ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 427 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 327 377 417 425 426 427 428 429 437 477 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.781 - 12.810 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12781
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Se vaan, että jos tuollaisessa sattuu jotain, niin heikoillahan siinä se päin ajava on. Vaikka jalankulkija perseilisi mitä.
    Tehdessäni oman tempaukseni, olin Max. 12v, niin siitä tuskin kummoisia seurauksia olisi tullut, kun täysi-ikäiset yrittää pakottaa kakaran ajoradalle ja tämä ei menekkään.

    Mutta nykyään on toisin. Kuten kirjoitin, saattaisin väistää. Mutta onneksi kaikki ei väistä, muuten ne ei oppis ollenkaan.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  2. #12782
    K.Kuronen Guest
    Saa ajaa kaikkiin suuntiin:


  3. #12783
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Minullekin on kerran keskenkasvuiset yrittäneet aukoa päätään. Olivat vaan nekin sen verran vellipöksyjä että kun lopulta kysyin että onko tässä nyt jotain ongelmaa vai mikä tämä juttu on niin ei sitten ollutkaan yhtään mitään ongelmaa. Vissiin se on vaan jotain typerää testaamista että miten pitkälle voi perseillä eikä ne tunnu uskovan ennen kuin laittaa hommalle stopin.

    Mutta nuo hevletin valottomat ei stna. Noin puolen tunnin kaupungin läpiajo-otannalla valottomia on luvattoman paljon. Menee kuppi nurin niitä väistellessä. Pannis Desterstein uhkailee kerran vuoteen sakottamisella, mutta kun mikään ei muutu niin ei taida reinikaisia lopulta kiinnostaa.

  4. #12784
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    ^Ei muutu, ennen kuin poliisi alkaa oikeasti tekemään asialle jotain.

  5. #12785
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Mutta nuo hevletin valottomat ei stna. Noin puolen tunnin kaupungin läpiajo-otannalla valottomia on luvattoman paljon. Menee kuppi nurin niitä väistellessä.
    Mä oon jo ajatellu kokeilla ajaa päin. Josko ne vetäis puskaan. Voi sitten päivitellä etten nähnyt sua kun liikuit ilman valoja.
    Tänä aamuna taas yhdelle huutelin että valot pyörään.

    Toki valoja on kiitettävästi ainakin Jyväskylässä ollut nyt pyörissä, valottomia aika vähän.

  6. #12786
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.398
    Eilen klo 17 - 17,30 väli Tikkurila Länsimäki n 6 km.
    9 pyöräilijää, 1 ilman valoja, 8 valot edessä ja takana, ei liian kirkkaita tai himmeitä.
    Yllättävän hyvä tulos.

  7. #12787
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    ^Olisko niin, että säännölliset työmatkapyöräilijät ovat alkaneet käyttämään valoja. Jos, niin hieno juttu.

  8. #12788
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006

    Pienenä kun oppii valojen käytön...
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  9. #12789
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Meillä skidit (7v ja 5v) eivät halua ajaa ilman valoja, kun niiden kanssa on siistimpää!

  10. #12790
    Liittynyt
    12/2008
    Viestit
    405
    Mä muistan myös kakarana miten siistiä oli saada valo pyörään. Ne oli semmosia lamppuja, joihin sai joko vihreän tai punaisen kalvon liikutettua siihen linssin eteen.

    Ilokseni olen huomannut, että valoja käytetään nyt paremmin kuin edellisillä pimeillä, mutta edelleen näkyy päivittäin niitä, joilla ei oo kumpaakaan valoa ja ihan aikuiset ihmiset kyseessä. Ja monella on etu- tai takakorissa reppu, kassi tai laukku niin, että se peittää sen valon; paljoa hyödytä pitää valoa päällä, jos se ei näy mihinkään.

    Mutta näkyihän tuo jo ensimmäisenä pakkasaamunakin miten huolettomasti autoilla lähetään liikkeelle: yhessäkin autossakin oli kaikki lasit jäässä, pl. tuulilasi, jossa oli kämmenen kokoinen sula läntti.

  11. #12791
    Pitäisi melkein antaa kukkapuska sille opettajalla, joka ohjeisti alakouluikäisiä jonoon jalkakäytävän oikeaan reunaan. Jospa näistä ei kehittyisi sitä lössiä joka valtaa tien koko leveydeltä? Nykyään täytyy varmaan pysähtyä väylän oikeaan reunaan köhimään, räkimään ja haukkomaan henkeään - kyllä se vastaantuleva tilaa antaa..? Vielä kun saisi valottomille jonkin tuikun, kyllä täälläkin niitä viuhahtaa ohi vauhdiilla. Potkulaudalla tulevan sentään kuulee. niissä näkyy luxusmalleissa olevan pari pikku lediä. Toinen ääripää lie sitten ne otsalampulla ja tankovalolla aseistautuneet *oikeat pyöräilijät*.. Kyllä näkyy!

  12. #12792
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    357
    Eilen kävelin tunnin lenkin illansuussa, pääosin kelviä, välissä reilu kilsan pätkä "kylätietä". Kaikki näkemäni fillarit oli eri valoratkaisulla; ekana vastaan nuori aikuinen mies maastopyörällä, valot oli vähintäänkin kunnolliset. Seuraavana nuori nainen hybridillä, edessä ei valoa mutta takavalo sentään oli. Sitten (mailasta päätellen säbätreeneistä tuleva) mies, jolla edessä himmeä, vilkkuva punainen valo! Viimeisenä tietty kouluikäinen poika ilman mitään valoja pyörässä. No, reitti oli toki valaistu ettei tuossa vaaratilanteita syntynyt siltä osin.

  13. #12793
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    Laitetaanpas tämä tänne:

    Jalankulkija ei ole pujottelukeppi

    Oman kokemukseni perusteella pyöräilijät osoittavat eniten piittaamattomuutta liikennesäännöistä.


    https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006705699.html

    Kannattaa lukea myös kommentit.

  14. #12794
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    ^ Tuo oikeastaan vaan puhuu sen puolesta, että pyöräliikenne pitäisi mahdollisuuksien mukaan eriyttää omille tien osilleen / kaistoilleen. Pitäisi saada periaatepäätös, ettei esim. kantakaupungeissa uusia väyliä enää rakennettaisi yhdistetyiksi vaan pyörille rakennettaisiin joko oma kaista tai pyörätie.

  15. #12795
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    ^Mitä hyötyä siitä on kun kävelijät kävelee missä niitä huvittaa, vaikka olisi mitä merkkejä, maalauksia, viivoja tai jopa eri väristä asfalttia.

  16. #12796
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    ^Luulen, että jos pyörätie siirretään sinne ajoradan puolelle, kuten vaikka Kalasatamassa, jalankulkijat eivät sinne eksy. Tämä ei tosin ole kaikkialla mahdollista. Mutta samaa mieltä, että ongelma johtuu osittain myös siitä, että jalankulkijat hortoilee miten sattuu. Mutta ei varmaan pyöräilijät juuri sen puhtoisempia ole.

  17. #12797
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    ^ Eipä taida olla mikään liikenteen osapuoli erityisen puhtoinen. Liikennessäännöt koetaan lähinnä ohjeellisina. Paikoin, esim. Meri-Rastilassa ei enää edes ohjeellisina. Eikä kiinnosta ketään.

  18. #12798
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^^ Kalasatamassa ei kovin suurta johdonmukaisuutta pyöräteiden sijainnissa ole; välillä ollaan ajoradalla samassa tasossa yksisuuntaisena valkoinen viiva erottajana (Koksikatu), hetken päästä vierekkäin jalankulkutason kanssa kaksisuuntaisena (Parrulaituri), sitten koko pyörätie yhtäkkiä häviää (Isoisän sillan kohdalla) ja mennään ajoradalle ilman mitään erottelua (Capellan Puistotie, jossa jalankulkijoille varattu tosi leveä alue rannassa).
    Lisänä on sitten se oikeaoppinen oma kaista eri korkeudella ajoväylästä ja jalankulusta yksisuuntaisena (Hermannin rantatie).

  19. #12799
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Eilen kyllä jalankulkija käveli ihan siinä kadullakin, taisi tosin olla ylittämässä sitä, siirtyi lähelle sitä reunaa mistä oli tulossa kun katsoi sivulle ja näki minun tulevan. Suojateitä ei ollut ihan lähellä.

    Olen jo tottunut niihin kävelijöihin, ne pitää sitten ohittaa sieltä missä tilaa sattuu olemaan ja mahdollisimman kaukaa, kun ne myös tekee niitä yllättäviä sivuttaisliikkeitä. Kelloakin tulee soiteltua.

    Ogeliin tuli Mäkitorpantielle ja Siltvoudintielle yksisuuntaiset pyöräitiet. Joka ikinen kerta kun olen ajanut niitä katuja niin vastaan tulee "väärään" suuntaan polkija.

    Munkkiniemessä eräänä päivänä entisen Koneen talon lähistöllä oli kolari jalankulkijan kanssa hyvin lähellä. Huppupäinen nainen hyökkäsi yhtäkkiä eteeni, sain väistettyä ja huudettua älä tule alle. Katsoin taakseni, niin hän vaan näytti käsillään että oli sinne menossa. Kannattaisi katso sivulleen ennenkuin tekee nopeita sivuttaisliikkeitä tuli tokaistua hänelle.

  20. #12800
    On muuten pikkusen typerän näköistä ja oloista touhua lasketella Tampereella pimeässä Pispalan valtatietä Epilän suuntaan kevyen liikenteen väylää (alas mentäessä tien vasemmassa reunassa) ja tehdä se vielä tummissa vaatteissa, valottomalla pyörällä, josta polkimia lukuunottamatta puuttuvat kaikki muut heijastimet.

    Se on aika laiha lohtu, että lain mukainen varustus eli kolme punaista lediä taaksepäin ja 4 valkoista eteenpäin on sijoitettu kypärään. Se, että kypärä keikkuu n. 180 cm kuljettajan päässä osoittaen milloin mihinkin suuntaan ja ajaja vielä korkearunkoisen pyörän päällä, ei tee kuskista pelkästää typerää, vaan parin päivän jälkeen jopa vainajan. Ei ole mitään mahdollisuuksia sivukaduilta tulijoilla tai sinne valtatieltä kääntyvilä havaita pyöräilijää ajoissa, tuo on iltapäivän ruuhkissa autoilijoille muutenkin vaikeaa...

  21. #12801
    Jos on vaikeaa havaita eteen ja taakspäin valaisevaa henkilöä, ei varmaankaan ole asiaa auton rattiin.

  22. #12802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    Jos on vaikeaa havaita eteen ja taakspäin valaisevaa henkilöä, ei varmaankaan ole asiaa auton rattiin.
    Voi kumpa se henkilö olisikin valaistu, mutta 4 pientä ja heikkotehoista ledituikkua kypärän lipan päällä yli 1,5 m korkeudessa, 30 km/h vauhdilla ei ole mitenkään riittävä turvavarustus pimeässä. Samaan tai vastakkaiseen suuntaan kulkiessa sellaisen toki havaitsee kohtuudella, eikä autoilija käänny epähuomiossa eteen...

    Kauhulla katselin kun sivukadulta oli tulossa auto, johon nähden polkupyöräilijä saapui mäkeä alas auton keulaan nähden oikealta, joten autoilijalla ei ole juuri mitään mahdollisuuksia havaita tuollaista pyöräilijää, näkyvyys kuskin paikalta ylämäkeen oikealle on risteyksessä varsin rajoittunut, vielä kun samaan aikaan ruuhkassa on kytättävä myös muita liikkujia, suojatien ylittäjiä, kääntyilijöitä ja vielä yritettävä löytää se pieni rako muiden kotiin kiiruhtajien joukosta, johon mahtuisi sivukadulta liittymään.

    Toki tuollainen pilipalivalaistus kypärässä on mukava lisä, mutta ei se riitä pyörän ainoaksi valaistukseksi, oli se sitten miten tahansa lain mukaan riittävä.

  23. #12803
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Kyllä meidän on helppo (helppo ja helppo) arvostella tavan autoilijoita, mutta kyllä tuolla pimeässä ja sateessa pyöräilijän havaitseminen on hankalaa vaikka pelkästään siihen keskittyisi. Tänään oli tilanne, jossa rekisteröin pyöräilijänä pyöräilijän hyvissä ajoin ja seurasin sivusilmällä hänen ajoaan ympyrää reunustavalla kelvillä. Siksi osasin odottaa hänen risteävän kanssani, mutta täytyy sanoa, että jos en olisi tuota ennakkohuomaamistani ja seuraamista tehnyt olisi hän tullut aivan puskista eteeni eikä jälki olisi ollut mukavaa katseltavaa. Sopivasti sivusta katsottuna pyöräilijää ei näe vaikka etu- ja takavalokin näyttäisivät sivulle sen mitä sellaiset pystyvät näyttämään.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  24. #12804
    Tiedottamisen vaikeudesta tietöihin liittyen - mikä on riittävä ja oikea tapa asioista tiedottamiseen, kun katkaistaan pyörätie / kevyen liikenteen väylä...

    Tampereella asia toimisi niin, että ensin tehdään jonkin asteinen suunnitelma ja sitten haetaan Lupapiste.fi-palvelussa katulupa.
    Sen jälkeen periaatteessa tieto on julkista. Periaatteessa.
    Ajoittain järjestelmien toimiessa katuluvat olisivat jopa nähtävissä. https://www.tampere.fi/liikenne-ja-k...katuluvat.html
    ... mutta nytkin siellä on vissiin koko vuoden komeillut teksti "HUOM! Linkki poistettu toistaiseksi, koska järjestelmän vaihtumisen vuoksi katuluvat eivät päivity tällä hetkellä kartalle."
    Näin ollen tieto ei tule nähtäville, vaikka se tieto on olemassa ja jossain tavoittamattomissa yleensä useita viikkoja ennen varsinaista kadun katkaisua. Siitä ei siis ehdi muodostua journalistisesti kiinnostavaa sisältöä, jota joku toimittaja voisi poimia ja näyttävällä grafiikalla kuvitettuna saisi siitä mielenkiintoista, ajantasaista ja paikallista täytettä lehden sivuille.

    Ajatellaan asiaa pienen taloyhtiön näkökulmasta, jonka hankkeesta aiheutuen tehdään kaukolämpökaivantoa keskustassa katualueella. Yhtiö on velvoitteet hoitanut, hakenut luvat ja kaivanto on asianmukaisesti aidattu.
    Kun ei ole käytettävissä mainostoimistoa, niin mikään oikea tiedottamisen keino ei toimi. Paikallista suurta Sanoma-konsernin lehteä Aamulehti ei tällainen asia hetkauta. Myöskään "pieni paikallinen" Mediatalo Keskisuomalaisen Tamperelainen -lehden kiinnostus näin pienestä asiasta ei ole kovin suuri. Kaupunki ei tietoa jaa, ei twiittaa sitä yleisillä kanavillaan.

    Taloyhtiön on tällaisesta mahdotonta tiedottaa siis toimivasti mitenkään, vaan yhtenä aamuna valtakunnalliselle pyöräilyn pääreitille vaan sitten ilmestyy valkoiset muoviaidat, joissa opastetaan kävelijöitä kiertämään suuntaan tai toiseen. No eipä keskiverto pienellä urakoitsijalla ole edes pyörätien merkkejä, hyvä kun ovat jotain heijastavia merkkejä saaneet aitoihin ruuvattua...

    Harmittaahan se kuin pientä oravaa, kun koko päivä on pilalla sen takia että joutuu korttelin kiertämään ja reitille ilmestyy vielä yhdet liikennevalotkin lisää. Vielä enemmän se sitten harmittaa kotimatkalla, kun unohtaa että se pyörätie on edelleen pätkän matkaa poikki, eikä hoksannut kääntyä kiertotiereitille, vaan joutui katkaistun osuuden kohdalla siirtymään kevarilta ajoradalle vilkkaan iltapäiväliikenteen sekaan. Tässä tapauksessa siis ei ole katkaistu kevaria koko korttelin matkalta, vain yhden rakennuksen osuudelta, eli pyörätie päättyy umpikujana kadun ylittävään suojatiehen, jonka toisella puolen katua ei olekaan pyörätietä tarjolla.

    Keskustassa ei myöskään oikeasti toimivasti voi lähteä kylvämään mitään kylttejä tai aidanpätkiä korttelin toiseen laitaan, ne vaan eivät sinne a) mahdu, eivätkä b) säily tai pysy pystyssä, niin että niistä olisi mitään hyötyä pyöräilijän näkökulmasta.

  25. #12805
    Autoilijana noita ninjoja tullut väisteltyä menestyksekkäästi liki 40 vuotta, toivottavasti edelleen. Itsellä stzvo valo eteen ja taaksekin riittävästi. Ei häikäise, mutta näkee ja näkyy, jos autoilija haluaa nähdä.

  26. #12806
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    Jos on vaikeaa havaita eteen ja taakspäin valaisevaa henkilöä, ei varmaankaan ole asiaa auton rattiin.
    Valaisevia henkilöitä on vaikea havaita edes pimeässä etenkin jos valaisee vain eteen ja taaksepäin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  27. #12807
    tempokisu Guest
    höh, ajan kelvin oikeaa reunaa kuten pitääkin, kaveri tulee vastaan samalla puolella eli vasenta reunaansa ajaen, mä sanon että hei, oikeeta reunaa ja väistän pientareelle.
    Kaveri huutaa että "kato eteesi" ?? no niinhän mä katoinkin, muuten olisi tullu kolari. Olin ihan vähällä että käännyn ja ohitan ja kiilaan, että katopa eteesi..
    ...en sitten kääntyny. Mieli teki vielä vähänkin päästä..

    Perhana, muuten kiva ajella mutta meni lenkki ihan piloille mokoman takia #

  28. #12808
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Helsingin ulkoilutiellä joutuu jatkuvasti varautumaan siihen että vastaan tullaan vasenta puolta. Mitä huonompi näkyvyys mutkassa tai risteyksessä on, sitä todennäköisempi on kohtaaminen vasenta puolta käyttävän ulkoilijan, koirankävelyttäjän, juoksijan, väärälle puolelle leikanneen tai ajautuneen tai väärässä paikassa ohittamaan lähteneen pyöräilijän kanssa.

    Fillaristina pitää tietysti jo senkin takia että etenee muita samaan suuntaan kulkevia nopeammin ajaa siihen malliin että pystyy joko väistämään tai tarpeen vaatiessa pysähtymään, mutta aikuisten ihmisten ajattelemattomuus ja suoranainen typeryys on joskus täysin käsittämätöntä.

    Näitä kohtaamistilanteita ei helpota sekään että on täysi arvoitus miten vastaantulija reagoi kun hän suureksi yllätyksekseen huomaa että liikkeellä on muitakin ihmisiä sen verran ettei kohtaamisilta voi välttyä. Useimmiten tapahtuu kuitenkin jonkinlainen siirtymä oikealle eli käytännössä keskelle tietä, joskus jarrutus ja jalkautuminenkin ja joskus harvoin väistöliike pientareen tai metsän puolelle.

    Joskus vastaantulijan ilmeessä on näkevinään pientä paniikkia, joskus pahoitteluntapaistakin, mutta ei ole mitenkään harvinaista että saa nähdäkseen sellaisen hieman vihaisenoloisen mulkaisun, ikään kuin olisi oikealla ajaneen vika että tämmöinen tilanne pääsi syntymään...

  29. #12809
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    HUseimmiten tapahtuu kuitenkin jonkinlainen siirtymä oikealle eli käytännössä keskelle tietä, joskus jarrutus ja jalkautuminenkin ja joskus harvoin väistöliike pientareen tai metsän puolelle.
    Tuo jalkautuminen on tuttua kun sähköläskillä kohtaa mummelin. Vaikka tie on keskuspuiston hiekkatien levyinen niin silti jalkautuminen tuntuu heistä varmaan turvallisemmalta.

    Jalkaisin liikkuvat mummelit tavaavat kirosanoja kohdatessan. Joskus pysähtyvät ja askeltavat takaperin kohti ojaa. En tiedä pelkäävätkö leveitä renkaita vai mitä?

  30. #12810
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Joskus vastaantulijan ilmeessä on näkevinään pientä paniikkia, joskus pahoitteluntapaistakin, mutta ei ole mitenkään harvinaista että saa nähdäkseen sellaisen hieman vihaisenoloisen mulkaisun, ikään kuin olisi oikealla ajaneen vika että tämmöinen tilanne pääsi syntymään...
    Itse kohtaan näitä vihaisia mulkaisuita pääasiassa vasenta laitaa ajavilta iäkkäämmiltä naisilta. Tämä ei ole ennakkoluuloisuuta, seksismiä, shovinismia tms., vaan väitän sen olevan objektiivinen havainto.

    Joskus olen erehtynyt lausumaan näissä kohtaamistilanteissa normaalilla puheäänellä "oikeanpuolenen liikenne, kiitos". Siitä on poikkeuksetta seurannut kovääninen, ja mitä ilmeisimmin vihainen (ellei peräti raivostunut) huuto, jonka sisällöstä on ollut mahdotonta saada selvää. (Ymmärrän kyllä, että ei tietenkään pitäisi opettaa muita liikentessä, se on epäkohteliasta ja mitä ilmeisimmin hyödytöntäkin.)

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •