Jääräpäisesti pysyn tässä (yleispätevän luokittelun muodostamisessa) edelleen samalla kannalla kuin TheMiklu.

Helpoin taklattava on nuo väline-erot, ihan sama se maastossakin kun on kaikkea 26" täysjäykistä täysjoustoihin ja fatteihin joilla ihan eri kyvyt edetä erityyppisillä poluilla ja sen päälle huimat ero kuskien ajotekniikassa joiden väittäisin olevan etenemisen kannalta kertaluokkaa merkittävämpi tekijä kuin gravelilla jossa välineet ratkoo suurimman osan ja taidoilla ei hirveästi pelasteta. Silti on saatu sovittua luokitus jolla pienen itse-kalibroinnin jälkeen aloittelevatkin harrastajat oppii arvioimaan mikä sopii juuri heidän kalustolle, ajotekniikalle ja preferensseille. Toki osa ratkaisua on se, että aivan aloittelijat eivät noita polkuja luokittele vaan ne joilla on sekä ajoteknistä osaamista että myös arviointikykyä suhteuttaa sitä muihin harrastajiin.

Ja keli vaikuttaa toki, mutta siinähän pointti ei ole kuvata mikä on jonkun tien kunto juuri nyt vaan miten tiehen vaikuttaa märkä ajokausi ml. kelirikkoaika: toiset tiet menee silloin aivan velliksi ja toiset on suht ok. Vallitseva keli sitten katsotaan vilkaisemalla ulos ja muistelemalla edellisten päivien sateita.

Hankalin noista on lanaus jota ei nykymuotoisella OSM:llä oikein järkevästi saada taklattua. Sen kanssa sitten eletään ja toivotaan että ei usein käy niinkuin viime sunnuntain lenkilläni jossa valikoitui reittiin normaalista poiketen paljon hoidettuja sorateitä ja fiilis oli että jokaisella pääsin ajamaan ekana tuoreeltaan lanaajan perässä.