^vaikuttaa kivalta! Joko on ajettuna vaiko vielä suunnitelma? Nimim. "raporttia kuvilla odottava".
EDIT: no jaa, tuossahan se sanotaankin "based on five different scoutings"
^vaikuttaa kivalta! Joko on ajettuna vaiko vielä suunnitelma? Nimim. "raporttia kuvilla odottava".
EDIT: no jaa, tuossahan se sanotaankin "based on five different scoutings"
JackOja muokkasi tätä : 26.08.2020 at 14.20
Vuomakasjärveä ei tuossa kohtaa ole, vaan siinä on matala, leveä joki.
Itse olen tosiaan kulkenut Somakselta Kilpparille sekä tuota reittiehdotusta että Kalottireitin polkua. En ole ihan varma kumpi on nopeampi, jos on reipas tunkkaaja, mutta siitä olen varma, että reittiehdotukseni on noin 100 % mielekkäämpää polkupyöräilyä.
Itse ajelin pari viikkoa sitten maastopyörävaelluskamojen kanssa Somasjärven takaa Kilpparille päivässä, ja mukana oli paljon tunkkausta/tiedustelua. Oli tarpeeksi pitkä päivä. Meekolle ja takaisin päiväretkikamoilla on ok.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Olen käynyt skeittisuksilla päiväseltään Meekolla, harmittaa kun mono ei ollut oikein syönnillään, Haltilla käynti olis ollu komiaa, enää ei onnistu.
Onko kukaan lähiaikoina ajanu saariselällä ruijanpolun reitin? Onko miten märkää että pääseekö järkevästi läpi?
Hyvin pääsee. Täällä on ylipäänsä aika kuivaa, ja ruijanpolku kulkee pääasiassa kuivia maita pitkin. Jos meinasit ajaa reitin läpi, niin varaudu siihen että Sompiojärveltä saa alkumatkasta kävellä enemmän kuin ajaa. Polku muuttuu kunnolla ajettavaksi vasta Kaptukaislammilta.
^mites Tolosjoen vesimäärä? Viitsiikö kahlata? Kesä-heinäkuun vaihteessa ei hotsittanut ylittää kun vettä oli arviolta puoleen reiteen.
Ensi viikko lomailua Saariselällä tiedossa ja fundeeraan ottaisko maasturin vai vaihteeksi grävelin mukaan.
Tolosjoessa on vettä normiverran eli lyhyttä ihmistä polveen, mutta aika raikastahan se alkaa jo olla.![]()
Tänään ajettiin tuo kulmakurun reitti ja hyvin pääsi tolosjoen yli. Kroksit ois ollu kova sana mutta hyvin meni ilmankin. Vesi oli odotettua lämpimämpää. Hieno reitti on kyllä ajaa.
Saariselän sanomissa on uutinen pyöräilystä UKK-puistossa (maksumuurin takana).
Tässä kaverin lähettämä kuva jutusta
Veikkauksia kuinka kauan menee, että pyöräily kielletään UKK-puistossa tai mitä asialle tehdään?
Itse ajelin tänä kesänä pariin eri kertaan Saariselällä ja urat ovat kyllä leventyneet, esimerkkinä Vellinsärpimän lähellä se yksi suon ylitys.
Sen lisäksi mm Vellinsärpimä<->Taajoslaavu sekä Luulampi<->Rautulampi välillä jengiä oli selvästi enemmän kuin aiemmin, kun vielä 1-2 vuotta sitten siellä sai olla aika lailla rauhassa.
Tuo, että on menty Luirolle ja Snellmanille on sitten omassa luokassaan.
Tuo kohta oli jo edelliskesänä ns. paskana todennäköisesti sillan uusimisen vuoksi, mönkijän jälkiä oli paljon. Varmasti lumisen talven jälkeen oli pitkään märkä ja lisääntynyt käyttö on varmasti kuluttanut lisää.
Muuten en ole eri mieltä, todennäköisesti jotain tarvitsisi tehdä.
Tästä on keskusteltu aiemminkin. Kansallispuistoja koskeva laki ei taida pystyä estämään pyöräilyä.
Itse en sitä harjoita, joten minulle ihan sama. Lienee ihan hyvä, että uskotaan puiston järjestyssääntöä.
Enkä myöskään tiedä, miten pahasti pyöräily voi vahingoittaa puiston maastoa.
Suhteuttakaa sitä siihen, että käsittääkseni poronomistajat saavat siellä ajaa mönkijöillä ja motocrosspyörillä - maastopyöristä puhumattakaan.
(edit) Hups kukkuu. Se taisikin olla luonnonsuojeluun liittyvä laki, joka määritteli sen, kuka - ja miten, saa kansallispuistossa kulkea.
Tätä ns. jokamiehen oikeutta koskeva lainkohta pitäisi korjata nykyaikaan sopivaksi.
Jotain asioille (kielloille/säännöille) kuitenkin varmaan tehdään.
Liekö sitten jotain tällaista
- Sorastusta arimpiin paikkoihin (vrt esim Vellinsärpiminen)
- Lieltokyltit esim. pääväylien varteen (Anteri, Rautulampi, Suomunruoktu) eli että tästä eteenpäin ei fillarilla
- Avataanko reittejä lisää esim. Anteri-Hammaskuru? Sen välin kielto on kyllä kummallinen - vanha tien pohja...
tai sitten noiden jokin yhdistelmä tai jotain ihan muuta - tuo jää nähtäväksi.
Fakta on kuitenkin se, että maastopyöräilyn osalta on menossa monenlaisia hankkeita, joista niistäkin on täällä puhuttu, joten tuskin ajeluita kielletään, mutta ehkä rajataan/ohjataan?!
Maastopyöräseminaari
Saariselkä kv pyöräilykohteeksi
Helpointa olisi varmaan ajelun salliminen kaikkialla*. Kielloilla ei ole merkitystä ellei valvontaa ja pelkoa kiinnijäämisestä ja rangaistuksen uhkaa ole.
*kyllä mäkin mielelläni lähtisin tekemään mtb-vaelluksia kekkospuiston herkkureiteille.
Sattuipa sopivasti aamulla silmiini IG:ssä sellainen tieto, että tuossa rajan toisella puolella Vesisaaressa on kielletty sähköpyörillä ajo Varangerhalvöyan kansallispuistossa. Mielestäni se olisi myös täällä Saariselällä varteenotettava vaihtoehto. Niin moni kuin niitä sähkäreitä tuntuu rakastavan, niin omiin havaintoihini perustuva fakta on se, että suurin osa meidän alueen perseilystä tapahtuu sähköpyörillä.
Vellinsärpimän alueella tilanne on juurikin tuo, että siltatyömaan vuoksi siellä ajettiin viime kesänä mönkijöillä tavallista enemmän ja jäljet johtuu siitä. Kuinkahan moni on sitä huomannut, että merkitty reitti ei mene enää siitä märän suon kautta ennen Vellinsärpimää? Reittimerkinnät on siirretty kuivalle maalle, ja siinä kohdalla menee nätti pieni polku. Kieltomerkit olisi varmasti ihan vähimmäisvaatimus niille alueille, joilla ei saa ajaa.
Kävin elokuun alussa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan syvemmällä kansallispuistossa vaeltamassa. Mielenkiintoinen huomio oli se, että alueilla jossa pyöräilijöitä ei ole, polut levenee ihan samalla tavalla kuin täällä kylän pinnassa. Esimerkiksi Aittajärven ympäristössä, maantiekurussa ja Luirolla on kyllä polut kulunut melkolailla sitten viime näkemän. Pienetkin kosteikot, kivikot tai kaatuneet puut aiheuttaa melkoisia kiertoreittejä. Pyöräilijöitä on vain näköjään helppo syyttää kaikesta...
Sepä se, kun sähköpyörää ei lueta moottoriajoneuvoksi, niin maastossa saa ajella. Luulisin, että sillä helpommin saa aikaiseksi ruopimista, sitä mikä jälkeä synnyttää.
Kun yksi jalankulkija menee maaston poikki, niin jälkeä ei erota. Mutta kun samasta kohtaa kulkee sata jalankulkijaa, niin jopa erottaa.
Pitäisi tehdä koe, jossa on neljä rinnakkaista reittiä. Yhdestä kuljetaan sata kertaa jalan, toisesta maastopyörällä, kolmannesta läskillä ja neljännestä sähköpyörällä.
Siitä saisi jotain faktaa tuleville säännöille ja kielloille. Mutu-kieltäminen (musta-tuntuu-kieltämien) ei oikein vakuuta.
Joo, tulipa tänään ajettua tuo ruijanpolku läpi. Ensimmäiset 6km terävä-nattaselle oli pelkkää kivikkoa. Ehkä 500m ajettavaa polkua. Siitä eteenpäin alkoi jo vähän päästä myös satulan päälle, mutta vasta noin 2km päästä terävältä oli jotenkin ajettavaa. Polkua ei kuitenkaan ole yhtään huollettu ja tuon 2km jälkeen tuli vastaan todella paljon tuulen kaatoja, lahonneita siltoja ja pitkospuita. Kaptukaislammelta eteenpäin polku olisi tosiaan ollut ajettavaa, mutta pitkospuille ei kapea renkaisilla pyörillä ole juurikaan asiaa. Vähän kyllä kaipaisi reitti huoltoa.
Kuva raporttia saariselän poluilta
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...37#post3014837
Tällainen tuli joskus vastaan https://youtu.be/ha0KaH5LcQE Niillä merkityillä reiteillä pysyminen taitaa olla hankalaa.
Viime viikolla Anterinmukassa oli 3 pyöräilijää,kaikki lähtivät kävellen retkeilemään lähimaastossa,juttelin Oululaisen pyöräilijän kanssa,sanoi olevan vähän jalkaongelmia,oli kysynyt neuvontapisteestä saisiko hän taluttaa pyörää vanhaa tukkitietä Hammaskuruun päin mutta tuli jyrkkä kielto,saisi vain kantaa
retkupyöräilijä
Miksi se fillari olisi pitänyt saada sinne Hammaskuruun?
Muuta järkevää reittiä Anterinmukasta eteenpäin ei ole,tarkoitus oli tehdä lyhyitä retkiä tieltä vaikka Anteripäälle,Vuomapäälle,Akanhärkäkurulle ym,retkivehkeiden kantaminenkin olisi ollut hankalaa kun oli olkapääongelmia
retkupyöräilijä
Ja siksi olisi halunnut taluttaa fillarin Hammaskuruun? En edelleenkään käsitä.
Kukin toki tavallaan. Jos on ongelmia jaloissa ja olkapäässä itse olisin palannut Luttojoelle fillarilla enkä suinkaan tunkenut syvemmälle erämaahan fillari riesana.
Luulenpa, että kaveri olisi halunnut polkea Hammaskuruun ja lopulta varmaan polkikin. Ja ties minne asti.
Ihmeellinen kielto, voiko olla edes laillinen? Haiskahtaa hjuumorilta koko juttu.
Entäs tällaiset eräkärryt, joiden avulla esim. vanhukset ja vaivaiset voivat lähteä vaellukselle, vaikka rinkka ei pysyisikään selässä. https://rennosti.com/tuote/erakarry/
Pyöräily on kivaa!
Jos kaveri olisi polkenut Hammaskuruun mihin luulet hänen sieltä jatkaneen?Tieuraa pitkin pääsee Hammaskodan ohi n3km sitten on joen ylitys ja suot alkavat. Kämpältä pääsee ainakin osin ajettavaa tylsää polkua Luirojärvelle mutta miksi? Auto oli Lutolla joten olisi pitänyt tulla samaa reittiä takaisin ja Luirojärvellä on ainakin joskus ollut valvontapiste,itäänpäin Siulan suuntaan oli ainakin ennen heikohko polku mikä hävisi välillä koivikossa kokonaan.En kirjoittanut että ongelmat olisivat kokonaan estäneet kulkemisen,ehkä hidastaneet,kyseessä tuntui olevan todella kokenut kulkija joka oli aikaisemmin kulkenut paljon ja laajemmalla alueella kuin UKK-puisto
retkupyöräilijä
Mielestäni retkikamat (teltta makuupussi ym)kulkevat kevyemmin pyörän päällä kuin selässä kantamalla,jos käsitin hänet oikein takoitus oli päästä Hammaskurun kämpälle, käydä ehkä sieltä kävellen Tahvolle saunaan ja käydä matkan varrella mieluisissa kohteissa.Kerro nyt mitä pyörällä ajettavia reittivaihtoehtoja tiedät siellä,Siulan suunnassa en ole käynyt vähään aikaan mutta aikaisemmin polku ei ollut ainakaan helposti ajettava,Hammaskuruun mennessä joen ylityksen jälkeen lähtee ajettavalta vaikuttava polku joen latvalle oikealla puolella,ennen Akanhärkäkurua pitää vaihtaa toiselle puolelle,sieltä pääsee Muorraavaarakkaan josta edelleen Anterinmukkaan,alussa on pieni tunkkaaminen laakson reunalle,siellä voisi valita menisikö Anterinmukkaan päästyään sieltä Mukkakönkäälle tai Keskon kämpälle.Em poluilla on puiston sääntöjen mukaan pyöräily kielletty
retkupyöräilijä
Kirjanmerkit