GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 61 / 64 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 1920

Aihe: MTB polut ja reitit - Tampere

  1. #1801
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Minulta tuo jää tietysti tekemättä, kun en ymmärrä siitä sanaakaan. Enkä ole pyytämässä ketään muutakaan tekemään. Olin vaan utelias, jos vaikka joku ohjelma olisi kertonut sen teille kartantekijöille suoraan.

    Ps. Arvostan tätä teidän työtä, sen avulla olen löytänyt paljon uutta ajettavaa.

  2. #1802
    Liittynyt
    08/2020
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    24
    Aiheeseen liittymättä, aiemmin käytin aina trailmapissa "3D MTB Karttaa", mutta nyt olen tykästynyt yhdistelmään "MTB Kartta" + korkeuskäyrät + rinnevarjostus, eli käytännössä suunnistuskarttalayeri jää pois. Kartta menettää vähän informaatiota, mutta toisaalta myös hieman toisistaan eroavat tie- ja polkulinjat jäävät pois ja polkujen kontrasti kasvaa.

    Viikonloppuna sahasin Koljontien, Lusankadun, Kuntokolmosen ja Kaupin urheilupuiston välistä aluetta ja piirsin aika monta uutta polkua ja lisäsin luokituksia. Piti jättää kesken kun vehkeistä loppu akut kylmässä, mutta projekti jatkunee jossain kohtaa myös Kuntokolmosen toisella puolella. Noilla alueilla on kyllä kivan ajettavia polkuja mutta tosi harvoin näkee ketään muuta maastopyörän kanssa.

  3. #1803
    Liittynyt
    08/2020
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    24
    Kaupissa oli blokattu käytöstä poistettu pätkä vanhaa latupohjaa, joka oli vanha yhteys Pirunvuorelta Urheilupuistoon ennen kuin Arvo Ylpön Katu rakennettiin sen päälle. Tämä pätkä on edelleen ollut käyttökelpoinen, vaikkakin liitttymässä latupohjaan on ollut "oja" ja toinen pää ei liity oikein mihinkään Arvo Ylpön Kadulle. Nyt on taas selkeämmin haluttu estää kulkeminen, vaikka kyllähän tuosta yhä pääsee...




    Aiheeseen liittyen, tietääkö kukaan tämän osuuden historiaa?



    Jotain pururata/latupohjaa mutta selvästi muita kapeampaa ja jossain vaiheessa ylläpito on lopetettu. Sitten tuolla itäpäässä tulee kivikkoinen osuus ja sitten taas jatkuu hyväpintaisena. Onko tuo jotain vanhaa latupohjaa, joka on jossain kohtaa poistettu käytöstä ja sitten metsähakkuissa tuo itäpään osuus on muuttunut kivikoksi?

    Vanhatkartat.fi mukaan tuo itäpää on ollut vielä merkitty vielä 1991 yhtä leveäksi "trackiksi" kuin muutkin osuudet.

  4. #1804
    Liittynyt
    08/2020
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    24
    Taitaa olla jonkinlainen ikuisuuskysymys tämäkin, mutta mikä on oikea luokitus vanhalle metsäautotielle/kärrypolulle, josta ei ole kuljettu enää vuosikymmeniin kuin jalan ja pyörällä, ja routa on tehnyt siitä ajokelvottoman? Esimerkkinä Veisusta motarin alittava ja edelleen sähkölinjalle menevä väylä josta tässä kuva, on merkitty trackiksi mtb:scalella 1. Minusta ihan oikein.



    Sitten taas Kaupissa Toimelantieltä rantaan laskee oman arvioni mukaan samanlainen väylä, joka on vielä merkitty foot pathiksi. Pitäisikö tämä muuttaa trackiksi?


  5. #1805
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Ensimmäinen kuva: Pystyy juuri ajamaan 10-vuotiaalla maastoautolla, mutta ei ole jopo-tasainen -> track 1.

    Toinen kuva: ***.

    Tuo edellisen viestin historiallinen tie on hauska. Eipä minullakaan oikeaa vastausta ole, mutta siinä on tosiaan aistittavissa jotain ollutta ja mennyttä.

    Edit: Sotkin asioita tuon toisen kuvan suhteen, unohtakaa edellinen. Jos se on riittävän leveä maastoautolla ajettavaksi, niin muutos träkiksi.

  6. #1806
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Trackilta näyttää minustakin renkaanurineen ja mtb:scale=1 vaikuttaa osuvalta. Voisi olla myös mtb:scale=0, mutta kauemmas katsoen mukana taitaa olla isompaakin muhkuraa. Niin ikään sitä mieltä, että kartasta korostamasi on track jos näyttää samalta ja vielä leveyttäkin merkitty kolme metriä.

    Paikoittain pathin ja trackin välillä lienee hiukan tulkinnanvaraa siinäkin, että mikä se käytännön leveys on. Jos esimerkiksi väylällä on vanhat renkaanurat pari metriä toisistaan, mutta toisessa kasvaa ihmisen mittaista pusikkoa, ei mielestäni ole mielekästä merkata trackiksi vaikka siitä traktorilla pääsisikin runnomaan läpi. Tässä mainitusti näyttää kuitenkin varsin selvältä.

  7. #1807
    Liittynyt
    08/2020
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noppa Katso viesti
    Tuo edellisen viestin historiallinen tie on hauska. Eipä minullakaan oikeaa vastausta ole, mutta siinä on tosiaan aistittavissa jotain ollutta ja mennyttä.
    Kyllä, siinä väylässä on jotain erityistä tunnelmaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T_Kn Katso viesti
    Trackilta näyttää minustakin renkaanurineen ja mtb:scale=1 vaikuttaa osuvalta. Voisi olla myös mtb:scale=0, mutta kauemmas katsoen mukana taitaa olla isompaakin muhkuraa.
    Joo kyllä se vaikeustaso 1 on oikea. Kuvassa lehdet peittää epätasaisuuksia vähän, mutta siellä on jatkuvasti muhkuraa, ja kiviä saa kierrellä, ei voi ajaa huolettomasti keskittymättä.

    Tarvii ehkä toi Kaupin rantaan laskeva väylä käydä vielä tarkistamassa seuraavalla lenkillä, etten tee muutosta ihan vaan muistikuvien varassa. Tarvii kans koittaa muistella missä muualla on tollasia vastaavia kivikoiksi muuttuneita teitä.

  8. #1808
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T_Kn Katso viesti
    Jos esimerkiksi väylällä on vanhat renkaanurat pari metriä toisistaan, mutta toisessa kasvaa ihmisen mittaista pusikkoa, ei mielestäni ole mielekästä merkata trackiksi vaikka siitä traktorilla pääsisikin runnomaan läpi.


    Jep. Tämä on path.

  9. #1809
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Helvetinjärven kansallispuistoonkin jo vähän saatu väriä, hyvä. Mitäköhän ruksit + vaaleanvihreä katkoviiva tarkoittaa? Eikös ruksit ole kiellettyä mutta tuolla ei käsittääkseni ole kielletty pyöräilyä? Itse ajattelin että olisi pahaa pusikkoa mutta ei kai sitä noin merkitä? Itsellä ei siis ole mitään paikallistietoa mutta ensi kesänä oli ajatus tosta mennä, jälleen kerran... Ton pienen pitkulaisen järven länsipuolella (olihan sitä isommankin järven länsipuolella lisää).

    https://www.openstreetmap.org/#map=16/62.0003/23.9572
    Saattaa olla sinulle jo tuttua juttua tässä vaiheessa, mutta kirjataan nyt kuitenkin julki.

    Tällaisissa tapauksissa kannattaa aina ensin katsoa muokkaushistoriaa. Tuon väylän osalta: https://www.openstreetmap.org/way/70...2.0017/23.9553 .

    Tuosta voi päätellä jonninlaista arvuuttelua oikeasta merkinnästä, koska ei ole aina niin helppoa. Ensin merkitty tappavan vaikeaksi ajaa (scale 6), sitten kielletyksi/ajokelvottomaksi (scale -1), lopulta kakkoseksi obstaakkelimerkintä säilyttäen.

    Näistä vaihtoehdoista ehkä kuutonen ei ole oikea: tuskin se polku pystyy tappamaan, kuten oikeasti vuoristossa jotkut polut. Miinus ykköstä inhoan aina, kun sen merkitystä ei koskaan varmasti tiedä: onko väylä oikeasti ajokiellossa vai vaan (jonkun kalustolle ja taidoille) ajokelvoton. Lisäksi -1 on epästandardi paikallinen merkintä. Kakkonen on varmaankin hyvä merkintä, mutta sekään ei kerro koko totuutta niistä obstaakkeleista, jos ne on jotain muuta kuin umpeen kasvavaa puustoa/heinikkoa (muokkauskommentin perusteella oletettavasti kaatuneita puita).

    Joskus olen tuollaisen muuten kakkosen polun, mutta myrskyssä toivottomasti kaatuneista puista umpeen menneen polun, merkannut nelosella. No ehkä ei sekään ollut hyvä ratkaisu, kun Myrtillus hetken päästä suunnisti paikalle riittävän vaikeasti ajettavan polun toivossa ja pettyi pahasti.

    No joskus sitten ehdotin, että kaatuneet puut merkittäisiin OSM-karttapohjaan ihan puu kerrallaan, mutta se ei oikein saavuttanut kannatusta (*). Tälle on olemassa standardi merkintätapa (obstacle = fallen_tree), se mahdollistaisi polun luokan merkitsemisen oikein ja samalla keräisi kaikki mahdollisesti "pikaisen mädätys/tuulensiirtämä" -prosessin vaatimat kohteet samaan viralliseen kantaan ja niiden merkitsemisen kaikkien käyttämälle ajokartalle.

    (*) Nyt kaatuneita puita on merkitty erilliseen työkaluun: https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.5132/23.8105 .

    Summa summarum, ehdotan:

    - Käyttämään aina standardinmukaista luokitusta, yläpään skaalaa (4 - 6) ajokelvottomille osuuksille käyttäen merkinnän scale = -1 sijaan.

    - Käyttämään mieluummin vaikka standardinmukaista merkintää access = private pihapiirin poluille merkinnän scale = -1 sijaan. Miinus ykkösen voi lisätä niin kauan, kun karttarenderöinnit ei ajokieltoja tuo muuten riittävän selvästi esille. Vai tuoko jo nyt, en muista. Mun puolesta private-merkityt polut/träkit voisi ruksittaa näkyvästi näillä tutuilla punaisilla rukseilla.

    - Renderöimään karttoihin merkinnän obstacle = fallen_tree sopivalla puunrungon pätkällä tjsp. Merkintä saa olla nodessa (mieluummin) tai way:ssä. Jos oikein hifistelee, niin way:hin merkittynä renderöinti voisi olla puupino tms. isompi kasa.

  10. #1810
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Tuo puskittuminen ja mtb:scale tahtoo usein olla hankala yhdistelmä tagia laittaessa, kuten myös vaikka risuiset metsäkoneenurat. Sinänsähän väylä voi olla teknisesti möngittävissä, mutta silti sellainen, ettei kukaan siitä varsinaisesti haluaisi ajaa.

    Trailmapin beta-versiossa (https://beta.trailmap.fi/) nodelle laitettu obstacle=fallen_tree rendautuu. Waylle laitettu ei ainakaan toistaiseksi – teknisesti mahdollista, mutta lisäisi jälleen yhden merkintätyypin joten kartan selkeyden kannalta haasteita. Ihan harkittavaa, mutta voinee kuittautua myös tilanteen mukaan joko vetämällä polku poikki ja noexitit tai pätkälle mtb:scale=6.

    Täältäkin ääni jälleen korkeille mtb:scalen arvoille (lähes tai täysin) ajokelvottomia osuuksia kuvaamaan -1 sijaan. Tässä tietysti tulee sitä ongelmaa, että hyvin jyrkät ja/tai teknisesti vaikeat polut sekoittuvat ryteikköihin, mutta harva noita 4+-luokan polkuja mahtaa ajaa joka tapauksessa. Ja ääni niin ikään access-tagin (tai bicycle=no, jos kävellä saa) käytölle kulkurajoituksien merkkaamiseen. Access-/private-tageja on myös huomioitu nykyistä enemmän beta-versiossa. Siinä tosin ruksausta vastaavan merkinnän kriteerinä on access=no eikä access=private, koska ainakin jossain kohtaa privatea näkyi kaiken maailman metsä-trackeilla, joissa kyllä hyvin voi pyöräillä.

  11. #1811
    Liittynyt
    08/2020
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    24
    Näyttääpä hyvältä toi kaatuneen puun rendaus kartalle. Minusta juuri oikea ratkaisu. Tossa pari mun lisäämää (Lusankadun länsipuolella (nyt sieltä alta voisi ottaa ne korkeammat vaikeusluokitukset pois)).



    Vielä kun saisi niin ettei reitityskone ei opasta noiden kautta tai sitten vaikka antaa huomautuksen että "reitillä on kaatuneita puita". Vaikka tietysti on eroja siinä että minkä kokoisen tukin kukin kokee oikeana esteenä (olen nähnyt kun 10 cm korkeudella olevan riu'un takia noustaan satulasta)

  12. #1812
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Ei kai yksittäisiä puita sentään merkata vaan sitten on useampi jollain lyhyellä välillä? Tai semmoset yksittäiset ehkä joista ei pääse järkevästi yli tai pysty kiertämään tai voi olettaa että syntyisi hyvä kierto nopeasti.

  13. #1813
    Liittynyt
    12/1999
    Paikkakunta
    Hollola/Lahti
    Viestit
    1.107
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AnttiL_MTB Katso viesti
    Näyttääpä hyvältä toi kaatuneen puun rendaus kartalle. Minusta juuri oikea ratkaisu. ...
    Vielä kun saisi niin ettei reitityskone ei opasta noiden kautta tai sitten vaikka antaa huomautuksen että "reitillä on kaatuneita puita". Vaikka tietysti on eroja siinä että minkä kokoisen tukin kukin kokee oikeana esteenä (olen nähnyt kun 10 cm korkeudella olevan riu'un takia noustaan satulasta)
    Minusta myös tuo kaatuneiden puiden näyttäminen tuolla tavalla vaikuttaa hyvältä. Reitityksen osalta minä olisin sitä mieltä, että kaatuneiden puiden ei pitäisi estää reititystä sille polulle. Jos on sellaisia kaatuneita puita edessä, joista ei pääse ajamalla yli, niin sitten jalkaudutaan hetkeksi. Joku tuollainen huomautus kaatuneista puista olisi toki hyvä.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

  14. #1814
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ei kai yksittäisiä puita sentään merkata vaan sitten on useampi jollain lyhyellä välillä? Tai semmoset yksittäiset ehkä joista ei pääse järkevästi yli tai pysty kiertämään tai voi olettaa että syntyisi hyvä kierto nopeasti.
    Ei toki jokaista maata vasten olevaa rankaa kannattane, ne voi kattaa mtb:scalella. Lähinnä juurikin tällaiset osm-wikin esimerkkikuvan kaltaiset: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/...allen_tree.JPG. Eli silloin, kun puu ei selvästi kohtuullisilla bunnyhop-taidoillakaan ole yli ajettavissa.

  15. #1815
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viesti
    Minusta myös tuo kaatuneiden puiden näyttäminen tuolla tavalla vaikuttaa hyvältä. Reitityksen osalta minä olisin sitä mieltä, että kaatuneiden puiden ei pitäisi estää reititystä sille polulle. Jos on sellaisia kaatuneita puita edessä, joista ei pääse ajamalla yli, niin sitten jalkaudutaan hetkeksi. Joku tuollainen huomautus kaatuneista puista olisi toki hyvä.
    Jos on sellaisia puita, mistä pyörää ei edes kohtuullisella vaivalla saa nostettua yli/läpi, tuntuisi noexit-tagin käyttäminenkin jo ihan perustellulta. En tosin tiedä huomioiko reititys noexit-tageja jatkuvalla väylällä, mutta voipa siitä väyläviivasta tuolloin poistaakin puun kohdalta pätkän. Harkinnan mukaan obstacle=fallen_tree-noden voisi laittaa silti. Tai voi piirtää kiertolenkin sopivine tageinen (esim. trail_visibility=no/bad), jos puu on jotenkuten sujuvasti kierrettävissä. Tapauskohtaista lienee paras vaihtoehto.

  16. #1816
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Välillä joutuu poistumaan satulasta, jotta saa nostettua polulta syrjään irtonaisia rankoja.
    Pieni vaivannäkö estää polun leviämisen ja pitää polut kuljettavina.
    Välillä pienikin riuku näyttää maanneen pitkään polun poikki ja aiheuttaneen maaston kulumista ympärillään, noihin muodostuu yleensä kiertopolku jos seudulla ylipäänsä on liikkujia.

    Merkinnän tekijän kannattaa seurata oliko haitta vain tilapäinen, kuten tämäkin oli.

  17. #1817
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T_Kn Katso viesti
    Trailmapin beta-versiossa (https://beta.trailmap.fi/) nodelle laitettu obstacle=fallen_tree rendautuu. Waylle laitettu ei ainakaan toistaiseksi – teknisesti mahdollista, mutta lisäisi jälleen yhden merkintätyypin joten kartan selkeyden kannalta haasteita. Ihan harkittavaa, mutta voinee kuittautua myös tilanteen mukaan joko vetämällä polku poikki ja noexitit tai pätkälle mtb:scale=6.
    Way-rendaus ei ole välttämätön. Aina voi ripotella riittävästi obstaakkeli-nodeja polulle, että näkee metsän puilta.

    Noexit ei tunnu oikein hyvältä idealta, koska polulla ei kuitenkaan luonnossa ole ehdoton umpikuja esim. jalankulkijaa ajatellen.

    Ehkäpä alan käyttämään tuota fallen_tree:tä, jos ne joskus tulee näkyviin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T_Kn Katso viesti
    Access-/private-tageja on myös huomioitu nykyistä enemmän beta-versiossa. Siinä tosin ruksausta vastaavan merkinnän kriteerinä on access=no eikä access=private, koska ainakin jossain kohtaa privatea näkyi kaiken maailman metsä-trackeilla, joissa kyllä hyvin voi pyöräillä.
    Taisin joskus luvata siivota kaikki väärin merkityt private-tiet Pirkanmaan alueelta, jos vaan ovat jonkinlaisella vaivalla löydettävissä. Vai teinköhän sen jo. No enihau, tuon takia ei tarvitse pitää privatea pois kriteereistä.

  18. #1818
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Ja siis toki tässä nyt puhutaan vain sellaisten puiden/ryteikköjen merkitsemisestä, joista korkeintaan prosenttijengi pääsee trial-pyörillä ajamalla. Normikuolevaisen taidoilla ajettavia tukkeja ei tarvitse merkitä.

  19. #1819
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noppa Katso viesti
    Noexit ei tunnu oikein hyvältä idealta, koska polulla ei kuitenkaan luonnossa ole ehdoton umpikuja esim. jalankulkijaa ajatellen.
    Totta kyllä, kun polku kuitenkin jatkuu toisella puolen ja puu yleensä on jotenkin kohtuudella kierrettävissä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noppa Katso viesti
    Taisin joskus luvata siivota kaikki väärin merkityt private-tiet Pirkanmaan alueelta, jos vaan ovat jonkinlaisella vaivalla löydettävissä. Vai teinköhän sen jo. No enihau, tuon takia ei tarvitse pitää privatea pois kriteereistä.
    JOSMin query wizard oli vielä näppärämpi kuin muistelin. Vilkaisin Pirkanmaan väylät (type:way & highway=* & access=private in Pirkanmaa) ja eipä noita access=private -merkittyjä aivan kauheasti lopulta näytä olevan. Useimmat tietysti lienevät myös ihan oikein.

  20. #1820
    Liittynyt
    08/2020
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    24
    Nyt näkyy olevan trailmapin tuotannossa aiemmat beta-ominaisuudet, kaatuneet puut näkyy, polkujen leveyttä kuvataan monipuolisemmin ja värien kontrastikin on kohentunut. Hyvältä näyttää!
    Instagram: antti_mtb

  21. #1821
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    82
    Onkohan noissa Garminin ladattavissa kartoissa jotain ongelmaa? Päivittelin äsken kartan laitteeseen ja huomasin samalla, että vanha Tampereen alueen kartta (tk_tre.img) oli kooltaan reilut 20mt ja tuo uusi, minkä latasin https://blog.trailmap.fi/garmin-kartta/ 330kt. Ja nyt kartta näyttää Garminissa tyhjää.

  22. #1822
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.165
    Hineolta näyttää. Joidenkin kohteiden nimet ovat hävinneet näkyvistä. Ainakin joidenkin vesi- ja porraskohteiden nimi puuttuu, vaikk aaiemin näkyi.

  23. #1823
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Hineolta näyttää. Joidenkin kohteiden nimet ovat hävinneet näkyvistä. Ainakin joidenkin vesi- ja porraskohteiden nimi puuttuu, vaikk aaiemin näkyi.
    Tulipahan sellainen mieleen, että kun nuo karttatiedostot päivittyvät joka yö uudella OpenStreetMap-datalla automaattisesti, niin olisikohan ajossa mennyt joku pieleen kun oli tuo kesä/talviajan muutos juuri viime yönä. Pitääpä tarkastaa homma uusiks huomenna

    Edit: huonolta näyttää yhä. Alla kuva, miltä tk_tre_paths.img näyttää MML:n maastokartan päällä Kaupissa (auki QMapShack -nimisessä softassa). Jotain polkuihin liittyviä merkkejä näkyy mutta itse värikoodatut polut puuttuvat.
    jankki muokkasi tätä : 26.10.2020 at 07.17

  24. #1824
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Hineolta näyttää. Joidenkin kohteiden nimet ovat hävinneet näkyvistä. Ainakin joidenkin vesi- ja porraskohteiden nimi puuttuu, vaikk aaiemin näkyi.
    Mistä kohteista on kyse (mieluiten osm.org-karttalinkkinä kohteeseen)? Voisi vilkaista onko puute tarkoituksellista vai jotakin muuta. Ainakin kaikki lammikoiden yms. nimet pitäisi näkyä, mutta aina mahdollista että jokin tagi jäänyt huomaamatta.

  25. #1825
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jankki Katso viesti
    Tulipahan sellainen mieleen, että kun nuo karttatiedostot päivittyvät joka yö uudella OpenStreetMap-datalla automaattisesti, niin olisikohan ajossa mennyt joku pieleen kun oli tuo kesä/talviajan muutos juuri viime yönä. Pitääpä tarkastaa homma uusiks huomenna

    Edit: huonolta näyttää yhä. Alla kuva, miltä tk_tre_paths.img näyttää MML:n maastokartan päällä Kaupissa (auki QMapShack -nimisessä softassa). Jotain polkuihin liittyviä merkkejä näkyy mutta itse värikoodatut polut puuttuvat.
    Varsin tyhjää täynnä näkyivät tosiaan imaget olevan – täysversiossa näkyi GPSMapEditillä node-markkerit muttei muuta, polkuversiossa ei mitään. Tyyleihin ei ole kajottu, joten lienee ongelma joko dataimportissa tai generointiprosessin muissa osissa. Saadaneen selvyys kun Markus ehtii ihmetellä.

  26. #1826
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T_Kn Katso viesti
    Mistä kohteista on kyse (mieluiten osm.org-karttalinkkinä kohteeseen)? Voisi vilkaista onko puute tarkoituksellista vai jotakin muuta. Ainakin kaikki lammikoiden yms. nimet pitäisi näkyä, mutta aina mahdollista että jokin tagi jäänyt huomaamatta.
    https://trailmap.fi?share_code=15349481898216
    Nuo Pirkkalan kuntoportaat lisäsin joskus ja mielestäni seliteteksti aiemmin näkyi ja nyt ei.

  27. #1827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AnttiL_MTB Katso viesti
    Nyt näkyy olevan trailmapin tuotannossa aiemmat beta-ominaisuudet, kaatuneet puut näkyy, polkujen leveyttä kuvataan monipuolisemmin ja värien kontrastikin on kohentunut. Hyvältä näyttää!
    Todellakin, nyt näyttää tosi hyvältä!

    Onko näiden uusien ominaisuuksien tägejä dokumentoitu vielä jonnekkin? Varsinkin kiinnostaisi miten uusi vaaleansininen "Erittäin helppo ura" merkitään? Meneekö se mtb:scale tägillä? Kaatuneen puun löysin esimerkin löysin Tampereen seudulta. Entäs "Ojan tai puron ylitys"? Ja uran erottuvuus?

  28. #1828
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti koiravahti Katso viesti
    Todellakin, nyt näyttää tosi hyvältä!

    Onko näiden uusien ominaisuuksien tägejä dokumentoitu vielä jonnekkin? Varsinkin kiinnostaisi miten uusi vaaleansininen "Erittäin helppo ura" merkitään? Meneekö se mtb:scale tägillä? Kaatuneen puun löysin esimerkin löysin Tampereen seudulta. Entäs "Ojan tai puron ylitys"? Ja uran erottuvuus?
    Täältä löytyy muutama "Ojan tai puron ylitys": https://trailmap.fi?share_code=19526408894435

  29. #1829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jankki Katso viesti
    Täältä löytyy muutama "Ojan tai puron ylitys": https://trailmap.fi?share_code=19526408894435
    Kiitos, eli se on
    Tag:ford=yes

  30. #1830
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti koiravahti Katso viesti
    Todellakin, nyt näyttää tosi hyvältä!

    Onko näiden uusien ominaisuuksien tägejä dokumentoitu vielä jonnekkin? Varsinkin kiinnostaisi miten uusi vaaleansininen "Erittäin helppo ura" merkitään? Meneekö se mtb:scale tägillä? Kaatuneen puun löysin esimerkin löysin Tampereen seudulta. Entäs "Ojan tai puron ylitys"? Ja uran erottuvuus?
    Ei ole vielä, pitäisi kyllä – toistaiseksi on selite vain ns. lukijan näkökulmasta. Näihin esimerkkeihin pikaisesti alla:
    – Erittäin helppo ura: path/track/footway ja mtb:scale = 0-
    – Kaatunut puu: nodella obstacle = fallen_tree
    – Ojan tai puron ylitys: nodella ford=yes
    – Uran erottuvuus: path/track/footway ja trail_visibility = X (intermediate ja huonommat näkyvät heikosti erottuvina, good ja paremmat hyvin erottuvina)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •