
Alkujaan tämän lähetti
jahuc
No niin, ensimmäinen joka laski tämän läpi. Laitoin tahallani luvut, joilla 90 kg kuski ajaa 30% kovemmilla absoluuttisilla tehoilla (136 W vs 171 W), koska halusin nähdä meneekö tämä vain väittelyksi "tiedän tämä koska niin vain on" ja "perimätieto 1800-luvulta kertoo" vai argumentoidaanko ihan oikeasti ajattelemalla. Meni tähän mennessä ekaan vaihtoehtoon.
Sadetakkiesimerkissä 90-kiloinen voittaa kahdesta syystä: paitsi siksi että ilmanvastus on pienempi, myös siksi, että raaka teho on kovempi.
Mutta pointti on edelleen tämä: jos tie on tasainen (ilman mäkiä) ja sekä ilmanvastus että vierintävastus on sama, samalla absoluuttisella teholla, esim 150 W, ajajat kulkevat yhtä kovaa riippumatta painosta. Jos painot ovat vaikka se 90kg ja 68kg, silloin painavammalle riittää 1,67 W/kg, kun kevyempi ajaa 2,21 W/kg. Molemmat ovat maalissa yhtä aikaa.
Aika monella tuo menee arkijärjen vastaiseksi, koska kokemus sanoo, että isomman äijän pitää polkea kovempaa. Tämä totta, mutta se ei johdu siitä, että isompi äijä on painavampi vaan siitä, että isompi kaveri on tyypillisesti kookkaampi (harteikkaampi tms) ja siitä syntyy suurempi ilmanvastus. Tämä edelleen siis silloin, kun tie on ilman mäkiä.
Omaa kokemustaan voi harjoittaa miettimällä esimerkkiä, jossa paino ei mene sen ensimmäiseksi mieleen tulevan ruumiinrakenteen mukaan. Oletetaan, että toinen ajajista on pikkaisen pyylevä kaveri, pituus 160cm ja paino 68kg (BMI 27). Vastassa on langanlaiha hujoppi, yläkropaltaan tyyppiä Chris Froome, pituus 198 cm ja paino 90kg (BMI 23). Annetaan molemmille samanlainen pyörä (koko pituuteen sovitettuna toki) ja yhtä tehokas ajoasento. Vaikka pitkä kaveri painaa enemmän, kapeaharteisena hän saa saman ilmanvastuskertoimen kuin pienempi kuski. Ajetaan suoraa tietä ilman mäkiä. Jos molemmat polkevat samoilla absoluuttisilla tehoilla, esim se 150W (eli suhteellisina 1,67 W/kg ja 2,21 W/kg), onko lyhyt ja kevyt kuski oikeasti ensimmäisenä maalissa?
Ei ole. Saapuvat samaan aikaan
Kirjanmerkit