Mikähän lie kaivoin varustettu kanava Lippajärven pohjoispäässä
Uusi
![]()
Mikähän lie kaivoin varustettu kanava Lippajärven pohjoispäässä
Uusi
![]()
Edellinen oli Turuntien viereiseltä pihakadulta
Seuraavassa laihoja kuusia
Kuuset surivat Peuramäentiellä, rasti 1514.
Uuden rastin mäki "pohjoisesta helvetistä".
![]()
Idän suunta:
![]()
Vanha oli Lakeanmäentien Paris-Roubaix:
Jos edellinen oli L'enfer du Nord niin olisko tämä sitten Strade Bianche?
![]()
billypilgrim muokkasi tätä : 31.07.2020 at 23.21 Syy: karttalinkki, selvennystä, 44
^puuttuu se pyörä kuvasta
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Mäki Turunväylän kupeesta
Fuuga tietää tämän jo sijainnin takia
On kyllä ihmeteltävä kivi
Niin hyvät oli vihjeet, että tunsin suorastaan pakottavan tarpeen hakea tämän. Mistäpä muualta timanttiporausharjoitelmaa(?!) lähtisi hakemaan kuin umpikujan päästä (Läntinen teollisuuskatu) Juvanmalmilta. Hitusen kyllä mietin, että miten Pylöris tämän äärelle alkujaan päätyi. Rasti 1517.
Jatketaan kivien parissa.
![]()
casanova muokkasi tätä : 05.08.2020 at 22.31 Syy: karttalinkki, tiedot, höpöttely
Jokohan nyt kivi vierähtää harteilta.
![]()
Kivimyymälä Bembölessä 1518. rasti
Kivi jalkaan
![]()
Lieneekö saman ilmastonmuutoksen edistäjän tekosia kuin 1508. rasti?
Ei ole mielestäni sama, vaan...
...talon jämät samasta mäestä vähän lännenpää:
Uudessa on mansikka, käpy tai jotain siltä väliltä:
![]()
Vanha käpy(?) Kauniaisissa
Uusi
![]()
Postin toimipiste Pikku Henttaalla 1521. rasti
Seuraava
![]()
n. 40 vuotta on sammalta kertynyt päällysteeseen, vihje:
![]()
Rasti #1522 oli tarpeettomaksi jäänyt tie Karvasmäentien eteläpuolella Jorvin nurkilla.
Varmaan satakunta kertaa tullut ajettua tuosta ohi, mutta eipä ole aiemmin tullut havainnoitua. Ehkä yleensä noilla nurkin on jo Col du Kauniala mielen päällä. Vuoden 1976 ilmakuvassa tuo vielä näkyy, sen jälkeen tietä on jossain välissä oikaistu.
Uusi:
![]()
billypilgrim muokkasi tätä : 30.08.2020 at 20.49 Syy: karttalinkki, selvennystä, 45
Vanhan Turuntien vanha tienpohja on vielä Opaskartassa näkyvillä, Jorvin kohdalta jatkui sitten nykyistä Glimsintietä Bemböleen.
Vuoden 1981 peruskartassa näkyy muutos olevan tekeillä.
Vanha. Kavallinmäki 13.
Rakennusten vanhin osa on eteläinen (läntinen) siipi. Rakennustavan perusteella voi arvioida että vanhin osa on rakennettu kahdessa vaiheessa, kellari ja 1-2 kerros ensimmäisessä vaiheessa ja kolmas kerros myöhemmin. Lupatietojen puuttuessa ilman tarkempia tutkimuksia rakentamisajankohdan voi päätellä vain olevan vuosien 1900–1939 välillä.
Keräsin reissussa takarenkaaseen flätin, joten hieman mielikuvitukseton uusi rasti.
![]()
Hyvin analysoitu. Rakennus toimi pitkään Epekon tehtaana. Vanhin osa 30-luvun lopulta ja sen jälkeen laajennettu ainakin kahdessa vaiheessa 60- ja 70-luvuilla. Muutama vuosi sitten muutettu asunnoiksi. Ennen sotia rakennetut (kivi)talot ovat aika harvinaista herkkua Espoossa, joten oli mukava löytö.
Uudesta on varma aavistus, mutten taida tänään ehtiä.
Kera
![]()
Ei näy vanhat rastit puhelimessa, tuolla ollut rasti ennen paikan muuttumista.
Edit: tämä on siis uusi rasti
Edit2: toi ei ehkä ole auki 24/7 mutta tuohon pitäisi näkyä kadultakin
![]()
Smo muokkasi tätä : 02.09.2020 at 00.25
Rasti #1525 oli Keran Halleilta:
Uusi:
![]()
billypilgrim muokkasi tätä : 02.09.2020 at 20.18 Syy: karttalinkki, selvennystä, 46
Niittykummun koulu. Syksyllä 1948 aloittanut koulu oli Etelä-Espoon ensimmäinen kansakoulu.
Uusi
![]()
Vanha: Kauniaisissa kiviaita Maisterintien ja Hovineuvoksettarenpolun nurkassa. Rasti 1527.
Uuden voinee jälleen - vilpittömin mielin ja lainkaan väheksymättä - katsoa olevan esimerkki arkitehtuurista.
![]()
casanova muokkasi tätä : 04.09.2020 at 14.21 Syy: karttalinkki, tiedot
Sama talo, eri suunta.
![]()
Missä vika, kun rasti ei liiku? Aikaa hakemiseen on ollut ja ajosäitäkin on ollut jokaiseen makuun paukkupakkasia ja helteitä lukuun ottamatta.
Nokkelimmat pokkelimmat ovat varmaan jo kahden kuvan perusteella päätelleet, että:
a) muutaman edellisen arkkitehtuurikohteen hengessä on tehty siirtymä seuraavalle vuosikymmenelle eli 1950-luvulle
b) kyseessä on jonkin sortin julkinen tai julkisluonteinen rakennus
c) rakennuksen läheisyydessä on puisto historiallishenkisine kaiteineen
Vihjeenä voin paljastaa, että sijainti on huomattavan keskeinen. Aivan läheltä kulkee myös vilkkaita pyöräilyreittejä. Läheisyydessä on edustettuna merkittävästi muitakin liikennevälineitä: henkilöautoja, rekkoja, busseja, junia ja lähitulevaisuudessa jopa raitiovaunuja. Metrolle on sentään useampi kilometri matkaa. Pienvenesatamaan vähemmän.
Kirjanmerkit