HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 216 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 116 166 206 214 215 216 217 218 226 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.451 - 6.480 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

Mun toinen Kuningaskulkuri oli todella ruosteinen ja monilta osin huonossa hapessa. Niin olen hiljakseen siitä laittanut itelleni "flat bar cyclo"a - kuten itse sitä tykkään kutsua.

Tässä kuva muutaman vuoden takaa kun protoilin että voisiko homma toimia:

Stemmiä ja satulaputkea lukuunottmatta alkuperäisiä osia

Suurin haaste oli saada kammet ja keskiö laakeri irti. 40v huoltamatta ja 20v sateessa ulkona tehny aika tiukan paketin noista. Ja ilman keskiön huoltoa tuo ei pitkään käyttökelpoinen olisi.

Lisäksi tän varhaisen KK mallin takapakka on ns. "early uniglide" SB:ia lainatakseni (https://www.sheldonbrown.com/k7.html -> early uniglide), joten sellaisia ei ole juurikaan saavilla.

Takahaarukka on tässä varhaisessa KK:ssa 120mm alunperin (uudemmissa 125mm) - joten uutta kiekkoa (130mm) varten tein kierretangosta levittimen (cold setting) jolla sain haarukkaa noin 126mm leveyteen. 126 milliseen tuon kiekon saa jo ihan hyvin laitettua paikalleen - eikä voi sanoa edes survomiseksi.
    Vaihteet on nyt 1x9 alkup 2x6 sijaan.

Renkaina Schwalben 30mm CX PRO. Mahtuu hyvin pyörimään ja noissa alkuperäisissä Shimano 600 längissä on se hyvä puoli, että kaari on niin tilava, että mahtuu käytännössä mikä vaan kumi pyörimään, joka runkoonkin mahtuu plus vielä täyskokoinen lokarikin.

Takavaihtaja on 10 vaihteinen 105 5700 keskipitkällä häkillä. Jonka pull ratio on sama kuin 7-9 vaihteisissa.
    Kammet on geneeriset Shimanon Hollowtech II kammet FC-RS500, Ultegran keskiölaakereilla. Etu ratattaana FSA Megatooth Narrow-Wide.
    Polkimet alkuperäiset.

Michen vapari tukisi kyllä 11s pakkaa, mutta kustannus syistä laitoin 1x9s (105 11s tankovaihtajat kun maksavat 100€)

On kyllä pirun mukava ajaa tämä projekti.

ps. Puristeille tiedoksi kaikki alkup osat on tallella, joten tämän voi palauttaa alkup. muotoon kyllä (mutta ei siitä kaunis tule)

Nickname Guest
    ^ Jos pystyisi peukuttamaan niin sen tekisin, hienoa että viitsitään vanhoja pyöriä kunnostaa, vanhan pyörän kunnostaminen on terapeuttista puuhaa ( pois lukien kiinni jumittuneiden osien irroitus ja noituminen ) ja ajo maistuu kun on sen itse korjannut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Grippari on maastossa mitä mainioin. Mitä tarkoitat tiuhaan vaihtumisella, sitäkö että voi vaihtaa kerralla pakan laidasta laitaan? Sehän on vain hyvä juttu. Tai ehkä pelkäät vaihteiden vaihtuvan itsestään? Ei sellaista tapahdu.

Kumi on kulutustavaraa, niinkuin vaikka ketjut, sen voi vaihtaa. Mä vaihdoin 12000 km kohdalla.

Kokeile joskus, saatat hämmästyä. Ergonomisesti huippuvehje vipuihin verrattuna.

Kyllä se teknisessä maastossa on varsin haastellinen takavaihtajassa tuo rullavipu. Itse en siihen tottunut koskaan ja vaihdoin pois. Etuvaihatajan vipuna sen sijaan se on mitä mainiopin, kun siinä on väliasentoja.

Etuvaihatajan vipuna sen sijaan se on mitä mainiopin, kun siinä on väliasentoja.
    Väliasentoja on tiettävästi ollut edellisen kerran 3x9sp grippareissa?
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

^ ja ^^ kyllähän jos grippariin tottuu, se on varmaan ihan soiva peli, mutta en kyllä tiedä onko se parempi kuin liipasimet. Varmaan liipasimet on jossain kohdin huonot, mutta gripparilla - ainakin näin kuvittelen - vaihtaminen samalla kun jarruttaa voi olla haastellista. Lisäksi kun on noita Di2-vaihtajia jo parissa pyörässä, niin ei kyllä viitsi sekoittaa kahta tekniikkaa keskenään.

Toiseen fillariin kun vaihdoin Di2-kytkimen "lennossa" ja läksin lenkille, niin vasta ajaessa havaitsin, että kytkimet toimi väärin päin. Pakko oli sitten pysähtyä ja mobiiliapilla vaihtaa toiminta oikein, ettei ollut pää solmussa kun ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pete+ Katso viesti
    Kyllä se teknisessä maastossa on varsin haastellinen takavaihtajassa tuo rullavipu. Itse en siihen tottunut koskaan ja vaihdoin pois...
    Jälkimmäinen lause selittää edellisen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ...kyllähän jos grippariin tottuu, se on varmaan ihan soiva peli...
    Joo.

...mutta en kyllä tiedä onko se parempi kuin liipasimet.
    Mä tiedän, että minulle on mainio. Mutta ajelen mä liipasimillakin ihan tyytyväisenä.

...mutta gripparilla - ainakin näin kuvittelen - vaihtaminen samalla kun jarruttaa voi olla haastellista...
    Ei oikeastaan.

Jotenkin vois kuvitella, ettet ole gripparia kokeillutkaan. Mut ei se mitään, tälläistähän keskustelu internetissä on .
    Kitkarenkaistakin (autossa) epäilyt ja jyrkimmät mielipiteet vastaan on niillä ketkä eivät ole koskaan ajelleet.

Mähän taas samasta syystä kuvittelen, että sähkövaihteet on mulle ihan turhat. Mut hissitolppaa olen sentään kokeillut ja todennut etten tarvii.

Jotenkin vois kuvitella, ettet ole gripparia kokeillutkaan. Mut ei se mitään, tälläistähän keskustelu internetissä on .
    Mulla on ollut gripparit joskus vuonna miekka ja kivi. Varmaan jossain 3x9 -konffiksessa. Silloin ne oli mielestäni maailman parhaat, mutta toisaalta sitten kun siirryin liipasimiin, niin ne olikin maailman parhaat. Nyt en näe varsinaisesti mitään syytä, miksi siirtyä grippareihin. Tuskin niistä kauheasti etua saa, että jaksaisi kokeilla. Se ei kuitenkaan ole ihan halpaa tai yksinkertaista noiden vaihtaminen, jos haluaa, että osasarjat on XT/XTR-tasoa.

Kitkarenkailla vuodesta -96 ja niiden kohdalla koen saavani etua vs. nastat. Kakkosautossa nastat, että kyllä niilläkin tulee ajettua.

Sähkövaihteista ei (IMHO) saa mitään etua mekaanisiin nähden, mutta eipä niistä haittaakaan ole pl. kerran vuodessa tapahtuva lataaminen, jota ei sitäkään sähköpyörässä tarvitse tehdä erikseen noita varten.

Mulla on ollut gripparit joskus vuonna miekka ja kivi...
    No niin! Valitsemasi tapa rakentaa kommenttisi antoi ymmärtää, ettei kokemusta olisi.

...Se ei kuitenkaan ole ihan halpaa tai yksinkertaista noiden vaihtaminen, jos haluaa, että osasarjat on XT/XTR-tasoa.
    Ne piirtää keillä on liitua. X01 tai XX1 pitäis tosiaan olla.
    (ai niin, onkin testaamatta toimiiko noi 11-12s mainiosti Shimpan kanssa, niinkuin väitetään)

Ne piirtää keillä on liitua.
    Ei kai tässä liidusta ja piirtämisestä ole kyse, vaan siitä olisiko vaihtamisella saavutettavissa jotain etua. Mielestäni ei. Liipasimet toimivat ja ovat (melko) huoltovapaat. Ehkä teoriassa pannuttaessa liipasin voi hajota tilanteessa, jossa grippari ei. Mutta sekin on aika teoreettinen hyöty. Toinen voisi olla jotkut arktiset olosuhteet, jossa on pakko pitää sellaisia jääkahunnahkaisia käsineitä, että liipasimien käyttö ei vaan onnistu. Mutta koska en aja Siperiassa enkä Antarktiksella, niin tarve ei ole kovin suuri.

Näyttämättä edelleen on, että mikä on gripparien hyöty vs. liipasimet. Paljonko noita on esimerkiksi ammatikseen kisaa ajavilla?

Näyttämättä edelleen on, että mikä on gripparien hyöty vs. liipasimet.
    No sanotaan vaikka... että niiden käyttöergonomia on yliveto liipasimiin verrattuna. Ja väännetään nyt vielä rautalankaa sen verran, että mun mielestä. Mut liipasimetkin on törkeen hyvät. Toimii. En väitä vastaan. Ei niistä haittaakaan ole. Mikä on liipasimien hyöty vs. gripparit?

Kyseessä on erilainen käyttöliittymä. Makuasia. Kumpi on parempi, Picasso vai Matisse? Rönkä vai Lehtolainen? Sabbath vai Purple? PC vai Omppu?

Paljonko noita on esimerkiksi ammatikseen kisaa ajavilla?
    Nyt pistit pahan, en kertakaikkiaan osaa vastata eikä asia itseäni edes kiinnosta niin paljoa että yrittäisin selvittää.*

Ei kai tässä liidusta ja piirtämisestä ole kyse
    Ei mutta olen odottanut tilaisuutta päästä käyttämään tuota hauskaa sanontaa kun joku valittaa jonkun olevan ei-halpaa.

Miks tää topicci on nyt mennyt tälläiseksi epäkiinnostavaksi grippariväittelyksi? Johtuuko siitä, ettei kellään ole projekteja.

*EDIT: No jaa, koitetaaskin vanhalla kunnon googlefightilla:
    https://www.googlefight.com/gripshift-vs-trigger.php, toisaalta taas https://www.googlefight.com/gripshif...er+shifter.php

Tein itselleni hiilikuitunojapyörän. Tästä projekti alkoi vajaat kaksi vuotta sitten:

Tähän päädyttiin:

^Ällistyttävää, sekä pyörän hienous että osaaminen!
    10k-kerhon jäsen

^^ Hyvää päivää sekä vappua!!! Uskomaton vehe. Monetko ketjut tuossa on peräkkäin?
    -L.

Yhtyy edellisiin. Nyt on kaikki vaiva palkittu hienolla lopputuloksella.

Onpa kerta kaikkiaan upea, pelkästään tuo muottikin (?) on taideteos!

Mutta miksi ei ole grippari? (sori )
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    ^^ Hyvää päivää sekä vappua!!! Uskomaton vehe. Monetko ketjut tuossa on peräkkäin?
    Kiitti! Tais mennä noin 2,5 pakettia ultegraa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Unkka.T.Kumiankka Katso viesti
    Kiitti! Tais mennä noin 2,5 pakettia ultegraa
    Oujees Aivan mahtava luomus.
    -L.

Kai sait haarukan ja ohjausputket valmiina jostakin, vai pitikö nekin itse veistellä?
    Montaakohan pituutta nojapyörän stemmille pitää olla tarjolla, 100 mm, 110 mm, ... 850 mm, 860 mm, ja kaikki siltä väliltä?
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Kai sait haarukan ja ohjausputket valmiina jostakin, vai pitikö nekin itse veistellä?
    Montaakohan pituutta nojapyörän stemmille pitää olla tarjolla, 100 mm, 110 mm, ... 850 mm, 860 mm, ja kaikki siltä väliltä?
    Haarukan onneksi löysin nettikaupasta mutta stemmi-ohjaustankoyhdistelmä oli pakko tehdä kokonaan itse hiilikuidusta. Pituudeltaan säädettäviä nojapyörän stemmejä on kyllä olemassa mutta ne tuppaavat olemaan aika painavia. Meinasin aluksi katkaista trial-pyörän stemmin ja pidentää sitä keskeltä mutten löytänyt sopivaa tarpeeksi jyrkällä kulmalla. Tein sen sitten laminoimalla vesiliukoisen 3d-tulosteen ympärille hiilikuitua, joka oli yllättävän kätevä tapa saavuttaa stemmin kiinnityspinnan tarkka mittatarkkuus ilman koneistusta.

Haarukan onneksi löysin nettikaupasta mutta stemmi-ohjaustankoyhdistelmä oli pakko tehdä kokonaan itse hiilikuidusta. Pituudeltaan säädettäviä nojapyörän stemmejä on kyllä olemassa mutta ne tuppaavat olemaan aika painavia. Meinasin aluksi katkaista trial-pyörän stemmin ja pidentää sitä keskeltä mutten löytänyt sopivaa tarpeeksi jyrkällä kulmalla. Tein sen sitten laminoimalla vesiliukoisen 3d-tulosteen ympärille hiilikuitua, joka oli yllättävän kätevä tapa saavuttaa stemmin kiinnityspinnan tarkka mittatarkkuus ilman koneistusta.
    Pyöräprojektisi lopputulos on sellaista äärimmäistä hienoutta, että tekisi mieli nähdä muutamat kuvat työstövaiheestakin jos vaan sattuisi olemaan?

Nyt on upea. Projektina ja lopputuloksena.

On kyllä huippuhieno nojapyörä. Itseäni hirvittäisi ja mietityttäisi varmasti pitkään geometria jota lähdetään toteuttamaan koska jos tuollaista puurtaa sen 2 v ja sit huomaakin et ohjaus ei olekaan hyvä tai ei jalat ylläkään polkimille ( ;-) ) niin mahtaa sapettaa. Kai noille löytyy jotain hyväksi koettuja mitoituksia valmiina jottei ihan tarvii arpoa, vai onko nuo esim otettu jostain kuskille hyväksi koetusta laitteesta?
    Ride and Smile!

Hieno on.

Kuinkahan kovaa uskaltaa keulaa paukuttaa irti kun tuntuu olevan aika hyvin jämähtänyt? Laakerit tossa taitaa olla ensin vaarassa? Jostain vuosituhannen vaihteesta pyörä ja laakerit rutisee mutta sinänsä keula kyllä pyörii ihan hyvin. Teräsrunko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Pyöräprojektisi lopputulos on sellaista äärimmäistä hienoutta, että tekisi mieli nähdä muutamat kuvat työstövaiheestakin jos vaan sattuisi olemaan?
    Kiitti! Nojapyöräfoorumin puolelta löytyy enemmän tarinaa ja kuvia koko projektista:
    http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5580

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRa Katso viesti
    On kyllä huippuhieno nojapyörä. Itseäni hirvittäisi ja mietityttäisi varmasti pitkään geometria jota lähdetään toteuttamaan koska jos tuollaista puurtaa sen 2 v ja sit huomaakin et ohjaus ei olekaan hyvä tai ei jalat ylläkään polkimille ( ;-) ) niin mahtaa sapettaa. Kai noille löytyy jotain hyväksi koettuja mitoituksia valmiina jottei ihan tarvii arpoa, vai onko nuo esim otettu jostain kuskille hyväksi koetusta laitteesta?
    Tein ensin teräksestä karkean proton jolla testasin ohjausgeometriaa, penkin muotoa ja ergonomiaa. Se olikin ihan tarpeellista koska esim. ohjausakselin kulma muuttui testauksen johdosta.

Huh huh. Ei paljon tarvitse tänne omia räpellyksiä tämän jälkeen postailla

^Joo, hävettää omat lego-projektit: valmiit osat ohjeiden mukaisessa järjestyksessä kasaan. Ja silti onnistuu jotkut ketjut katkaisemaan liian lyhyeksi, tms.

---
    Tämä riitti mulle, en edes yritä lähteä kisaan mukaan:
    "Seuraavat 2 kuukautta vesihioin ja kiillotin pintaa silloin tällöin maalin lopullista kuivumista odotellessa"

Kiitti! Nojapyöräfoorumin puolelta löytyy enemmän tarinaa ja kuvia koko projektista:
    http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5580
    Luin läpi, aika huikea taidonnäyte. Iso peukku.

Tulikin nojapyöräforumilla säännöllisesti käytyä vain tuota projektia seurailemassa ja sitten aiemmin olikohan se Nojailija nimimerkin yhtä hienoja hiilikuituprojekteja.

Huisi on. Tuolla varmaan onnistuu se Recline Magazinen toitottama "fast pace low to the ground action only a small animal can experience".

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Luin läpi, aika huikea taidonnäyte. Iso peukku.
    Lukaisin läpi minäkin. On hienoutta ja parhautta yllin kyllin.

Aina välillä hoettu että "kyllä minäkin jos olis aikaa, tilat ja työkalut" mutta pidänpä turpani kiinni tällä(kin) kertaa ja virtuaalista hattua vaan nostelen.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •