GarminElectrobikeGiant
Sivu 15 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 484

Aihe: 1x12

  1. #421
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Juu kyllä pidemmissä jyrkissä mäissä Kotkan kutsuhuuto kuuluu. Noissa halvemman pään osasarjoissa se kuuluu jotakuinkin näin: "NAPS, KRUNTS, KABOOM!" ja meno jatkuu jos ei ketju mene poikki.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  2. #422
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.216
    On minusta vaikea kuvitella miten jollain 34/34 välityksellä mennään esim noita s1 yläpeltihaasteiden pätkiä ylös. Haluaisin ainakin nähdä videosuoritteet.

    Ja siis täällä pk seudulla maastot on aika haastavia keskuspuistoissa.

  3. #423
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    ^Tietenkin taas voi miettiä että miten tultiin toimeen toistakymmentä vuotta sitten, kaiketi ne mäet kasvaneet tai...

  4. #424
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Tietenkin taas voi miettiä että miten tultiin toimeen toistakymmentä vuotta sitten, kaiketi ne mäet kasvaneet tai...
    Ei ole, kyllä miehet on nykyään heikkoja paskoja. Onko sillä mitään väliä miten ennen on tultu toimeen? On tehokkaampaa edetä paremmalla kadenssilla, voit toki edelleen ostaa maasturiin maantiepakan jos et tykkää pyörittää vaan pitää runnoa voimalla. Teknisissä paikoissa missä on huono pito ei ole toivoakaan päästä etenemään pidemmällä välityksellä, vaan pitää pyörittää tasaisesti. Miksi ikinä kukaan käyttäisi isoja pakkoja jos niistä ei olisi mitään hyötyä? Itse ajan maastossa nykyisin 10-42 pakalla koska en koe tarvetta revitellä alamäessä. Eli ajan poikkeuksellisen pienellä eturattaalla. Jos esim ajaisin myös parkkia samalla pyörällä olisi pakka isompi samoin kuin etuleipä.


    Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

  5. #425
    https://www.garbaruk.com/garbaruk-12...ml?category=24
    Tossa olis suht kevyt päivityspaketti vanhaan 1x11 tilalle.

  6. #426
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    Sampo, paskoista tiedä mutta luulen että kyse mukavuuden halusta... Itsellä nyt maastopyörässä elämäni "veteliin" välitys 32/11-34 ja senkin hankinnan syynä ettei löytynyt 32:sta taakse... Olen joskus ajanut tuollaisella 30/10-50 kapistuksella ja ei tosiaan ollut omaan makuuni, meinasi mennä jalat solmuun. Tietenkin voi olla ettei muutaman kymmenen vuoden kokemuksella ole vielä tekniikka hallussa...

  7. #427
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Ottakaa nyt lynkkauskarkeloiltanne huomioon, että myös rengaskoko vaikuttaa kokonaisvälitykseen. Pienempi rengas => Aina kevyempi kokonais"välitys". Paikallaanhan näillä ei pyöritellä vaan voiman täytyy myös välittyä maapalloon, jolloin rengaskoko on myös oleellinen muuttuja. Mun mielestä 1:1 välitys on 29":ssä liian raskas. Nykyinen kevyin on 34/51 ja voisin tuosta ehkä pudottaa 34/46 jos maasto ei ole kovin jyrkkää profiililtaan, mutta toisaalta kun tuo kevyin nyt tulee 12-vaihteisessa "automaattisesti" niin ei siitä pientä painonlisäystä lukuun ottamatta haittaakaan ole.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  8. #428
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Sampo, paskoista tiedä mutta luulen että kyse mukavuuden halusta... Itsellä nyt maastopyörässä elämäni "veteliin" välitys 32/11-34 ja senkin hankinnan syynä ettei löytynyt 32:sta taakse... Olen joskus ajanut tuollaisella 30/10-50 kapistuksella ja ei tosiaan ollut omaan makuuni, meinasi mennä jalat solmuun. Tietenkin voi olla ettei muutaman kymmenen vuoden kokemuksella ole vielä tekniikka hallussa...
    Hyvä kiitos. Mielipiteesi on tullut selväksi.

    Ajoin tuossa pari viikkoa sitten täpärillä 30-50 välityksellä jyrkän hiekkaisen mäen ylös. Pito riitti juuri ja juuri rauhallisen tasaisesti pyörittäen. Jos olisi joutunut runttamaan niin siihen olisi jääty. Pärjättiinhän sitä ennenkin kaikenlaisella jopa ilman vaihteita, mutta onko se syy kituuttaa vieläkin.

  9. #429
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.194
    Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?


  10. #430
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.292
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Ei ole, kyllä miehet on nykyään heikkoja paskoja. Onko sillä mitään väliä miten ennen on tultu toimeen? On tehokkaampaa edetä paremmalla kadenssilla, voit toki edelleen ostaa maasturiin maantiepakan jos et tykkää pyörittää vaan pitää runnoa voimalla. Teknisissä paikoissa missä on huono pito ei ole toivoakaan päästä etenemään pidemmällä välityksellä, vaan pitää pyörittää tasaisesti. Miksi ikinä kukaan käyttäisi isoja pakkoja jos niistä ei olisi mitään hyötyä? Itse ajan maastossa nykyisin 10-42 pakalla koska en koe tarvetta revitellä alamäessä. Eli ajan poikkeuksellisen pienellä eturattaalla. Jos esim ajaisin myös parkkia samalla pyörällä olisi pakka isompi samoin kuin etuleipä.
    Joskus kauan kauan sitten, kun olin "nuorena" maastopyöräilijänä MTBCF:n "kovien kuskien" kanssa lenkillä minua opastettiin, että ei saa laittaa liian kevyttä vaihdetta teknisiin paikkoihin, koska muuten häviää pito. Silloin noiden oppien mukaan ajaminen tuntui toimivan hyvin.

    Jos ei muuta, niin tosi hassun ja tehottoman näköiseksi maastopyöräily on joidenkin kuskien tapauksessa mennyt, kun poljetaan 90 kadenssilla 10 km/h ja koko ajan persus penkissä. IMO.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #431
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    ^ ja ^^ vaikuttavat siltä, että jonkun pitäisi kirjoittaa "Velominati for MTB" -säännöt.
    Rule #1: Obey The Rules

  12. #432
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.216
    Nii tosiaan toi talutus trailiajossa on jotain mitä en itse itseltäni suvaitse. Eli jos ajossa käy jalka maassa niin sen katso omalta osaltani epäonnistumiseksi. Ei siitä koko ajokokemus pilalle mene, mutta sen tietää että samassa kohdassa parantamisen varaa on.

    Ja voihan sitä tosiaan trial hyppiä vaikka 10km. Ei tarvi koko voimansiirtoa mihinkään.

  13. #433
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.194
    Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?


  14. #434
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.292
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    ^ ja ^^ vaikuttavat siltä, että jonkun pitäisi kirjoittaa "Velominati for MTB" -säännöt.
    Koska mulla on keskinkertainen kunto, ymmärrän hyvin pienten välitysten tarpeen, kun kihnutetaan väsynein jaloin jotain Kinahmia tai vastaavaa ylös - puhumattakaan oikeista vuorista. Hesan keskuspuiston juurakkoisissa pättäröissä monasti pienimpien vaihteiden välttely ja vauhdin ylläpitäminen toimii paremmin mun kokemuksen mukaan.

    Noilla vanhoilla opeilla meidän perheeseen poljettiin yksi XCO D23 Suomen mestaruus. Siihen aikaan maastureissa oli kolme ratasta edessä ja yhdeksän takana ja valmentajien ohjeet kuului niin, että edestä pikkurattaalle vaihdetaan vain äärimmäisessä hädässä. Sen aikainen 22/32-välitys oli melkolailla sama kuin 32/50 nykyään ja silloin kiekkojen halkaisija oli pienempi eli ei kevyet välitykset ole mikään uusi juttu maastopyörissä. Kevyimmistä vaan luovuttiin hetkeksi aikaa, kun samaan aikaan kiekkokoon kasvaessa ensin tuli standardiksi 2x10 ja sitten 1x:t.

    Muuten mä olen ihan väärä henkilö kirjoittelemaan mitään sääntöjä, koska mulla ei ole vuosikausiin ollut vaihteita maasturissa. Jotkut Kepu-mäet, jotka aikoinaan ei mennyt vaihteellisella täysjoustolla polkien ylös, menee nykyään täysjäykällä ja 32/18-välityksellä suhteellisen helposti, joten väittäisin, että aika paljon on kyse myös siitä, että mihin on tottunut.

    Paremmaksi kuskiksi ei ainakaan tulla sillä, että fakkiudutaan ajatteluun, jossa oma tapa on ainoa oikea. Siksi kannattaa kokeilla myös toisenlaisia lähestymistapoja. Jos olet tottunut mahdollisimman pienellä vaihteella ja korkealla kadenssilla sitkutteluun ja sitten, kun tulee eteen se kohta, josta sillä tapaa et pääsekään polkemalla ylös, toisenlaisen tekniikan kokeileminen saattaa yllättää positiivisesti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #435
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Saako tuon Eaglen tilalle vain pakan, ketjut ja vaihdevivun päivittämällä suoraan jonku 9 tai 10 lehtisen systeemin?
    Jos vapaaratas on XD (eli pakan pienen ratas 10T), niin ei taida olla kuin 11s ja 12s -pakkoja tarjolla. HG-vapaarattaalle toki saa. En usko Eaglen takavaihtajan toimivan minkään 9/10 vivun kanssa. Ja onhan vaihtaja se muutenkin tarpeettoman iso jos pakassa ei ole suurta ratasta. Möisin pakettina pois ja tilalle esim Deore 10s ja pakaksi 11-36, 11-42 tai 11-46 mielen mukaan. Vanhemmat 10s takavaihtajat ei noihin 42/46 pakkoihin taivu.

  16. #436
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.698
    Siitä on muutama vuosi, kun viimeksi ajoin maasturilla. Kyseisessä pelissä oli 26-tuumaiset renkaat, triplakammet 44-32-22 ja takana 11-34. Kevyintä (22-34) välitystä tarvitsi kohtuullisen usein, kun ei aina ole intoa käyttää suuria tehoja/vääntöä ylämäissä. Luulisi, että vaikkapa tavoitteellisesti kuntoa kehittävä ajaa esim. palauttavia päiviä kevyesti pyörittelemällä. Tuosta maasturitriplasta, jonka voimansiirto oli SRAM/Shimano-yhdistelmä, jäi sellainen muistijälki, että se oli loistava niin toiminnaltaan kuin välityksiltäänkin. Nuo välitykset itse asiassa sopisivat melko hyvin myös gravel-pyörään, tosin 44 eturatas saisi olla hieman isompi, esimerkiksi 50.

    Olen kauhulla seurannut uusien takapakkojen hintoja. Kun on tottunut maksamaan 20-40 euroa takapakasta, niin yli satasen hinnat tuntuvat kovin kalliilta peruskulutusosista.

  17. #437
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    4
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?
    Mulla oli Sram GX 1x12 Eagle täydellinen voimalinja vuosimallia 2017.
    Vaihdoin ensiksi liipasimeksi Shimano XT:n, ja hyvin toimi kaikilla vaihteilla ei ongelmaa.
    Seuraava päivitys oli vaihtajaksi XT, kaikki toimii yhä hienosti.
    Edessä nyt AbsoluteBlack oval 30T.
    Ulkomaiselta foorumilta luettua: Mikäli käytössä on Sram-pakka, niin täytyy käyttää Sram-ketjua.
    Joten Shimpan ketjulla en ole koittanut, kun hyvin toimii noinkin.

  18. #438
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Olikos jollakulla jo käytännön kokemusta, että Sramin 12-pakat toimivat mainiosti myös Shimanon 12-vaihtajilla?
    Mulla on. Hienosti pelaa. Gx eagle kasetti ja ketjut, slx vaihtaja ja xt liipasin. En ole ennen osannut kaivata mahdollisuutta vaihtaa isompaa vaihdetta 2kerrallaan, enään ei osais olla ilman

    Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  19. #439
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti riatlonisti Katso viesti
    ... kaikki toimii yhä hienosti.
    ...
    Ulkomaiselta foorumilta luettua: Mikäli käytössä on Sram-pakka, niin täytyy käyttää Sram-ketjua.
    Joten Shimpan ketjulla en ole koittanut, kun hyvin toimii noinkin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mulla on. Hienosti pelaa....
    Hienoa, kiitokset kommenteista!

    Voisi ehkä ajatella laittaa projektiin X01-setin gripparilla, mutta takavaihtajaksi XTR.
    JackOja muokkasi tätä : 22.10.2020 at 16.01


  20. #440
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    12 ketjut ja pakat, varsinkin Sramit, kestää kulutusta. Oma kokemus + taulukot.
    Eli vaikka hinta on kova niin kilometrejä tuntuu irtoavan myös.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  21. #441
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    12 ketjut ja pakat, varsinkin Sramit, kestää kulutusta. Oma kokemus + taulukot.
    Eli vaikka hinta on kova niin kilometrejä tuntuu irtoavan myös.
    Hienoa! Omat kokemukset rajoittuvat 155km kruisailuun uuden pyörän mekaanisilla XX1 Eagleilla. Kyllä on uskomattoman hyvän tuntuinen vaihteisto 34t etulimpulla ja 10-50 (ehkä, en muista mutta iso se on) pakalla. Vaihteet vaihtuu uskomattoman tarkasti ja grippari on aivan mahtava kapistus pykälien ohjailuun. En kaipaa sähköä. Myös Dub-wattikammet ovat olleet mahtavat, jäykkyys toiselta planeetalta verrattuna 156mm q-factorin GXP-kampiin. Toivon mahdollisimman paljon antoisia kilsoja.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  22. #442
    F. Kotlerburg Guest
    12spd GX:n ketjujen kulutuskestävyydestä ei ole kyllä mitään positiivista kuulunut. Osa saanut 500km:ssä ketjut valmiiksi. X01 kestää sitten jo hyvin.

  23. #443
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829

    1x12

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    12 ketjut ja pakat, varsinkin Sramit, kestää kulutusta. Oma kokemus + taulukot.
    Eli vaikka hinta on kova niin kilometrejä tuntuu irtoavan myös.
    Olen kirjoittanut aiemminkin, mutta Sramin NX-ketju kesti omassa käytössä ~700 km ja GX noin tonnin ennen kuin ”venyivät” eli kuluivat 0.75%-merkkiin asti. GX:stä vielä kaiken lisäksi murtui neljä linkkiä eri puolilta ketjua siitä pinnin vierestä. Nykyinen XX1 huitelee vajaassa 3500 km:ssä ja jauhaa edelleen ilman kulumista 0.5%-merkkiin. Ketjut samalla käytöllä, voiteilla sekä huollolla. XX1 ketjuja on nyt kaksi kierrossa, ~300-400 km välein vaihto. Yhteensä ovat jurnuttaneet sen 6500 km. Ihan kiitettävästi mielestäni.

  24. #444
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Nykyinen XX1 huitelee vajaassa 3500 km:ssä ja jauhaa edelleen ilman kulumista 0.5%-merkkiin. Ketjut samalla käytöllä, voiteilla sekä huollolla. XX1 ketjuja on nyt kaksi kierrossa, ~300-400 km välein vaihto. Yhteensä ovat jurnuttaneet sen 6500 km. Ihan kiitettävästi mielestäni.
    Jes, luokkaa neljä tonnia pitäis irrota X01&XX1. X01 on taloudellisin vaihtoehto 12 ketjuista. SRAMi ehkä hukkaa watteja vs. Shimano mutta kestoa piisaa.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  25. #445
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Peukut tuosta sloganista!
    Tuollaisessa rymäyksessä vaihtajan korvake ja häkkikin joutuu koville, menikö propelille?

  26. #446
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.977
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Jipii: vaihdoin 1x12 huumassa monta pykälää kerralla SRAM SX eaglella isoimmalle 50-piikkiselle, sillä seurauksella, että ketju tippui tämän jättirieskan ja pinnojen väliin. En syytä osasarjaa vielä, säädöthän tuohon vaikuttaa, mutta siitä syytän että ketju voikin mennä todella pitkälle rattaan taakse. Jos olisi ollut ketjunkatkaisin ja lukkopala mukana, olisin pistänyt ketjut poikki, mutta lähdin "nopeelle ruokiksella". Suurin osa lenkistä meni ketjun repimiseen, onnistui lopulta. Keksinkin tälläisen sloganin " 1x12 - ihmisille jotka haluavat harrastaa vaihteita, eivät pyöräilyä" .

    Jos säädönkin jälkeen tekee tuota, vaihteet säädetään siten että tuo jättirieska ei ole käytössä lainkaan tai vaihdetaan johonkin "kunnon" settiin vähemmillä lehdillä. Tai otetaan kokonaan veke.
    Sinun pitää asentaa sellainen muovikiekko pakan alle.

  27. #447
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.332
    Hieno slogan, pitäisköhän hankkia paitaan ko. teksti?

  28. #448
    1x12 on tosi harrastajalle vain kertolasku😁.

  29. #449
    Weston Guest
    Mulla on Shimanon hg-vaparilla Sunracen 12-pakka. Isoin rieska 51 piikkiä. Vaihtaja shimano XT. 1000km aikana ei ole ollut mitään häikkää vaihteiden vaihtamisessa vaikka menisi montakin pykälää kerralla.

  30. #450
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Niinkun vinoksi? En ole vielä hirveästi tutkinut, mutta hyvin toimi ton jälkeen kyllä.
    Kun toimii hyvin kuten on toiminut ennenkin jäi säikäytystasolle, jos ketju ehtii vetäistä pahasti, vaihtaja lakkaa toimimasta täsmälllisesti, ketju arpoo jäädäkkö rattaalle vai sittenkin mennä toiselle.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •