Aloittelija kysyy tässä kun ei nettiä selaamalla löytänyt vastausta.
Ajatuksissa on spinningpyörän hankkiminen kotiin.
Itselleni on kuitenkin edelleen vähän kysymysmerkkinä, miten realistisen tuntuman sovellus pystyy antamaan.
Ymmärtääkseni (korjatkaa toki, jos olen väärässä) oikea pyörä harjoitusvastuksen kanssa (siis ei spinningpyörä vaan oikea pyörä, joka kiinnitetään harjoitusvastukseen) toimii seuraavasti: kun telkkarissa tai muulla näytöllä, johon sovellus kuvan lähettää, muuttuu tasamaa ylämäeksi, sovellus jarruttaa/jäykistää harjoitusvastusta (bluetooth-yhteydellä). Tällöin pyöräilijä voi vaihtaa pienemmälle vaihteelle, jotta pystyy pitämään kadenssin vakiona. Tällöin tietysti vauhti hidastuu näytöllä, koska takapyörä/vastuksen vauhtipyörä pyörii hitaammin. Eli ajotuntuma vastaa melko hyvin maantiellä ajamista.
Mutta miten tämä toimii spinningpyörän kanssa? Edellä kuvatussa oli käytössä ratasvaihteet, mutta spinningpyörässä on vain yksi 'vaihde'. Tarkoitan tällä sitä, että yhdellä kammen pyöräytyksellä vauhtipyörä pyörii aina saman matkan. Kai? Eli mitä tapahtuu kun tasamaa muuttuu ylämäeksi? Jarruttaako sovellus tällöin vauhtipyörää magneettivastuksella? Voiko pyöräilijä tällöin vaihtaa pienemmälle vaihteelle säätämällä magneettivastusta pienemmälle. Eli pystyykö sovellus hanskaamaan nämä kaksi asiaa (sovelluksen itsensä aiheuttama vauhtipyörän jarrutus/jäykistys ja pyöräilijän tekemä magneettivastuksen säätö), ja näin laskemaan millä nopeudella pyöräilijä etenee näytöllä? Ilmeisesti tehomittauksellakin on osuutensa asiaan.
Esimerkiksi sanotaan, että Keiser M3i toimii Kinomapin kanssa. Mutta kuinka realistisen kokemuksen se pystyy tarjoamaan? Mielelläni otan vastaan erilaisia näkökulmia asiaan. Se, että ylämäessä säädetään vastusta oman mielen mukaan 'sopivaksi' ei oikein ole vaihtoehto, eikä valkoisen seinän tuijottaminenkaan kuulosta mukavalta.
Kirjanmerkit