GiantGarminElectrobikeMPMessut
Sivu 398 / 448 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 298 348 388 396 397 398 399 400 408 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.911 - 11.940 / 13415

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #11911
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.990
    Pakko myöntää että kypärävalon akku on sen kokoinen (6x1650) että se on tosiaan takin takataskussa. Itse lamppu on sitten sen kokoinen että sen painon huomaa kyllä.

    Otsalampussa (ledlenser H8R) on yksi 18650 pään takana, ja siinä on kyllä paino- ja valosuhde kunnossa sekä pää tasapainoissa.

    Tangossa sitten Lupine Sl F, kytkettyna sähköpyörän akkuun.

  2. #11912
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Miten voi olla niin vaikeaa suunnitella sellaista valoa, josta kaukosäätimestä saa toisella napilla tehoja lisää ja toisella tehoja vähemmäksi.
    Koska lamppujen suunnittelijat eivät ilmeisesti koskaan aja pimeässä? Tätä samaa olen pohtinut ja jos valaisimeksi kelpaa taskulamppu (huono valokuvio tosin), niin Fenix PD40R V2 pitää sisällään kiertokytkimen, joka on vastaava toiminnaltaan.


  3. #11913
    Itsellä aina valoissa erilliset akut. Kypärävalossa 4ah pikkuakku kestää hyvin parin tunnin ajot. Jos pidempään meinaa ajella, niin joko vara-akku mukaaan tai isompi akku reppuun. En vain itse pidä piuhasta joka menee kypärästä reppuun. Stongavalon akun pistää just sellaiseksi kuin haluaa, vaikka 20ah pullotelineeseen. Onneks näihin ulkoisiin akkuihin, vähän valmistajasta riippuen, on saatavilla usb ulostulo. Viimeksi eilen jouduin lenkillä laittamaan puhelimen lataukseen, tällä kertaa oli se vara-akku mukana.

  4. #11914
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.362

    Syksy tulee, valoa!

    Tankovalon akulle on minusta ollut hyvä tuommoinen Fuel Pod (https://alpkit.com/collections/bikep...ducts/fuel-pod ) tms niin ei tarvi säätää akun tarranauhojen kanssa ja ehkä se akku myös pysyy talvella vähän lämpimämpänä.
    Kätevyys kuitenkin ykkösenä tässä menetelmässä, Lupinen 6?Ah smartcore -akku menee hyvin tuohon.

  5. #11915
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.929
    Joo, no toimiihan tuollainen ulkoinen akku stongavalossakin jos on yksi pyörä. Useamman kanssa ei jaksa alkaa välppäilemään, vaan pitää olla kiinnikkeet valmiina joka fillarissa ja sitten vain vaihtaa lamppua. Mutta hyvä, että on joka lähtöön ja tarpeeseen vaihtoehtoja. Fenixin BC30:sessä on vielä se etu, että viidelläkympillä saa 40% lisää kapasiteettia (2x5000 mAh vs 2x3500 mAh) ja ne toiset akut kulkee helposti mukana.

  6. #11916
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ...
    Josta päästään kohtaan
    2. Miten voi olla niin vaikeaa suunnitella sellaista valoa, josta kaukosäätimestä saa toisella napilla tehoja lisää ja toisella tehoja vähemmäksi. Ei, ei niin voi tehdä. Ei voi. Ei. Voi. Sekä Lupinen, että Fenixin kakessa on kaksi nappia. Lupinessa toisella napilla säädellään yhtä asiaa ja toisella toista. Paperilla konfiguroitavuus näyttää hyvältä, mutta mitään mahdollisuutta ei ole ohjelmoida valoja niin, että olisi ne 3 tai 4 tai 5 tai ... haluamaansa tehovalintaa ja kahdella napilla niitä valittaisiin ylös tai alas. Ei. Aina pitää rullata ne kaikki valinnat läpi.*) Sama juttu Fenixillä. Kaksi nappia kakessa. Toisesta valitaan tehoalueet ja toinen on joku random boost, jota ei tarvitse koskaan. Miksi, oi miksi ei voi valita tehoalueita suoraan niistä napeista? Fenixissä lisäksi se kelaa ne tehoalueet alhaalta ylös. Eli jos on vaikka keskimmäinen tehoalue valittuna ja vastaan tulee jalankulkija tai auto, niin ensimmäiseksi pläjäytät täysillä päin pläsiä, ennen kuin saat valot pienemmälle. Siis kuka näitä suunnittelee? Joku kuunatsien keskitysleirin vartijako?
    Niin totta joka sana! BC30:lla vielä kaikeksi hyväksi liian nopea tilojen vaihto tulkitaan tuplanapautukseksi joka laittaa valon johonkin vilkkumoodiin. Miksi?

  7. #11917
    SL AF tuikussa iso nappi vaihtaa pitkille ja takas ja pienemmällä voi vaihtaa lyhkästen tehoa. Ei se paljoo sen helpompaa voi olla. Pitkä painallus pienemmästä napista kytkee huomiovalot päälle.

  8. #11918
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    345
    Sehän olisikin huono bisnes tehdä kerralla hyvä valaisin. Mites sitten myydä sitä seuraavaa mallia jossa on taas yksi epäkohta korjattu? GoPro on hyvä esimerkki kamerapuolella tällaisesta perseilystä. Aina kun kilpailijat toivat parempia malleja myyntiin niin tuplataan mainosbudjetti niin kyllä ne jaksaa odotella sen vuoden seuraavaa mallia jossa ehkä on jotain mitä kilpailijoillakin.

  9. #11919
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.929
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    SL AF tuikussa iso nappi vaihtaa pitkille ja takas ja pienemmällä voi vaihtaa lyhkästen tehoa. Ei se paljoo sen helpompaa voi olla. Pitkä painallus pienemmästä napista kytkee huomiovalot päälle.
    Tuossa valossa ei lyhyiden teholla ole niin suurta merkitystä, kun yläreuna on kunnolla leikattu, mutta ilmeisesti siinäkin on sama ongelma, eli tehot pitää rullailla läpi, jos haluaa vaihtaa "väärään" suuntaan.

  10. #11920
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.929
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Sehän olisikin huono bisnes tehdä kerralla hyvä valaisin. Mites sitten myydä sitä seuraavaa mallia jossa on taas yksi epäkohta korjattu? GoPro on hyvä esimerkki kamerapuolella tällaisesta perseilystä. Aina kun kilpailijat toivat parempia malleja myyntiin niin tuplataan mainosbudjetti niin kyllä ne jaksaa odotella sen vuoden seuraavaa mallia jossa ehkä on jotain mitä kilpailijoillakin.
    Joo, no GoPro teki vielä ysin kanssa "hauskan" tempun, kun mitkään vanhat lisäkilkkeet ei käy. Alkaen akuista ja latureista.

  11. #11921
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, no GoPro teki vielä ysin kanssa "hauskan" tempun, kun mitkään vanhat lisäkilkkeet ei käy. Alkaen akuista ja latureista.
    Ettei tulisi väärää tietoa tästä, niin kyllä entiset kiinnikkeet käy.
    Epäyhteensopiva akku on toki ikävä juttu, itselläkin on 6 kpl hero 5 - 7 akkuja..
    Akun vaihtamiseen on kyllä valmistajalla erittäin hyvä syy; kapasiteettia uudessa on aivan merkittävästi enemmän kuin vanhassa.

  12. #11922
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.929
    ^Joo, no tarkennetaan, että mitkään sähköiset. Ja ymmärrän perusteet tuon takana, mutta esimerkiksi akkujen osalta olisi halutessaan voitu tehdä niin, että vanhakin akku käy, mutta kapasiteetti ja käyttöaika pienempi. Vai muuttuiko tuossa akun jännitekin? Samoin mikrofoniadapteri ei enää käy ysiin.

    No, myin seiskan pois ja ostanen tilalle toisen kasin, enkä ysiä.

  13. #11923
    Liittynyt
    06/2020
    Viestit
    325
    Sitä tuli itsekin hommattua päivitystä valoihin. Aikaisemmin tangossa on ollut Lupine SL-X jonka valon totesin riittämättömäksi poluilla joissa kasvillisuus ja maastomuodot peittivät osan tankovalon näkyvyydestä. Samoin valokuvion häikäisemätöömyys tekee sen että valokuvio on leikattu ylhäältä. Tiellä pärjää hyvin eikä sokaise muita mutta maastossa homma on eri juttu.

    Samoin reitin ennakoiva havannointi vaatii melkein valon joka kääntyy kääntyy pään mukana. Tuohon ensiavuksi löytyi jo ennalta fenixin HL55 jossa valotehoa on jatkuvana 400 lumenia. Tälläyhdistelmällä tuli nyt ajettua pimeässä muutama satku mutta viimeisellä lenkillä tuli se viimeinen niitti että nyt tarvitaan päivitystä valoihin. Osa poluista on vaikea havainnoida näin syksyllä lehtien takia jo ihan päivänvalossakin. Huomasin että mitä heikommat valot niin sen enemmän nopeutta on laskettava.

    Itse pohdin valintaa oikeastaan magicshinen, lupinen ja lumoniten valikoimista. Lupinessa olisi viehättänyt siisti ja kompakti koko sekä maine laadukkaana valovalmistajana. Kuitekin valojen hinnat ovat suolaisia ja vakio akkukoot varsin pieniä. Näinollen +1500lumenin valolle olisi jäänyt liikaa hintaa riittävän akun kanssa. Toki joissain näissä olisi ollut kauko-ohjain valolle mutta todennäköisesti itsellä ei olisi ollut sille kovin paljoa käyttöä.

    Magicshine oli toinen vaihtoehto, siinä tehokkaimmissa malleissa on jo riittävä akku ja paloaikaa pienemmällä teholla tulee varmasti riittävästi. Jos tehokkaasta mallista (esim monteer) ajelee pääsääntöisesti alemmalla teholla niin lämpöjen kanssakaan tuskin tulisi ongelmia ja kesto itse valopäälle lienee pitkä alhaisten lämpöjen takia. Tässä miinusta tuli saatavuudesta (loppu esim xxl) ja siitä että valomoodit joutuu käymään aina läpi vilkkumisista lähtien. Paino myös korkeampi.

    Loppujen lopuksi tuli tilattua paikallisesta kivijalasta (Motokeidas) Lumonite Air2 jossa akunkesto on jo varsin hyvällä mallilla sekä valoteho todennäköisesti jo riittävä. (maks 2300 lumen). Samoin plussaa tulee keveydestä sekä tuosta että että laskee valotehoa ennen totaalihiipumistaan. Eikö myöskään mitään turhia vilkkumoodeja ole.

    Toivottavasti tuli hyvä tilattua hyvä valo....

  14. #11924
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.362
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, no toimiihan tuollainen ulkoinen akku stongavalossakin jos on yksi pyörä.
    Minulla on itse asiassa waka wanha Wilma siinä tangossa niin sen kuminauhakiinnityksen vaihtelu ei ole temppu eikä mikään. Tosin tuota vanhaa kiinnitystä ei ole 35mm tangolle joten lamppu istuu yhdessä pyörässä vähän toispuoleisesti ja sekin vielä että vanhaan Wilman runkoon ei saa uudempaa tukevampaa kiinnitystä koska kiinnityspiste erilainen.

  15. #11925
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tuossa valossa ei lyhyiden teholla ole niin suurta merkitystä, kun yläreuna on kunnolla leikattu, mutta ilmeisesti siinäkin on sama ongelma, eli tehot pitää rullailla läpi, jos haluaa vaihtaa "väärään" suuntaan.
    Ei tarvii, isommasta pitkät päälle ja pois, pienemmästä lyhkästen tehon säätö. X.n vois kanssa testata

  16. #11926
    Nyt kun monissa polkupyörissä on napadynamo ja etuvalaisin, olisi varsin luontevaa ja mielekästä hyödyntää napadynamoa myös takavalaisimessa. Kuvittelen että sarjaankytkentä olisi paras. Näinköhän se menee?
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  17. #11927
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Varmaan useimmissa dynamo valoissa eteen päin näyttävissä on valmiina haaroitusliittimet takavaloa varten.
    Sarjaan kytkettäessä molemmat sitten sammuvat kun jompi kumpi vikaantuu.

  18. #11928
    Sarjaan kytkennässä kannattaa ottaa manuaali käteen ja katsoa mitä se sanoo. Noin niinkuin sähköalan ihmisenä väittäisin ettei toimi. Jännite puolittuu jos tehot ovat samat edessä ja takana. Jos dynamo tuuppaa esim 6V, voi käydä niin, ettei eteen ja taakse tule kuin 3V joka ei välttämättä riitä edes ledin kynnysjännitteeseen.
    Rinnan kytkennässä kannattaa varmistaa, että virtaa riittää eteen ja taakse.

  19. #11929
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    61
    Omassa napadynamokytkennässä on sarjaankytkettynä kaksi lamppua suunnattuna eteen, joista toiseen kytkettynä takavalo. Toinen etuvaloista on selkeästi suunnattu liian ylös, jotta sillä näkee lukea tienviitat. Kytkimestä tuon "kaukovalon" saa sitten pois (ohitettua) valaistuilla osuuksilla tai jos joku tulee vastaan. Toimii. Mutta nopeutta pitää olla +16km/h jotta molempiin lamppuihin riittää täysi teho. Joskus joutuu ylämäessä tai kovassa vastatuulessa ajamaan pelkillä lähivaloilla. Mielenkiintoista olisi testata, mitä tapahtuu jos toisenkin etuvalon liittimiin kytkee takavalon, palaako silloin enää mikään. Jos etuvalot olisi sarjaankytkennän sijasta rinnan, olisikohan eroa paljonko tarvii vauhtia jotta molemmat toimii täydellä teholla?

  20. #11930
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jtph Katso viesti
    Mielenkiintoista olisi testata, mitä tapahtuu jos toisenkin etuvalon liittimiin kytkee takavalon, palaako silloin enää mikään. Jos etuvalot olisi sarjaankytkennän sijasta rinnan, olisikohan eroa paljonko tarvii vauhtia jotta molemmat toimii täydellä teholla?
    No ei kai tuo ole vaikea laskea? Vai onko valojen nimellisteho tuntematon?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  21. #11931
    Liittynyt
    11/2016
    Viestit
    47
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ...viidelläkympillä saa 40% lisää kapasiteettia (2x5000 mAh vs 2x3500 mAh)
    Mistä saa oikeasti 5000mAh 18650-akkuja?

  22. #11932
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.990
    Kiinastahan niitä. Sieltä saa jopa 7000 mAh akkuja kunhan kyselee. 10 000 mAh ei ole varmaankaan tekemätön sekään.

  23. #11933
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frenik Katso viesti
    Mistä saa oikeasti 5000mAh 18650-akkuja?
    Kiinasta. 9800 mAh akusta saa ulos jopa 1200 mAh eli niissä on sisällä kiinalaiset mAh:t.

    Esim. tuosta testiä.
    https://www.youtube.com/watch?v=qMZuHMlRw_0
    plr muokkasi tätä : 30.10.2020 at 19.08 Syy: harald ehtikin ensin. :)

  24. #11934
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frenik Katso viesti
    Mistä saa oikeasti 5000mAh 18650-akkuja?
    Juu kuten edellä kerrottu niin ei oikeasti tuollaisella kapasiteetilla mistään, kun ei niitä ole olemassa.

    Ebaystä esim. saa kyllä kennojen päälle sopivaa kutistesukkaa vaikka millaisella tekstillä, eli saa ne "kiinalaiset" mAh:t helposti näkyviin kennoon kuin kennoon.

  25. #11935
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.271
    ^^ Hyvä testi youtubessa, kyllä ne kinkit osaa laittaa tarrat kennoon jotka kertovat kaiken.

  26. #11936
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.069
    Mcarbonin sivulta Lupinea ihailin just ois varaa mutta tuo piuha.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  27. #11937
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.929
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frenik Katso viesti
    Mistä saa oikeasti 5000mAh 18650-akkuja?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kiinastahan niitä. Sieltä saa jopa 7000 mAh akkuja kunhan kyselee. 10 000 mAh ei ole varmaankaan tekemätön sekään.
    My bad... 21700-akkuja saa 5000 mAh, ei 18650. No, kapasiteetin tuplaaminen on kuitenkin edellleen melko edullista, kun ostaa toiset 18650-akut. Ne kulkee helposti taskussa.

  28. #11938
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.990
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mcarbonin sivulta Lupinea ihailin just ois varaa mutta tuo piuha.
    Mitä piuhasta? Takuu toimii varmaan hyvin.

  29. #11939
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.486
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Mitä piuhasta? Takuu toimii varmaan hyvin.
    Varmaankin se että akku on piuhan päässä eikä lampun sisällä. Toisia tuo asia häiritsee niin paljon että lamppu jää sen takia ostamatta.

  30. #11940
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Nyt kun monissa polkupyörissä on napadynamo ja etuvalaisin, olisi varsin luontevaa ja mielekästä hyödyntää napadynamoa myös takavalaisimessa. Kuvittelen että sarjaankytkentä olisi paras. Näinköhän se menee?
    Pitäisi onnistua. Jossain lampuissa on ulostulo (muller&bosh) ja itse kuvittelin että siitä saisi takavalon.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •