GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 5 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 864

Aihe: Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

  1. #121
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    106
    No niin, vika ilmeisesti selvinnyt. Ääni tulikin freehubista, mistä oli laakerin ulkokuori haljennut pituussuuntassa. Moottorin laakerissa rattaan puolella oli toki jonkunlainen välys, mutta kuuluu vissiin asiaan. Toi välyksen suuruus oli minun arvio, kaverin lähettämästä videosta, eli saattoi olla vähemmän, mitä tuossa edellisessä viestissä arvioin.

  2. #122
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    E010, E020, reboot, E010, E020, reboot, E010, E020, reboot, E010, E020, reboot, E010, E020.

    Lähtiessä oireili jo sen verran että kun painoin napista päälle niin näytti Shimanon logot ja sammui. "Painoin ehkä huonosti", ja painoin uudestaan niin jäi ainakin päälle.

    Tätä tapahtui koko lenkin aikana. Pahimmillaan joku 10+ minuuttia ylästön pimeydessä, onneksi oli kattovalo omalla akulla. Ajoinhan tällä uudella moottorilla ilman ongelmia jo elo-, syys- ja lokakuun.

    Tosi kiva jos olet jossain kaukana kotoa, ketään ei ole kotona hakemassa, olet aika kevein varustein tuolla ja alkaa tuntua kylmältä. Normi tunnin lenkki 1 h 25 min, niin jonkun verran on tullut painettua tuota akun nappia tuolla metsässä.

    No, kunhan pääsee jollekin kelville niin voi ruveta polkemaan kotiin mutta ei tuo kyllä mitään herkkua ole maastopaineilla. Mitä jos on jossain poronpolun kääntöpisteessä, jokainen vähänkään pieni vastamäki niin menee tunkkaamiseksi.

  3. #123
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    E010, E020, reboot, E010, E020, reboot, E010, E020, reboot, E010, E020, reboot, E010, E020.

    Lähtiessä oireili jo sen verran että kun painoin napista päälle niin näytti Shimanon logot ja sammui. "Painoin ehkä huonosti", ja painoin uudestaan niin jäi ainakin päälle.

    Tätä tapahtui koko lenkin aikana. Pahimmillaan joku 10+ minuuttia ylästön pimeydessä, onneksi oli kattovalo omalla akulla. Ajoinhan tällä uudella moottorilla ilman ongelmia jo elo-, syys- ja lokakuun.

    Tosi kiva jos olet jossain kaukana kotoa, ketään ei ole kotona hakemassa, olet aika kevein varustein tuolla ja alkaa tuntua kylmältä. Normi tunnin lenkki 1 h 25 min, niin jonkun verran on tullut painettua tuota akun nappia tuolla metsässä.

    No, kunhan pääsee jollekin kelville niin voi ruveta polkemaan kotiin mutta ei tuo kyllä mitään herkkua ole maastopaineilla. Mitä jos on jossain poronpolun kääntöpisteessä, jokainen vähänkään pieni vastamäki niin menee tunkkaamiseksi.
    No on kyllä ihmeellisen huono tuuri ollut myllyjen kanssa. Tämä oli moottori numero..?

  4. #124
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Tämän ehkä jo nähnytkin, mutta akun kiinnitys ja kontaktit?
    https://bicycles.stackexchange.com/q...y-fix-possible

    Samaa kyllä itsekin pohtinut, että mitä jos jossain keskellä pimeää metsää. Talutushommiksi menee sähköjen hävittyä syystä tai toisesta joka tapauksessa, niin sen takia kännykän akku täyteen kotona ja sille virtapankki kaveriksi. Ja samasta virtapankista saa sitten otsalampullekin lisävirtaa.

    Nyttemmin myös mukana pieni ensiapulaukku, jossa tärkeimmät mikäli sattuu itseään kolhimaan tai jos joutuu tilanteeseen, kun jotain toista täytyy autella ensiavun merkeissä.

    Offtopikkia, mut tavallaan voisi ajatella vikojen seurausten jälkihoidoksi noita edellä mainittuja.

  5. #125
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Telakka on tosi kireällä, ehkä jopa vähän liiankin kireällä. Kontaktit ovat puhtaita, ja niissä on juuri tuota dielectric grease'a (eli silikonirasvaa). Rasva sinänsä ei tietenkään estä sitä etteikö niissä kontakteissa voi olla kosteutta. Latasin akun nyt irrallaan ja annan paikkojen kuivuta vähän.

    Ensiapupakkaus on muuten hyvä idea.

  6. #126
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Taisin löytää syyn. Pyörä on Tunturi E-Max eli sähköläski. Tunturi on suunnitellut rungon niin, että kaikki mikä etupyörästä lentää (sitä on paljon ilmassa näin syksyisin läskipyörällä) tulee kauhotuksi moottorin liittimen päälle joka on siis "vesitiivis" (veneillessä oppii sen että vesitiiviin määritelmä on se, että vesi ei pääse siitä ulos). Kun avasin liittimen huomasin että siinä on tippa vettä, ja kuraakin näytti olevan liittimen sisällä.

    Pienikin tippa vettä tekee shimanosta mykän, se lakkaa kokonaan toimimasta ja näyttöön ilmestyy E020. Minulle tuli E010 ja E020 vuorotellen koko ajan. Tänään kuivatuksen jälkeen kun yritin käynnistää niin se sammui heti logon jälkeen toistuvasti. Sitten kun kerran jäi päälle tuli E020 kymmenen sekunnin päästä, ja sammui.

    Avasin liittimen, puhalsin bräkleenillä ja paineilmalla. Teippasin sitten kuvassa näkyvän scoopin umpeen, toivotaan että pysyisi paremmin käynnissä nyt. Huomenna tarkoitus käydä poronpolku katsomassa, toivotaan että siitä ei tule megalomaanista tunkkaamista.

    Jos Tunturin väki lukee tätä, niin tuota kohtaa kannattaisi kyllä suunnitella niin, että se oikeasti suojaa sitä moottoria. Alunperin tuo oli vielä pahempi kun tuossa on todella iso aukko joka suorastaan huutaa mutaa ja vettä omnomnom.

    Kuva miltä tuo aukko näyttää pyörässä;

    Kuvassa oikealla näkyy muovisuojan kauha, ei todellakaan mikään hyvä konstruktio tuo.


  7. #127
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.688
    No hyvä että selvisi.

  8. #128
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Koko 32 km poronpolku ongelmitta. Taisin löytää syyn.

  9. #129
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    75
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Koko 32 km poronpolku ongelmitta. Taisin löytää syyn.
    Se on joskus pienestä kiinni. Hyvä tietää että tällainen ”ominaisuus” shimanon motista löytyy, vastaisen varalle.

  10. #130
    Onkohan kellään kokemusta tämmöisestä:


    Mulla on Bakfiets laatikkopyörä (https://www.bakfiets.com/elektrische-bakfiets/cargotrike-cruiser-wide-steps) jossa on Shimanon Steps +di2 ja sähköinen vaihteidenvaihtaja. Nyt vajaan viidentuhannen kilometrin jälkeen on alkanut käymään sellaista että kesken ajon (tai heti kun laittaa virrat päälle) näytöstä katoaa vaihteiden ilmaisin, ja tilalle tulee vain viiva (saman viivan saa aikaiseksi kun nykäisee vaihteisiin menevän piuhan irti).




    Tuon tapahtuessa sillä hetkellä päällä ollut vaihde säilyy päällä, mutta jos vaihdetta yrittää vaihtaa niin vastaavaa nappia painaessa kuuluu vain piip. Vaihteet palautuu välillä ajaessa, ja välillä olen ollut havaitsevani että esim. jos nostan pyörän takaosan ilmaan ja pudotan, vaihteet palautuu, joka minusta viittaa johonkin kosketushäiriöön joka siellä vaihteidenvaihtajan tienoilla tai moottorissa. Lähiaikoina on käynyt myös sitä että vaihteita vaihtaessa ruudun perusteella vaihde vaihtuu mutta todellisuudessa ei, tai joskus vaihteet hyppäävät alaspäin itsestään.


    Käytin pyörää jo huollossa jokin aikaa sitten, mutta silloin tätä tapahtui niin harvoin että eivät pystyneet toistamaan ongelmaa (nykyään tapahtuu päivittäin). Shimanon diagnostiikkaohjelma ei ilmeisesti näyttänyt mitään, joten eivät pystyneet asialle mitään tekemään (yhden piuhan vaihtoivat varmuuden vuoksi). Onkohan tässä muuta tehtävissä kuin tuon vaihteidenvaihtajan ja/tai moottorin vaihto?

  11. #131
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.688
    ^Pikahuoltona käyttäisin kaikki piuhat irti ja varmistaisin, että liitin on pohjassa. Ja onhan siellä vaihtajan liittimen päällä se kumisuojus estämässä kosteuden pääsyä liittimeen?

  12. #132
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Jatketaan vaikka täältä. Kasitonnisen Shimanon motti ulkona pakkasessa (> -10 astetta) päivän, niin polkimet pyörii tyhjää eteenpäin ennenkuin systeemit lämpenee. Tämä tapahtuu sen jälkeen kun ensin polkusimia erehtyy pyörittämään hetkenkin takaperin. Onko muilla havaintoja?

  13. #133
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    439
    Ei ole itselle sattunut mutta parista tapauksesta lukenut jostain. Olen tuollaisen moottorin pari kertaa avannut ja ainoat syyt mikä tuon voisi aiheuttaa omasta mielestä on alunperin huono rasvaus tai vielä pahempi, kosteus. Tosin avaamassani moottorissa oli jotain 7000km kun ensikertaa avattiin ja kosteudesta ei ollut tietoakaan, ja voiteluaineetkin oli tuota toimintaa hoitavassa yksisuuntalaakerissa kunnossa.

  14. #134
    Liittynyt
    12/2003
    Paikkakunta
    Hevonkuusi
    Viestit
    135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Jatketaan vaikka täältä. Kasitonnisen Shimanon motti ulkona pakkasessa (> -10 astetta) päivän, niin polkimet pyörii tyhjää eteenpäin ennenkuin systeemit lämpenee. Tämä tapahtuu sen jälkeen kun ensin polkusimia erehtyy pyörittämään hetkenkin takaperin. Onko muilla havaintoja?
    Ei ole minulla ollut koskaan tätä vaivaa, mutta tuttuni E8000:ssa oli sellainen vika, että -10 ja kylmemmässä kammet välillä pyörähtivät tyhjää ennen kuin moottorin vapaaratas (vai mikä se nyt siellä onkaan...) otti kiinni. Tämä moottori meni takuuvaihtoon ja uudessa ei ole ollut kyseistä vikaa.

  15. #135
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    ^Ongelman kanssa pärjää kyllä kun sen tiedostaa. Kovilla pakkasilla vien pyörän sisälle työpäiväksi. Ei maksa vaivaa alkaa aukomaan mottia ja selvittelemään syytä.

  16. #136
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Jatketaan vaikka täältä. Kasitonnisen Shimanon motti ulkona pakkasessa (> -10 astetta) päivän, niin polkimet pyörii tyhjää eteenpäin ennenkuin systeemit lämpenee. Tämä tapahtuu sen jälkeen kun ensin polkusimia erehtyy pyörittämään hetkenkin takaperin. Onko muilla havaintoja?
    Voisiko olla vain sellaisesta kiinni, että moottorin sisällä ne rasvat jähmettyvät riittävän alhaisessa lämpötilassa riittävän pitkään seistessään liiaksi. Muistelen, että jollain napavaihteella oli tapana kylmässä myös takkuilla ja jumittaa tietty vaihde päälle.

  17. #137
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    ^Todennäköisesti jotain tällaista.

  18. #138
    Terve, Sähköfattiin ei saa virtoja päälle yli -10 asteen pakkasella. Shimano e8000 moottori, mutta syy jonka olen jo selvittänyt on yksinomaan Shimanon oma satellite switch (EW-SW-100). Sisätiloissa/kädessä virtanappulaa lämmittäessä lähtee "käyntiin" normaalisti. Virrat myös pysyvät päällä kovemmassakin pakkasessa tuntikausia kunhan pyörä on otettu lämpimästä, mutta käynnistyminen ei vaan toimi yli -10 asteen. Vihreä valo vain välähtää. Oletteko laittaneet takuuseen vai toimiiko teidän switchit? Shimanon manuaalissa on myös määritelty operational temperatureksi -10 astetta, eli mahtaako silläkään korjaantua jos kaikissa on sama "ominaisuus".

  19. #139
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Tuosta oli juttua täällä vuoden vaihteessa. Jotkut ovat ottaneet kytkimen irti rungosta ja lämmitäneet sitä hetken esim. käsissään. Sitten toimii. Ei kokemusta itsellä. Sähköt käyntiin akusta ja aina lähtee.

  20. #140
    Liittynyt
    04/2000
    Viestit
    294
    Spectralin akku (BT-E8010) lopetti yhteistyön pyörän seisottua pari kuukautta. Akku oli ladattu täyteen ennen seisontaa, mutta virrat ei menneet nyt päälle. Laitoin akun lataukseen, jolloin näytti olevan melkein täysi, viimeistä palkkia vilkutti. Latailin hetken aikaa, ja kokeilin käynnistää, ei reagoi mitenkään. Uusi yritys hetken päästä tuotti tulosta, mutta varaus meni melkeinpä heti (1 km) nollille ja virrat pois. Tämän jälkeen latauskaan ei näytä onnistuvaan, laturissa (E-6002) vilkkuu oranssi valo, ja akussa palaa toinen palkki, ensimmäisen vilkkuessa - kummatkin indikoi ilmeisesti jonkinlaista latausvirhettä. Onko vastaavia kokemuksia ja joitain ratkaisuehdotuksia? Pyörä on hädin tuskin sisäänajettu, 450km, ja akku on aina ladattu käytön jälkeen.

  21. #141
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    ^takuuseen vaan, akun pitää kestää näissäkin sen mikä on myyntipuheissa luvattu ja muutenkin teknisesti odotettavissa.
    ebike-harrastelija muokkasi tätä : 14.02.2021 at 14.31

  22. #142
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Tänään puuhun törmätessä lohkesi ja hajosi tuo e7000 näytön kiinnike. Saakohan pelkästään tuota kiinnikeosaa varaosana mistään? En löytänyt Shimanon sivuilta listaa varaosistakaan...

  23. #143
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Tänään puuhun törmätessä lohkesi ja hajosi tuo e7000 näytön kiinnike. Saakohan pelkästään tuota kiinnikeosaa varaosana mistään? En löytänyt Shimanon sivuilta listaa varaosistakaan...
    Potkaisin itse äsken saman osan rikki jalalla, e8000 tosin. Taitaa olla pakkasella vähän rapeampaa tuo muovi

    Si.shimano.comista löysin dokun josta löytyi tuotekoodi räjäytyskuvasta ja sen kanssa sitten Googleen ja Amazonista tilaten, kympin kappale+kulut päälle. No, eihän se osa silti, vaikka kovin oikealta näytti, ilman pientä dremelöintiä paikalleen sopinut, varmaan tilasin silti väärän tai sitten sain väärän.

    E7000 vastaava doku olisi tämä: https://si.shimano.com/api/publish/s...7000-4477A.pdf

    Ja tuon perusteella 31.8mm tankoon sopiva olisi osa Y79G01020, mutta omalla vastuulla..

    Huom: ota vanhasta osasta kaikki ruuvit ja mutterit talteen, niitä ei tule pelkän pannan mukana, ovat omalla koodilla kuten tuosta pdf:stä käy ilmi.

  24. #144
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Hienoa että joku löytää, kiitos tästä!

  25. #145
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Shimanon maahantuojalta sain vastauksen että ei löydy varaosana tuohon näyttöön ja ei löytynyt tähän e7000 Amazonistakaan. Pitänee siis viritellä kiinni nippusiteillä.

  26. #146
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Mun tunturi emaxissa tuo meni otb:ssä, tilasin ihan myyjälikkeeltä mutta vielä eivät ole tosin vastanneet että osan saisi noutaa. 35 mm ilmeisesti Y79G01030

  27. #147
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.688
    Tilasin e8000:een oman vaihtopannan (35mm -> 31.8mm) briteistä jostain kaupasta. Teoriassa noita luulisi jossain olevan kasapäin, kun sen näytön mukana tulee molemmat pannat.

  28. #148
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    https://www.ridewill.it/p/en/shimano...isplay/753392/

    Näyttää pitkälti samalta osalta, kun googlen kuvahausta osia vertailee.

  29. #149
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Näyttää pitkälti samalta osalta, kun googlen kuvahausta osia vertailee.
    ..ja näin päätyy ehkä dremelöimään osia.. Oli muutamasta millistä kiinni omassa osassa että sopi. Hyvä tuli, vaikka ei täydellinen

  30. #150
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    ^tuntuu menevän aika tiuhaan rikki, niin ellei joku ole jo tehnyt tuosta 3D mallia/tulostetta voisi olla hyvä sauma tehdä ja siinä samalla jopa tienata pari euroa?

    Ideaa kun hetken mietti lisää, niin tänne fillarifoorumille voisi alkaa keräämään noita eri muovihärpäkkeiden sun muiden osien 3D-malleja? Ja lisäksi paikkoja, missä voi teetättää ellei itsellä ole tulostinta.

    Esim. https://www.yeggi.com

Samanlaisia aiheita

  1. Yamaha moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 08.09.2025, 19.13
  2. Moottoreiden (Shimano, Bosch, Steps jne.) luotettavuus ja huollon tarve
    By Speedgoat in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 02.08.2023, 11.29
  3. Kokemukset www.motocard.com/en/
    By Odottakaa in forum Kaupat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 13.07.2019, 14.25
  4. Moottoreiden tehot?
    By Fat Boy in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 04.06.2018, 19.39

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •