FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 425 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 325 375 415 423 424 425 426 427 435 475 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.721 - 12.750 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #12721
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Syystäkin se on nimeltään nöyryytysnappula. Saiskohan niitä semmottisia sinne autojen puolelle...?
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  2. #12722
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Kehä lll:n ja Caravellentien risteyksessä on sellaiset valot jotka vaativat napin painalluksen. Odotin siinä ja autoille syttyi vihreät mutta ei kevyelle liikenteelle.
    Totta muuten! Aika sumussa sitä noiden suhteen kulkee, sillä juuri n. 1 h ennen tuon kommenttini kirjoittamista kuljin kahdesti tuosta risteyksestä. Itään päin mennessä jouduin vieläpä odottamaan kahdet risteävät suorat valot ennen kuin ylitykselle vaihtui vihreä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  3. #12723
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Ei muuttanut vaan sama oli voimassa jo vanhan tieliikennelain aikana. Helsingissä on ollut jo pitkään paikkoja, muistaakseni esim. Bulevardi, jossa pyörätiet ovat olleet yksisuuntaisia.

    Logiikka oli vanhassa tieliikennelaissa ja on edelleen uudessa tieliikennelaissa sama: pyörätien liikennemerkki on määräysmerkki, ja kun sen näet ajosuuntaasi määrävänä, niin seuraat sitä. Muuten kuljetat polkupyörää ajoradalla.

    Nämä 2-suuntaisuuden osoittava lisäkilvet ovat uuden tieliikennelain lisäys selventämään tätä asiaa. Määräystä ne eivät sinänsä muuta, ja lisäkilville on siirtymäaika.

    Teoriassa myös yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä voi olla 1-suuntainen, joskin melkoinen suunnittelun kukkanen. Oulussahan tämmöisiä on mm. se kuuluisa silta? Jostain syystä en ole saanut keneltäkään viranomaiselta selvää vastausta, että jos koskeeko määräysmerkki jalankulkijaa vai ei? Jos määräysmerkin katsotaan koskevan myös jalankulkijaa, silloinhan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie voi olla myös jalankululle 1-suuntainen, ja siinähän ei tietenkään ole mitään järkeä. Toinen vaihtoehto on, että jalankulkijan ei tarvitse jalkakäytävän määräysmerkkiä noudattaa, joka sekin on hiukan erikoinen tulkinta tieliikennelaista.
    Mutta todellisessa maailmassa, täällä periferiassa, pyöräteitä on rakennettu vapaasti sekä tien oikealle puolelle, että tien vasemmalle puolelle ja sitenkin, että puoli vaihtuu useamman kerran matkan aikana.

    Lisäksi näen yksisuuntaisuuden tai kaksisuuntaisuuden tien ominaisuutena, joka on pätevä riippumatta nähdyistä liikennemerkeistä.

  4. #12724
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Syystäkin se on nimeltään nöyryytysnappula. Saiskohan niitä semmottisia sinne autojen puolelle...?
    Jep, tuupakantielle kun pyyhkäisee katriinantieltä kehän ylitte, niin kyllähän tuo hiukkasen harmittaa. Toisaalta kun omaa tällaiset hullunlehmän hermot, niin painaa sitä nappulaa ja odottaa minuutin kunei niitä autoja enää tuu ja menee vasta sitten punaisia päin. Ja sitten siinä risteyksessä seisoo taas kuustoista rekkaa kummastellen.

  5. #12725
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Ei muuttanut vaan sama oli voimassa jo vanhan tieliikennelain aikana. Helsingissä on ollut jo pitkään paikkoja, muistaakseni esim. Bulevardi, jossa pyörätiet ovat olleet yksisuuntaisia.

    Logiikka oli vanhassa tieliikennelaissa ja on edelleen uudessa tieliikennelaissa sama: pyörätien liikennemerkki on määräysmerkki, ja kun sen näet ajosuuntaasi määrävänä, niin seuraat sitä. Muuten kuljetat polkupyörää ajoradalla.

    Nämä 2-suuntaisuuden osoittava lisäkilvet ovat uuden tieliikennelain lisäys selventämään tätä asiaa. Määräystä ne eivät sinänsä muuta, ja lisäkilville on siirtymäaika.
    Vanhan lain mukaisella merkintätavalla ei voi tietää, onko tie yksi- vai kaksisuuntainen.

    Teoriassa myös yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä voi olla 1-suuntainen, joskin melkoinen suunnittelun kukkanen. Oulussahan tämmöisiä on mm. se kuuluisa silta? Jostain syystä en ole saanut keneltäkään viranomaiselta selvää vastausta, että jos koskeeko määräysmerkki jalankulkijaa vai ei? Jos määräysmerkin katsotaan koskevan myös jalankulkijaa, silloinhan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie voi olla myös jalankululle 1-suuntainen, ja siinähän ei tietenkään ole mitään järkeä. Toinen vaihtoehto on, että jalankulkijan ei tarvitse jalkakäytävän määräysmerkkiä noudattaa, joka sekin on hiukan erikoinen tulkinta tieliikennelaista.
    En tunne paikkaa, mutta määräysmerkin puuttuminen (siitä oletan olevan kyse) joko ei poista jalkakäytävää tai vaihtoehtoisesti tekee siitä jossain tapauksessa ajoradan.

  6. #12726
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Espoossa on monessakin paikkaa noita nöyryytysnappularisteyksiä, joissa jos myöhästyt "kierrosta" niin saat tuijotella muutaman minuutin kun kaikki ajoradan liikenne liikkuu mutta sinä et. En ymmärrä koko nappulan funktiota muuten kuin suoran tien (esim. 60km/h alueella) yli menevien suojateiden osalta. Miksi kevyt liikenne ei voi kulkea automaattisesti samassa syklissä kuin samaan suuntaan etenevät ajoradat?
    Aakoo muokkasi tätä : 10.10.2020 at 13.57

  7. #12727
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Ja Helsingissä myös. Tässä omilla kulmilla pohjois-Helsingissä on useampikin risteys, jossa kevyelle liikenteelle palaa punainen valo, vaikka autoilijat menevät samaan suuntaan vihreillä.

    Mikähän tuossa on ylipäätänsä pointtina? Voisi kuvitella, että tuo vain tekee haittaa väistämissäännön noudattamiselle, kun autoilija "oppii," että kevyttä liikennettä ei tarvii varoa, kun niille kuitenkin palaa punainen.

  8. #12728
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Vanhan lain mukaisella merkintätavalla ei voi tietää, onko tie yksi- vai kaksisuuntainen.
    Eikö ajoradasta erotettu pyöräkaista ole aina lähtökohtaisesti yksisuuntainen ja sen ajoradan ajosuunnan mukainen, jos liikennemerkillä ei ole muuta määrätty? Ja toisaalta kelvihän osoitetaan erikseen liikennemerkillä kelvin alussa. Jos siellä ei ole ajosuunnassa merkkiä, ei ole kelviäkään. Vai mikä tässä logiikassa mättää?

  9. #12729
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Mielestäni ei mikään eli noinhan se on. En ajatellut tuossa pyöräkaistaa, vaan tavanomaista pyörätietä tai yhdistettyä jalkakäytävää/pyörätietä.

  10. #12730
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mielestäni ei mikään eli noinhan se on. En ajatellut tuossa pyöräkaistaa, vaan tavanomaista pyörätietä tai yhdistettyä jalkakäytävää/pyörätietä.
    Vanhan lain aikana piti olla pyörätien merkki, jotta siinä olisi pyörätie. Kun toisesta suunnasta ei ollut ja toisesta oli, niin väylä oli yksisuuntainen, yksinkertaista ja selkeää.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  11. #12731
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lauri H Katso viesti
    Alkoipa vaihteeksi eilen illalla polkiessa vituttaa liikennevalosuunnittelu tietyissä paikoissa, kun risteyksessä suoraa meneville autoille palaa vihreä valo ja kummastakin suunnasta kääntyville punainen, niin miksei pyörätiellä liikkuville voi myöskin automaattisesti palaa vihreä? Sen sijaan pitää pysähtyä, painaa nappia, odottaa kunnes suoraan menevien vihreät ensin päättyvät, sitten odottaa risteävän kadun vihreät ja vasta sitten seuraavalla kierroksella pääsee sääntöjen puitteissa ylittämään kadun kun suoraan meneville autoille palaa jälleen vihreä. En tiedä, monestiko tätä asiaa on käsitelty jo täällä, mutta itselleni tuosta nousee vain kapinahenki ja päätinkin rohkeasti alkaa vastaavassa tilanteessa ajaa päin punaisia jatkossa.
    Tästä oon avautunut varmaan useampaan kertaan. Oon ajanut viime vuodet autojen vihreällä jos tilanne sallii. Espoossa on monessa paikassa tällaiset, jossain paikoin tosin niin lyhyet ettei kävelijä ehtisi yli.

  12. #12732
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Vanhan lain aikana piti olla pyörätien merkki, jotta siinä olisi pyörätie. Kun toisesta suunnasta ei ollut ja toisesta oli, niin väylä oli yksisuuntainen, yksinkertaista ja selkeää.
    Mutta koska pyöräilijä ei tiennyt, onko merkki toisessa suunnassa, ei pyöräilijä tiennyt, onko väylä yksi- vai kaksisuuntainen. Tiesi vain sen, onko omassa tulosuunnassa luvallista ajaa pyörällä.

  13. #12733
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Vanhan lain aikana piti olla pyörätien merkki, jotta siinä olisi pyörätie. Kun toisesta suunnasta ei ollut ja toisesta oli, niin väylä oli yksisuuntainen, yksinkertaista ja selkeää.
    Kaikki on selkeää ja kaunista, kunnes siirryt toteuttamaan ohjetta todellisessa, epätäydellisessä maailmassa. Ainakin Turun alueella pyörätieverkko on melkoista sillisalaattia ja järjen käyttö on mielestäni toivottavaa.

  14. #12734
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Tästä oon avautunut varmaan useampaan kertaan. Oon ajanut viime vuodet autojen vihreällä jos tilanne sallii. Espoossa on monessa paikassa tällaiset, jossain paikoin tosin niin lyhyet ettei kävelijä ehtisi yli.
    Varmaan tosiaan vaatii erillisen pyörätien ja valot pyörille. Jalankulkijoille tarttee olla pidemmän aikaa vihreät.

  15. #12735
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Eilisellä lenkillä tuli useampaan kertaan vastaan tilanne: kulkusuunnassani ajoradan vas. puolella olevalla pyörätien näköisellä väylällä ei ollut pyöreää pyörätien merkkiä mutta sen sijaan oli sininen pikku viitta jossa oli pyörän kuva, kilometrimäärä ja kohteen nimi. Olikohan näissä a) yksisuuntaiseksi muutettu pyörätie josta oli viitta unohtunut poistaa vai b) kaksisuuntainen pyörätie, johon oli unohtunut laittaa pyörätien merkki. Ilmeisesti tuo viitta ei vielä tee pyörätiestä kaksisuuntaista?

  16. #12736
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    ^Ehkä tarkoitat tätä:


    Se kuuluu opastusmerkkeihin, eli kertoo matkan pituuden jonnekin. Määräysmerkit joihin myös pyörätien merkki kuuluvat antavat oikeuden ajamaan.

  17. #12737
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Tämä juuri. Miksiköhän noissa oli ne viitat kun kuitenkaan ei saa ajaa koska pyörätien merkki puuttuu?

  18. #12738
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mutta koska pyöräilijä ei tiennyt, onko merkki toisessa suunnassa, ei pyöräilijä tiennyt, onko väylä yksi- vai kaksisuuntainen. Tiesi vain sen, onko omassa tulosuunnassa luvallista ajaa pyörällä.
    Länsimaiseen oikeuskäsitykseen pitäisi kuulua /ei tällä foorumilla) syyttömyysolettama, joten vastaantulevan pyöräilijän oletetaan noudattavan lakia. Toki joillekin voi olla ongelmallista varautua asiaan, jonka mahdollisuudesta ei ole täysin varma.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Kaikki on selkeää ja kaunista, kunnes siirryt toteuttamaan ohjetta todellisessa, epätäydellisessä maailmassa. Ainakin Turun alueella pyörätieverkko on melkoista sillisalaattia ja järjen käyttö on mielestäni toivottavaa.
    Täälläpäin on paljon suojateitä, joihin on merkitty pyörätienjatke jyrsimällä keskiosa valkoisita viivoista pois. Toki niihin liittyvät jalkakäytävät, sillä risteyksissä ei ole mitään polkupyöräilyyn liittyvää liikennemerkkiä. Paikallista enemmistöä ei haittaa moinen, autoilla ajetaan väylillä jotka ovat KLV:iä ja pyörällä väylillä, missä se on erikseen merkitty kielletyksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  19. #12739
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    En tunne paikkaa, mutta määräysmerkin puuttuminen (siitä oletan olevan kyse) joko ei poista jalkakäytävää tai vaihtoehtoisesti tekee siitä jossain tapauksessa ajoradan.
    Eli siis tähän kysymykseen yksisuuntaisesta jalkakäytävästä.

    Perusperiaatehan on, että jalkakäytävää ei tarvitse merkitä liikennemerkillä, mutta jalankulkijalla on yleinen velvollisuus käyttää piennarta tai jalkakäytävää missä sellainen on. Pyörätie sen sijaan on aina osoitettu liikennemerkillä.

    Nyt sitten tämmöinen kuvan tilanne ruutukaavassa, jossa on kuvitteelliset yhdistetyt yksisuuntaiset pyörätiet ja jalkakäytävät



    Kysymys rautalangasta: kun jalankulkija kävelee kuvan suuntaan, velvoittaako määräysmerkki D6 jalankulkijaa siirtymään kadun oikealle puolelle?

    Vaihtoehto 1) määräysmerkki ei velvoita jalankulkijaa siitäkin huolimatta, että tieliikennelaissa lukee merkin D6 kohdalla: "Merkillä osoitetaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan."
    Vaihtoehto 2) määräysmerkki velvoittaa jalankulkijaa. Tästä seuraa sopivalla merkkikombolla yksisuuntaiset jalkakäytävät kadun molemmin puolin. Siis sama logiikka, jolla yksisuuntaiset pyörätiet on lakiin kirjoitettu.
    Vaihtoehto 3) Tietyt asiat ovat kyllä tai ei, mikäs tämä vaihtoehto enää on?
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  20. #12740
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Länsimaiseen oikeuskäsitykseen pitäisi kuulua /ei tällä foorumilla) syyttömyysolettama, joten vastaantulevan pyöräilijän oletetaan noudattavan lakia. Toki joillekin voi olla ongelmallista varautua asiaan, jonka mahdollisuudesta ei ole täysin varma.
    En tiedä, mihin tuo liittyy. Noudattaako vastaantulija lakia vai ei, kun emme tiedä, onko hänen suunnassaan pyörätien merkki? Jos hän ajaa vastaan, ilmeisesti oletusarvon mukaan siellä merkki on, koska hänen pitäisi noudattaa lakia ja vastaan ajaa.

  21. #12741
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Tvainin tapauksessa voisi tietysti antaa kymppitonnin kuukausipalkkaa nauttivien juristien pari kolme kertaa arpoa virallinen totuus parin vuoden aikataululla,kun tienkäyttäjä joutuu ratkaisunsa tekemään hyvinkin nopeasti. Jalankulkija voi tosinpysähtyä miettimään, kun ajoneuvon kuljettajalla ei läheskään aima tätä vaihtoehtoa ole.

    Oma arvaukseni on se, että jalankulkija saa käyttää vasemman puolen jalkakäytävää. Laissa lienee tarkoitettu, että jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää, jos sellainen on, pientareen sijaan. Koska tuossa on kaksi jalkakäytävää, joista vain toinen on pyörätien takia liikennemerkillä merkitty, saa jalankulkija valita puolen ja kulkusuunnan.

  22. #12742
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    En tiedä, mihin tuo liittyy. Noudattaako vastaantulija lakia vai ei, kun emme tiedä, onko hänen suunnassaan pyörätien merkki? Jos hän ajaa vastaan, ilmeisesti oletusarvon mukaan siellä merkki on, koska hänen pitäisi noudattaa lakia ja vastaan ajaa.
    Jos ongelmaksi muodostuu tuo tietämättömyys moniko suuntainen pyörätie on kuten esitit:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mutta koska pyöräilijä ei tiennyt, onko merkki toisessa suunnassa, ei pyöräilijä tiennyt, onko väylä yksi- vai kaksisuuntainen. Tiesi vain sen, onko omassa tulosuunnassa luvallista ajaa pyörällä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  23. #12743
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    No nyt kun täällä on oikeustieteen kyselytunti, niin olen aina välillä miettinyt tätä pyöräilyä ulkoilu- ym. "väylillä". Siis en tarkoita mitään Sipoonkorpea, vaan ihan vaikka Vantaanjoen vartta ylöspäin menevää reittiä. Näitähän on pk-seudulla pilvin pimein. Niissähän ei taida olla mitään liikennemerkkejä, mutta ilmeisesti siellä saa ajella vapaasti pyörällä? Sitten kun niiltä tulee kelville, niin ei kyllä yleensä ole mitään tietoa, että onko pyörätie vai ei.

  24. #12744
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Sitten kun niiltä tulee kelville, niin ei kyllä yleensä ole mitään tietoa, että onko pyörätie vai ei.
    Tänään juuri tuollainen tilanne Pihlajistossa. Ajoin seuraavaan risteykseen tietä pitkin missä oli sitten kelvin merkki. Noissa tilanteissa pitää valita loukkaako vahvemman (autoilija) vai heikomman (jalankulkija) oikeuksia. Itse valitsen vahvemman vaikka siitä joskus saa torvisoittoa.

  25. #12745
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Ei se nyt niin tarkkaa ole -väki oli liikkeellä. Kauppakeskuksen ajoväylillä autommiess käänsi tyynen verkkaisesti vasemmalta eteen. Oli varmaan niitä, joiden mielestä fillaria ei tarvitse väistää missään. Keskustan risteyksessä pakukuski halusi väistää väistämisvelvollista fillaria pysähtymällä suojatien eteen. Takaa tuli audimmiess, joka ajoi pysähtymättä pakun ohitse ja kääntyi oikealle. Jotta ei mene pelkästään autommiessten mollaamiseksi niin joku ikämies pisteli perusfillarillaan pokkana ajorataa vastaantulijoiden kaistalla. Oli katsokaas kevlillä päällystystyö meneillään ja vissiin liian vaivalloista vaihtaa toiselle puolelle katua, jossa sen olisi muutenkin kuulunut ajaa sillä tältä puolelta puuttuu ikämiehen tulosuunnassa fillarin kuva tikkarin nokasta... Noh ei kai se nyt niin tarkkaa ole..?

  26. #12746
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    ^ Jos muistan oikein, niin noille Vantaajoen varrella oleville teille tulevilla rampeilla on moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkit.
    Ei aika kulu; me kulumme.

  27. #12747
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Sitten kun niiltä tulee kelville, niin ei kyllä yleensä ole mitään tietoa, että onko pyörätie vai ei.
    KLV on vähintään yhdistetty pyörätie ja jalankulkuväylä tai sitten rinnakkainen, jos pyörällä ajo on kielletty, niin ei päädy KLV:lle vaan jalkakäytävälle. Heöppoa ja yksinkertaista.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  28. #12748
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.626
    ^No joo, ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. Jos halusit.

  29. #12749
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Sama juttu, kun tullaan joltain pikkutieltä ajoradalle. Nopeusrajoitusmerkkiä ei ole, joten seuraavaan risteykseen saakka pitää ajaa oletusten varassa. Tämä siis ongelmana lähinnä moottoriajoneuvoilla, harvemmin pyörällä.

  30. #12750
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^No joo, ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. Jos halusit.
    Voisit myös kirjoittaa mitä tarkoitat halutessasi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •