pelastamaan pyöränsä varkaan yhä ähertäessä lukkojen parissa.

  20. #500
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.215
    https://www.invoxia.com/uk

    Tuolta saa Sigfox verkkoa käyttäviä jäljittimiä, ei vaadi simmiä. Ekat 3 vuotta on ilmasta, sen jälkeen £9,99 / vuosi. Mielestäni varsin oivallinen tuote ollut käytössä. Itsellä siis toi perus GPS tracker velcroteipillä satulan alla jemmassa. Kerran 1-2 kuussa kun lataa ni kestää hyvin. Riippuu toki kuinka paljon ajaa, koska paikannin on aktiivisena vain liikkeessä, jolloin päivittää sijaintia 5-10min välein. Lisäksi perus heilumisen tunnistus kännykkä ilmotuksella, zonet (poistuminen/saapuminen) ja lyhyen kantama bluetooth le paikannus.

    Sigfox verkon peitto kannattaa varmistaa ennen ostoa https://www.sigfox.com/en/coverage

  21. #501
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    81
    ^Kiitos, tuttu tuote kyllä, mutta kiva kuulla siitä myös aitoja käyttäjäkokemuksia! Tuo karttalinkki oli kyllä hyödyllinen.

  22. #502
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    49
    Olen varustellut Tunturi E290 -sähköpyörääni arki/kuntoilu/retkeilykäyttöön. Myös lukituksille oli konstruoitava luotettavat ja rämisemättömät kiinnitykset pyörään. Kryptonite Mini9 -lukon katsoin olevan sopiva ja riittävän ulottuva tarpeisiini. Lisäksi mukaan piti saada parimetrinen lisävaijeri, sillä ei U-lukolla saa pyöräänsä kiinni esim. puun ympärille. Vaijerin kiinnitys onnistuu helposti tarranauhoilla.

    Monenlaista ratkaisua oli mietinnässä ja kokeilussa ennen kuin tuotekehittelijän aivoistani pullahti se toimiva ratkaisu Yleensä pyrin rakennelmissani soveltamaan jotain valmiita palikoita, ettei kaikkea tarvitse itse tehdä tai teettää.

    Kryptoniten kiinnityssysteemi on mielestäni kelvoton, sillä muuten muovipinnoitettuun kaareen on typerästi ympätty runkoa naarmuttava teräväreunainen alumiiniklöntti! Sen poistin ja päällystin paljastuneen kohdan Gorilla-teipillä. Samoin lukon runkoon pujotin O-renkaat estämään sivuttaisliikettä telineessä.

    U-lukon alakiinnityksen rakensin kolmesta kaapinvetimestä ja kahdesta melanpitimestä plus ruostumattomista pulteista ja muttereista. Kaksi vedintä muodostaa H-alustan, johon melanpitimet sain kiinnitettyä. Keskimmäisillä ruuveilla saa hahlojen tiukkuutta säädettyä. Kolmannen vetimen avulla sain H-alustan kiristettyä tukevasti viistoputkiin. Satulan varustereikään pujotin O-renkaan yläkiinnikkeeksi, ja siihen stoppariksi jonkinlaisen koristepallukan.

    Nyt U-lukko on luotettavasti kiinni pyörässäni eikä yhtään kolise tai rämise! Lisäksi ainakin omiin silmiini kyhäelmä näyttää ihan teolliselta tuotteelta – ei miltään purkka&mailateippi-viritelmältä Tarakan etuosaan saa kiinni myös huoltolaukun. Kaupungissa liikkuessani mukana on vain U-lukko.




  23. #503
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    ^Jo on melkoiset viritykset! Toisaaltaan mikäs siinä jos mielenrauhan saavuttaa.
    Monasti käy niinkin jos varas turhautuu ja aiheuttaa vaurioita pyörälle.

  24. #504
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    49
    ^Ei kyse olen mistään mielenrauhan hakemisesta, vaan normaaliin järkevään toimintaan kuuluu huolehtia pyöränsä lukituksesta. Ja voihan sitä halutessaan spekuloida varkaiden reaktiolla, mutta ei se lukituksien tarpeellisuutta miksikään muuta.

    Itse en ainakaan viitsi kesähelteellä pitkillä ajeluilla parin kilon lukituksia raahata missään repussa, minulla niiden pitää olla pyörässä mukana ja kunnolla kiinni.

  25. #505
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    ^Parin kilon lukko hyvässä repussa tai sama määrä rungossa ihan sama mielestäni, toisaaltaan lenkillä ei edes tarvi lukko joten hieman jäävi moisen seikan kanssa mutta New York tähän päivään asti riittänyt...

  26. #506
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.215
    Kaikki ei halua reppua pitää selässä...

  27. #507
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    Ei tietenkään eikä kaikki halua pyörään mitään ylimääräisiä virityksi, siis valinnan vapaus. Nykyään siinä tilanteessa ettei tarvi ajaa pahemmin hyötyajoja ja lenkillä lukko suht tarpeeton joka tapauksessa.

  28. #508
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    49
    Minullahan nuo lukkoviritelmät lähtevät omista tarpeistani. Reppuun en lukkoja halua ajeluilleni ainakaan kesähelteillä, vaikka kaksi pyöräilyreppuakin valikoimaan kuuluu. Enkä tarakkaan voi U-lukkoa kiinnittää, sillä siihen on pyöräretkiä varten saatava laukkusarja kiinni, tai luontoharrastuksiani varten iso ruma pikakiinnitteinen kori. Pyörällä siis mennään paikkoihin, minne autolla ei pääse. Lisäksi on kaupunkipyöräilyille tulossa "nätimpi" samoin pikakiinnitteinen pikkukori.

    Pyörääni en jätä hetkeksikään lukitsematta, vaikka pistäytyisin vain R-kioskilla. Ammattirikolliset ja huumeaddiktit kyllä napaavat nopeasti lukitsemattoman pyörän, ja silloin jää vakuutuskorvaukset saamatta. Oikeasti kyllä keljuttaa tämä lukkojen kanssa räplääminen, mutta sellaiseksi kaikelta varautumiseksi maailman meno on vain mennyt. Sen olen päättänyt, että U-lukolla ja lisävaijerilla pärjään toisin kuin @Lauri H viidellä lukolla aikaisemmin tässä ketjussa Jos sitten pyörä viedään, niin korvaukset kotivakuutuksesta.

    Minultakin on varastettu ja huijattu tavaroita, ja oikeastaan huvittaa nämä poliisien kehotukset tehdä rikosilmoitus niistä, kun oikeasti asioille ei tehdä yhtään mitään! Tai ehkä tilastoidaan... Kahdessa tapauksessa minulla oli tiedossa varkaan/huijaajan kaikki tiedot osoitteista ja pankkiyhteyksistä lähtien, mutta todellisuudessa poliisi ei mitään tehnyt, eikä syyttäjä alkanut syyttämään. Eikä rikosilmoituksen tekijälle edes vaivauduta kertomaan, että tapaus on siirretty öööööö-mappiin! Ainoa hyöty rikosilmoituksesta on sen saaminen liitteeksi vakuutuskorvausta haettaessa.

    Käytännössä tällä rikoksiin puuttumattomuudella varmistetaan se, että sopivan pienillä huijauksilla ja varastamisilla varkaan elämää voi jatkaa äärettömyyksiin. Jos nyt joku sattuu jäämään verekseltään kiinni, ja jos poliisisetä/täti on jaksanut astua Transporterista ulos, eikä lähistöllä ole ollut jostain pikkurikkeestä sakotettavaa suurrikollista eli autoilijaa, niin voihan sille varkaalle jonkun sakon kirjoittaa, jota varattomalta varkaalta ei koskaan saada perittyä toisin kuin autoilijalta. Citymarketista ei kuitenkaan kannata varastaa tikkaria, sillä tällainen rikos on priorisoitu, ja sitä selvittämään kyllä poliisihenkilö rientää pikavauhtia!

  29. #509
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    Eiköhän tänäpäivänä jo pitäisi osata varautua huijareihin ainakin, niistä joka tuutista varoitellaan. Varkaat eri juttu ja lukothan tunnetusti vain hidaste, Turustakin parhaimmillaan vietiin linja-auto aseman edestä koko teline pyörineen, kukas sellaiselle voi mitään vaikko olis kymmenen lukkoa kiinni.
    Poliisin toimintaa en kommentoi sen kummemmin mutta loppupeleissä omaisuuden suojeluhan on jokaisen oma asia ja kyllä apua saa kun pyytää... Vaikka kuinka ajattelee asiaa pyöräilijän näkökannasta niin täytyy ymmärtää resulssit ja asian priorisoinnit...

  30. #510
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    223
    Lionellin lukkoratkaisu on fiksunoloinen ottaen huomioon, että se on selvästikin johdettu tarpeesta. Nuren logiikalla mikään lukitus ei auta jos oikein on jostain turkulaiselta linja-autoasemalta viety koko pyöräteline.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •