Rupeisko enduro taittumaan. Spessun evoon 170 jyystöä eteen.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Rupeisko enduro taittumaan. Spessun evoon 170 jyystöä eteen.
Menee vaikeaksi, tarkoitus olisi hommata oikeastaan pelkästään bike park ajeluun enskapyörä. Hintaluokaksi olin ajatellut 3700e pintaan.
Ensin ajatuksissa oli Commencal Meta AM29 essential 2021
Nyt kun tuo Trekin Slash päivittyy, niin 8 sopisi aika hyvin siihen mitä hakee.
Realiteetit muistaen ikää on jo jonkun matkaa yli 40 ja ajo pääasiassa etelä-Suomessa. Varmasti omaan käyttöön riittäviä kummatkin, Trekin saisi lähikaupasta (tilattua), toisaalta Commencal on aika upean näköinen vehje. Kumpaakaan ei tietenkään pääse kokeilemaan, jos meinaa ensi kesänä ajella...
Jos oikeasti pelkästään bike park -käyttöön tulee niin en edes katsoisi mitään alle 180mm vehkeitä. Itse ottaisin suoraan dh-pyörän jos olisi niin hyvä tilanne että voisi vain parkkiajoon pyhitetyn pyörän ostaa.
Nyt on ainakin nuo Marinin suomisivuilla ja OVH 2899e näyttää tuohon seiskaan. Kieltämättä hyvännäköinen pyörä ja oli mennyt itseltä tämä aikaisemmin ihan ohi. Varsinkin tuo kalliimpi malli näyttää hinta-speksi suhteeltaan pirun kovalta, alkaa olla jo melkein Propainin tasoa joka on yllättävää kun kuitenkin isompi pulju kyseessä. Geo ihan täydellinen omaan silmään lyhyeköllä chainstaylla, isoimpiin kokoihin voisin kuvitella että tuo 430mm voi tuntua jo liian lyhyeltä mutta M kokoiseen juuri passeli omaan makuun. Harmi kun ei saa runkona pelkästään.
Itse itselleni vastaten. Fujilta tuli 2021 mallit julkisuuteen, ja sieltä loytyy 29" 160/150 joustava enska/all-mountain peli. Vetelen just ostohousuja jalkaani https://www.fujibikes.com/usa/bikes/...ntain/rakan-lt
6.7 WTF/kg
^ Grim Donut!
Joo oli se ainakin uusinta Commencal metaa useamman sekunnin nopeampi![]()
Geoltaan aika kopio Transitionin Sentinelistä. Linkustokin hyvin pitkälti samanlainen, joskin Sentinelissä on ilmaiskari. En tosin tiedä, kuinka uniikki tuo Transitionin setup on. https://www.transitionbikes.com/Bike...CAA56BA1699570
Katoppas missä kohtaa Fujin chainstaytä on nivel. Ei sittenkään ihan samanlainenkuin Transition. Ei kyllä hajuakaan mikä vaikutus tuolla on.
Privateer omistajat. Miten tuo pyörä toimii perus polkuajossa? Jos ajelee sillontällöin polkua. Nyt on Stumpjumper evo 29" hyvä pyörä tuokin mutta tuo privateer kiinnostais paljon.
Enduro Mag:in uusimmassa julkaisussa taas ihan hyviä testejä aiheeseen liittyen, kannattaa lukaista:
https://enduro-mtb.com/en/out-now-045/
Menee ensi vuoden puolelle, mutta laitan raporttia tulemaan. Toi nivelen paikka on ilmeisesti alunperin Breezerin keksinto ja tuli Fujin malleihin kun molemmast on saman emoyhtion (Advanced Sports International) brändejä. Ei ole osunut silmään paljon pahaa sanaa tosta linkkusysteemistä muuten kuin jossain Pinkbiken kommenteissa. Fujien testeissä väittävät, että enduropyorätkin kiipeävät ihan OK (enduropyoräksi), mutta saa nähdä miten hyvin toimivat.
6.7 WTF/kg
^Juna kääntyy ja uusi suuntaus alkaa
Pyörä keksitään uudelleen...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Täytyypä lukaista. Just tällä viikolla osui some feediin Transitionin postaus, jossa Jenkeissä joku enduro-skaba oli voitettu heidän Spur-mallilla. Toi malli on 120 mm etu- ja -takajoustolla varustettu ”all country” -hiilikuitupyörä. Ei mitään havaintoa, mikä skaba ja millä tasolla, kun oli heidän IG storyssa, joka nyt jo hävinnyt. Kiinnitti vain huomion, että kohtuu köykäisellä pyörällä oli voitto irronnut.
Pink biken foorumilla oli hyvää spekulointia noista pro kuskien pyörän koosta.
Sit on hyvä muistaa, että mikä on pro-kuskille hyvä, ei oo väldee meille silloin tällöin parkia ja enduroa ajeleville paras vaihtis.Viittiks laittaa linkkiä tohon keskusteluun? Täs on viel melkein kuukausi aikaa puhua itsensä ympäri, miksen ainakin vakavasti harkitsisi Propain Spindriftin alu-version tilaamista, kun tulee saataville.
JohnnyBuzz muokkasi tätä : 07.10.2020 at 20.51
^Älä turhaan taistele vastaan![]()
Tässä linkki. https://www.pinkbike.com/forum/listc...4438&pagenum=1
”Riders are also conservative, avoiding substantial change if their current setup feels good. At the same time, they generally look for any advantage. Each rider has a different balance of conservatism desire to take risks for possible gain. This will be reflected in their choices.”
Plus ammattilaisilla on sponsorit, sen mukaa ne pyörätkin tulee. Kaikilla merkeillä ei voi valita pidempää tai progressiivisempaa vaihtoehtoa.
Sambolo muokkasi tätä : 08.10.2020 at 06.43
Niin ja tuon mukaan kuskit, jotka valinneet lyhyemmän pyörän niin pyörissä myös lyhyempi CS, ja tuon mukaan pitkä pyörä vaatii parikseen pidemmän CS toimiakseen mutkissa hyvin.
"A long front-center (which is influenced by the head tube angle as well as reach) can decrease cornering performance if not accompanied by a lengthened rear end. You'll note some riders who are downsizing significantly are on bikes with short chainstays (Firebird, SB150)."
Laitetaan viel tuo taulukko suoraan tänne:
Tuosta kun kattoo noita pyörämalleja niin ainoa pyörämalli mikä tuossa on ns progressiivisemmalla geolla on muutenkin tuo privateer.
Näin varhaiskeski-ikäisenä setämiehenä on varmaan parempi antaa prohvien ajaa miten ja millä prohvat ajavat. Omaa kovaa on kuitenkin ihan hauskaa vaikkei siltä sivullisesta aina näytä.
6.7 WTF/kg
Tuttu tunne. Omalla Transitionin Patrolilla ei varmasti tuu suorituskyky vastaan Suomen maastoissa, vaan oma osaaminen ja uskallus tulee niin paljon aiemmin rajoitteena. Silti sitä speksaa uutta mahdollista pyörää. Toisaalta rajallinen aika tässä on lajiin vuosia jäljellä, niin miksei sitä antaisi mennä, jos mieli tekee?![]()
Eilen julkistettiin uusittu Nukeproof Mega. Nyt siihen sopii myös juomapullo. Muutoin olen vähän pettynyt.
https://nukeproof.com/collections/enduro
Odotin innolla tätä julkistusta ja olin aika varma, että Mega on seuraava pyöräni. Eniten mietityttää se, että 2020 mallissa L olisi ollut minulle (185 cm, ehkä vähän lyhyt jalkainen siihen nähden) juuri oikea mutta 2021 malleissa on tullut uusi XXL koko ja sitä myötä myös L ja XL mitoitus muuttunut. L-kokoa suositellaan 175-185 senttisille ja XL kokoa 183-193 senttisille. Olen siis väliinputoaja mutta XL olisi varmaankin silti se oikeampi ellei satulaputki olisi siinä 470 mm pitkä. Se on n. 10 mm liikaa pyörän mukana sinänsä hienosti tulevan 170 mm dropperin kanssa. Edellistä mallia kehuttiin myös kovasti siitä, että pitkän 450 mm chain stayn myötä pyörä oli erittäin hyvä ja tasapainoinen ajaa. Nyt takapäätä on lyhennetty kuitenkin 440 milliin. Varsinkin isoimmissa kuten XL rungossa olisi perän suonut olevan edelleen sen 450 mm. Tai miksi useampi valmistaja ei edelleenkään tarjoa ns. flip chippiä, jolla perän pituutta voisi itse helposti säätää esim 435-450 välillä. Ja lisäyksenä vielä väritys. Minua kiinnostavin kalliimpi alu-malli on tarjolla vain mustana. Itse haluaisin jotain värikkäämpää kuten sen kisakuskien keltaisen (myydään vain kuitu-runkosettinä) tai sinä yhtenä kalliin kuitumallin kanssa tarjolla olevana avokadon vihreänä.
Taitaa jäädä siis Mega hankkimatta. 2020 malli olisi ollut mieluisampi mutta ne ovat pitkään olleet kaikki loppu. Jään edelleen odottamaan Pinkbiken Field testiä ja sen antia. Mm sitä miten Propain Spindrift pärjää muiden joukossa ja sitä tulisiki Nukeproofin vastaavalla pitkällä joustomatkalla oleva Giga mukaan myös vertailuun.
edit: Niin ja toi mutka tuolla keskiön lähellä. Sanovat, että muotoilu on siksi, että pullo mahtuu mutta näyttää enemmän siltä, että on valmiiksi mietitty e-pyörän moottoria / ja akkua varten muotoilu kuntoon
![]()
https://m.pinkbike.com/news/first-lo...des-alive.html
Uutta Norcoo. Ihan puhdas freeridevehje tosin ja saa myös tuplakruunullisena mutta eiköhän tääkin tähän ketjuun sovi.
Norco makian näkönen vehe. Varsinki tuo värikäs![]()
Kauris, miten lyhyet jalat sulla sit jos se satulaputki on liikaa? Ite ~182cm ja satulaputki muistaakseni 485, dropperi 160 ja sitäkin on varaa muutamat sentit nostaa. Tosin mahdollisimman matala satulaputki olis kyllä plussaa ja ainoo miinus omassa pyörässä tuo pitkähkö satulaputki.
Jotenki tuosta uudesta megasta tulee Santa Cruzin pyörät mieleen.
En ole koskaan omaa inseamia mitannut, mutta pituutta on 186cm ja Seat tubea 445mm. Heittämällä menisi esim. Oneupin 210mm dropperi, jos sellaisen haluaisin.
Jos nyt oikein turhamaiseksi aletaan, niin mieluusti ottaisin pikkasen pidemmän seat tuben, nyt kun tolppaa näkyy 180mm droppeirilla niin pirusti, tulee kovin XC-look![]()
Pidän satulaa 74,5 cm korkealla mitattaessa keskiön keskeltä satulatolpan suuntaisesti satulan yläpintaan. Muistaakseni Spectralini L kokoisen seat tube on 480 mm ja 150 mm dropperia joudun pitäämään siinä muutaman mm vaille pohjassa, jotta yläasennossaan tolppa nostaa satulan siihen reiluun 74 senttiin keskiöstä mitattuna. Eli 470 mm putkella 170 mm tolppa jäisi vähän liian ylös. Tämä riippuu toki myös dropperin tarkemmasta rakenteesta ja satulan korkeudesta kiskoista sen yläpintaan.
Kun on jyrkempi satulaputki, huomaa että satulaa pitää korkeemmalla, näin ainakin itellä oli ja vissiin aika monella muullakin.
Kirjanmerkit