ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 143 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 43 93 133 141 142 143 144 145 153 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.261 - 4.290 / 5185

Aihe: harjoitusvastus??!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mä kun en näistä mitään ymmärrä; näyttääkö noi Eliten antamat teholukemat yhtään todenmukaisilta? Vai veteleekö hatusta?
    Tunnin ajo siis trainerilla aamulla.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    Kun en ole ajanut kanssasi eikä ole muutakaan vertailukohtaa (kisamenestys, ajajan paino tms), on tietenkin aika mahdoton sanoa mitään faktapohjaista.

Mutulla mennään siis. Kyllähän nuo ovat keskenään linjassa ja sellaisissa suuruusluokissa mitä (ymmärtääkseni) tuoreehko pyöräilynharrastaja pystyy tuottamaan. Ainoastaan FTP ihmetyttää. 326 wattia tunnissa on varsin paljon. Onko se mitattu jollain testillä vai onko softa laskenut sen?
    10k-kerhon jäsen

No nyt näyttää järkevältä, mitä suht vähän treenanneella on. Eli enimmäis 20min keskivoima 172w ja keskisyke 139.
    Tuon perusteella arvioisin tosiaan ftp:n olevan jossain 220-280w haarukassa.

Jotain varmaan teit väärin siinä ftp testissä.

Poista garminista se ajo, mistä tuli tuo utopistinen ftp lukema.
    Sen jälkeen ajat vain 20min all-outtina ja saat garminiin uuden lukeman.

No korjataan senverran aluksi että olen tuoreehko maantiepyöräilyharrastaja.
    Pyöräillyt olen kai sen 30vuotta, viimeiset 10-15v aktiivisemmin. Maastoajoa, enduroa, paksupyöräilyä.
    Juoksun Vo2Max 53. Toki sekin Garminilla mitattu.

Mutta joo, ei mun aiempaa harrastelua voi kyllä treenaamiseksi sanoa, hupipohjaista nautiskelua.
    Eli vähän treenannut, kyllä.

Pituutta 173, painoa 73kg.

FTP on tosiaan varmaan puutaheinää, mitattu yhdellä Garminin testillä+samaisella Elitellä äskettäin. Perustuu siis Eliten watteihin.

No mulla garmini näyttää 75 vomax, eikä ftp nouse silti yli kolmesadan. Tietty en usko noista lukemista kumpaakaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Poista garminista se ajo, mistä tuli tuo utopistinen ftp lukema.
    Sen jälkeen ajat vain 20min all-outtina ja saat garminiin uuden lukeman.
    Poistin ko. ajon. Koitetaan uusiksi kun ehditään.

Posti toi Wahoo Kickrin maanantaina ja kolme lenkkiä olen sillä ehtinyt ajamaan tähän mennessä. Sen olen ainakin huomannut, että tehojen tuottaminen sisällä on erilaista kuin ulkona, enkä tunnu millään jaksavan ajaa niitä watteja, mitä maantiellä menee. Kokeilin ajaa siten, että Zwift näytti trainerin lukemia ja Garmin samaan aikaan Assioman polkimien lukemia. Pientä eroa näissä oli siten, että Assioman mittaama keskiteho oli muutaman watin suurempi, mutta ero ulkona ajettuihin lenkkeihin oli selvästi isompi. Nyt olen pyöritellyt noin tunnin aamulenkit 156 ja 161 W keskitehoilla, vaikka tuntuu, että polkee välillä ihan tosissaan. Ulkona 165 W keskitehoon joutuu ajamaan aika maltillisesti ja pk-lenkit olen polkenut 175-185 W tehoilla. Trainerilla yli 200 W alkaa tuntua jo aika raskaalta hetkellisestikin, mutta ulkona ajoin toissa lauantaina kiihtyvän 3 h lenkin 209 W keskiteholla. Vaikka ottaisi useamman watin virhemarginaalin mittarien välille, niin silti ero ei vielä selity. Onko vaan tottumuksesta kiinni? Hämääkö ulkona ilmavirran viilentävä vaikutus yms. niin paljon, että ajaminen sisällä vaan tuntuu erilaiselta?

^Huomasin tänään Elitellä saman; ajoin hyvin tuttua tallennettua reittiä ja oli kyllä virtuaalisesti paljon raskaampi kuin oikeasti.

^ Tässä on kuvattu myös perusteet, miksi hankin Realplaten trainerin alle. Ja riittävä löysyys palloissa! Toki vielä on ennenaikaista sanoa, tasaako teho/rpe -suhdetta sisä vs ulkopyöräilyssä.

Se vaihtelee trainerin ja kuskien välillä. Tuuletukset ja kuskin lämmittelyt ennen vetoja tarttee olla kanssa kunnossa. Ilman wattimittaria brillen on nyt ainakin ihan turha tehdä arvioita. Muutenkaan tuosta ei kannata välittää. Trainerilla ajaa traineriwateilla ja ulkona ulko, jos eroja on. Mulla ei ole.

Hilpeää, että Sufferfestin artikkelin mukaan ulkona tehot olisi korkeammat. Sen sijaan Zwiftin käyttäjien kesken on jaettu kokemusta, että ulkona tulee matalammat tehot. Itse näin syiksi tähän olosuhteet: tienpinnassa paljon epätasaisuutta, tuuli vaikuttaa, pieniä jarrutuksia paljon, kroppaa ja pyörän käyttäytymistä pitää huomioida jne. Tempoajossa tilanne tasaantuu, mutta esim. vauhdikkaissa lenkeissä eroa on kymmeniä prosentteja. Ulkona kisatilanteissa olen kuitenkin päässyt jokseenkin samaan kuin Zwiftissä sekä keskitehon että painotettujen tehojen suhteen. Ehkä osa on siis korvien välissä.

Minä en ole kokenut tuota ongelmana, kunhan en koita ajaa ulkona sisäwattien tai sisällä ulkowattien mukaan.

Tämä ei riipu tehonmittaustavasta, sillä sisälläkin minulla on usein samat Assioma-polkimet (joiden ero Direto-traineriin on sekin alle 1 %).
    10k-kerhon jäsen

Aiheeseen hyvin löyhästi liittyen; kokemuksia kuinka pelaa Garminin takuu Suomessa jos laite on ostettu ulkomailta?
    Vai asioidaanko myyjäliikkeen kanssa?
    Lähinnä mietin Vectoreita, Suomen hinnat kun on lähinnä hilpeitä.

Toimii kuin junan vessa. Rekisteröit vectorit connectissa ja garminia ei kiinnosta ostopaikka tai kuitti ollenkaan. Takuut pelanneet ongelmitta wigglen arpajaisissa voitettujen vectoreiden kanssa.

Kun saat polkimet, niin tarkasta tuleeko mukana uusimmat patterikotelot ja pohjat. Noiden kanssa ei ole ollut ainakaan minulla mitään ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kun saat polkimet, niin tarkasta tuleeko mukana uusimmat patterikotelot ja pohjat. Noiden kanssa ei ole ollut ainakaan minulla mitään ongelmia.
    Jos mukana ei tule uusimpia patterikoteloita, Garmin lähettää ne ilmaiseksi, kun otat yhteyttä aspaan. Minulla käytössä aikaisemman mallin patterikotelot, mutta niidenkään kanssa ei ole ollut toistaiseksi ongelmia; käytössä isot CR1/3N patterit.
    Rule #1: Obey The Rules

Ei noissa mikään pistä erityisesti silmään paitsi tuo ftp lukema 326w.
    Kokeile ajaa nyt aluksi vaikka 20min. max tehoilla ja kato mihin pääset.

Löysinkin juttua noista isommista paristoista:

Saatan vielä odottaa myöhempää syksyä/talvea näiden Vectorien hankinnassa. Jos vielä vähän edukkaammin sais.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pkuitune Katso viesti
    Mitäs ongelmia Suiton kanssa on ilmennyt? Itsekin tässä olen hankkimassa ensimmäistä älytraineria, ja Suito olisi vaihtoehtolistalla korkealla mm. hintansa ja tämänhetkisen saatavuutensa vuoksi.
    Mulla alkas ensimmäisen ajon jälkeen napsumaan äänekkäästi, semmosta muovista kolinaa. Uusi takuuseen, sillä mennyt tähän asti 50h ongelmitta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plihal Katso viesti
    Mulla alkas ensimmäisen ajon jälkeen napsumaan äänekkäästi, semmosta muovista kolinaa. Uusi takuuseen, sillä mennyt tähän asti 50h ongelmitta.
    Itsellä oli sama ongelma Suiton kanssa. Tuo tosin korjaantui rasvaamalla vapaaratas ja kiristämällä se + pakka. Noissa oli uutena väljyyttä. Ihan tyytyväinne Suitoon, mutta oma yksilö näytää n. +5% wattia liikaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Hilpeää, että Sufferfestin artikkelin mukaan ulkona tehot olisi korkeammat. Sen sijaan Zwiftin käyttäjien kesken on jaettu kokemusta, että ulkona tulee matalammat tehot. Itse näin syiksi tähän olosuhteet: tienpinnassa paljon epätasaisuutta, tuuli vaikuttaa, pieniä jarrutuksia paljon, kroppaa ja pyörän käyttäytymistä pitää huomioida jne. Tempoajossa tilanne tasaantuu, mutta esim. vauhdikkaissa lenkeissä eroa on kymmeniä prosentteja. Ulkona kisatilanteissa olen kuitenkin päässyt jokseenkin samaan kuin Zwiftissä sekä keskitehon että painotettujen tehojen suhteen. Ehkä osa on siis korvien välissä.
    Samaa mieltä. Itse olen pohtinut, josko isommat tehot sisällä johtuisivat siitä, että sisällä voi keskittyä vain ja ainoastaan polkemiseen, eikä tarvitse murehtia omasta tai muiden turvallisuudesta. Ulkona taas tienpinta ja mutkat, liikenne, risteävät tiet, muut tien käyttäjät, ajolinjat jne. vaikuttaa pakostakin tehontuottoon laskevasti.

Juurikin tuon takia olen alkanut ajamaan zwiftissä vaihteiden kanssa, eli mahdollisimman realistisesti. Se erg watti ei paljoa maantiellä auta.

Mä kun en näistä mitään ymmärrä; näyttääkö noi Eliten antamat teholukemat yhtään todenmukaisilta? Vai veteleekö hatusta?
    Tunnin ajo siis trainerilla aamulla.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    Oletko kalibroinut trainerin Eliten softalla?. Itse kalibroin Drivo 2:n 1-2 kertaa kuukaudessa jotta watit olisi mahdollisimman oikeat. ainakin noin tehtynä Drivo 2:n ja Quarq DZeron teholukemat ovat tosi lähellä toisiaan.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Oletko kalibroinut trainerin Eliten softalla?. Itse kalibroin Drivo 2:n 1-2 kertaa kuukaudessa jotta watit olisi mahdollisimman oikeat. ainakin noin tehtynä Drivo 2:n ja Quarq DZeron teholukemat ovat tosi lähellä toisiaan.

Kalibroinnin tein Garminilla, onko tuolla merkitystä?

Kalibroinnin tein Garminilla, onko tuolla merkitystä?
    En pysty todistamaan väitettäni mutta sanon että voi olla. Itse teen kalibroinnin Eliten softalla koska ajan Eliten trainerilla, ei ole kyllä tullut mieleeni kalibroida jonkun muun valmistajan softalla joten en tiedä miten noin toimii.

Pitänee tehdä kalibrointi Eliten omalla softalla varmuuden vuoksi uusiksi.

Etsi ohjeet tuohon. Muistaakseni eliten pohjassa oli jossain arvo, joka piti toistua eliten softassa. Sen mukaan säädettiin hihnan kireys. Tuo garminin "kalibrointi" on vaan nollan asetus, ei kalibrointia.

Rainmakerin mukaan on kyllä aivan sama millä tuon kalibroi;

In general, you should calibrate every once in a while (perhaps every few weeks), or anytime you’ve moved the trainer some distance (like to a new home/etc…). Additionally, you should calibrate if you’ve had a major temp swing (such as if it lives in your garage and now the sweat puddle on the floor is frozen). I found this to be the case this past fall when I had warmer days and then shifted to much cooler locations/days (our home and office aren’t A/C equipped).
    Again, you can also do these calibrations within Zwift, TrainerRoad, or most any other app. Easy stuff.

Joo, zeroreset onkin aivan sama.

En tiedä eroaako Suiton kalibrointi paljonkin Drivo 2:n kalibroinnista, tuskin ollenkaan mutta Drivo 2:lla kalibrointi tapahtuu Eliten softalla ainakin seuraavalla tavalla: ensin 10min lämmittely jonka jälkeen kalibrointi voidaan tehdä. Seurataam esim. Eliten softalta ohjeita jotka ruutuun ilmestyy, kiihdytetään polkemista jonka jälkeen ohjelma kehottaa olemaan polkematta ja ruutuun ilmestyy arvo joka tallentuu traineriin. Remmiä ei ole tarvinnut ainakaan Drivo 2:ssa kiristää suuntaan eikä toiseen, arvokin on pysynyt lähes 2:n vuoden aikana samana.

Varmaankin toimii kalibrointi muidenkin valmistajien softalla kuten brilleauxin postauksesta ilmenee. Ilmeisesti joissain tapauksissa tulee sellaisia poikkeamia että nopeudet näyttää jotain muuta kuin pitäisi jolloin pitää virtuaalisen takapyörän koko määritellä joksikin muuksi kuin mitä se on jossain muussa ohjelmassa ollut. Itse olen huomannut tuon eron kun olen testannut Garmin Edge 1000 käyttöä tai Garmin Fenix 5S:n käyttöä harjoitusvastuksella.

Tässä pikainen googlaus diretosta. En tiedä, onko sama suitossa. Tehtaan jäljiltähän tämän pitäisi tietysti olla kohdillaan.

http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=709

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •