HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 426 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 326 376 416 424 425 426 427 428 436 476 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.751 - 12.780 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Vauva-foorumilla oli hyvä kysymys: "Onko suojatien reunaan pysähtynyt pyöräilijä jalankulkija? Eli pitääkö autoilijan päästää menemään?"

Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa niin jalankulkija kai sitten?... ja sitkun autoiljat pysähtyy niin voi hypätä pyörän selkään ja ajaa kadun yli, koska uuden tieliikennelain mukaan suojatien saa ylittää pyöräillen ja homma sujuvoittaa/nopeuttaa liikennettä
    Että näin!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa niin jalankulkija kai sitten?...
    Seisooko se fillarin vieressä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Seisooko se fillarin vieressä?
    Että tämmöstä tällä kertaa

Että tämmöstä tällä kertaa
    Niin, kertooko alkuperäinen tarina, että pyöräilijä seisoo pyörän vieressä. Tuossa itse kerroit, että pyöräilijä on pysähtynyt suojatien reunaan. Voihan hän istua satulassakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Niin, kertooko alkuperäinen tarina, että pyöräilijä seisoo pyörän vieressä. Tuossa itse kerroit, että pyöräilijä on pysähtynyt suojatien reunaan. Voihan hän istua satulassakin.
    Siteerattu alkuperäinen "tarina" ei kerro.
    Siksipä yritin kysyä juurikin semoisen tilanteen tulkintaa ja aloitin kysymykseni näin: "Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa ...
    Elikkäs kun on jalankulkijan oloinen pyörään nojaaja jalkakäytävän reunassa odottamassa niin autoilijan on annettava tietä. Kun auto pysähtyy ja antaa ymmärtää, että nyt voi mennä niin saako siinä hypätä pyörän selkään ja ajaa suojatietä pitkin?

Siksipä yritin kysyä juurikin semoisen tilanteen tulkintaa ja aloitin kysymykseni näin: "Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa ...
    Elikkäs kun on jalankulkijan oloinen pyörään nojaaja jalkakäytävän reunassa odottamassa niin autoilijan on annettava tietä. Kun auto pysähtyy ja antaa ymmärtää, että nyt voi mennä niin saako siinä hypätä pyörän selkään ja ajaa suojatietä pitkin?
    Sujuvaa ehkä (riippuen kuinka vikkelästi hyppäät pyörän selkään ja kuinka nopeasti kiihdytät vauhtisi), mutta ei saa. Koska silloinhan pyöräilijä on jälleen väistämisvelvollinen.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Tätä tulee sovellettua itse asiassa verraten usein Helsingissä liikkuessa. Oikein kätevää monissa kohdissa, ja talutan pyörän rauhassa yli. Täältä löytyy jopa paikka, jossa pyöräkaistan valo palaa pitkään punaisella samaan aikaan, kun vieressä on jalankulkijoille vihreä samalla ylityksellä. Toki silloin hyppään pyörän selästä alas ja talutan.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Oli taas eilen niin vaikeaa valojen kanssa kelvillä. Olisko yhdellä vastaantulleella kuskilla ollut valot. Jaa, taisi olla kaksi. Valottomia sitten toistakymmentä. Parille mainitsin kohdalla, että valot. Varsinkin sille yhdelle rouvalle, jolla oli vielä lapsi tarakalla istuimessa. Mitä vittua ihmiset ajattelee tai ei ajattele? Sitten kun joku jyräyttää yli, niin ollaan sormi pystyssä kertomassa, että kyllä sieltä auton ratin takaa pitää nähdä. Ja itse ei laiteta viittä euroa kiinni omaan turvallisuuteen. Lapsista nyt puhumattakaan.

Koulun lähistöllä en nähnyt yhdelläkään jopoilijalla valoja. Ei edessä, eikä takana. Poliisi voisi edes muutamana päivänä tehdä tuolla ratsian. Resursseista ei ole homma kiinni, kun joka päivä ajelevat kamera-Transportterilla pitkin maakuntaa nopeuksia mittaamassa.

^Ei kannata kun koululaisilta ei saa sakkorahaa.

Vuoden äitipalkinto meni eilen kyllä eräälle sankarille. Tuli vastaan polulla pieni poika 24" tms maastopyörällä. Perässä hölkkäsi äityli pojan kypärä kädessä. Ilmeisesti edelleen ala-asteikäisillä kypärä on jotenkin nolo kapistus kun näkee näitä jopoilijoita joilla kypärä keikkuu tangossa. Varmaan se potta menee päähän vain silloin kun lähestytään kotipihaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    ^Ei kannata kun koululaisilta ei saa sakkorahaa.

Ei se valottomuus olekaan heidän vikansa. Sakot vanhemmille.

Oheisella kelvillä voi olla elämä vaikeaa...
    https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006675259.html

Keskellä espoolaista metsää on liikennemerkki, jossa ei ole mitään järkeä – Anssi Mattila löysi sen ulkoillessaan ja nauroi ääneen

Uudehkon luontopolun alussa Nupurissa on yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää osoittava liikennemerkki, joka ei johda mihinkään.

^Vantaalla Petikossa Tiilipojanlenkin ja Vihdintien risteyksen alueella oli myös kelvin merkki. Kelviä tuossa ei ole, mutta siitä lähtee polku, jota pitkin pääsee Petikon ulkoilualueelle.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

^Onkohan pelkona, että siihen joskus tulee klv? On kiva pätkä juuri tuollaisena kun on.

Tänä aamuna työmatkalla sitten kolahti auton kanssa ekaa kertaa meikäläisellä , ja vuosia takana 53.
    En loukannut itseäni mutta pyörä loukkaantui.

tempokisu Guest
    ^ tsemiä. Kaatumisen jälkeen olen ekana tarkistanu miten pyörän kävi ( kotona sitten vasta omat vauriot, oho puolipäätä veressä ja mustelmaa jokapuolella...)

On kyllä viimeaikoina ahkeraan yrittäneet autot ajaa päälle tai eteen. Yksi eilisistä tapauksista oli kyllä aika uskomaton .. tuli ohitseni Hesarilla (mulla takavalo, neonvärinen heijastinnyssäkkä tavaratelineellä ja kirkkaasti valaistu paikka), mietin että kääntyyköhän eteen mutta vastaan tuli kirkkaan keltainen Alepa pyörä valo melkein sokaisten niin aattelin että varmaankin väistää. No ei mitään, kääntyi suoraan vastaantulleen pyörän eteen ja tämä sai täpärästi väistettyä tekemällä äkkimutkan puoliksi kaatuen. Välillä olin jo vähän panemassa merkille että risteyskäytös olisi paranemassa mutta aika surkea väistöprosentti ollut viimepäivinä.

Hei te succispyöräilijät (6-7 ajajan porukka), jotka vissiin tulitte mua vastaan Pirttimäen hoodeilla ja sitten ohititte mut myöhemmin Espoon keskuspuiston pitkällä suoralla. Jos on veto päällä niin sitten jätetään vähä enemmän turvaväliä kun ohitetaan. Oot aika urpo, sinä, joka ajoit kaverin rinnalla ja ohitit mut melkein hihaa hipoen. Ja yleisestikin kyseenalaistan tuollaisen nopeuden noin isolla porukalla tuollaisessa paikassa, missä on muitakin liikkujia.

Luonnollisesti ottamatta kantaa Tassun tapaukseen otan kantaa vastaaviin tapauksiin omalta näkökannaltani.

Jos ja kun tilanteessa ei ole muita kuin minä ja vastaantuleva...no, käytän Tassun valitsemaa termiä succispyöräilijäryhmä tai vain parivaljakko ja tiellä on sen verran leveyttä että kolme mahtuu rinnan, en osaa pitää millään lailla pahana että vastaantulijat eivät sen kummemmin hidasta tai siirry ohituksen ajaksi jonomuotoon.

Teen asian selväksi eli tilanteen molemmin puolin yksitulkintaiseksi siirtymällä hyvissä ajoin aivan oikeaan laitaan ja pitämällä tiukasti sen ajolinjan. Koska voin luottaa sekä itseeni että vastaantuleviin pyöräilijöihin, heidän ajosilmäänsä ja pyöränhallintakykyynsä, ei haittaa ollenkaan vaikka ohitus tapahtuisi normaalia huomattavasti pienemmällä turvavälillä eli melkein hihaa hipoen.

Koska en sittenkään ole Euroopan nopein pyöräilijä, ei ole tavatonta että joku succispyöräilijä saavuttaa minut ja suorittaa ohituksen merkittävällä nopeuserolla. Joskus käy jopa niin että ensimmäinen havainto tulee vasta kun pyörä on rinnalla. Muutaman kerran olen kokenut tilanteen epämiellyttäväksi ja kerran jopa vaaralliseksi, kun ohittajan ajolinja on kulkenut kutakuinkin keskellä (eli tämä sankari ei ole katsonut aiheelliseksi siirtyä ohituksen ajaksi vasempaan laitaan). Vaikka tiedän että aina pitäisi muistaa ettei ole yksin liikenteessä ja ettei kovin suuria liikkeitä sivusuunnassa pitäisi tehdä varmistamatta ettei aja takaa tulevan eteen, totuus on että joskus tulee väistäneeksi lätäkköä, kuoppaa, oksaa tai jotain muuta. Tai tulee muuten vain ohjanneeksi kymmenen senttiä keskemmälle.

Mutta se mistä eilisen lenkin tiimoilta haluaisin avautua on joidenkin pyöräilijöiden käsittämätön typeryys tai yksinkertaisesti vain röyhkeys, kun he lähtevät ohittamaan jalankulkijoita tai hidasta pyöräilijää tilanteessa jossa samaan aikaan vastaan ajaa toinen pyöräilijä. Jos este on niin sanotusti omalla kaistalla, pysytään sen takana ja odotetaan sen aikaa että vastaantulija ehtii ensin ohi. Toisin sanoen: ei jumprahuiti lähdetä ohitukseen vastaantulijan kaistalle luottaen siihen että vastaantulija haluaa välttää yhteentörmäyksen ja sen vuoksi jarruttaa ja/tai väistää pusikkoon

^Toisaalta jos autoilija ohittaa tai kohtaa "hihaa hipoen", ei selitykseksi kelpaa se, että mun mielestä siitä mahtui ihan hyvin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mutta se mistä eilisen lenkin tiimoilta haluaisin avautua on joidenkin pyöräilijöiden käsittämätön typeryys tai yksinkertaisesti vain röyhkeys, kun he lähtevät ohittamaan jalankulkijoita tai hidasta pyöräilijää tilanteessa jossa samaan aikaan vastaan ajaa toinen pyöräilijä. Jos este on niin sanotusti omalla kaistalla, pysytään sen takana ja odotetaan sen aikaa että vastaantulija ehtii ensin ohi. Toisin sanoen: ei jumprahuiti lähdetä ohitukseen vastaantulijan kaistalle luottaen siihen että vastaantulija haluaa välttää yhteentörmäyksen ja sen vuoksi jarruttaa ja/tai väistää pusikkoon
    Tämä. Mun lähtökohta on se, että esim. ulkoilureitillä molempiin suuntiin on käytössä puoli väylää ja sitä vastaantulevaa ei pakoteta väistämään. Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Toisaalta jos autoilija ohittaa tai kohtaa "hihaa hipoen", ei selitykseksi kelpaa se, että mun mielestä siitä mahtui ihan hyvin...

Tämä. Mun lähtökohta on se, että esim. ulkoilureitillä molempiin suuntiin on käytössä puoli väylää ja sitä vastaantulevaa ei pakoteta väistämään. Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.
    +1
    Palautuslenkkejä tulee ajettua Viikki, Vantaa/Keravan jokien suunnassa. Aktiivi harrastajien (pyörä, vaatetus) kohdalla tämä kaksi rinnan vastaan tuleminen tuntui lisääntyneen tänä vuonna selvästi (tai kiinnitin siihen huomiota).
    Tämä jalankulkijan tai hitaamman pyöräilijän ohittaminen väliin tunkemalla näyttäisi sujuvan kaikilta ryhmiltä. Tässä se oikean puoleinen liikenne lisää sujuvuutta kun voi jäädä jalankulkijan taakse ajamaan 6 km/h vauhtia ja suorittaa sen ohituksen kun vastaantulijoita ei ole ja näkyvyys on riittävä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Toivon ja uskonkin että lähes kaikille lukijoille oli selvää että kuvasin kohtaamisia tai ohituksia, joissa *molempien osapuolien* mielestä (ja sen lisäksi elävässä elämässä saadun kokemuksen mukaan) mahtuu ihan s-nan hyvin.

Toivon ja uskon myös että lähes kaikille oli selvää että kuvatunlaisessa tilanteessa kyseiset fillaristit kykenevät hallitsemaan ajolinjansa noin alle viiden senttimetrin tarkkuudella. Sen lisäksi he pystyvät arvioimaan varsin nopeasti ja oikea-aikaisesti sen milloin todella on väistettävä. Autoilija joka ohittaa pyöräilijän hihaa hipoen tuskin edes pystyy havainnoimaan autonsa sijaintia sivuttaissuunnassa tai arvioimaan autonsa leveyttä peili - tai joskus peräkärry, vene tai muu perässä kuljetettava kapistus - mukaanlukien lähellekään samalla tarkkuudella.

Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.
    Minä taasen ymmärrän sen täysin. Ensinnäkin siksi että olen itse useinkin ajanut kaksi rinnan ja toiseksi siksi ettei minulla ole mitään periaatteellista tarvetta omistaa puolta väylää vaan minulle on yhtä helppoa väistää vastaantulevia succispyöräilijöitä aivan oikeaan laitaan kuin väistää edessä olevia ulkoilijoita aivan vasempaan laitaan.

Tietenkin on selvää että kun ajetaan kaksi rinnan, ei olla liikkeellä samalla mentaliteetilla kuin entisaikoin samuraiherrat vaan väistetään ja siirrytään aina tilanteen mukaan jonoon. Jos vastaantuleva fillaristi ei esimerkiksi vaikuta olevan satulassa kuin kotonaan tai ei mitenkään näytä siltä että aikoo väistää vaan pikemminkin siltä että aikoo "pitää kiinni oikeuksistaan", silloin ajetaan sen mukaan eli jonossa. Ja tarpeen mukaan hidastetaan, kävelyvauhtiinkin jos tilanne sitä vaatii. Kaksi rinnan, kovaakin vauhtia, ajetaan taas kun tilanne sen sallii.

Tämänpäiväisellä lenkillä erehdyin kiertämään Töölönlahtea, reitti oli tietysti ulkoilijoiden kansoittama. Radan vieressä kulkevalla puusillalla ruuhka oli sellainen että vapaana oli juuri ja juuri yhden pyöräilijän mentävä väli. Itse laskettelin mäkeä alas ja vastaan ajoi naispyöräilijä tavispyörällä. Hän suuntasi epäröimättä tähän väliin joka oli hänen näkökulmastaan kirkkaasti sillan vasemmalla laidalla.
    Minuun meni pieni piru enkä väistänyt vaan jarrutin mahdollisimman teatraalisesti, takarenkaan hallitusti lukiten niin että hänestä luullakseni täytyi näyttää siltä että olen menettämässä pyöräni hallinnan.

(Otin kyllä tilanteen haltuun niin ettei hän joutunut tai edes ehtinyt pysähtyä tai tehdä mitään muutakaan. Kieltämättä tunsin temppuilustani pientä tyydytystä, mutta jälkeenpäin vähän nolotti; tuskin hän edes tajusi että osoitin mieltäni eikä ehkä olisi ymmärtänytkään minkä takia niin tein.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jame1967 Katso viesti
    Tänä aamuna työmatkalla sitten kolahti auton kanssa ekaa kertaa meikäläisellä , ja vuosia takana 53.
    En loukannut itseäni mutta pyörä loukkaantui.
    Onko tämä ikä joku pyöräilijöiden 27? Tulin juuri tunti sitten saattamasta tätä Meikun uhria hautaan. Hälläkin ikää pari viikkoa vajaa 53.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

F. Kotlerburg Guest
    Takavalopakko on näemmä joidenkin päässä tarkoittanut, että kunhan on joku valo. Ainakin kolme valkoista valoa takavalona käyttävää bongattu parin päivän sisään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Takavalopakko on näemmä joidenkin päässä tarkoittanut, että kunhan on joku valo. Ainakin kolme valkoista valoa takavalona käyttävää bongattu parin päivän sisään.
    Tämä. Valot ketuttaa. Tai onhan se hyvä, että jotain valoa pyörässä on, mutta melko perseellään ne on monilla. Tänäänkin iltalenkillä tuntui, että useampi vastaantulija kilpaili siitä, kuka saa aikaan tehokkaimman sokaisun. On joko liian tehokkaita halpisvaloja joissa keila valaisee kaiken eturenkaasta puiden latvoihin, tai sitten ihan kelvollisia valaisimia, mutta keilat on säädetty vastaantulijan silmänkorkeudelle.

Varmaan se täytyy lyödä tuo 10 000 lumenin tehovalaisin pyörään kiinni ja pyöräillä pimeällä aurinkolasit päässä. Eipähän ainakaan itse sokaistu

Onkos muualla suomessa tavattu tällaista ilmiötä, mitä täällä kouvolan alueella. Kelvillä vastaan tulee (koko väylän leveydeltä) joukko nuoria (10-15v) miehiä, jotka eivät väistäkkään ajoissa vastaan tulevaa, vaan ajavat uhmakkaasti vastaan, kunnes aivan viime hetkellä ennen törmäystä reunimmainen väistää ja samalla porukassa huudellaan ja naureskellaan jotain. Olen tietty itse valmiudessa väistämään pöpelikön kautta, mutta ainakin toistaiseksi pojat ovat vielä väistäneet. Ja tätä on tapahtunut täällä tänä syksynä usemman kerraan. Ei kauheen mukavaa huvittelua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkp Katso viesti
    Onkos muualla suomessa tavattu tällaista ilmiötä, mitä täällä kouvolan alueella. Kelvillä vastaan tulee (koko väylän leveydeltä) joukko nuoria (10-15v) miehiä, jotka eivät väistäkkään ajoissa vastaan tulevaa, vaan ajavat uhmakkaasti vastaan, kunnes aivan viime hetkellä ennen törmäystä reunimmainen väistää ja samalla porukassa huudellaan ja naureskellaan jotain. Olen tietty itse valmiudessa väistämään pöpelikön kautta, mutta ainakin toistaiseksi pojat ovat vielä väistäneet. Ja tätä on tapahtunut täällä tänä syksynä usemman kerraan. Ei kauheen mukavaa huvittelua.
    Kaverini, suht jääräpäinen tarpeen vaatiessa kohtasi moista jokunen vuosi sitten. Neljä teiniä (muistaakseni kolme urosta ja yksi naaras) käveli vastaan koko pyörätien leveydeltä ja kaverin edellä polkenut mummo joutui väistämään nurmikon kautta. Kaverini tuosta sisuuntuneena pisti hieman lisää vauhtia, otti tangosta tukevan otteen ja tähtäsi keskelle ajatuksella, "Jorppe (nimi muutettu) ei väistä". Eikä väistänyt. Teinit väistivät, mutta sen verta myöhään, että jalkojen kontrolli ei riittänyt tasapainon ylläpitämiseen märällä nurtsilla ja ainakin yksi nuori neiti pyllähti valkoisissa farkuissaan nurmelle. Eivät huudelleet edes perään mitään.

Pian kaveri kohtasi saman nelikon uudestaan, samalla tiellä. Tällä kertaa nelikko ryhmittyi parijonoon hyvissä ajoin ennen kohtaamista eikä fyysisiä, henkisiä tai aineellisia vaurioita syntynyt. Ovat nopeita oppimaan.

Myös itse olen junnuna ajanut isompiani päin, kun eivät antaneet tilaa. Jarrukahva repäisi reunimmaisen kävelijän hihan, melu oli kova, mutta kun pysyin pystyssä, ei ne mua kiinnikään saaneet. Näin vanhemmiten, saattaisin väistää.
    Miten niin tyhmä kysymys??

^Se vaan, että jos tuollaisessa sattuu jotain, niin heikoillahan siinä se päin ajava on. Vaikka jalankulkija perseilisi mitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkp Katso viesti
    Aina on väistänyt. Paitsi kerran kaksi mopoa (kevaria?) joista toinen tuli keula pystyssä, ajattelin ettei keulivalla ole kontrolli välttämättä niin hyvä niin väistin pikkusen.

Erääänä päivänä ajoin viikissä ja saavutin nuorisoa jotka pyöräilivät noin kuuden ryhmässä ja valloittaneet koko väylän. Soitin kelloa hyvissä ajoin. Sain vastaukseksi kellon soiton sieltä ryhmästä. Väistöliikkeitä ei tapahtunut milliäkään. Onneksi siinä oli numikko hiekkatien tasossa josta pääsin heidän ohitseen. Jotain huutelua sieltä ohittamiseni jälkeen, ei tosin kiinnostanut minua pätkääkään. Nuoret on nuoria. Sieltä löytyy fiksuja ja vähemmän fiksuja, niinkuin vanhemmistakin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •