Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
Jos nyt vielä offtipiceillaan niin liimarungon keulaputken kohta jos on isoin ongelma niin mitäpä jos siinä olisi ulkopuolinen panta ylä- ja alasassa vaikka titaanista tehtynä ja kuumana paikalleen laitettuna eli olisi kiinnitykseltään ns. puristusliitoksella jolloin ei klappia ja olisi riittävä esijännitys. Tämä estäisi rungon halkeamisen keulakuormituksessa. Tuskin se halkeaminen alkaa siitä ala- tai yläputkesta.
Tuosta toki tulee lisää kulua mutta ei ne ruuvitkaan ilmaisia ole paikalleen pistää ja ne vaatii materiaalia rungon puoliskoissa. Panta ei vaadi juuri ylimääräistä eikä titaani paina paljoa.
Tuota pantaratkaisua sattumoisin itsekin osuin miettimään kun yhdessä kuvassa oli emäputki liitoksestaan haljennut. Mutta vain emäputken alapäähän itse sitä mietin.. Lämpösovitekin tietty varmaan on mahdollinen, mutta tuommoisissa paikassa liimauskin luultavasti toimisi hyvin kun tehtävänä on vain holkin lukitseminen paikoilleen.
Titaani varmaan on hyvin lujaa, mutta harvoin nuo hitsattavasta alumiinistakaan tehdyt emäputket ratkeilee, vaikka hitsauskelpoiset seokset eivät lujuudeltaan ole parhaita. Luulisin että vaikka tällainen ratkaisu olisikin toimiva, on se ulkonäöltään ehkä hiukan huono. Emäputken alapää olisi vähän niinkuin kellohame, eli halkaisija kasvaisi, ihan hatusta vetäen 8-10mm.
Pulttiliitokseen verrattuna lujuus olisi luullakseni parempi. Hinta ei ainakaan kalliimpi. Painoa voisi tulla hiukkasen lisää. Mutta estetiikka vähän ehkä kärsisi kun on erillinen holkki näkyvillä.
Jos olisin Mr Pole niin keskustelisin insinöörin kanssa tästä vaihtoehdosta.

Muuten, kiitokset kaikille kommenteista Evolinkkiin liittyen. 158 BP Air tuli tilattua. Enhän minä sitä läheskään täysin pysty ajoissani hyödyntämään, mutta varmaan hauska ajaa ja selviää tällaisen hyvin uutta edustavan geon vaikutus. Ja tämä kyllä kiinnostaa.