GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 249 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 149 199 239 247 248 249 250 251 259 299 349 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.441 - 7.470 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #7441
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...Kun tähtäin on 3-5 k€:n edellyttämissä ominaisuuksissa, vaihtoehtoja tuskin paljon jää jäljelle...
    Mitä ovat 3 - 5 k€:n edellyttämät ominaisuudet? Entä miksei vaihtoehtoja juuri ole?

    ...Ehkä kiekkoja lukuunottamatta kaikki muut komponentit on helppo valita...
    Musta taas kiekkojen valinta on helpointa, 1400-1600 grammaa 23-25 mm sisäleveät, kuitua jos budjetti sallii.


  2. #7442
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kun ostetaan 3-5 k€ pyörä, sen pitää olla just eikä melkein oikeanlainen. Peruskrossarina kelpaa vähemmänkin täydellinen. Vai mikä on peruste ostaa kallis pyörä, jos se on vähän sinne päin?
    Vaikka se, että saa kalliiman kuin naapurilla? En hahmota tällaista toisten motivaatioiden kyseenalaistamista omista lähtököhdista. Minusta alussa esitetty peruste oli ihan riittävä: kalliimmalla saa paremmat toiminnot, jos sellaisia haluaa. Tässä ei oikeataan kysytty sitä, saako sellaisia haluta vaan millä (runko)ratkaisuilla haluttuun lopputulokseen päästään?
    Roots, bloody roots

  3. #7443
    F. Kotlerburg Guest
    Kateellisten ulina se on aina yhtä kaunista.

  4. #7444
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Mutta takaisin asiaan. Open Cycle voisi olla kiinnostava vaihtoehto, esim. UP-malli. Rajoittavana ehkä renkaan maksimikoko (40mm), mutta runkogeossa on jäljellä katupyörän ominaisuuksia. Tuo kuitenkin täyttänee kahdella rengassetillä aika pitkälle asetetut toiveet. Villinä korttina Santa Cruzin Stigmata?
    Roots, bloody roots

  5. #7445
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    ^ Jos olisin tontyyppisen pyörän tarpeessa (ja geo olisi sopivampi), niin Stigmata olisi mun listalla korkealla, koska siinä on kierteellinen keskiö.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #7446
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Voisin myös osua tuohon 3-5 k€ sektoriin soratiepyörää ostaessa. Kriteerejä voisivat olla suunnilleen (kaikki eivät välttämättömiä, mutta sinnepäin):

    - Ulkonäkö hyvä omasta mielestä (tärkein kriteeri)
    - Rungon koko on sopiva ja sen pitää olla hyvä (joillakin kriteereillä, joita en osaa aivan täsmällisesti määrittää).
    - 2x (mielellään Shimano mekaaninen tai Di2), koska paljon maantieajoa
    - Aerodynamiikka kohdallaan. Koska kuskista ei paljoa vauhtia löydy, niin pitää hyödyntää tekniikan mahdollisuudet.
    - Täysin integroidut vedot (ulkonäkö, helpottaa pesemistä).
    - Riittävän leveä/korkea rengas pitää mahtua (levein tarvittava on luultavasti noin 40 mm nastarengas, mutta saa mahtua leveämpikin).
    - Ei tarvitse olla kevein, mutta ei pidä olla ankkurikaan.
    - Kierteellinen keskiö (narinaa tulee joka ikisen pyöräni keskiöstä, jossa ei ole tätä)
    - Kiekot korkeaprofiiliset / aerot / riittävän kestävät. Nämä saa ostettua myös erikseen, joten pyörässä saa olla muunkinlaiset kiekot mukana.
    - Ohjaustanko pitää sopia käteen tai olla vaihdettava.
    - Pyörään pitää saada sateella kiinni ass-saveria tehokkaampi takalokasuoja. Pyörällä ajetaan myös kura/loskakeleillä.
    - Standardeja ratkaisuja mahdollisimman paljon.
    - Periaatteessa kompromissiton pyörä, joka ostetaan loppuelämäksi tai kunnes pyöräkuume-epidemioiden todennäköisesti tulevat aallot pakottavat muuhun.
    - Pitää olla parempi kuin nykyiset pyörät, koska ei ole järkeä ostaa huonompaa tai yhtä hyvää.

    Lähellä kriteereitä ovat tämän hetken rankingissa Ridley Kanzo Fast, 3T Exploro RaceMax, Trek Domane, Rose Backroad. Mikään näistä ei ole täydellinen, mutta eivät ole kovin kaukana. Käyttö on maantiellä (sora/asfaltti) ajoa ja tarvittaessa myös joskus näiltä poikkeamisia. Painotus kuitenkin ehdottomasti ajossa, jossa pysytään teillä. Pyörä toimisi hyvin varsinaisen maantiepyörän varapyöränä myös.

  7. #7447
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Voi perkale, heitän Exploron mereen!!!

    Kahdesti viime päivinä joku tuulari on luullut sitä sähköpyöräksi

    Kaikki sähköpyöräilijät pitäisi viedä navetan taakse. Aiheuttavat viattomille oikeinpyöräilijöille ja heidän oikeille polkupyörillensä tuollaista saastaa
    Pyöräily on kivaa!

  8. #7448
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Keskiömies Youtubessa on muuten todistanut, että kierteet eivät tee jeesuskeskiötä. Pressfit on aivan hyvä, kunhan runko on kunnolla tehty. Näin se ei vain ole monessakaan merkissä, kuten vaikkapa Cervelossa. Tuohan on alkujaan Gerard Vroomenin luomus, ja nyt Hambinin käsittelyyn oli joutunut myös Open... Samaan klaaniin kuuluu myös 3T, vaikka sitä ei ole roastannut.

    Jotain narinaa on nimittäin minulla taas kuultavissa, mutta ei haittaa, heitän mereen.
    Pyöräily on kivaa!

  9. #7449
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069

    "Gravel Grinding" -fillarit

    ^ Niin eikö se keskiömies todennut, että kaikki nykypäivän keskiöratkaisut ovat pressfittejä. Noissa kierteellisissä se laakeri on vain prässätty valmiiksi niihin kuppeihin. Ja suurin ongelma tosiaan nuo useiden runkovalmistajien luokattoman huonot toleranssit.

  10. #7450
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tämä bbinfinite on muuten tainnut tehdä näitä yksioisaisia alumiini adaptereita jo kauan ennen hambinia.

    https://bikerumor.com/2020/07/02/fac...ttom-brackets/

    Näillä ratkaisuilla kyllä loppuu narinat ja kitinät mistä tahansa pressfitistä, johon tuon vaan saa asennettua. Kun ostaa samalla sopivan laakeriprässin, niin laakereiden vaihtokin on oikeasti nopeaa ja halpaa jatkossa.

  11. #7451
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Ja suurin ongelma tosiaan nuo useiden runkovalmistajien luokattoman huonot toleranssit.
    En usko että runkovalmistajat ovat yksin ja ainoita syyllisiä pressfittien ongelmiin. Yhtä lailla syytä on myös surkeissa keskiössä, joita siihen runkoon asennetaan. Kunnollisilla metallista valmistetuilla keskiöosilla ongelmia harvoin ilmenee, esimerkkinä juuri nuo bbinfinitet, kahdessa osassa toisiinsa ruuvautuvat keskiöt sekä ihan tavalliset ultra-torque-kupit (Campagnolo tai joku muu). Edellytyksenä tietysti noidenkin kanssa on se, että ne on oikein asennettu.
    Rule #1: Obey The Rules

  12. #7452
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Liian monta asiaa on auki, että mitään valintaa voisi tehdä, mielestäni. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa nyt, niin ostaisin edullisemman pyörän, jossa kokeilisin välityksiä, ajoasentoa ja vastaavia. Parin vuoden ajojen jälkeen näkemys omista tarpeista on voinut kirkastua vähän.
    Tässä Kurosen (ja Mohkkun) mallissa on vaarana se, että kun on kaksi vuotta ajanut sillä peruskakkelicrossarilla, niin se asia joka sinä aikana on kirkastunut on, että haluaa jotakin parempaa. Haluaa edelleen hyvän, omaa sielua lämmittävän gravelpyörän, jota ei heti tartte olla vaihtamassa. Huomaa olevansa lähtöruudussa. Siinä välissä on vaan menettänyt kaksi vuotta elämästään saavuttamatta yhtään mitään.

  13. #7453
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    ... Huomaa olevansa lähtöruudussa. Siinä välissä on vaan menettänyt kaksi vuotta elämästään saavuttamatta yhtään mitään.
    Mä en laske pyörän ostamista, edes kalliin, saavutukseksi.

    Vaikka niinä kahtena vuonna olisi ajanut kymppitonnin soraa, sillä perushyvällä pyörällä, niin sen lasken joksikin. Ainakin on kokeneempi, eikä ajaminen ole ollut kunnonkaan kannalta pahaksi.

  14. #7454
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ...heitän Exploron mereen!!!
    ...heitän mereen.
    Tämä on käynyt itsellänikin toisinaan mielessä
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  15. #7455
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    ^ Niin eikö se keskiömies todennut, että kaikki nykypäivän keskiöratkaisut ovat pressfittejä. Noissa kierteellisissä se laakeri on vain prässätty valmiiksi niihin kuppeihin. Ja suurin ongelma tosiaan nuo useiden runkovalmistajien luokattoman huonot toleranssit.
    Itsellä on kahdessa pyörässä Praxis worksin BSA-keskiölaakerit, joissa laakerit ovat prässätyt ja vaihdettavissa, ihan tarkoituksella. Ei narinoita ja laakereiden vaihto on nopea toimenpide.

  16. #7456
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    - Pitää olla parempi kuin nykyiset pyörät, koska ei ole järkeä ostaa huonompaa tai yhtä hyvää.
    Tämä onkin sellainen asia, mitä mä olen pohtinut paljon viime aikoina. Eniten on mietityttänyt se, että miten kykenee erottamaan sen, mikä on trendien aikaansaamaa kuviteltua "paremmuutta" ja mikä todellista paremmuutta. Loppujen lopuksi se taitaa mennä niin, että tietyn hyvyystason jälkeen absoluuttiseen paremmuuteen pyrkiminen ei enää onnistu, koska jonkun ominaisuuden muuttaminen paremmaksi huonontaa jotain toista samasta tekijästä riippuvaista ominaisuutta. Joka suhteessa täydellistä pyörää ei ole edes olemassa. Paras pyörä on se, jossa joutuu tekemään vähiten itselleen epämieluisia kompromisseja ja jos niitä komprimisseja alkaa tehdä trendien perusteella, voi ajautua väärille polulle, vaikka luulee olevansa oikealla tiellä.

    Hetken aikaa uusi pyörä on yleensä vanhaa parempi ihan vaan johtuen siitä, että se on uusi, kiiltävä, puhdas jne. Puolen vuoden tai vuoden jälkeen uusi ei ole enää uusi ja silloin vasta punnitaan paremmuus. Toisaalta, jos ostaa tarpeeksi usein uuden, ei koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen, että näitä tarvii edes pohtia. Joillain sekin taktiikka toimii hyvin, vaikka voikin olla kuluttajaeettisesti kyseenalaista.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #7457
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    En usko että runkovalmistajat ovat yksin ja ainoita syyllisiä pressfittien ongelmiin. Yhtä lailla syytä on myös surkeissa keskiössä, joita siihen runkoon asennetaan. Kunnollisilla metallista valmistetuilla keskiöosilla ongelmia harvoin ilmenee, esimerkkinä juuri nuo bbinfinitet, kahdessa osassa toisiinsa ruuvautuvat keskiöt sekä ihan tavalliset ultra-torque-kupit (Campagnolo tai joku muu). Edellytyksenä tietysti noidenkin kanssa on se, että ne on oikein asennettu.
    Nimenomaan surkeasti toleransseissa olevat runkojen keskiönseudut sen ongelman aiheuttaa.
    Näitä sitten yritetään paikkailla yksiosaisilla ja ruuvattavilla sun muilla keskiöillä.
    Shimanon pressfitit on nailonikuppeja just siks, että ne vähä antais periks ku runko on heikkolaatuinen.

    Kierteellinen ei ole mikään autuaaksitekevä. Senhän pitää vaan olla vähän paremmin toleransseissa, jotta keskiön saa ruuvattua paikalleen. Klappia voi sitten olla toki vaikkapa kierteissä.

    Korjaahan Canyoninkin surkeaa laatuaan antamalla Wheels MFG:n ruuvattavan keskiön jos pressfit kupit vaan tipahtaa horoon runkoon
    Näin kävi kaverin Dudelle. Dude itselläkin ja korjasin narinan samaisella keskiöllä jo aiemmin.

    Hambini on roustannu moni "laatuvalmistajia" ja syystäkin.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  18. #7458
    Mielenkiintoisia näkökulmia eri suuntiin. Omista motiiveistani sen verran, että esittelyä varten en pyörää tarvi. Tykkään enimmäkseen lenkkeillä omissa oloissani (nykyisellään 6-12h/vk polkujuoksua...) ja lähialueilla tuskin kovin moni naapurini erottaa pyöriä toisistaan oli ne millaisia tahansa. Nykyistä maastopyörääni monet luulevat yhä uudeksi kun sen pitää vain puhtaana. Kukaan ei tunnista merkkiä...

    1500e peruspyörässä mietityttää se, että käsittääkseni siinä kohtaa tiputaan auttamatta alumiinirunkoon ja korkeintaan keskinkertaisiin osasarjoihin. Lisäksi kiekot mahtaa väkisinkin olla aika painavia? Tiettyyn pisteeseen asti tuota varmasti voi osia vaihtamalla parannella, mutta kustannustehokkuudesta en ole niinkään varma, varsinkin siinä kohtaa kun väistämättä haluaa paremman rungon. Noin 2000-2500e luokassa näyttäisi olevan jo enemmän tarjontaa, varsinkin jos tyytyy halvimpiin osasarjoihin.

    1X vs. 2X osalta alan yhä enemmän kallistua 1X puolelle, mutta jos valmis pyörä tietyssä hintaluokassa on juuri 2X osasarjalla, mutta muuten haluamillani osilla, ei tämä ole kynnyskysymys vaan mahdollisesti vaihdan osat suoraan tai sitten ajan aikani sillä 2X kunnes myöhemmin päivitän osasarjaa kertaheitolla paremmaksi.

    Mikäli olen ymmärtänyt oikein, saa esim. stemmin pituutta, kulmaa ja ohjaustankoa vaihtamalla vaikutettua jonkin verran ajoasentoon, mutta samalla muuttuu pyörän ajo-ominaisuudet hallittavuuden suhteen. Pitääkö tämä paikkansa?

    Seuraavaksi alan siis vertailemaan eri pyörävaihtoehtojen konkreettisia eroja runkogeometrian mitoissa jotta hahmotan paremmin millä tavalla ne eroavat toisistaan.

    Ulkonäköseikoista sen verran, että täysin integroidut kaapeloinnit miellyttää kovasti silmää.

  19. #7459
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketjuveto Katso viesti

    ...., saa esim. stemmin pituutta, kulmaa ja ohjaustankoa vaihtamalla vaikutettua jonkin verran ajoasentoon,
    .... täysin integroidut kaapeloinnit miellyttää kovasti silmää.
    Anteeksi mahdollinen hölmöyteni, mutta eikö nämä ole vähän ristiriidassa keskenään. Miten vaihtaa stemmiä/stongaa kun kaapelit on vedetty niiden sisään?

  20. #7460
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Joo. Kyllä se rungoissa vika on, eikä ne wheels mfg keskiöt aina toimi. Nekin puristuu päittäin kiinni ja välissä on muovia tai jotain kuttaperkkaa. Eli pieni mahdollisuus laakereiden epäkeskeisyyteen jää. Esimerkiksi omaan kevyeen bb386 runkoon en halua tuollaista päittäin puristavaa keskiötä. Ne kuituiset laakerikaulat on tosi ohukaiset.

    Vaikka se hambini pitääkin meteliä, niin oikeassa se on. Yksiosainen alumiini-insertti on paras ratkaisu. Laakerit ovat väkisin linjassa. Periaatteessa vastaavahan siellä bsa keskiössäkin on kuiturungossa.

    Harmi kun noita bbinfinitejä ei taida saada euroopasta.

  21. #7461
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Itsellä on kahdessa pyörässä Praxis worksin BSA-keskiölaakerit, joissa laakerit ovat prässätyt ja vaihdettavissa, ihan tarkoituksella. Ei narinoita ja laakereiden vaihto on nopea toimenpide.
    Kuin myös kahdessa. Toki varuiksi ostin oikeat työkalut. Eikä Praxis kammissakaan moitteen sijaa. Ajossa on alumiinia ja kuitua .
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #7462
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Miten vaihtaa stemmiä/stongaa kun kaapelit on vedetty niiden sisään?
    Jos kaapelit ovat stemmin sisällä, niin sitä ei helpolla pysty vaihtamaan. Sitten on näitä ratkaisuja, jotka ovat visuaalisesti ok, mutta jossa stemmin saa vaihdettua, jos vain kaapelit ovat sopivan mittaiset. Esim. BMC:


  23. #7463
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Kierteellinen ei ole mikään autuaaksitekevä. Senhän pitää vaan olla vähän paremmin toleransseissa, jotta keskiön saa ruuvattua paikalleen. Klappia voi sitten olla toki vaikkapa kierteissä.
    On se siinä mielessä autuaaksi tekevä, että jos muu ei auta, niin ulkoisten kuppien tilalle voi ruuvata nelikanttikeskiön ja ajella äänettömästi auringonlaskuun eikä tartte edes miettiä, onko keskiömuhvin päädyt rotsattu ihan suoriksi vaiko ei. BB-UN73 pyörii smoothisti ilman huoltoa helposti yhdet viiskyttuhatta kilsaa. Toki se edellyttää runkoa, missä keskiö kestää reippaanlaista sivuttaissuuntaista puristusta, mikä ei ehkä sitten välttämättä ole oletusarvo kaikissa kuiturungoissa(?)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #7464
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    On se siinä mielessä autuaaksi tekevä, että jos muu ei auta, niin ulkoisten kuppien tilalle voi ruuvata nelikanttikeskiön ja ajella äänettömästi auringonlaskuun eikä tartte edes miettiä, onko keskiömuhvin päädyt rotsattu ihan suoriksi vaiko ei. BB-UN73 pyörii smoothisti ilman huoltoa helposti yhdet viiskyttuhatta kilsaa. Toki se edellyttää runkoa, missä keskiö kestää reippaanlaista sivuttaissuuntaista puristusta, mikä ei ehkä sitten välttämättä ole oletusarvo kaikissa kuiturungoissa(?)
    +1
    I väntan på ännu dåligare tidet

  25. #7465
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Esim. BMC:
    Onneksi mun maku on sellainen, että tämän tyyppinen estetiikka miellyttää huomattavasti paljon enemmän. Modern solutions have modern problems..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #7466
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Loppujen lopuksi se taitaa mennä niin, että tietyn hyvyystason jälkeen absoluuttiseen paremmuuteen pyrkiminen ei enää onnistu, koska jonkun ominaisuuden muuttaminen paremmaksi huonontaa jotain toista samasta tekijästä riippuvaista ominaisuutta.
    Luultavasti se menee näin. Uuden pyörän kanssa todennäköisesti saa nipun parannuksia ja myös huononnuksia aikaisempiin pyöriin verrattuna. Pyörän valinta olisikin helppoa, jos kaikki ominaisuudet paranisivat.

  27. #7467
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Modern solutions have modern problems..
    Sisäisistä vedoista tulee tietysti omat ongelmansa. Tässä vanhassa ruoskassa, jolla kertyy edelleen suurehko määrä ajokilometrejä, on toisen ääripään esimerkki. Vaijerit ovat pesun tiellä seuraavissa paikoissa:
    - Ohjaustanko
    - Stemmi
    - Emäputki
    - Viistoputki
    - Vaakaputki
    - Satulaputki
    - Etuhaarukka
    - Takahaarukka (oikea puoli)
    - Satulaputken ja takanavan väliset putket (seatstay)

    Eli pyörässä helposti saa pestyä vasemman puolen takahaarukan alaputken ja satulatolpan. :-o Kaikissa muissa paikoissa sientä/harjaa/pesurättiä saa tunkea vaijereiden väleihin.

    (Sori pyörä on hieman kurainen sattuneesta syystä..)


  28. #7468
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Ja kuten kuvasta näkyy, niin SuperX:n BB30-keskiöön on asennettu Praxis Worksin GXP-adapteri. Toimii paremmin kuin keskiöön suoraan puristettavat laakerit, mutta kyllä tuoltakin joskus kuuluu ääniä.

  29. #7469
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    ^^ On toki hankalaa, jos välttämättä pitää pestä noi kaikki paikat. Mä olen niin laiska, että en jaksa, koska seuravalla lenkillä ne on kuitenkin taas sotkussa. Ongelma ratkaistu.

    Hieno pyörä. Klassikkoaineista ehkä jopa. Mä kasaisin tuohon uudet kiekot kunnollisilla vanteilla, vaihtaisin jarrut MiniMotoiksi ja ajaisin tyytyväisenä soratietä sinne auringonlaskuun. (Olettaen, että geo toimii ja joskus ääntelevä keskiö ei häiritse mielenrauhaa.)

    Esim. Hed Belgium Plus ja Boyd Altamont Ceramic kestävät jarruttelua ihan eri tavalla kuin halpisalumiiniset vanteet ja myös jarrutuntuma on ihan eri luokkaa. Joo ovat kalliihkoja, mutta uuden pyörän hinnalla niitä saa sorvailla aika kasan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #7470
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kateellisten ulina se on aina yhtä kaunista.
    Miltä tuntuu kuvitella asioita ja uskoa omiin kuvitelmiin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mitä ovat 3 - 5 k€:n edellyttämät ominaisuudet? Entä miksei vaihtoehtoja juuri ole?
    Kysyjä kuittasi, ettei pyörän esittely ole tärkeätä, joten kyse on mahdollisimman hyvien ominaisuuksien hakemisesta. Kun puhutaan näin kalliista pyöristä, itse en ainakaan ole valmis kovinkaan paljon kompromisseja tekemään. Ensimmäinen asia on rungon ominaisuudet. Kun niitä alkaa tuon hintaluokan edellyttämällä tarkkuudella speksata, supistuisi ainakin itselläni tarjonta nopeasti. Eri asia on tietysti, jos melkein mikä tahansa keskivertopyörä sopii omiin tarkoituksiin täydellisesti. Nyt kysyjällä ei ollut edes näkemystä siitä, millainen runko olisi sopiva. Ellei tuohon selvyyttä tule, menee mielestäni noin kalliin pyörän hankinta hukkaan. Tai ainakin siihen on iso riski. Onko edes tietoa siitä, miten hyvä on oikein valittu 1800 euron pyörä?

    Komponenttien osalta jokseenkin täydellistä toimintaa löytyy 2000 euron hintaluokasta alkaen, sähkövaihteet ja/tai hiilikuiturunko tietysti nostaa budjetin kai helposti 3000 euron suuruusluokkaan.

    Musta taas kiekkojen valinta on helpointa, 1400-1600 grammaa 23-25 mm sisäleveät, kuitua jos budjetti sallii.
    Toivottavasti muutkin ominaisuudet, kuten jäykkyys, joustavuus ja kestävyys tulee tuossa automaattisesti mukaan ja sopivan valinnan voi tehdä painon ja leveyden perusteella. Itselläni ei ole edellytyksiä arvioida tätä asiaa, mutta kun tuollaiset kiekotkin maksaa helposti saman kuin tavallinen pyörä, itse ainakin haluaisin tietää, mistä oikeasti maksan. Veikkaan, ettei valinta ole noin yksinkertaista.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •