ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 150

Aihe: 43. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 23.8.2020

  1. #61
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Kangasala
    Viestit
    92

    43. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 23.8.2020

    No tämähän oli aloittelijalle oikein mukava kokemus. Peesailu sujui eikä kaverin tuulensuojassa ajaminen kuluttanut energiaa juuri yhtään. Aikaa klassikkoreissuun kului 4:45, varaamani 7 h sijaan. Huoltopisteitä oli enemmän kuin tarpeeksi, kaikissa paitsi Aitolahdessa tuli poikettua, joten omaa evästä löytyi vielä kotona taskusta mukavasti. Vedin itsekin porukkaa Eerolansuoran vastatuulessa loivaan ylämäkeen, ja hyvin kulki pyörä siinä kohtaa. Ensi vuonna uudestaan!
    3T Exploro 2022, Trek Rail 5 2022

  2. #62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trash Katso viesti
    Onko niin että klassikolle jälki-ilmoittautuneeet lähtevät viimeisenä (jos numerojärjestyksessä lähdetään). Vai onko jotain nopeimmat ensin järjestystä?
    Aivan viimeisten joukossahan sitä sitten lähdettiin, aikaisemmat ryhmät oli jo täynnä. Siispä ekaa kertaa klassikolla ja paljon ohituksia (taas) tiedossa. Aikaisemmin pitkällä pirkalla ryhmät ovat lähteneet ensin, ja jos olen tavoittanut jonkin ryhmän, olen sen ohittanut. Mutta nyt kurunteillä tuli dilemma. Jokin ryhmä näkyi taustapeilissä jonkunmatkan päässä takana. Pitäisikö päästää kohteliaasti ohi, vai pyrkiä sitkeästi pysymään edellä? Päätin hidastaa ja antaa mennä ohi. Senjälkeen olikin miettimistä kuinka pitkä väli pitäisi ryhmään jättää, siihenhän ei saa liittyä peesaamaan. Ainakin niinpaljon jätin että auto mahtuu hyvin väliin. Mutta koska haitariliike, niin yhdesä ylämäessäkin sitä oltiin yhtä samaa häröpalloa.
    Muroleen jälkeen ylämäessä tuli hieman venäytettyä pohjetta, joten loppumatka tuli mentyä rauhallisesti.

  3. #63
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JariJ Katso viesti
    Nyt on läskillä menty:
    -klassikko
    -yöpirkka ka. 31 strava 370w Kärkiryhmäs
    -hiekkapirkka ka. 23 strava 246w
    -pitkä pirkka ka. 31 strava 359w 30A
    Ehkä mä sit ensi vuonna tuun maantiepyörällä kun sen just hommasin, niin ei renkaiden hurina häiritse muita����
    https://strava.app.link/vFs8RU4Bb9
    Uskomaton suoritus kyllä. Viime lauantain 150km porukkalenkin jälkeen ei tosin mikään yllätys. Uudella pyörällä voitkin sitten hypätä suoraan ensi vuonna 36+ ryhmän veturiksi, niin pääset tehoissa edes lähelle samaa.

    Itse ajelin 30B ryhmässä hiilikuituohjuksella samoilla keskareilla, läskillä en varmasti olisi selvinnyt edes ekalle taukopaikalle.

  4. #64
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.469
    Hiekkapirkan hitaampi ryhmä pyöritteli reissun läpi sopuisasti.
    Teknisiä tuli vain kaksi (klossin irtoaminen ja rengasrikko).
    Humööri pysyi hyvänä koko ajan ja höpinä kertoi kuorman olleen suht sopiva.
    Näin Stravalleni: https://www.strava.com/activities/3954911441
    Siellä on pari kuvaakin.
    Kiitokset ajoseuralle, veturikavereille ja Pirkan pyöräilylle!
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  5. #65
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    228
    34-ryhmän kapteenina haluan kiittää kaikkia mukana olleita. Teknisiä ongelmia ei ollut kuin alussa, jolloin menetettiin harmillisesti yksi hyvä vetomies, joskin hyviä vetomiehiä oli riittävästi koko lenkille. Speksissä ei pysytty, mutta koska kukaan ei pudonnut ryhmästä, en ota sitä synnikseni.

    Vetorinki hoiti hommansa vähintäänkin hyvin. Varsinkin Auretarin jälkeen meno oli tasaista ja rauhallista. Peesissä oli "helppo" tulla vastatuuliosuudella. Iso kiitos siitä, että vetoringillä oli pelisilmää ohittaa turvallisesti hitaammat sekä vastatuuleen himmata sopivasti.

    Tämä oli varmaan 9. kerta 34-ryhmän veturina (ensimmäisen kerran kapteenina) ja nopein ja minulle helpoin lenkki. Siitä huolimatta Garmin ilmoitti miulle 3,5 vrk:n palautumisajan ;-)

    Tässä minun data https://connect.garmin.com/modern/activity/5428151605

  6. #66
    Liittynyt
    02/2019
    Viestit
    167
    Hieno reissu oli 32A ryhmässä!

    Tunneskaalaa tuli käytyä läpi joka suuntaan.
    Helpon alun ja soppatauon jälkeen oli kiva päästä vetorinkiin harjoittelemaan. Meno tuntui hyvältä ja vauhti sopivalta kunnes ketjun tippumisen ja vääntyneen eturattaan takia tipuin porukasta. Seuraavat pari kymmentä km pomppivalla ketjulla yksinään ja porukka Muroleen tauolla kiinni. Kivellä hakaten etuleipä suoraksi ja ketjun pomppiminen rauhottui. Loppumatka aurinkokannella hyvillä fiiliksillä lettukahveille!

    Rento oli meininki ja mukavaa juttuseuraa riitti koko matkalle! Suuret kiitokset kaikille!

    Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

  7. #67
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JariJ Katso viesti
    Nyt on läskillä menty:
    -klassikko
    -yöpirkka ka. 31 strava 370w Kärkiryhmäs
    -hiekkapirkka ka. 23 strava 246w
    -pitkä pirkka ka. 31 strava 359w 30A
    Ehkä mä sit ensi vuonna tuun maantiepyörällä kun sen just hommasin, niin ei renkaiden hurina häiritse muita����
    https://strava.app.link/vFs8RU4Bb9
    Vaikka nuo tehosi eivät ole mitattuja on pakko nostaa kypärää...Viime vuonna ajoin 32+ ja roikuit koko ajan mukana.
    Muistat varmaan sen naurun joka minulta lähti kun näin ekaa kertaa Kurun jälkeen siunut samassa ryhmässä. Kurun jälkeen vaan ihmettelin miten
    ihmeessä pystyt sitkuttelemaan ryhmän mukana jossa mentiin sentään pitkiä pätkiä 40+ vauhtia.. No otit onkeesi neuvoni ja hommasit maantiepyörän!
    Gongratulations... maantie pyöräilyssä on syttynyt uusi tähti !
    Teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole mitään eroa - mutta käytännössä on

  8. #68
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    30A ajoi maaliin 31 km/h keskinopeudella. Muroleeseen oli kerätty hieman nopeuspuskuria lopun vastatuulta varten, mutta ei se keskari sitten pudonnutkaan niin paljon kuin arveltiin, vaikka loppu tultiin hyvinkin rauhallisesti. Ainoa tekninen ongelma oli yksi hitaasti tyhjenevä rengas, joka saatiin paikattua Kehäkukan tauolla. Saimme viiden etukäteen nimetyn veturin lisäksi startissa yhden tutun vetorinkiin lisää ja sitten Komissa vielä pari, joten vetoryhmä oli suuren osan matkaa hyvinkin sopivan kokoinen (8). Kiitos kaikille mukanaolijoille!

    Tunneliin ajaessa oli yksi kaistanerotusläpyskä jotenkin kummallisessa paikassa. Tarkoitus ilmeisesti oli estää autojen tulo oikealle kaistalle, mutta merkki jäi parijonossa ajavien väliin melko pienellä etäisyydellä. Toivottavasti siitä ei aiheutunut sen suurempaa vaaraa, koska alamäessä oli jonkin verran vauhtia ja tilanne tuli vastaan nopeasti. Maalin kanakeitto maistui!

    https://www.strava.com/activities/3954115889

  9. #69
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    726
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Talisker Katso viesti
    Hiekkapirkan hitaampi ryhmä pyöritteli reissun läpi sopuisasti.
    Teknisiä tuli vain kaksi (klossin irtoaminen ja rengasrikko).
    Humööri pysyi hyvänä koko ajan ja höpinä kertoi kuorman olleen suht sopiva.
    Näin Stravalleni: https://www.strava.com/activities/3954911441
    Siellä on pari kuvaakin.
    Kiitokset ajoseuralle, veturikavereille ja Pirkan pyöräilylle!
    Kiitos fiksuille vetäjille ja koko loistoporukalle, aivan mahtava tapahtuma, hieno urheiluhenki, mukavat ihmiset. Kiitos myös mahtaville maisemille, säälle ja elämälle, joka hymyilee. Kannatti tulla taas.


    Sent from my iPad using Tapatalk






    Helsingin Polkupyöräilijät

  10. #70
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    353
    Kiitos kaikille 32A:n kanssapolkijoille sekä vahvajalkaisille vetureille! Erityiskiitokset myös liikentenohjaajille sekä taukopaikkojen ja lähtö/maalialueen henkilöstölle!
    Muutamia pieniä teknisiä sattui matkalla. Parit ketjujen putoamiset sekä ainakin yksi rengasrikko.
    Kapeentien vastatuuliosuuksilla vetoryhmä teki loistavaa työtä telaketjuvedolla ja perille pääsimme hiukan taovitettamme nopeammin. Sääkin oli aamun kosteaa tietä lukuun ottamatta oikein mukava.
    Minulle tämä taisi olla 10. virallinen Pirkan pyöräily?
    Maaseutulaiset, wiimeksi moniaat Birkkalaiset, walittawat, että polkupyöräurheilijat kowasti pelottawat heidän hewosiansa, kun eiwät ... AL 23.9.1890

  11. #71
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    228
    Oli puhetta 34-ryhmässä Kämmenniemen tauossa, teen kaiken voitavani, että se on ensi vuonna. Mitään en lupaa. Mikkelistä saakka voi tulla taas. En sano, että uudestaan, koska Mikkelin mies on ollut ennenkin ryhmässä ja tehnyt vetohommat hyvin, niin kuin moni muukin.

  12. #72
    Kiitos ajosta koko hiekkapirkan hitaammalle ryhmälle (ja erityisesti sen vetäjille), tästä reissusta jää hyvä muisto 👍.

  13. #73
    Kiitos ja kypärännösto kaikille 36+ ryhmässä ajaneille. Vaikka matkaan lähti alle puolet vähemmän ajajia kuin viime vuonna, tämä joukko oli timmiäkin timmimpi ja ajoaikaa tuli 6 min vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vähemmän puhetta, enemmän tekoja - ei sen huohotuksen seasta montaa sanaa kuulunut.

    Reissu hoidettiin mitään säästelemättä eli suorat hillitöntä tykitystä, alamäet julmettua hurjastelua ja ylämäet aivan saatanallisella puskemisella. Himmauksesta ei puhettakaan. Ajoajan keskinopeus 37 km/h, alamäkiin mitattu maksiminopeus 67 km/h ja ylämäkiin maksimiteho 1,3 kilowattia kertonevat karusti mistä kyse. Suorilla vetomiehillä poweria meni 310-320 wattia, ylämäkiin mittarin keskiarvo heilahti yleensä reilusti 400:n päälle.

    Startissa oli kahdeksan karpaasia, viimeiset 50 kilometriä ajettiin kurinalaista kyytiä viiden jannun jonossa. Siellä ei erityisemmin aurinkokansia ole.

    Syvä kumarrus siis suorittajille, oli hyvä päivä.

  14. #74
    Liittynyt
    11/2012
    Viestit
    183
    Hieno reissu, kiitos kaikille.
    Matkan varrella oli taas jonkin verran valokuvaajia. Pistäkäähän linkkiä, jos huomaatte kuvia ilmestyvän johonkin päin internettiä.

  15. #75
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Mettäkylä
    Viestit
    9.014
    Mutalan huudeilta bongattu kuvan kolmikko, jonka kulkineessa oli vahva kotimaisen työn jälki läsnä. Bonuksena juomasponssin laatikko tarakalla.

    Iso peukku!

    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

  16. #76
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tammisaari
    Viestit
    70
    ISO kiitos järjestäjille minunkin puolestani, erittäin mukava että tapahtuma saatin vietyä läpi! Kanssapolkijoita en oikein pysty "kiittämään" koska ajoin yksin koko matkan. Olen yleensä viihtynyt 36+ ryhmässä mutta tänä vuonna päätin tehdä jotain muuta. Lähdin siis pitkälle lenkille nopeusryhmien jälkeen tarkoituksena juuri vetää koko matka yksin mahdollisimman kovaa. Noin 60-kympin kohdalla olin ohittanut kaikki 28, 30 ja 32 nopeusryhmät. Välillä siis tuli aika pitkiä jaksoja kun ei näkynyt muita polkijoita. Klassikkoreitille kun käännyin niin ohitettavia löytyi koko loppumatkalle. Ajonaikainen keskari 34,2 km/h. Pidin kaksi 5 minuutin taukoa (Komi ja Murole). Vaikeinta oli Murolen jälkeen jolloin keskari tippui vastustamattomasti lähemmäs 34. Vimeisellä parilla kympillä kaivoin kellarista viimeiset voimat ja sain kehitettyä jolnkinlaisen loppukirin. Nopein kymppi 39,2 ja hitain 30,5. Wateista ja sykkeistä en osaa sanoa yhtään mitään koska en käytä wattimittaria eikä sykevyötä.

  17. #77
    Liittynyt
    02/2020
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    9
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jahuc Katso viesti
    Kiitos ja kypärännösto kaikille 36+ ryhmässä ajaneille. Vaikka matkaan lähti alle puolet vähemmän ajajia kuin viime vuonna, tämä joukko oli timmiäkin timmimpi ja ajoaikaa tuli 6 min vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vähemmän puhetta, enemmän tekoja - ei sen huohotuksen seasta montaa sanaa kuulunut.

    Reissu hoidettiin mitään säästelemättä eli suorat hillitöntä tykitystä, alamäet julmettua hurjastelua ja ylämäet aivan saatanallisella puskemisella. Himmauksesta ei puhettakaan. Ajoajan keskinopeus 37 km/h, alamäkiin mitattu maksiminopeus 67 km/h ja ylämäkiin maksimiteho 1,3 kilowattia kertonevat karusti mistä kyse. Suorilla vetomiehillä poweria meni 310-320 wattia, ylämäkiin mittarin keskiarvo heilahti yleensä reilusti 400:n päälle.

    Startissa oli kahdeksan karpaasia, viimeiset 50 kilometriä ajettiin kurinalaista kyytiä viiden jannun jonossa. Siellä ei erityisemmin aurinkokansia ole.

    Syvä kumarrus siis suorittajille, oli hyvä päivä.
    Kiitoksia vaan seurasta, oli mahtava reissu. Täytyy kuitenkin antaa negatiivista palautetta järjestäjille. Liikenteenohjaus oli puutteellista etenkin reitin loppupuolen taajamaosuudella. Käännöksessä Aitolahdentieltä Sammon valtatielle ei ollut mitään liikenteenohjausta ja auto meinasi ajaa meidän päälle. Lisäksi tapasin aamulla miehen, joka oli ajanut pahan kolarin, kun Sammon valtatiellä oli tullut auto kolmion takaa päälle. Tämä ei tietenkään ole varsinaisesti järjestäjien syy, mutta liikenteenohjaaja olisi varmasti estänyt kyseisen tilanteen.

  18. #78
    Liittynyt
    05/2008
    Viestit
    55
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vpliedes Katso viesti
    Kiitoksia vaan seurasta, oli mahtava reissu. Täytyy kuitenkin antaa negatiivista palautetta järjestäjille. Liikenteenohjaus oli puutteellista etenkin reitin loppupuolen taajamaosuudella. Käännöksessä Aitolahdentieltä Sammon valtatielle ei ollut mitään liikenteenohjausta ja auto meinasi ajaa meidän päälle. Lisäksi tapasin aamulla miehen, joka oli ajanut pahan kolarin, kun Sammon valtatiellä oli tullut auto kolmion takaa päälle. Tämä ei tietenkään ole varsinaisesti järjestäjien syy, mutta liikenteenohjaaja olisi varmasti estänyt kyseisen tilanteen.
    Samanlaisia kokemuksia ja ajatuksia. Viitapohjaan asti homma sujui loistavasti mutta siitä eteenpäin muuttui sekavaksi. Erityisen tärkeää olisi panostaa tuolla loppupäässä ohjaukseen, kun on sata kilometriä takana vastatuulessa ei keskittymiskyky ole ainakaan allekirjoittaneella hyvä. Viitapohjan kohdalla joku mummo talutti pyörää härkäpäisesti mutta hitaasti suojatietä yli ("minä menen tästä") ja oli tosi lähellä ettei joku osallistuja häntä niitannut.

    Atalan jälkeen tuleva Linnainmaan risteys oli todella sekava. Paikalla oli kaksi liikenteenohjaajaa, mutta he vain pysäyttivät autoja ja oli todella vaikea varmistua koska uskaltaa ajaa. Lisäksi omaan silmääni ei osunut mitään kylttiä reitistä, ja vaikka asun paikkakunnalla, onnistuin väsyneenä kääntymään risteyksestä väärään suuntaan (edessä ei näkynyt tuolloin yhtään pyörää jota seurata)! Melkoista luovimista tuli ja toki nolotti kun tajusin hetikohta ettei pitänyt Cittarin suuntaan kääntyä.

    Komppaan myös tuossa Aitolahdentien ja Sammon valtatien risteyksessä, oli todella vaarallinen paikka ja varmasti yllättävä autoilijoille. Atala-Hakametsä välillä voisivat järjestäjät harkita myös pyöräilijöiden ohjaamista pyöräteille, koska siellä on hyvät pyörätiet. Hurjasti oli Atalassa autoliikennettä ja ikäviä paikkoja etenkin liikenteenjakajien kohdalla.

    Tuota tandemia muuten ihailtiin lähdössä, onko tietoa pääsivätkö maaliin asti?

  19. #79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti torput Katso viesti
    Komppaan myös tuossa Aitolahdentien ja Sammon valtatien risteyksessä, oli todella vaarallinen paikka ja varmasti yllättävä autoilijoille.
    Taajamiin paluut ovat kaikissa pyörätapahtumissa haaste, johon ei oikein ole mitään patenttiratkaisua. Ainoa takuuvarmasti turvallinen olisi liikenteen sulkeminen kokonaan tai kaistottain, mutta sellaiseen ei yleensä näissä tapauksissa riitä tapahtumalla päätösvaltaa. Poistuminen kaupungista on helppo, koska se tapahtuu vähäisen liikenteen aikaan, ennustettavassa aikataulussa ja tiiviissä ryhmissä. On varsin suoraviivaista silloin rauhoittaa reitti. Paluu on näiden vastakohta: autoilijoita on paljon ja porukkaa saapuu satunnaisina aikoina pitkänä helminauhana.


    Tuo Sammon valtatie oli toki normaalia tiukempi tilanne muttei silti "lähelläkään" sellaisia läheltäpiti tapauksia ja osumia, joita on vaikkapa Helsinki Velotourin käyttämässä klassikkoristeyksessä Viikin Prisman liikenneympyrässä. Sieltä on useampi Kanuunakin raahattu solisluut murtuneena lasarettiin. Paikkaan tullaan kovalla vauhdilla alamäkeä ja siinä on kaksi risteävää tietä, joiden päässä on vilkas liikenneympyrä. Näiden välissä on kirsikkana kakun päällä ison marketin parkkihallin ulosajoreitti. YouTubesta löytyy aiemmilta vuosilta kirosanojen täyttämää materiaalia kyseisestä paikasta.


    Vaikka ongelmakohta on hyvin tiedossa, sen ratkaiseminen ei silti ole helppoa. Järjestäjä voi kyllä selkeästi sanoa liikenteenohjaajalle, että autot seis kun pyöriä tulee, mutta siinä kohtaa kun viidestä suunnasta on nelipyöräistä tunkemassa torvet soiden, vaatii todella natsimaista kuria ja kanttia ohjaajalta pitää SEIS-tikkari ylhäällä. Vapaaehtoistyövoima on tällaiseen toimeen varsin huonoa, koska heidän motiivinsa on olla mukana tekemässä kaikille mukava sunnuntaipäivä, kuten kuuluukin. Kaupungin paskamaisimpana lännen sheriffinä esiintyminen ei oikein kuulu toimenkuvaan.


    Lisäksi ei riitä, että ohjaajia on ja että näillä on ohjeet, vaan kaikkien pitää tulkata niitä samalla tavalla. Viikissäkin on käynyt niin, että etummainen ohjaaja on päästänyt auton tielle ajatellen, että kyllä tämä yksi vielä ehtii alta pois. Seuraavan risteyksen ohjaaja on kuitenkin jo laittanut stoppia päälle ja tuloksena on ollut ruuhka, jossa on autoja ajoradalla tukkeena ja fillareita puikkelehtimassa näiden välistä.


    Viikin ongelman pystyisi ratkomaan neljällä virka-asuisella ja virkavastuulla toimivalla keskenään koordinoivalla poliisilla. Yksi sisääntulevaan liikenteeseen, yksi poistuvaan ja kaksi risteysalueelle. Onko pienellä budjetilla toimivalla tapahtumalla varaa ottaa neljä poliisia yhtä ainoaa risteyttä valvomaan? Montako lisäpoliisia pitäisi Pirkassa olla?


    Kunnes noihin on vastaus, ainoa periaate, joka toteutuu, on sama jota jokainen tapahtumiin osallistuva varsinkin pk-seudulla joutuu nuodattamaan: läheltä ei lasketa ja loppuihin tapauksiin on vakuutus. Onko periaate hyvä vai huono, siitä voi vääntää kriittistäkin keskustelua puoleen tai toiseen. Mutta tosiasia on se, että ellei budjetti- ja auktoriteettikysymyksiin ole vastausta, sillä keskustelulla on hirveän vähän vaikutusta lopulta toteutuvaan toimintaan. Kuten vanha sanonta kuuluu: kun kaikki on sanottu ja tehty, yleensä helvetin paljon vähemmän on tehty kuin sanottu.

  20. #80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti torput Katso viesti
    Atala-Hakametsä välillä voisivat järjestäjät harkita myös pyöräilijöiden ohjaamista pyöräteille, koska siellä on hyvät pyörätiet.
    Kelviä ei ikävä kyllä voi suositella näihin kohtiin. Eilen oli kova vastatuuli ja silti nopeimmalla ryhmällä oli tuossa kohtaa huippunopeus lähellä viittäkymmpiä (Garmin mittasi 48 ja risat). Toisenlaisella tuulensuunnalla ollaan helposti lähellä kuuttakymppiä. Pyöräteitä ei ole suunniteltu tuollaisille nopeuksille ja siellä ajaminen niillä nopeuksilla on liikenteestä riippumatta vaarallista. Ja jos tuota tahtia tietä ajaa parinkymmenen ajajan tiivis joukko, se on pommi, jonka ei toivo osuvan yhteenkään risteävältä tieltä tulevaan koiranulkoiluttajaan tai koululaiseen.

  21. #81
    Isoin ongelma erityisesti lopussa on nopeimmalla ryhmällä, joka pyrkii nopeaan loppuaikaan ilman vastuuvetäjiä. Muissa ryhmissä on vetäjät kärjessä, jotka hidastavat lopun kaupunkialueella unohtaen aikatavoitteet siinä vaiheessa.
    Mutta on se totta, että noihin muutamiin oikealle kääntymisiin olisi hyvä myös laittaa liikenteen ohjaajat.
    Toki yksittäiset pyöräilijät saattavat myös spurtata lopussa aikatavoitteen perässä, mutta oikealle kääntyessä yksi pyörä ja auto mahtuu paremmin rinnakkain kuin isompi ryhmä.
    Olikohan se Sammon valtatien kolari kolmion takaa tulleen auton kanssa pyörätiellä vai ajoradalla? Pyörätie on yleensä vaarallisempi tuossa suhteessa.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  22. #82
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Mutalan huudeilta bongattu kuvan kolmikko, jonka kulkineessa oli vahva kotimaisen työn jälki läsnä. Bonuksena juomasponssin laatikko tarakalla.

    Iso peukku!
    Kolmikko lähti terälahden huollosta niin huojuen ja vaappuen liikkeelle, että oon suoranainen ihme, jos runko on kestänyt kokomatkan.
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

  23. #83
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uurainen
    Viestit
    0
    Homma toimi,kuten on totuttu. Totuttuihin ilmiöihin kuuluu myös edellä menevän suorittama nenän tyhjennys takanaan tulevan silmille. Uutuutena esiteltiin urheilujuoman säännöstely yhdellä huoltopisteellä.
    Hupinsa kullakin!

  24. #84
    ^ kerro vähän tarkemmin tuosta säännöstelystä, niin saadaan asia korjattua seuraaville kerroille.
    Nenän tyhjennys on huono tapa ajaessa, harmitonta yksin ajaessa, mutta porukkalenkkeilyä harrastava osaa sen jättää pois porukassa. Nyt korona-aikaan on koitettu erityisesti tästä muistuttaa.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  25. #85
    Liittynyt
    02/2019
    Viestit
    167
    Itse pidän mikrokuituliinaa paidan taskussa ja niistän siihen.
    Ei pitäisi olla niin vaikeaa...

    Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

  26. #86
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Vinkki: Nenän voi pyyhkiä ajohanskaan nenän pyyhkimiseen tarkoitetulla kohdalla ("cycling glove nose wipe").

  27. #87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JariJ Katso viesti
    Nyt on läskillä menty:
    -pitkä pirkka ka. 31 strava 359w 30A
    https://strava.app.link/vFs8RU4Bb9
    Jos teholukemat eivät tule mittarista, Stravan tehoarvioita kannattaa tulkata ohjeellisina, koska Strava koettaa parhaansa mukaan räknata arvoja tehden arvioita vierimisvastuksesta, ajoasennosta, peesistä, korkeusprofiilista, jne. Jos noista jokin ei täsmää Stravan oletuksiin, lopputulema voi mennä suuntaan tai toiseen pieleen. Näistä ilmanvastus on vaikein, koska Stravalla ei voi olla mitään tietoa missä asennossa polkija on ajanut. Strava itse toteaa, että arvio pätee parhaiten hitaisiin pitkiin nousuihin, joissa ilmanvastuksen osuus kokonaisvastuksesta on mahdollisimman pieni.

    Vertailun vuoksi: ajallisesti samanpituinen ammattilaispyöräily kuin Pitkä Pirkka on esim Paris-Roubaix (250 km, reilut 6h). "Hell of the North" on ansainnut maineensa kenties kovimpana yhden päivän kisana, koska mukulakivillä ajo vaatii todella jerkkua reisistä ja tehokkaasti estää peesin etuja. Kisa on voitettu esim 2016 vuonna 315 watin keskitehoilla. Tyypillisesti ammattilaisilla mittari näyttää lopussa keskitehoksi 310-350 wattia.

    Siis jos oma tulos alkaa näyttämään yli kolmesataa kuuden tunnin urakalle, kannattaa jättää päivätyö ja hankkia miljoonasopimus jostain isohkosta pyöräilytallista.

    Ennen irtisanoutumista voi luvut vielä tarkastaa kertaalleen. Mikäli pyörässä ei ole tehomittaria, paremman arvion tehoista saa jollain mittarilla, joka mittaa työtä ts energiaa. Tämä siksi, että työ on suoraan tehon integraali ajan yli ja helppo muuntaa matemaattisen tarkasti. Sykevyö antaa aika hyviä arvioita kunhan sukupuoli, ikä ja paino on syötetty oikein. Sen lisäksi pitää arvioida tehosuhde ts miten suuri osa tästä energiasta siirtyy polkimiin (loppu menee lämmöntuotantoon, muihin lihaksiin, ruuansulatukseen, hermoston toimintaan ja viiman mukana harakoille).

    Esim tuon Strava-linkin mukaan energiankulutus oli 4300 kcal. Koska keskiteho on energia / (ajoaika tunteina * 3.6), mikäli kehon tehosuhteeksi oletetaan tyypillinen n 24%, tuosta saadaan keskitehoksi 7 tunnin ajolle 171 wattia. Se taas on suunnilleen se, mitä n 80 kiloinen maantiepyöräilijä tarvitsee reilun 30 km/h vauhtiin ilman peesiä (2,1 w / kg).

    24-25% tehosuhde on melko tarkka ja kaava pätee hämmästyttävän hyvin. Mittaan omia ajojani sekä polkimen tehomittarilla että sykkeellä ja jos niiden lukemia tarkastaa ristiin, poikkeama on 2-3% luokkaa eli aika sama virhemarginaali kuin mitä kaavalle on muuallakin havaittu. Joten jos itse ei halua laittaa ropojaan monen sadan euron tehomittariin, muutaman kympin sykevyö antaa lähes samat tulokset (tosin vain keskitehoihin, ajon profiilia on paljon vaikeampi luvuista ottaa irti). Tässä tapauksessa siis se tarkoittaisi, että todellinen keskiteho on ollut välillä 166-176w.

    Läskin renkaat ovat toki raskaammat kuin maantiepyörän, mutta eivät silti varsinaisesti se suurin vastus. 30 km/h nopeudessa maantiepyörällä vierimisvastus on 20% kokonaisvastuksesta, ilmanvastus 80%. Suhde pysyy aika samana läskipyörällä, koska siinä ajoasento on pystympi, joten myös ilmanvastuksen osuus on suurempi. Mikä taas tarkoittaa, että läskillä saa itse asiassa joukon peesistä suhteessa vähintään yhtä paljon etua ellei enemmänkin kuin maantiepyörällä. Mitä pystymmässä ajat, sitä enemmän suhteessa yksinajoon ryhmän imu auttaa. Ja tämä taas antaa noista tehoista päätellen nyrkkisäännön, että aika ja matka jonka läskillä pystyy ajamaan peesissä on sama kuin aika ja matka, joka maantiepyörällä menisi yksin ilman peesiä.

    Kun ajetaan ryhmässä, perussääntö on, että ryhmä antaa 3-4 km/h etua yksin ajamiseen verrattuna. Jos siis 30 km/h menee läskipyörällä ryhmässä, silloin 34 km/h pitäisi onnistua maantiepyörällä vetoringissä mukana. Matti ajoi 34 ryhmän veturina lenkin aikaan 6h 42min (tehollinen) ja on saanut sykemittarin mukaan 3940 kcal kulutuksen. Jos luvun muuntaa samalla kaavalla keskitehoksi, saadaan tulokseksi 165 wattia.

    Eli nuo peukalosäännöt menevät aidoilla luvuilla ristiin tarkastettuna aika nätisti samoihin.
    jahuc muokkasi tätä : 25.08.2020 at 01.23

  28. #88
    36+ porukalle kiitokset ja iso peukun nosto.
    Muroleen tauon jälkeen loppumatka oli melkoista elävältä teurastamista, mutta hyvin pysyi jäljellä oleva porukka kasassa eikä vauhdista tingitty. Kovaa työtä kaikki tekivät ��
    Verta, hikeä ja räkää.

  29. #89
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    48

    Tehoista

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jahuc Katso viesti
    Jos teholukemat eivät tule mittarista, Stravan tehoarvioita kannattaa tulkata ohjeellisina, koska Strava koettaa parhaansa mukaan räknata arvoja tehden arvioita vierimisvastuksesta, ajoasennosta, peesistä, korkeusprofiilista, jne. Jos noista jokin ei täsmää Stravan oletuksiin, lopputulema voi mennä suuntaan tai toiseen pieleen. Näistä ilmanvastus on vaikein, koska Stravalla ei voi olla mitään tietoa missä asennossa polkija on ajanut. Strava itse toteaa, että arvio pätee parhaiten hitaisiin pitkiin nousuihin, joissa ilmanvastuksen osuus kokonaisvastuksesta on mahdollisimman pieni. Vertailun vuoksi: ajallisesti samanpituinen ammattilaispyöräily kuin Pitkä Pirkka on esim Paris-Roubaix (250 km, reilut 6h). "Hell of the North" on ansainnut maineensa kenties kovimpana yhden päivän kisana, koska mukulakivillä ajo vaatii todella jerkkua reisistä ja tehokkaasti estää peesin etuja. Kisa on voitettu esim 2016 vuonna 315 watin keskitehoilla. Tyypillisesti ammattilaisilla mittari näyttää lopussa keskitehoksi 310-350 wattia. Siis jos oma tulos alkaa näyttämään yli kolmesataa kuuden tunnin urakalle, kannattaa jättää päivätyö ja hankkia miljoonasopimus jostain isohkosta pyöräilytallista. Ennen irtisanoutumista voi luvut vielä tarkastaa kertaalleen. Mikäli pyörässä ei ole tehomittaria, paremman arvion tehoista saa jollain mittarilla, joka mittaa työtä ts energiaa. Tämä siksi, että työ on suoraan tehon integraali ajan yli ja helppo muuntaa matemaattisen tarkasti. Sykevyö antaa aika hyviä arvioita kunhan sukupuoli, ikä ja paino on syötetty oikein. Sen lisäksi pitää arvioida tehosuhde ts miten suuri osa tästä energiasta siirtyy polkimiin (loppu menee lämmöntuotantoon, muihin lihaksiin, ruuansulatukseen, hermoston toimintaan ja viiman mukana harakoille). Esim tuon Strava-linkin mukaan energiankulutus oli 4300 kcal. Koska keskiteho on energia / (ajoaika tunteina * 3.6), mikäli kehon tehosuhteeksi oletetaan tyypillinen n 24%, tuosta saadaan keskitehoksi 7 tunnin ajolle 171 wattia. Se taas on suunnilleen se, mitä n 80 kiloinen maantiepyöräilijä tarvitsee reilun 30 km/h vauhtiin ilman peesiä (2,1 w / kg). 24-25% tehosuhde on melko tarkka ja kaava pätee hämmästyttävän hyvin. Mittaan omia ajojani sekä polkimen tehomittarilla että sykkeellä ja jos niiden lukemia tarkastaa ristiin, poikkeama on 2-3% luokkaa eli aika sama virhemarginaali kuin mitä kaavalle on muuallakin havaittu. Joten jos itse ei halua laittaa ropojaan monen sadan euron tehomittariin, muutaman kympin sykevyö antaa lähes samat tulokset (tosin vain keskitehoihin, ajon profiilia on paljon vaikeampi luvuista ottaa irti). Tässä tapauksessa siis se tarkoittaisi, että todellinen keskiteho on ollut välillä 166-176w. Läskin renkaat ovat toki raskaammat kuin maantiepyörän, mutta eivät silti varsinaisesti se suurin vastus. 30 km/h nopeudessa maantiepyörällä vierimisvastus on 20% kokonaisvastuksesta, ilmanvastus 80%. Suhde pysyy aika samana läskipyörällä, koska siinä ajoasento on pystympi, joten myös ilmanvastuksen osuus on suurempi. Mikä taas tarkoittaa, että läskillä saa itse asiassa joukon peesistä suhteessa vähintään yhtä paljon etua ellei enemmänkin kuin maantiepyörällä. Mitä pystymmässä ajat, sitä enemmän suhteessa yksinajoon ryhmän imu auttaa. Ja tämä taas antaa noista tehoista päätellen nyrkkisäännön, että aika ja matka jonka läskillä pystyy ajamaan peesissä on sama kuin aika ja matka, joka maantiepyörällä menisi yksin ilman peesiä. Kun ajetaan ryhmässä, perussääntö on, että ryhmä antaa 3-4 km/h etua yksin ajamiseen verrattuna. Jos siis 30 km/h menee läskipyörällä ryhmässä, silloin 34 km/h pitäisi onnistua maantiepyörällä vetoringissä mukana. Matti ajoi 34 ryhmän veturina lenkin aikaan 6h 42min (tehollinen) ja on saanut sykemittarin mukaan 3940 kcal kulutuksen. Jos luvun muuntaa samalla kaavalla keskitehoksi, saadaan tulokseksi 165 wattia. Eli nuo peukalosäännöt menevät aidoilla luvuilla ristiin tarkastettuna aika nätisti samoihin.

  30. #90
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    48
    'Tehoista' jäi kesken yhteyskatkoksen takia. Siis mistäpä tuo energialukema mittauksiin ilmestyy? Mikä anturi sitä mittaa, eikö sekin ole puolittaista arvaamista?

Samanlaisia aiheita

  1. EvocMTB 2020 Sunnuntaina 30.8.2020 Rajamäen Uimahalli
    By dikala in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 05.09.2020, 19.12
  2. 42. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 9.6.2019
    By Talisker in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 175
    Viimeinen viesti: 14.01.2020, 21.00

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •