GiantElectrobikeGarmin
Sivu 73 / 101 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 75 83 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 3011

Aihe: Power tap ja muut voimamittarit!!

  1. #2161
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tolkun mies Katso viesti
    Positiivinen palaute silloin kun se on ansaittua: pari päivää sitten Trek Domanesta porsi keskiölaakerit. Tallin lattialle valunut hiki oli ruosteista, kun juuri olin päässyt Innsbruckissa mäen huipulle. Purkaminen paljasti että Rotor 3D24 kammet ovat myös lopussa kun akseliin on syöpynyt urat laakereiden kohdalle. Seuraavana aamuna soittelemaan ja selvittämään vaihtoehtoja. Ongelman tekee että nuo kammet ovat pois markkinoilta ja irto akselin löytäminen mahdotonta. Kampiin on kaverina power2max tehomittari, joka ei sovi muihin kampiin kuin noihin vanhoihin Rotoreihin. Samalla siis tuo tehomittari on kierrätyslava tavaraa, jos kammet joutuu vaihtamaan. Epätoivoissani kerroin tarinan myös tehomittarin valmistajalle power2maxille, ihan vain kysyäkseni onko heille jäänyt nurkkiin varaosia Rotoriin. Ei ollut, mutta halusivat pitää kiinni muuten tyytyväisestä asiakkaasta. Tekivät omasta aloitteestaan tarjouksen crash replacement - tyylisesti. Uusi tehomittari -40% alennuksella ja uudet Rotorit noin 20% alle yleisen hintatason. Tämä kaikki vain ystävällisellä kysymyksellä ”pystyttekö auttamaan vanhojen kampien varaosien kanssa ?”, joita ei edes ole ostettu heiltä.
    Domanessa taitaa olla myöskin BB90 keskiö. Tuosta keskiötyypistä ei missään nimessä saisi ajaa laakereita loppuun asti. Kannattaa nyt tarkistaa kunnolla runko. Epäilen suuresti, että uudet laakerit ovat väljät runkoon.

  2. #2162
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Domanessa on viimeisen vuoden aikana myydyissä mainiot kierteelliset T47 keskiöt eli siis 2020 lähtien (jota myyty jo 2019).

  3. #2163
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Domanessa on viimeisen vuoden aikana myydyissä mainiot kierteelliset T47 keskiöt eli siis 2020 lähtien (jota myyty jo 2019).
    Tuo on kyllä loistava uudistus.

  4. #2164
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    En tiedä mutta uudessa maasturissa Quarqin wattikammet antaa todella kevyttä kun käy pitkiksellä. Niinkuin tietysti pitääkin. Tänään 4h/60km lenkillä keskiwatit 118W ja energiaa ei kulunut pal' paskaakaan. Oittaan kamalissa ylämäissä pystyi iskemään tauluun 30 sekunniksi 700W keskitehot eli kyllä se about oikein näyttää. Pitää varmaan alkaa tehdä lyhyitä kovia lenkkejä, mitään Wattbike-tyylisiä treenejä ei kyllä tuolla ulkona ajella.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  5. #2165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Domanessa taitaa olla myöskin BB90 keskiö. Tuosta keskiötyypistä ei missään nimessä saisi ajaa laakereita loppuun asti. Kannattaa nyt tarkistaa kunnolla runko. Epäilen suuresti, että uudet laakerit ovat väljät runkoon.
    Ymmärrän kommentin. Se pitää paikkansa "vanhan" mallin BB90-laakereille. Trek muutti mallia hieman vuonna 2016 alkaen.
    Vanha laakeri on puhdas perinteinen 24x37. Uusi on 25x37 mutta siinä on sisäpinnalla muovinen sisäkaulus joka antaa ajan myötä periksi samalla kun laakeri kypsyy käytön myötä. Sisämitta kaulukselle on toki 24mm. Tämän uuden mallin kanssa rungon laakeripesään ei kohdistu samanlaista vääntöä koska tuo kaulus joustaa, joten laakerin runko ei lähde niin helposti pyörimään laakeripesässä ja tuhoa runkoa.

    Tämä kaikki on kokemuksesta: Madone 2013 runko meni pilalle juuri tuon mainitun ongelman vuoksi. Kenties siitä saisi vielä liimaamalla 0.15 ylikoon laakerilla kelpo fillarin traineriin, mutta nostin sen tallin seinälle "paita kattoon" -tyylisesti. Viikonloppuna lisäsin Rotorin kammet siihen runkoon

    Domane 2016 laakeripesät olivat tiukat ja laakerin poisto vaati työkalut molemmin puolin. Rungon laakeripesät näyttävät kiiltäville ja ehjille, joten en usko niiden vioittuneen.

    Rotorin kampien akseli sen sijaan on mennyt. Akselissa on syöpymää 0.2mm ura joten nämä ovat loppuun ajetut. Onhan niillä jo ikääkin 5-6 vuotta.
    Lähinnä jäin miettimään että traineri käytössä BB90 laakeripesä kastuu, kun hiki valuu pitkin runkoa. Ei ole mitään kosteus suojaa siinä välissä, kuten vanhan mallin bb90 laakerissa, jossa oli kuminen renkula laakerin ulkopinnalla. Uuden mallin laakerin muovikaulus on mekaanisest parempi, mutta tässä kohden se sallii kampien akselin ja laakerin pysymisen kosteana.

    BB90 on varmaankin heikoin tai toiseksi heikoin keskiö design. Ilmeisesti sillä haettiin aikanaan suurta laakereiden välistä etäisyyttä, joka mahdollisti leveän keskiö-runkoputki alueen ja siten jäykän & kevyen rakenteen ? Niin tai näin, bb90 laakereiden ikä minulla on noin 2 vuotta ja laakerityökaluja on autotallissa ihan riittävästi noiden vaihtamiseen

  6. #2166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Luulen, että vika on edelleen huonossa huollossa. Se muovi on toiminut liukulaakerina, kun laakeri ei ole enää pyörinyt kunnolla. Ei keskiöakselin kuulu kulua.
    Toki kaikki on mahdollista, mutta akselin syöpymä laakerin kohdalla oli ihan puhdasta ruostumista kun kosteus on jäänyt pintojen väliiin. Kun akselin teräs on laakerin muoviholkkia vasten, niin akseli ei yleensä ole se mekaanisesti kuluva vaikka laakeri ei kunnolla pyörisikään

  7. #2167
    Liittynyt
    04/2007
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tolkun mies Katso viesti
    Ei ole mitään kosteus suojaa siinä välissä, kuten vanhan mallin bb90 laakerissa, jossa oli kuminen renkula laakerin ulkopinnalla. Uuden mallin laakerin muovikaulus on mekaanisest parempi, mutta tässä kohden se sallii kampien akselin ja laakerin pysymisen kosteana.
    Minä olen ottanut sen muovisovitteen pois pari kertaa vuodessa ja laittanut ohuen kerroksen vaseliinia sinne laakerin pölysuojaa vasten (tarkistanut samalla miltä laakerit näyttää pölysuojan alla ja tarvittaessa lisännyt rasvaa putsauksen jälkeen). Samalla kun asensin kolme vai neljä vuotta sitten laakerit paikalleen niin laitoin sillen ohuen rasvan myös sisäpuolen pölysuojaa vasten.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tolkun mies Katso viesti
    BB90 on varmaankin heikoin tai toiseksi heikoin keskiö design.
    Tismalleen samaa mieltä. Emondassa menossa ylikoon laakerit, elättelen toiveita, että ne vielä väljistyisi ja saisin takuuseen 2021 rungon missä olisi sitten T47 kierrekeskiö

  8. #2168
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Eikö kukaan ole löytänyt vector kolmosiin sopivaa SPD poljinta? Olen odotellut, että garmin saisi tehtyä tuon, mutta ei vaan näytä tulevan.

  9. #2169
    r.a.i Guest
    Pitäis kanssa saada parin pyörän välillä siirrettävä tehomittari SPD klosseille. Itse olen odotellut SRM X-power polkimia, mutta jostain syystä toimitukset on jäissä?

  10. #2170
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.509
    Kehtaanko edes kertoa, minkä firman spd-polkimien toimitukset on myös jäissä?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #2171
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.704
    Luulisi, että SPD-tehopolkimia kannattaisi jonkun valmistaa. Nuo olisivat käyttökelpoiset monessa pyörässä.

  12. #2172
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.801
    Tilasin nyt sitten kiukuspäissäni 4iiii:n wattikammen "kun halvalla sai". Ainakin helppo asentaa. Tulee 2x11-setuppiin XT-kammilla.

  13. #2173
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.077
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Luulisi, että SPD-tehopolkimia kannattaisi jonkun valmistaa. Nuo olisivat käyttökelpoiset monessa pyörässä.
    Joo, vielä joutuu ite tekemään.

  14. #2174
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.801
    ^Itse mietin samaa, mutta olisko se niin, että SPD:ssä klossi pääsee liikkumaan niin paljon, että mittauksesta ei tule mitään. Vaikka voimat on omasta mielestä isoja (jokunen sata wattia), niin siellä polkimen päässä muutokset teräksessä aika pieniä, joten pienikin klossien liike näkyy tuloksessa.

  15. #2175
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.077
    ^ Ainakin nuo SPD:ksi modatut Assiomat näyttävät tarkasti Shane Millerin testin perusteella. Olisiko sitten syynä SPD W-polkimien puutteeseen se, että puhtaasti mtb käytössä wattipolkimet eivät ole ehkä se houkuttelevin vaihtoehto. Mutta gravelbuumin myötä noille on avautunut ihan toisenlainen kysyntä/tarve. Joten ehkäpä tuohon vastataan. Tai sitten ei.

    https://youtu.be/ybAFIhKahnM

  16. #2176
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Maastossa/gravelissa toimiville tehopolkimille hyvä vaihtoehto on spider-mallinen mittari, varsinkin kun niiden hinnat ovat sulaneet huimaa vauhtia. Halvimmillaan Quarqin Dzeroa taitaa saada 270 eurolla (starbike) ja yleisestikin sitä myydään hiukan yli kolmella sadalla. Tuon päälle tietty tulee lisähintaa kammista ym., mutta parhammillaan niitäkin löytyy melko edullisesti.

    Kampimittarin vaihtelu pyörästä toiseen ei tietenkään ole samalla tavalla joustavaa kuin poljinmittarin.
    Rule #1: Obey The Rules

  17. #2177
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.801
    "Oikeassa" MTB-käytössä poljinmittari saa osakseen myös aika lailla runtua. Gravelissa ei niinkään ongelmana.

  18. #2178
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    "Oikeassa" MTB-käytössä poljinmittari saa osakseen myös aika lailla runtua. Gravelissa ei niinkään ongelmana.
    On se ongelma gravellissakin. Kammet ovat gravelleissa tosi matalalla ja ne osuvat oikeasti suht helposti kiviin. Olen itse nyt pamauttanut nuo vectorit niin kovaa muutaman kerran maakiveen, että pelkäsin koko rungon hajoavan. Onneksi tosiaan suurin isku taisi tulla suoraan kammen päähän ja watit palautuivat kohdilleen kalibroinnin jälkeen.

    Kun on ajanut monta vuotta cyclolla, niin keskiön mataluus oikeasti yllättää ajoittain.

    Muovinen vecotrin poljin osa voi toisaalta olla pelastuskin akselin vääntymistä vastaan. Kyllähän tuolla maantiepolkimellakin periaattessa pärjää, mutta menisi talvikengät uusiksi.

  19. #2179
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.801
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Luulisi, että SPD-tehopolkimia kannattaisi jonkun valmistaa. Nuo olisivat käyttökelpoiset monessa pyörässä.
    SPD:n patentti vasta raukesi eli useammalla firmalla on nyt työn alla. Ovat varmaankin huomanneet niiden olevan käyttökelpoiset monessa pyörässä.

  20. #2180
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Jep. Ja olisi todella outoa, jos garmin lähtisi tekemään kokonaan uutta mittaria. Olisi aika täydellistä, jos tulisi saataville pelkästään spd poljinosa vectoreiden kaveriksi.

    Vector kakkosiinhan kävi jokin shimanon poljin, mutta käsittääkseni kolmosiin ei löydy suoraan sopivaa mallia.

  21. #2181
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.801
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tilasin nyt sitten kiukuspäissäni 4iiii:n wattikammen "kun halvalla sai". Ainakin helppo asentaa. Tulee 2x11-setuppiin XT-kammilla.
    Tilaus 4.11. illalla ja nyt kampi on pyörässä. Ei huono sanois joku. Jenkeistä Itä-Helsinkiin. Kampi $250, rahti $26 ja tullit + alvi (mitä niistä siten tuleekaan, annoin fedexin tullailla).

  22. #2182
    Mulle tuli Favero Assioma UNO polkimet. Kokeilin niitä trainerissa ja hyvin tuntuivat pelittävän, antoi Saris harjoitusvastuksen kanssa lähes samat teholukemat ja ovatkin samat jos ajaa tasaista mutta tempoilevassa ajossa noin prosentin pienemmät. Johtunee siitä että poljin reagoi tehon muutoksiin nopeammin. Polkimissa käytetään keo:n punaisia klosseja, näissä ei ole minkäänlaista klappia edes löysimmällä säädöllä. Nyt kun polkimet ovat kaapissa odottamassa kesää niin kyllä Shimanon polkimien klappi häiritsee, asiaan en ole kiinnittänyt aiemmin huomiota.
    30T

  23. #2183
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    158
    Päätin olla se rohkea, joka rotan syö, ja tilasin Inpeakilta kammen https://inpeak.pl/en/store/ En ole vielä asentanut, mutta työn laatu on esimerkillinen ja toimitus nopea. Myös sähköposteihin vastataan nopeasti.Nyt onkin hyvä vertailla, muissa pyörissä Rotor ja Stages.

  24. #2184
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Meinasin tilata stagesin kammen domane SL5:een. Eipä vaan mahdu pyörimään, kun tarkistin stagesin ohjeiden mukaisesti.
    --
    Hiljaa hyvä tulee.

  25. #2185
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345

  26. #2186
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Näyttäisivät olevan. Toinen vanhempaa mallia. Ohjeistuksen https://support.stagescycling.com/en...639.1609083172 mukaan kuitenkin tarkastin uudelleen, niin edelleen 10mm avain ottaa kiinni runkoon 6cm kohdalla.

  27. #2187
    Onko Stages 105 ja Ultegra L kammilla muuta eroa kuin 100€ + ehkä muutama gramma? 105 olisi hinnaltaan aika houkutteleva. Ultegra sitten jo sen verran kalliimpi, että rupeaa miettimään laittaisiko kuitenkin suoraan Power2Max tai Assioma Duo....

  28. #2188
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    228
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Onko Stages 105 ja Ultegra L kammilla muuta eroa kuin 100€ + ehkä muutama gramma? 105 olisi hinnaltaan aika houkutteleva. Ultegra sitten jo sen verran kalliimpi, että rupeaa miettimään laittaisiko kuitenkin suoraan Power2Max tai Assioma Duo....
    Ei pitäisi olla, mutta osta suoraan Assiomat.

  29. #2189
    Jos on monta pyörää tai pyöränvaihto ajatuksia lähitulevaisuudessa kannattaa ostaa tehopolkimet koska siirto on vaivatonta. Itse meinasin kokeilla uuno assiomeita keväämmällä maastopyörässä, kelveillä lähinnä. Myös jos ajaa pyörällä älytrainerissa polkimet on hyvät koska eihän niitä sinä kannata kuluttaa, trainereiden tehomittarit ovat riittävän tarkkoja.
    30T

  30. #2190
    Jos hommaa Assiomat, niin pitäisi sitten tosiaan hankkia myös toiset samoille klosseille sopivat polkimet traineripyörään. Ilmeisesti Look Keo -polkimet samoille klosseille kuin Assiomat? Vähän sääli jättää hyvät Shimanon pedaalit turhiksi...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •